Gå til innhold

Influensa vaksine, verdt det?


Minlillelykke

Anbefalte innlegg

Jeg ligger nå på 4 dagen med influensa, og må si dette er mildt sagt vondt! Vurderer sterkt å ta vaksinen ved neste sesong, for det har vel lkke noe hensikt nå kpr jeg allerede har hatt det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, Minlillelykke skrev:

Jeg ligger nå på 4 dagen med influensa, og må si dette er mildt sagt vondt! Vurderer sterkt å ta vaksinen ved neste sesong, for det har vel lkke noe hensikt nå kpr jeg allerede har hatt det? 

Du kan ikke ta vaksine dersom du allerede er syk.
Dersom du har lavt immunforsvar pga du er forkjølet når du tar vaksinen, kan du risikere å bli enda sykere til og med.
Man skal være helt frisk når man tar vaksine. De som sier de aldri mer skal ta vaksine pga de ble så syke av den - det var nok pga dere allerede var smittet! Det er svekkede virus man får og om du allerede har en infeksjon på gang eller lavt immunforsvar, vil det bli lettere for virus og få et overtak!

Har du div. sykdommer bør du ta vaksine, det gjelder eldre og: jobber du i pleie og omsorg bør du og ta, for å forebygge at du smitter svake pasienter.

Om alle vaksinerte seg hadde vi kanskje fått utryddet dette viruset... men slik det er nå kommer det hvert år, og det muterer slik at man stadig må finne nye vaksiner da viruset blir immunt mot den forrige vaksinen eller de antistoffene du utviklet sist du var smittet.

Anonymkode: 68bc5...9de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke tenkt å ta den nå. Jeg har bhg barn og derfor  har alternativet under virdering til senere på høsten. Akkurat nå kommer jeg meg knapt ut av senga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vaksinen anbefales kun for de som er i risikogruppe. Er du ikke det, kan du snakke med legen din om du allikevel ønsker den.

Anonymkode: 0cfdf...9f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vaksinen anbefales kun for de som er i risikogruppe. Er du ikke det, kan du snakke med legen din om du allikevel ønsker den.

Anonymkode: 0cfdf...9f3

Og for å utdype: Hvis det faktisk er (sesong)influensa du har nå, er det sannsynligvis helt unødvendig med vaksine. Influensavirusene muterer fort, men ikke fortere enn at gjennomgått infeksjon normalt gir immunitet i 5-10 år. Men valget er uansett ditt.

Anonymkode: 0cfdf...9f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Minlillelykke skrev:

Jeg ligger nå på 4 dagen med influensa, og må si dette er mildt sagt vondt! Vurderer sterkt å ta vaksinen ved neste sesong, for det har vel lkke noe hensikt nå kpr jeg allerede har hatt det? 

Jva er dette for slags sluddr? Ingen har influensa i Norge i dag. Der finnes nemlig ikke registrert influensavirus i omløp. Det det derimot finnes er rikelig med forkjølelsesinfluensa noe som er et helt annet virus enn influensa. 

Influensavaksine er av samme grunn heller ikke kommet på markedet enda. Influensavaksine fungerer heller ikke mot vanlig høyst ordinære høstforkjølelser.

Anonymkode: cd819...28f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Minlillelykke skrev:

Jeg ligger nå på 4 dagen med influensa, og må si dette er mildt sagt vondt! Vurderer sterkt å ta vaksinen ved neste sesong, for det har vel lkke noe hensikt nå kpr jeg allerede har hatt det? 

Influensaen kommer ikke før oppunder jul. Det er derfor vaksinene kommer i oktober/november og ikke om sommeren

Anonymkode: a357e...c71

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jva er dette for slags sluddr? Ingen har influensa i Norge i dag. Der finnes nemlig ikke registrert influensavirus i omløp. Det det derimot finnes er rikelig med forkjølelsesinfluensa noe som er et helt annet virus enn influensa. 

Influensavaksine er av samme grunn heller ikke kommet på markedet enda. Influensavaksine fungerer heller ikke mot vanlig høyst ordinære høstforkjølelser.

Anonymkode: cd819...28f

 

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Influensaen kommer ikke før oppunder jul. Det er derfor vaksinene kommer i oktober/november og ikke om sommeren

Anonymkode: a357e...c71

Det kommer sesongepidemier, ja - men sporadiske tilfeller kan sees hele året.

Når det er sagt, kan det være vanskelig å skille kraftige forkjølelser fra influensa.

Anonymkode: 0cfdf...9f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jva er dette for slags sluddr? Ingen har influensa i Norge i dag. Der finnes nemlig ikke registrert influensavirus i omløp. Det det derimot finnes er rikelig med forkjølelsesinfluensa noe som er et helt annet virus enn influensa. 

Influensavaksine er av samme grunn heller ikke kommet på markedet enda. Influensavaksine fungerer heller ikke mot vanlig høyst ordinære høstforkjølelser.

Mulig jeg har forkjølesesinfluesa altså, har ihvertfall synptomer som tilsier influensa utfra ett kjapt google søk. En vanlig forkjølelse er det ihvertfall ikke, da hadde jeg vært på bena for lenge siden.

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Anonymkode: cd819...28f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...