Gå til innhold

Stemmeløs, hjelp!


powski

Anbefalte innlegg

Jeg har siden onsdag vært plaget med kraftig forkjølelse/influensa, og våknet opp i går uten stemme. Jeg klarer å skvise ut 2-3 ord (høres ut som morgann freeman) også hoster jeg meg i hjel etterpå. Kjenner at halsen er tørr og sår.
Flere som er/har vært i samme situasjon? Hvor lenge varte stemmeløsheten? Hva hjelper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det går over etter noen dager=) Kan koke en miks av ingefær, hvitløk, chilli og kamillete- og røre inn maaaasse honning =) Det lindrer, og åpner kanskje litt opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, glovarm skrev:

Det går over etter noen dager=) Kan koke en miks av ingefær, hvitløk, chilli og kamillete- og røre inn maaaasse honning =) Det lindrer, og åpner kanskje litt opp.

takk for svar :-) har heldigvis både ingefær, sitron on honning i huset så skal prøve å lage en type miks av dette :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

åhh, sitron gjør også godt ja! glemte det=) =)
Kan også ha i litt cayennepepper, og fenikkelfrø=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, powski skrev:

Jeg har siden onsdag vært plaget med kraftig forkjølelse/influensa, og våknet opp i går uten stemme. Jeg klarer å skvise ut 2-3 ord (høres ut som morgann freeman) også hoster jeg meg i hjel etterpå. Kjenner at halsen er tørr og sår.
Flere som er/har vært i samme situasjon? Hvor lenge varte stemmeløsheten? Hva hjelper?

Prøv det du kan av kjerringråd, cocgnac kan også hjelpe, eller whiskey :) Så kan omgivelsene nyte stillheten i mens ;) ........neida, alvorlig ment det siste da :P God bedring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplevde at stemmen forsvant fullstendig, husker ikke nøyaktig hvor lenge den var borte, men ble sykemeldt en uke og fikk beskjed om å ikke prate eller hviske (jobber i butikk, derav sykemeldingen), for da kunne jeg ende opp med varige skader på stemmebåndet. Har du vært hos lege? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når du mister stemmen er det viktig å ikke prøve å snakke, det er en grunn til at du har mistet stemmen.

Dersom du er så syk at du holder deg hjemme er det greit, da kan du bare ta det med ro. Dersom du ikke holder deg hjemme bør du ha med deg litt skrivesaker så du klarer å kommunisere når miming ikke er nok.  Ikke bruk stemmen.

Varm drikke hjelper, siden det øker blodsirkulasjonen. Pass på så den ikke er så varm at du brenner deg. Tilsett gjerne honning, sitron eller ingefær, da det kan hjelpe. Dersom du har slimhoste eller er plaget med mye snørr bør du unngå melk og meieriprodukter, for det kan gjøre slimet tykkere. Hvis du har tørrhoste er varm melk med honning godt for å smøre halsen.

Sukkerfrie pastiller, f.eks dent, er fint å bruke når halsen er vond, spesielt om natta. Ikke bruk svarte pastiller om natta, det kan gi missfarging av tennene.

Hold halsen varm med et skjerf. Unngå kald trekk, og unngå å fryse.

Hvis stemmeløsheten varer flere dager, eller forkjølelsen blir verre, bør du kontakte lege.

Anonymkode: 2c369...06e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...