Gå til innhold

er "stekte, grønne tomater" perfektum partisipp?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg jobber som lærer for elever som skal lære norsk. Jeg er ikke utdannet norsklærer. Denne boken de bruker begynner å bli avansert, selv for meg. Her kommer jeg til kort.

Her er en av oppgavene:

er ikke brukte klær også adverb?

 

 

 

 

 

image.jpg

Anonymkode: e59fe...47a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Frasen "stekte, grønne tomater" er ikke perfektum partisipp, men inneholder et adjektiv som er et perfektum partisipp (stekte). Læreboka burde ha markert ordene som er partisipper. 

Frasen "brukte klær" har ingenting med adverb å gjøre. Det er en substantivfrase bestående av et adjektiv og et substantiv. Adjektivet er et perfektum partisipp. Adverb står ofte til verb: Han kjørte sakte forbi butikken. 

 

 

 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Smultring skrev:

Frasen "stekte, grønne tomater" er ikke perfektum partisipp, men inneholder et adjektiv som er et perfektum partisipp (stekte). Læreboka burde ha markert ordene som er partisipper. 

Frasen "brukte klær" har ingenting med adverb å gjøre. Det er en substantivfrase bestående av et adjektiv og et substantiv. Adjektivet er et perfektum partisipp. Adverb står ofte til verb: Han kjørte sakte forbi butikken. 

 

 

 

 

 

Takk for svaret:)

jeg ble vel egentlig ikke så klokere på dette her. Jeg håper bare elevene mine ikke stiller så mange spm rundt dette teamet. De er ikke så flinke i norsk, så det er kanskje ikke så farlig.

 

Anonymkode: e59fe...47a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svaret:)

jeg ble vel egentlig ikke så klokere på dette her. Jeg håper bare elevene mine ikke stiller så mange spm rundt dette teamet. De er ikke så flinke i norsk, så det er kanskje ikke så farlig.

 

Anonymkode: e59fe...47a

Da er det jo faktisk desto viktigere at de spør og graver, eller at du hjelper dem bedre igang med dette slik at de blir flinkere i norsk skulle man jo tro...

Endret av Hummels3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Hummels3 skrev:

Da er det jo faktisk desto viktigere at de spør og graver, eller at du hjelper dem bedre igang med dette slik at de blir flinkere i norsk skulle man jo tro...

elevene mine er såpass dårlige i norsk, så jeg tror uansett at de ikke får så mye ut av det. De fleste forstår ikke forskjellen på verb og adverb. Flere kan ikke bøye vanlige verb i preteritum. De snakker i perfektum hele tiden. Hvis det hadde vært voksenopplæring med undervisning hver dag så hadde de muligens kommet opp på det nivået. Dette kurset kombinerer de med jobb så jeg vet ikke hvor langt de kommer med 100 timer norsk. De er på B1-nivå. Boka har en rask progresjon fra B1 til B2

Anonymkode: e59fe...47a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber som lærer for elever som skal lære norsk. Jeg er ikke utdannet norsklærer. Denne boken de bruker begynner å bli avansert, selv for meg. Her kommer jeg til kort.

Her er en av oppgavene:

er ikke brukte klær også adverb?

 

Anonymkode: e59fe...47a

Herregud, søk faglige råd andre steder enn KG.

Anonymkode: a8be0...b3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Herregud, søk faglige råd andre steder enn KG.

Anonymkode: a8be0...b3d

 

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Herregud, søk faglige råd andre steder enn KG.

Anonymkode: a8be0...b3d

Har prøvd andre forum, men her kan jeg være anonym. Synes jo det er litt flaut å stille andre lærere disse spørsmålene. De går ut i fra at jeg er norsklærer og bør kunne dette.  I prinsippet burde jeg jo hatt den utdannelsen men når nøden er er stor så bruker man de man har......

Anonymkode: e59fe...47a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva heter den boken du bruker?

Anonymkode: 51b1d...6b9

den heter "Nøkler til Norge" og er en lærebok for elever som er på B1-nivå

Anonymkode: e59fe...47a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...