Gå til innhold

Pomeranian og pelsstell


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg tok over en Pomeranian for noen dager siden, siden forrige eier var blitt syk og ikke hadde tid til hunden mer. Dette er ei dame jeg gikk på skole med for mange herrens år siden og har hatt lite men gjevnlig kontakt med i alle år.

Hunden var klippet bak ørene og oppe på rumpa, over halen. Og jeg antar dette må ha vært pga den har fått skikkelige knuter på pelsen som ikke gikk opp med børsting.

Jeg har aldri hatt hund før, og aldri vært borte i pomeranianer før, så jeg føler jeg trenger en del opplæring. på mandag skal jeg på biblioteket og få lånt meg noen hundebøker. Jeg fikk heller ikke så mye informasjon av tidligere eier, og nå svarer hun ikke når jeg tar kontakt (jeg regner med dette er fordi hun er syk og ikke kan, og dermed tar kontakt når hun er bedre, men det hjelper meg lite akkurat nå.)

Saken er at jeg fikk beskjed om å bade hunden ca hver 2. mnd, og børste ukentlig. Det var med to børster til hunden.

Denne: http://www.biltema.no/no/Fritid/Kjaledyrutstyr/Hund/Dobbelborste-2000022623/

og denne: http://www.biltema.no/no/Fritid/Kjaledyrutstyr/Hund/Kam-2000022621/

Jeg vil anta at dette ikke er spesielt gode børster, og jeg har prøvd å bruke begge to men synes det er litt vanskelig fordi det lugger veldig i pelsen og det har begynt å samle seg hår i sånne floker og hunden begynner å pipe og bite etter børstene når jeg børster han.

Hvordan skal jeg gjøre dette på en så skånsom måte som mulig for hunden? Finnes det andre børster som er bedre for hunden å bruke? jeg har ikke allverdens god råd så har ikke råd til å bruke 1000vis av kroner på mange forskjellige børster og balsam osv, men har råd til å investere en 1000lapp til nytt utstyr i første omgang også spe på med mer etter hvert.

Jeg har også tenkt å ta han med for å fjerne tannstein da jeg skjønner at det kanskje er derfor han har så forferdelig ånde. Må jeg til veterinær da og hva er prisen på dette? Er det andre ting jeg kan gjøre for å forebygge dårlig ånde? Jeg skulle også ha fått badet han, siden det i går og i dag har vært dårlig vær og vi har gått i gjørme, har tørket han med et håndkle, men regner med det setter seg litt i pelsen. hva slags såpe skal jeg bruke og skal jeg sette han i en balje og bade han eller skal jeg sette han i dusjen og spyle han?

Men er det noen som har Pomeranian her, og vil gi meg litt opplæring? Gjerne i andre ting også som hundemat som er bra for den (fikk med en pose med sånn pedigree  (eller hva det heter) fra kiwi med tørrfor også noen bokser med våtfor fra first price, og dentastix og noe hundegodteri. Men jeg tenker at det sikkert er andre typer mat som er bedre for han. når og hvor mye må jeg gi han av mat. jeg har til nå bare fylt opp skålen hans når den har blitt tom, og gitt han våtfor annenhver dag.

Jeg trenger også tips til hvordan trene han til å høre på meg. han kan kom hit, sitt, gå dit. men han går ikke ved siden av foten når jeg går tur, og det ønsker jeg han skal gjøre for han går nemlig overalt, på andre siden av veien osv. Han sitter også å tigger ved matbordet og det ønsker jeg også å få avvent han. Og jeg ønsker å lære han å legge seg ned. Han hører også når jeg sier hysj når han begynner å bjeffe når det ringer på f.eks, men han bjeffer sjeldent mer enn 1-2 ganger om dagen så er fornøyd med det :)

Hilsen fersk hundeeier som trenger opplæring!

Anonymkode: f556d...488

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1. Jeg vil anbefale en karde evt Furminator, sistenevnt har fått masse skryt og er "en av de beste børstene man kan få". Gjerne børste en gang i uken, slik at du unngår floker. 

