Gå til innhold

Lang vei fra soverom til do


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

10 timer siden, Fjompen skrev:

Ja, det er virkelig smart! Istedenfor å kaste opp i en plastbøtte, på sitt eget rom, der både bøtte og gulv kan desinfiseres så er det lurt å sende ham til badet, hvor han kan kaste opp i doen alle de andre friske i familien bruker. I tillegg risikerer du at han kaster opp på vei til badet, og sprer smitten over hele gulvet hvor, igjen, alle de andre friske er. God måte å sikre at alle i familien får omgangssyken, gjerne flere ganger. :)

:fnise:

Anonymkode: 6617d...d67

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Omgangasyke/diare er ikke enkelt å ha kontroll på. Sett bleie på barnet dersom han ikke rekker frem til badet. Men gi samtidig beskjed om at det er best å få kommet seg på toalettet. I senga legger du tisselaken eller et tykt håndkle. 

Alternativt ha r du potte under senga. 

Anonymkode: ffa35...dfa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har egne bøtter som blir brukt ved omgangsyken. En bøtte til hver. Og den får selvsagt stå ved senga! Oppkast kommer fort, og et sovende barn klarer ofte ikke våkne før det nesten er for sent. Å kreve at ungen skal rekke doen er for mye. Bedre at det kommer i en bøtte.

 

Vi har og kjøpt kladder på apoteket som ligger i senga og over puter osv når det er på sitt verste. Så sparer man kanskje et sengeskift.

Jeg hater omgangsyken, det må være det verste med å ha barn!

Anonymkode: 16a3a...11b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Fjompen skrev:

Ja, det er virkelig smart! Istedenfor å kaste opp i en plastbøtte, på sitt eget rom, der både bøtte og gulv kan desinfiseres så er det lurt å sende ham til badet, hvor han kan kaste opp i doen alle de andre friske i familien bruker. I tillegg risikerer du at han kaster opp på vei til badet, og sprer smitten over hele gulvet hvor, igjen, alle de andre friske er. God måte å sikre at alle i familien får omgangssyken, gjerne flere ganger. :)

Smitte skjer ved dråpesmitte lenge før man begynner å kaste opp. Så dette er hysteritenkning. 

Men for å unngå søl og unødvendig arbeid er både bøtte ved senga. Oppi senga er tomme, vaskede godtesnopbokser fra butikken butikkene gratis og lettere å få tak i enn bøtte under senga.  Da kan hele boksen tres inn i en bærepose og kastes. Man slippper mao å tømme og å klordisinfisere bøtter. (Og godtesnopboksene kastes i massevis av butikkene uansett.)

Anonymkode: ffa35...dfa

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du hatt omgangssyke selv noen gang, TS?

Jeg er 40, og har selv bøtte ved sengen i slike tilfeller.

Til ungen, så har vi en litt lav balje i sengen, så det er lett å bare snu seg over den og kaste opp. Har også sengen dekket med tisselaken og håndklær som er lett å bytte og legge på nye. Har også håndkler og kluter liggende ved sengen, så det bare er å løpe inn til ungen og ha alt lett tilgjengelig.

Anonymkode: 653da...36c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har egne bøtter som blir brukt ved omgangsyken. En bøtte til hver. Og den får selvsagt stå ved senga! Oppkast kommer fort, og et sovende barn klarer ofte ikke våkne før det nesten er for sent. Å kreve at ungen skal rekke doen er for mye. Bedre at det kommer i en bøtte.

 

Vi har og kjøpt kladder på apoteket som ligger i senga og over puter osv når det er på sitt verste. Så sparer man kanskje et sengeskift.

Jeg hater omgangsyken, det må være det verste med å ha barn!

Anonymkode: 16a3a...11b

Hva er kladder du får kjøpt på apoteket?

Anonymkode: 0e3a4...c1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er kladder du får kjøpt på apoteket?

Anonymkode: 0e3a4...c1e

Kladder er store bleielignende underlag til å legge under i senga og kaste etter bruk. Brukes mye i helsevesenet og av inkontinente, hjemmeboende m.fl. 

Anonymkode: ffa35...dfa

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kladder er store bleielignende underlag til å legge under i senga og kaste etter bruk. Brukes mye i helsevesenet og av inkontinente, hjemmeboende m.fl. 

Anonymkode: ffa35...dfa

Takk for opplysningen :-)

Anonymkode: 0e3a4...c1e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det eneste e reager på i den tråden her, e at du FORVENTER AT EN FEMÅRING SKAL GREIE DETTE UTEN SØL! STAKKARS stakkars LILLE barn! åååh, enkelte! det svir i mammahjertet mitt av å lese.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 28.8.2016 at 12.37, AnonymBruker skrev:

Bøtte og bleie, tenker jeg. Nå har ikke vi hatt omgangssyke på en stund da. Men jeg og femåringen har kun ett soverom med plass til kun dobbeltseng (ikke mulig å ha to enkeltsenger) og hun ligger innerst. Så da hjelper det lite at det er kort vei på do.

