Gå til innhold

Har jeg råd?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om noen har litt greie på dette. Vil jeg klare å sitte med et hus alene som har en verdi på 2,4 mill, lånet er nedbetalt til 1.7 (kjøpt for 1,9) med en inntekt på 393.000 i året? Har 3 barn også å et studielån på 80.000.. Må kjøpe ut samboer da for 350.000 å overta hans lån... Blir da en lånesum på 2.050 mill vel...Er det umulig å klare alene? Ønsker å beholde huset, å nå gå til banken etterhvert, men lurer på om noen her har litt peil?

Anonymkode: bc4a2...f5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette handler vel mest om prioriteringer i din private økonomi enn mye annet.

Jeg tjener en del mer enn deg men jeg tror ikke jeg hadde klart å sitte alene med et så høyt lån.

Men klarer du å overbevise banken med et detaljert budsjett så er det vel OK :) 

Anonymkode: 02d1b...f82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer på om noen har litt greie på dette. Vil jeg klare å sitte med et hus alene som har en verdi på 2,4 mill, lånet er nedbetalt til 1.7 (kjøpt for 1,9) med en inntekt på 393.000 i året? Har 3 barn også å et studielån på 80.000.. Må kjøpe ut samboer da for 350.000 å overta hans lån... Blir da en lånesum på 2.050 mill vel...Er det umulig å klare alene? Ønsker å beholde huset, å nå gå til banken etterhvert, men lurer på om noen her har litt peil?

Anonymkode: bc4a2...f5a

Med dagens rente er det ikke helt umulig.

Avhengig av hvor du bor kan det fort være like dyrt å leie noe som å låne 2 millioner. Det koster rundt 8-10k, alt etter hva slags rente du får.

For å få litt bedre råd kan du høre med banken om de vil la deg nedbetale over lenger tid, for eksempel 30 år.

Det beste du kan gjøre er å sette opp et budsjett over alle utgiftene dine og legg inn litt marginer for renteøkning, uforutsette hendelser m.m.

Har du bil? I så fall, MÅ du ha den? Bil er en generelt sett veldig stor utgiftspost.

Anonymkode: a9cd9...4e2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knappe 400 000 i inntket og et lån på over 2 mill tror jeg ikke banken vil gi deg. Men jeg er ikke banken. 

Anonymkode: 2fcbb...364

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Knappe 400 000 i inntket og et lån på over 2 mill tror jeg ikke banken vil gi deg. Men jeg er ikke banken. 

Anonymkode: 2fcbb...364

Med 3 unger.

Anonymkode: 6f55e...442

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har et banklån på 1,7 mill og kun ETT barn, og det går akkurat rundt. Har omtrent samme årsinntekt som deg, skiller noen få tusenlapper. Og jeg syns det er litt "tight" som vi har det. Alt mulig skal betales. Apotek, lege, husgeråd, fritidsaktiviteter til barna, utstyr til skole, utstyr til forskjellige årstider (sko, støvler og klær) for tre barn og deg selv (fire personer)..... det synes jeg høres veldig stramt ut på den inntekten. Kronene bare ruller i hverdagen. Fortere enn man aner.

Jeg har en sønn som trenger medisiner jevnlig, og bare den ene av dem koster meg 350,- kr hver fjortende dag. Hva hvis et eller flere av barna dine ender opp på samme måte, og trenger dyre medisiner jevnlig? Det vil velte budsjettet ditt i hverdagen.

Jeg vet ikke om du har inkludert barnebidrag fra far og barnetrygden i den årlige inntekten du oppgir?

Jeg er svært usikker på at du skal greie et lån på drøyt to millioner og forsørge TRE barn i samme slengen. Hvor gamle er barna? Får du barnebidrag fra barnefar på alle tre, og får du barnetrygd for alle tre ennå? Dette er jo evt ekstrainntekter hver mnd frem til barna er 18, og det utgjør jo noen tusenlapper i budsjettet frem til da. Som aleneforsørger (barna bor mest hos deg) vil du få en ekstra barnetrygd av det offentlige. Altså vil du få 4 barnetrygder for dine 3 barn, 4 x 970 = 3880 kr i barnetrygd pr mnd. I tillegg kommer barnefarens bidrag. Har du satt deg ned med NAVs bidragskalkulator og regnet det ut, hva det blir?

For min sønn får jeg 2500,- i bidrag pr mnd. Hvor mye du får for tre barn avhenger av fars inntekt og din egen.

 

Anonymkode: 6e75a...6e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle innspill👍  Vi bor forsatt sammen, men d blir nok 50/50 deling med barna hvis vi går fra hverandre. Har ikke regna med barnetrygden i årslønna, regner med at jeg kan få de videre siden barnefar tener en del mer enn meg i året, så vi kommer jo til å dele på penger til utstyr klær å aktiviteter..  

Anonymkode: bc4a2...f5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neppe. Såpass beskjeden inntekt og alenemor med de ekstrautgiftene det gir, og du ønsker over 4 x inntekt i lån. Husk at renta en gang skal opp igjen, og at slik økonomien utvikler seg vil vi antagelig se flere år må meget negativ lønnsutvikling. 

Anonymkode: 60178...caa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Neppe. Såpass beskjeden inntekt og alenemor med de ekstrautgiftene det gir, og du ønsker over 4 x inntekt i lån. Husk at renta en gang skal opp igjen, og at slik økonomien utvikler seg vil vi antagelig se flere år må meget negativ lønnsutvikling. 

Anonymkode: 60178...caa

Vi snakker jo fem ganger inntekt her, så det tviler jeg også på... Men TS, bankene går som regel ut fra SIFOs standardbudsjett, og det finner du her: http://www.sifo.no/files/Referansebudsjett2016.pdf 

Anonymkode: 46947...aea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som andre sier; 2 mill i lån med inntekt på 400' og 3 barn 50% høres i overkant ut. Skal du ha en sjangs til å dra dette i havn bør (må) du sette opp et gjennomtenkt detaljert budsjett som tar høyde for 5-6% rente. 

Anonymkode: 457a3...9f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...