Gå til innhold

Hvorfor har vi ikke protester ved abortklinkker i Norge?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvorfor kan ikke dere abortmotstandere bry dere mer om de barna som allerede er født og ikke har det noe bra? 

Anonymkode: f08ac...c3d

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 timer siden, Elliespelli skrev:

Det finnes slike i Norge også. Men heldigvis er det ikke like utbredt som i USA. Og heldigvis ikke ekstremister som bomber abortklinikkene, av og til mens pasienter og ansette er inni.

Jeg respekterer at det er sterke meninger angående temaet. Jeg respekterer også at det ikke er aktuelt for mange og at noen syns det er galt. Men det jeg ikke klarer å respektere er at folk skal prøve å bestemme for andre, syns det å presse noen til å beholde er like forkastelig som å skulle tvinge noen til abort. Min kropp, mitt valg. Din kropp, ditt valg.

Jeg har heldigvis ikke vært i den situasjonen at jeg har måtte ta ett slikt valg. Men har venninner som har beholdt selv om det var en uønsket graviditet og har venninner som har tatt abort frivillig. Ingen av dem hadde en lett avgjørelse. 

enig.

Anonymkode: 00669...e32

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det ikke folk som protesterer ved avdelingene på sykehus hvor det blir utført abort? I USA er det aktivt protestering mot dette ved klinkkene? Er vi i Norge rett og slett for naive?, bør vi som er imot abort stå fram og protestere mot dette? Hvorfor blir det ikke gjort her til lands?

Anonymkode: 56eb9...756

Nå har jeg liten forståelse for ditt standpunkt i utgangspunktet, men ja, gjør det! Still deg utenfor gynekologisk avdeling, og rop. Vis folk bilder av aborterte foster. Dette blir nok spesielt hyggelig for alle de som kommer etter en spontanabort, de som sliter med å få barn, de som nettopp har fått vite at barnet i magen er sykt eller dødt, eller de som må ta abort fordi de selv vil ta skade av å gå videre med graviditeten. Om du i tillegg får med deg en sliten flerbarnsmor eller en redd 15-åring som skal ta abort, er jo det bare bonusen. Lykke til!

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange abortmotstandere her gir blod eller har donert bort organer, beinmarg?

Dere kan redde menneskeliv ved å gjøre dette, menneskeliv som er avhengig av det, men det er ingen som kan tvinge dere til å donere. Like lite som man kan tvinge en kvinne til å gi bort kroppen sin i 9 mnd for at et liv skal overleve. Vi kan ikke en gang bruke døde menneskers organer for å redde liv uten spesifikk tillatelse, men av en eller annen grunn skulle gravide kvinner ha mindre rettigheter enn det?

 

Anonymkode: 86f6a...445

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Norge vil du nok oppleve det som veldig mye mer belastende å si offentlig at du er imot abort, enn å selv ha gjennomført en eller flere aborter. I tillegg er det relativt lite rom for forskjellige meninger rundt dette temaet, og de som ikke marsjerer i takt blir temmelig fort hengt ut av en samlet presse og politikerstand, med enkelte unntak. Dermed er det nok lite fristende å delta i en slik protest fordi belastningen vil være så enorm, og gjennomslagskraften så liten. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det finnes vel ikke rene abortklinikker i Norge?

Anonymkode: 046f9...36b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere abortmotstandere: Hva gjør dere for at allerede fødte barn som mødrene ikke kan ta seg av, får det bra? Hva gjør dere for å redde et barn som trenger nye organer? Står dere og barna deres oppført som donorer? Er dere der for å trøste mødre som har mistet sine barn i sult, sykdom og nød?

Før dere har gjort dette, synes jeg dere skal la være å tråkke ned kvinner og menn som sliter med samvittigheten og savnet etter en provosert abort.

Endret av Honey Dew
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes vel ikke rene abortklinikker i Norge?

Anonymkode: 046f9...36b

Nei. Vi har Amathea, som tilbyr rådgivning og samtaler om alt som har med graviditet å gjøre, deriblant abort, ellers går alt gjennom fastlege og sykehus. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere ser litt tilbake i tid finner dere at det har vært mye av det her også. Det døde ut heldigvis, i takt med at de mest markante skikkelsene ble mer og mer ekstreme. Folk fikk nok, og de aller fleste landet vel på at selvbestemt abort må aksepteres hvis vi skal ha et likestilt samfunn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det ikke folk som protesterer ved avdelingene på sykehus hvor det blir utført abort? I USA er det aktivt protestering mot dette ved klinkkene? Er vi i Norge rett og slett for naive?, bør vi som er imot abort stå fram og protestere mot dette? Hvorfor blir det ikke gjort her til lands?