Anonymkode: d2fad...287

Bleie på en 5 år gammel unge? Really...?

Anonymkode: 5d3f0...d0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#1worldproblem....

For real? Denne tråden kan ikke være seriøs. 

Vaskebøtte og poser ved senga, lett!

Anonymkode: 7113c...4c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bleie på en 5 år gammel unge? Really...?

Anonymkode: 5d3f0...d0b

Har du hatt omgangssyke selv, og også opplevd at avføringen spruter ukontrollert ut før du rekker å gå en meter fra senga?

Til og med som voksen har jeg på det verste måttet ha noe bleielignende i trusa for å forhindre søl.

Anonymkode: 9af42...ea4

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor ofte har voksne folk omgangssyke? Er ikke det forbeholdt barn? Og om du har det, sett en bøtte ved senga med en pose i. Problem løst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Dexxteria skrev:

Hvor ofte har voksne folk omgangssyke? Er ikke det forbeholdt barn? Og om du har det, sett en bøtte ved senga med en pose i. Problem løst.

Det er ikke uvanlig at småbarnsforeldre får omgangssyke mange ganger i løpet av noen få år (de blir ofte smittet av sine barn, som igjen er smittet i barnehagen)

Anonymkode: 9af42...ea4

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke uvanlig at småbarnsforeldre får omgangssyke mange ganger i løpet av noen få år (de blir ofte smittet av sine barn, som igjen er smittet i barnehagen)

Anonymkode: 9af42...ea4

Får småbarnsforeldre det? Jeg kjenner mange småbarnsforeldre med barn i barnehage, men sjelden har jeg hørt at de får omgangssyke selv om barna får det. Men kanskje de foreldre du kjenner har et dårlig immunforsvar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Dexxteria skrev:

Får småbarnsforeldre det? Jeg kjenner mange småbarnsforeldre med barn i barnehage, men sjelden har jeg hørt at de får omgangssyke selv om barna får det. Men kanskje de foreldre du kjenner har et dårlig immunforsvar.

Ja kanskje det. Det er mulig at jeg bor i en by der mennesker har lavere inmmunforsvar enn det som er gjennomsnittlig.

Eller også er det mulig at noen av de du kjenner ikke legger ut om sine sykdommer, eller at de rett og slett tilfeldigvis har et godt immunforsvar mot nettopp omgangssyke (og kanskje også mot andre sykdommer?)

Men det er fremdeles ikke uvanlig at småbarnsforeldre får omgangssyke flere ganger i løpet av noen få år .

Anonymkode: 9af42...ea4

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja kanskje det. Det er mulig at jeg bor i en by der mennesker har lavere inmmunforsvar enn det som er gjennomsnittlig.

Eller også er det mulig at noen av de du kjenner ikke legger ut om sine sykdommer, eller at de rett og slett tilfeldigvis har et godt immunforsvar mot nettopp omgangssyke (og kanskje også mot andre sykdommer?)

Men det er fremdeles ikke uvanlig at småbarnsforeldre får omgangssyke flere ganger i løpet av noen få år .

Anonymkode: 9af42...ea4

Flere ganger i løpet av et år. Virkelig! Og med barn i barnehage som stadig eksponeres for omgangssyke og andre bakterier, så burde foreldre bli immune etter en tid.

Jeg jobber i en stor bedrift, med mange småbarnsforeldre. Men aldri har jeg opplevd at ansatte har vært fraværende pga omgangssyke. Og jeg er leder, og vi har en fraværsprosent på 3,2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Dexxteria skrev:

Flere ganger i løpet av et år. Virkelig! Og med barn i barnehage som stadig eksponeres for omgangssyke og andre bakterier, så burde foreldre bli immune etter en tid.

Jeg jobber i en stor bedrift, med mange småbarnsforeldre. Men aldri har jeg opplevd at ansatte har vært fraværende pga omgangssyke. Og jeg er leder, og vi har en fraværsprosent på 3,2.

Flere ganger i løpet av år, skrev jeg.

Immune? Det er forskjellige typer virus og bakterier og om man er immun mot en omgangssyke, hjelper ikke det om den neste omgangssyken har andre virus/bakterier.

De ansatte er ikke pliktig til å opplyse om hvilke sykdommer de har/ har hatt.

Anonymkode: 9af42...ea4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...