Gå til innhold

er "stekte, grønne tomater" perfektum partisipp?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg jobber som lærer for elever som skal lære norsk. Jeg er ikke utdannet norsklærer. Denne boken de bruker begynner å bli avansert, selv for meg. Her kommer jeg til kort.

Her er en av oppgavene:

er ikke brukte klær også adverb?

 

 

 

 

 

image.jpg

Anonymkode: e59fe...47a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Frasen "stekte, grønne tomater" er ikke perfektum partisipp, men inneholder et adjektiv som er et perfektum partisipp (stekte). Læreboka burde ha markert ordene som er partisipper. 

Frasen "brukte klær" har ingenting med adverb å gjøre. Det er en substantivfrase bestående av et adjektiv og et substantiv. Adjektivet er et perfektum partisipp. Adverb står ofte til verb: Han kjørte sakte forbi butikken. 

 

 

 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Smultring skrev:

Frasen "stekte, grønne tomater" er ikke perfektum partisipp, men inneholder et adjektiv som er et perfektum partisipp (stekte). Læreboka burde ha markert ordene som er partisipper. 

Frasen "brukte klær" har ingenting med adverb å gjøre. Det er en substantivfrase bestående av et adjektiv og et substantiv. Adjektivet er et perfektum partisipp. Adverb står ofte til verb: Han kjørte sakte forbi butikken. 

 

 

 

 

 

Takk for svaret:)

jeg ble vel egentlig ikke så klokere på dette her. Jeg håper bare elevene mine ikke stiller så mange spm rundt dette teamet. De er ikke så flinke i norsk, så det er kanskje ikke så farlig.

 

Anonymkode: e59fe...47a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svaret:)

jeg ble vel egentlig ikke så klokere på dette her. Jeg håper bare elevene mine ikke stiller så mange spm rundt dette teamet. De er ikke så flinke i norsk, så det er kanskje ikke så farlig.

 

Anonymkode: e59fe...47a