Anonymkode: 56eb9...756

Av samme grunn som det i USA er helt normalt hos halvparten av befolkningen å tro at alle levende vesener er skapt av Gud, mens det her til lands stort sett er gærninger som tror på slikt. Med andre ord vi er i praksis et sekulært samfunn, USA er det mer på papiret. I det hele tatt er USA et veldig utypisk vestlig land.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Lutetium 71 skrev:

Av samme grunn som det i USA er helt normalt hos halvparten av befolkningen å tro at alle levende vesener er skapt av Gud, mens det her til lands stort sett er gærninger som tror på slikt. Med andre ord vi er i praksis et sekulært samfunn, USA er det mer på papiret. I det hele tatt er USA et veldig utypisk vestlig land.

Mener å ha lest et eller annet sted at prosentandelen av de som mener at Gud skapte verden er så høy som 80 %

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke et barn, det er et embryo. Og jo, det vil i høyeste grad påvirke kvinnens liv, og det er hennes kropp. Denne debatten hadde vi her til lands for rundt 40 år siden, så du debatterer noe som har blitt avgjort og lovbestemt for atskillige år siden. Litt sent ute, med andre ord.

Anonymkode: a47cc...06a

Har sett et foster som er mellom seks - åtte uker - på glass. Det er IKKE kun et embryo. Det så fullt utviklet ut, men veldig veldig lite. Det hadde hode, øyne, hender med fingre og føtter med tær, kropp og mage. Derfor skjønner jeg ikke hvorfor folk tror at det er et embryo, en celleklump, når det er noe som er mye mer utviklet. Det er faktisk et lite barn.

Anonymkode: ad2e7...a74

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, herzeleid skrev:

I Norge vil du nok oppleve det som veldig mye mer belastende å si offentlig at du er imot abort, enn å selv ha gjennomført en eller flere aborter. I tillegg er det relativt lite rom for forskjellige meninger rundt dette temaet, og de som ikke marsjerer i takt blir temmelig fort hengt ut av en samlet presse og politikerstand, med enkelte unntak. Dermed er det nok lite fristende å delta i en slik protest fordi belastningen vil være så enorm, og gjennomslagskraften så liten. 

I Norge er det en svært abortvennlig kultur. Det koster lite for bloggere, kjendiser og andre å fortelle at de har tatt abort. Belastningen er større hvis du forteller at du er mot abort. Se bare hva som skjedde med legene som reserverte seg. Selv man hadde gode ordninger i forhold til abortsøkende kvinner ble de nærmest av prinsippielle årsaker jaget fra jobben og når har måtte finne seg andre yrker. Belasningen for Børre Knudsen og Ludvik Nessa var enorm. Sjikane medførte enorme belastninger for familien, skader som aldri vil kunne bli helet.

Anonymkode: bcd06...d10

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mange abortmotstandere her gir blod eller har donert bort organer, beinmarg?

Dere kan redde menneskeliv ved å gjøre dette, menneskeliv som er avhengig av det, men det er ingen som kan tvinge dere til å donere. Like lite som man kan tvinge en kvinne til å gi bort kroppen sin i 9 mnd for at et liv skal overleve. Vi kan ikke en gang bruke døde menneskers organer for å redde liv uten spesifikk tillatelse, men av en eller annen grunn skulle gravide kvinner ha mindre rettigheter enn det?

 

Anonymkode: 86f6a...445

1) Får ikke lov til å gi blod

2) Har ikke vært forespørsel om det, men hadde gjort det om jeg kunne

 

Jeg er Forøvrig pro til ett organ register hvor de som ønsker å være organ givere kan stå, f.eks kan levende mennesker donere og imenst de er i live samt selvfølgelig etter ens død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Honey Dew skrev:

Dere abortmotstandere: Hva gjør dere for at allerede fødte barn som mødrene ikke kan ta seg av, får det bra? Hva gjør dere for å redde et barn som trenger nye organer? Står dere og barna deres oppført som donorer? Er dere der for å trøste mødre som har mistet sine barn i sult, sykdom og nød?

Før dere har gjort dette, synes jeg dere skal la være å tråkke ned kvinner og menn som sliter med samvittigheten og savnet etter en provosert abort.

Jeg gjør det jeg kan.

Nå er jeg con abort men vil ikke dømme en som har valgt å fjerne barnet og vil ikke under noen omstendigheter tilbake til strikkepinnekonene og abortnemndene 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor kan ikke dere abortmotstandere bry dere mer om de barna som allerede er født og ikke har det noe bra? 

