Gå til innhold

Utbetaling av sykepenger - er dette riktig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har jobbet hele måneden, og leverte sykemelding på fredag. Dermed er det 4 dager av denne måneden som jeg ikke får jobbet. I dag fikk jeg lønnsslippen, og der står kun timene jeg har jobbet, jngenting om sykepenger eller de resterende timene?

skal jeg ikke ha utbetalt penger for de 4 dagene jeg taper?

Anonymkode: b1221...8bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De personene som kan hjelpe deg er sjefen din og lønningsansvarlig. Du bruker ikke noe lengre tid på å ringe de og få ordnet opp, enn å sitte å vente på svar her inne. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ha penger så lenge sykemeldingen er levert. Kan det hende at sykemeldingsblanketten ikke er kommet frem til den som sitter på lønningskontoret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykepenger er noe du tjener opp til. Har du ikke jobbet lenge nok før august så har du ikke sykepengerettigheter. 

Anonymkode: 3ff73...685

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har jobbet hele måneden, og leverte sykemelding på fredag. Dermed er det 4 dager av denne måneden som jeg ikke får jobbet. I dag fikk jeg lønnsslippen, og der står kun timene jeg har jobbet, jngenting om sykepenger eller de resterende timene?

skal jeg ikke ha utbetalt penger for de 4 dagene jeg taper?

Anonymkode: b1221...8bc

I all verden, du leverer sykemelding på fredag og forventer at alt er oppdatert og i orden førstkommende mandag? Greit at ting går raskt for seg i 2016, men dette var heftig. 

Anonymkode: 3f5a4...2e7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Sykmeldt,+arbeidsavklaringspenger+og+yrkesskade/Sykepenger/Sykepenger+til+arbeidstakere

Les der.

Fire uker sammenhengende i jobb siste fire uker er minimumskravet. Var du sykemeldt på fredag så var du borte en dag for tidlig til å få penger for denne sykdomsperioden. 

Anonymkode: 3ff73...685

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, Frøken888 skrev:

De personene som kan hjelpe deg er sjefen din og lønningsansvarlig. Du bruker ikke noe lengre tid på å ringe de og få ordnet opp, enn å sitte å vente på svar her inne. 

Jeg har kommer ikke gjennom på telefonen til lønningsansvarlig, så derfor spør jeg bare her. Hvis det er noe jeg ikke har krav på så er det jo ikke vits i å kave med det. Sjefen min er utenlands. 

5 minutter siden, Sulosi skrev:

Du skal ha penger så lenge sykemeldingen er levert. Kan det hende at sykemeldingsblanketten ikke er kommet frem til den som sitter på lønningskontoret?

Den ble levert til henne på fredag. Sjefen min leverte den før han dro utenlands. :)

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sykepenger er noe du tjener opp til. Har du ikke jobbet lenge nok før august så har du ikke sykepengerettigheter. 

Anonymkode: 3ff73...685

Jeg har jobbet i bedriften i 2 år... Har dog ikke vært sykemeldt i løpet av disse årene. 😊

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I all verden, du leverer sykemelding på fredag og forventer at alt er oppdatert og i orden førstkommende mandag? Greit at ting går raskt for seg i 2016, men dette var heftig. 

Anonymkode: 3f5a4...2e7

I forrige jobben jeg hadde, så gikk det såpass fort. Det er jo arbeidsgiver som betaler de 16 første dagene 😊

Anonymkode: b1221...8bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Sykmeldt,+arbeidsavklaringspenger+og+yrkesskade/Sykepenger/Sykepenger+til+arbeidstakere

Les der.

Fire uker sammenhengende i jobb siste fire uker er minimumskravet. Var du sykemeldt på fredag så var du borte en dag for tidlig til å få penger for denne sykdomsperioden. 

Anonymkode: 3ff73...685

Det gir jo ingen mening. For jeg har jo jobbet de siste 4 ukene før jeg ble sykemeldt. Men hvis en må jobbe en kalendermåned for å få sykepenger, så kan en jo kun sykemelde seg den første i måneden. Jeg har jobbet hver dag i 2 år, med unntak av 2 ferier tidlig på årene. 

Anonymkode: b1221...8bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

I forrige jobben jeg hadde, så gikk det såpass fort. Det er jo arbeidsgiver som betaler de 16 første dagene 😊

Anonymkode: b1221...8bc

Så de ansatte på lønnskontoret sitter på jobb i helgen i tilfelle noen leverer sykemelding på fredag? Høres ikke riktig ut. Uansett hvem som betaler de første dagene, sykemeldingen skal inn i et system for prosessering. 

Dersom du får lønn for august nå, så burde den vel kommet i september? Sikker på at du ikke får etterskuddsvis, med tanke på du tilsynelatende for lønn for timer/dager? 

Anonymkode: 3f5a4...2e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med å jobbe en måned før sykemelding er knyttet til om du er ny i jobben og opparbeiding av rett til sykepenger. Så her er det noen som har dradd en litt rask konklusjon om at du ikke har jobbet lenge nok (er jevnlig tråder med folk sm er syk i ny jobb)

Hvordan lønnes du vanligvis, fast lønn eller timelønn? Jeg har fått lønn som vanlig om jeg har vært sykemeldt (helt uavhengig av hvilken dag sykemeldingen leveres), men jeg har fast lønn. Kanskje det er anderledes om man lønnes etter timer?

