Gå til innhold

Ha forskjellige hunderaser


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! 

Jeg og samboeren min har en samojed, nå har den ene kompisen til samboeren bestemt seg for å omplassere sin hund som er en Jack Russell Terrier. Samboeren min har veldig lyst på den hunden. Vi skal kanskje ha den på prøve en stund, har ikke helt bestemt oss enda.

Da lurer jeg på, er det noen som har erfaring med å ha to helt forskjellige hunderaser? Hva er de største utfordringene?

Har jo tenkt på at man må gå forskjellige turer og at samojeden kan så ute mye mer enn den lille kan.. hva tenker dere er de største utfordringene? 

Hundene kjenner hverandre fra før, så det er ikke noe problem.

Anonymkode: f078e...905

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ikke opplevd at det er problematisk å ha to hunderaser. Med mindre dere driver med løp med samojeden da 😂 Vanskelig for den stakkars jack'en å bli med på sånne ting :P 

ellers så er hund, hund. Å de fleste raser kan gjøre det samme. En Jack er utrolig sprek å blir gjerne med på fjellturer. Den trenger mye hodetrim for å ikke bli dust men det kan også samojeden være med på :) 

på vinteren må dere passe på at jack'en ikke blir kald så klart siden dere er vandt til samojeden som tåler mye mer :P 

Anonymkode: 8f2f5...047

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at det går helt fint. Hadde Dansk-svensk gårdshund og Akita. 

Samojed og Jack Russell er veldig ulike - men de begge kan brukes til aktiv turgåing og hjernetrim. Samojeden kan sikkert godt like agility, Jack Russellen vil antageligvis elske agility. Jack Russell er en sprek og spenstig hund, på samme måte som Samojed er sterk og robust. De begge tåler heftige turer, med unntak av ekstrem varme for Samojeden... Det jeg mener å si, er at Jack Russell tåler alt Samojeden tåler, som dere er vant til, med unntak av kulde og evnt hundekjøring og bæring. Men med tanke på kulde finnes alternativer i form av både hundesko og dekken. 

Anonymkode: 486d7...888

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en 9 år gammel american akita og en 5 år gammel norsk buhund. Eneste "problemet" jeg opplever er at akitaen foretrekker å gå rett fram når vi er på tur, uten å svinse hit og dit og snuse på alt mulig. Hun er som en traktor.

Buhunden er motsatt. Stopper for å snuse, lytte, jakte mus og firfisler, grave litt, og gjerne oppfører seg som en fisk på snøre.

Dermed får jeg gjerne et artig ganglag, der den ene armen peker framover av en hund som vil ha litt framdrift. Den andre armen peker bakover, til en hund som akkurat har bråstoppet for å sjekke ut noe spennende vi nettopp gikk forbi. ;)

Endret av Skywalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde samojed med gjeterhunder, tidvis også terrier. Gikk helt fint. Eneste forskjellen var vel at samojeden alltid ville være igjen ute mens de andre helst ville inn og hadde påkledning på tur. Alle er sterke og tåler masse. Det gjør jo JRTen også. Var litt uvant i begynnelsen å måtte kle på klær på tur:fnise: Ble fort vant til det da. Så når kvelden kom så sov Samojeden ute og de andre inne. Ikke noe særlig praktiske problemer egentlig som jeg kan komme på. Trente mest agility og sånt med de andre. Samojeden brukte vi til trekk. De andre løp løse ved siden av.

Anonymkode: a0262...c8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har to hunder en blanding og en JRT, ingen problem å ha to forskjellige hunder. JRT er utrolig robuste og er gjerne med på en tur på 3-4-5 timer. Min elsker hvertfall lange turer og bruke kroppen. 

Den andre er 14 år så han er ikke med på noen lengere turer, så går med den eldste hunden i bånd og den andre uten. Synes det går ganske greit. Føler ikke det er noe problem i det hele tatt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel, jeg har en border collie og en chihuahua. Slå den 😂 De eneste gangene det er "problematisk" er på lengre turer. Chihuahuaen blir sliten leeeenge før BCen i det hele tatt er ferdig med å varme opp. Skal vi langt lar vi enten den lille bli hjemme, eventuelt belager vi oss på at den innimellom må bæres. Så lenge det blir lagt litt til rette for mini så er det null problem. 

Anonymkode: 53ec0...feb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...