Anonymkode: f08ac...c3d

Hvem sier at vi ikke gjør det?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I Norge er det en svært abortvennlig kultur. Det koster lite for bloggere, kjendiser og andre å fortelle at de har tatt abort. Belastningen er større hvis du forteller at du er mot abort. Se bare hva som skjedde med legene som reserverte seg. Selv man hadde gode ordninger i forhold til abortsøkende kvinner ble de nærmest av prinsippielle årsaker jaget fra jobben og når har måtte finne seg andre yrker. Belasningen for Børre Knudsen og Ludvik Nessa var enorm. Sjikane medførte enorme belastninger for familien, skader som aldri vil kunne bli helet.

Anonymkode: bcd06...d10

Det med leger som reserverte seg handler lite om abort, og mer om at de nektet å utføre arbeidsoppgaver. Det åpner for at man skal kunne reservere seg mot arbeidsoppgaver som man er moralsk imot. Skal da også muslimske og jødiske sykepleiere kunne reservere seg mot å servere svin fordi de er imot det? Skal en lege kunne reservere seg mot å behandle en av motsatt kjønn fordi man er imot det? Skal en lege som er imot blodoverføring kunne nekte å gi en pasient det? Og hvis ikke så forklar gjerne hvorfor ikke. Om man har valgt et yrke bør man ikke kunne nekte å utføre areidsoppgavene. Da er man ikke skikket til å jobbe i dette yrket. At noen andre kan gjøre disse oppgavene er ikke relevant, for ordens skyld. Ja det var av prinsippielle årsaker. Prinsippet om at hvis man velger et yrke, så skal man kunne utføre oppgave det yrket innebærer.

Anonymkode: 2654e...2f6

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det med leger som reserverte seg handler lite om abort, og mer om at de nektet å utføre arbeidsoppgaver. Det åpner for at man skal kunne reservere seg mot arbeidsoppgaver som man er moralsk imot. Skal da også muslimske og jødiske sykepleiere kunne reservere seg mot å servere svin fordi de er imot det? Skal en lege kunne reservere seg mot å behandle en av motsatt kjønn fordi man er imot det? Skal en lege som er imot blodoverføring kunne nekte å gi en pasient det? Og hvis ikke så forklar gjerne hvorfor ikke. Om man har valgt et yrke bør man ikke kunne nekte å utføre areidsoppgavene. Da er man ikke skikket til å jobbe i dette yrket. At noen andre kan gjøre disse oppgavene er ikke relevant, for ordens skyld. Ja det var av prinsippielle årsaker. Prinsippet om at hvis man velger et yrke, så skal man kunne utføre oppgave det yrket innebærer.

Anonymkode: 2654e...2f6

Enkelt forklart: Det å delta i prosessen å ta liv er ikke en selvsagt del av legeyrket, og heller ikke nødvendig for å oppfylle pasientens rett til selvbestemt abort. Man kan tvert imot si at det strider med noen av yrkets grunnpillarer om å fremme liv og helse. Dermed er det ikke urimelig at en lege bør kunne slippe å delta eller være delaktige i "behandlinger" som innebærer å ta liv, om det så er å ta livet av fostre eller å ta livet av pasienter som ønsker å dø. Med andre ord kan man fint argumentere for at det å skulle jobbe i et yrke som handler om å fremme liv og helse ikke burde forutsette å være en del av en prosess som går ut på å ta liv. Særlig når det ikke er nødvendig å ha legen som mellomledd. 

Å nekte å servere mat i en jobb som går ut på å sørge for mat og stell til pasienter er på den annen side noe som fundamentalt strider mot stillingens hensikt, det samme kan sies om å nekte å kurere eller diagnostisere pasienter. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser for meg at det står en gjeng med demonstranter utenfor gyn. poliklinikk og hetser alle som bare skal til gynekologisk undersøkelse eller på kontroll under svangerskapet. Det hadde ikke vært så hyggelig. Jeg har selv gått til gynekologisk poliklinikk siden jeg var 15 år på grunn av endel problemer med underlivet (i tillegg til at jeg har vært innlagt på gynekologisk kirurgisk 2 ganger), og tror jeg hadde vært utrolig lei meg hvis jeg skulle blitt hetset hver eneste gang jeg gikk dit. Man er jo ganske skjør når man er så ung, og tror jeg hadde hatt større terskel for å søke hjelp som ung dersom jeg visste at det ville skje hver gang jeg skulle på undersøkelse. Man skal ikke bli hetset for å gå til lege, og man skal heller i grunn ikke bli hetset for å ta abort noe som er fullt lovlig.

Anonymkode: b02aa...37e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...