2. Du bør bade hunden etter behov, altså, er han skitten som i at han har vært i gjørme osv, så er det bare å bade han. Om du bader han i en balje, vask, dusj eller noe sånt, spiller ingen rolle så lenge du er nøye på å skylle ut all shampooen, vær obs på at ikke alle hunder liker å bade, dermed så må man trene på det. Husk at hunder også har egen shampoo da menneske shampoo er alt for sterk for hunder. Shampoo finner du hos veterinær eller i dyrebutikken. Men du bør ikke bruke shampoo for ofte, av og til er det nok med vann ,da shampoo ødelegger / fjerner det naturlige fettlaget som hunder skal ha.

3. Tannstein kan unngås med å gi han bein som han får virkelig gnagd tennene sine i. Jeg gir min hund rå og fryste koteletter, kyllingvinger osv. Men man kan få tak i kraftige bein på dyrebutikk eller hos slakter, du må nesten få et såpass lite bein men kraftig nok til at han klarer å tygge over det.  Pris på fjerning av tannstein vareierer fra veterinær til veterinær, jeg ville anbefalt å ta en ringerunde rundt, evt besøke noen, det beste er at de får en god kjemi med deg og hunden, at de ikke er "roboter" men at de faktisk liker jobben sin og gjør den skikkelig. Men prisen kan vel variere fra mellom 1500-2500 kr. 

4. Den maten kan du bare kaste med engang :ler: Det er noe av det verste man kan fore med. Har du god fryseplass vil jeg anbefale vom og hundemat, samt litt tørrfor å variere litt på det. Du kan i første omgang prøve orijen, taste of the wild, eller noe i den klassen der, dyrt, men verdt det. Det finnes mye mat der ute, er bare å prøve seg frem, du finner fort ut av hva han funker best på. Men er viktig å ha en tilvenningfase når man begynner på nytt for. Selv forer jeg på Hill's ideal balance grain free og er veldig fornøyd med det.

Edit: Tørrforet kan du bare kaste, altså. Våtforet er greit som snacks / tillegsfor som kos.

Edit 2: Hvor mye du skal gi variere på mye, blant annet aktivitetsnivå og hvilke fortype det er. Det vil stå bakpå sekken, så får du bare gi mindre eller mer, alt ettersom du ser selv etterhvert. Normalen er å gi mat to ganger om dagen.

5. Det med trening, tålmodighet, tålmodighet og ENDA mer tålmodighet! Godbit og skryt kommer lang vei også. Men ja, tålmodighet! Finnes masse videoer på youtube, men siden du er første gangs eier ville jeg meldt meg på kurs, da dette er bra både for deg og hunden da den kan få sosialisert seg også. 

Ang tigging.. Lag en plass som er "hans". Der skal du føre han bort hver gang han tigger, si nei, før han bort. Ikke noe mer styr enn det, etter en stund vil han skjønne det, men det som med mye annet, krever tålmodighet og at man "står på sitt". 

Lykke til!! :) 

Endret av Frk.K
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta kontakt med oppdretter av rasen :) Høres ut som det var greit for denne hunden å bli omplassert, ja. 

Anonymkode: 0b071...731

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående tannsteinen bør du absolutt ta den med til veterinær for å få fjernet den. Hvis hunden først har fått tannstein, finnes det egentlig ikke noen annen måte å få den bort på. Etter fjerning kan man prøve tannpuss etc for å hindre at det kommer mer, mener er ikke alltid det hjelper. Miniatyrraser som pomeranian er beryktede for å ha dårlige tenner (dessverre). Jeg ville i utgangspunktet belaget meg på at jevnlig tannsteinfjerning hos dyrlege (minst en gang per år) vil være nødvendig, men det er jo alltid individuelle forskjeller. 

Det kan høres ut som om tannstellet på denne hunden er forsømt, kanskje over lang tid. Det kan bli nødvendig å trekke tenner, og da kan det bli betydelig dyrere enn en vanlig tannsteinfjerning.

Jeg ville i første omgang gått til en veterinær som har digital tannrøntgen, da vil de ta bilder av tennene mens hunden likevel er sedert for tannsteinfjerning. 

Anonymkode: b997a...2af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær obs på å holde pelsen i rumpa kort. De får ofte bæsj i pelsen.

Anonymkode: 011da...3b5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...