Regner med de manglende pengene kommer på neste lønning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det gir jo ingen mening. For jeg har jo jobbet de siste 4 ukene før jeg ble sykemeldt. Men hvis en må jobbe en kalendermåned for å få sykepenger, så kan en jo kun sykemelde seg den første i måneden. Jeg har jobbet hver dag i 2 år, med unntak av 2 ferier tidlig på årene. 

Anonymkode: b1221...8bc

Skal du få skikkelige svar, så må du nesten gi relevante opplysninger i hi og ikke komme dryppende med opplysninger nedover i tråden etterhvert som du får svar som ikke passer deg og din situasjon. Dette er ganske respektløst i forhold til dem som bruker tid på å prøver å hjelpe deg. 

Anonymkode: 3ff73...685

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skal du få skikkelige svar, så må du nesten gi relevante opplysninger i hi og ikke komme dryppende med opplysninger nedover i tråden etterhvert som du får svar som ikke passer deg og din situasjon. Dette er ganske respektløst i forhold til dem som bruker tid på å prøver å hjelpe deg. 

Anonymkode: 3ff73...685

Og jeg synes det er ganske merkelig at så mange i denne tråden konkluderer med at TS ikke har opparbeidet seg rett til sykepenger uten at det er noe som tilsier det. Hvis man ikke har vært sykemeldt før er dette ganske ukjent territorium, og det kan være vanskelig å vurdere hva som er relevant informasjon

Anonymkode: 04ff5...937

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så de ansatte på lønnskontoret sitter på jobb i helgen i tilfelle noen leverer sykemelding på fredag? Høres ikke riktig ut. Uansett hvem som betaler de første dagene, sykemeldingen skal inn i et system for prosessering. 

Dersom du får lønn for august nå, så burde den vel kommet i september? Sikker på at du ikke får etterskuddsvis, med tanke på du tilsynelatende for lønn for timer/dager? 

Anonymkode: 3f5a4...2e7

Nei, men antar at hun gjør jobben som vanlig på en mandag. Vi er relativt få ansatte (13 stykker), og lønningsdag er den første i måneden. Såklart kan det gå mer tid! Men hun er kjapp med det meste. 😊

Jeg får helt sikkert på etterskudd. Det høres logisk ut.

28 minutter siden, Bokdamen skrev:

Dette med å jobbe en måned før sykemelding er knyttet til om du er ny i jobben og opparbeiding av rett til sykepenger. Så her er det noen som har dradd en litt rask konklusjon om at du ikke har jobbet lenge nok (er jevnlig tråder med folk sm er syk i ny jobb)

Hvordan lønnes du vanligvis, fast lønn eller timelønn? Jeg har fått lønn som vanlig om jeg har vært sykemeldt (helt uavhengig av hvilken dag sykemeldingen leveres), men jeg har fast lønn. Kanskje det er anderledes om man lønnes etter timer?

Regner med de manglende pengene kommer på neste lønning. 

Aha, jeg tenkte ikke på den biten engang. Jeg vet jo at jeg oppfyller kravene, men var usikker på selve utbetalingen :)

har timelønn, så får sikkert på neste lønning😊

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skal du få skikkelige svar, så må du nesten gi relevante opplysninger i hi og ikke komme dryppende med opplysninger nedover i tråden etterhvert som du får svar som ikke passer deg og din situasjon. Dette er ganske respektløst i forhold til dem som bruker tid på å prøver å hjelpe deg. 

Anonymkode: 3ff73...685

Jeg beklager. Men jeg visste ikke at spørsmålet mitt ble tolket som at jeg ikke har jobbet lenge nok. For jeg er jo sikker på at jeg har krav på sykepenger. Er ikke alltid så lett å vite hva som er relevant, trodde jeg hadde dekket det meste i hovedinnlegget.

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og jeg synes det er ganske merkelig at så mange i denne tråden konkluderer med at TS ikke har opparbeidet seg rett til sykepenger uten at det er noe som tilsier det. Hvis man ikke har vært sykemeldt før er dette ganske ukjent territorium, og det kan være vanskelig å vurdere hva som er relevant informasjon

Anonymkode: 04ff5...937

 

Anonymkode: b1221...8bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og jeg synes det er ganske merkelig at så mange i denne tråden konkluderer med at TS ikke har opparbeidet seg rett til sykepenger uten at det er noe som tilsier det.

Det har nok med formuleringen i åpningsinnlegget; "Jeg har jobbet hele måneden og leverte sykemelding på fredag". Siden det ikke nevnes noe om arbeid før august er det lett å tolke dette som at det er denne måneden vedkommende har jobbet, spesielt nå etter ferietiden.

Men nå er jo misforståelsene oppklart, og TS får forhåpentligvis utbetalt de resterende dagene på neste lønning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de bruker et lønningskontor, og du er timelønnet med variabel arbeidstid- så skal det regnes litt diverse for å gi korrekt sats. De kommer nok neste måned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...