Gå til innhold

Far støvsuger mens mor tar voldtektspraten med sin 12-årige sønn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Av alle innlegg man har lest i kjølvannet av Hemsedalsaken er vel dette noe av det verste jeg har sett. Jeg synes synd på denne 12-åringen virkelig. Her får han servert fra sin egen mor at han er en potensiell voldtektsmann. Vi fikk høre at jenter mister kontrollen over seg selv når de blir fulle og rusa, og at det da er guttens oppgave å "passe på henne" til hun kom til seg selv.

Det som trigget denne kvinnen var artikkelen om fadderuken der jenter sugde en gjeng med gutter ute i skogen. Hele innlegget bærer preg av at gutten er overgriperen. Alltid. Jenta er offeret. Alltid.

Hva gjør det med en 12-åring å få servert slikt? Å høre at når en gutt og en jente er på fest og er rusa, så er det jenta som mister kontrollen, og at det er han som skal ta ansvar å passe på henne, uavhengig hvor full og rusa han er? Jeg tillater meg å spørre: Om en gutt og en jente drikker seg dritings, eller er rusa, og de våkner opp sammen i en seng, naken, og har åpenbart hatt sex, uten å ville det. Hvem har da voldtatt hvem? I følge dette innlegget er det gutten som har ansvaret, nemlig. For det er jenta som "mister kontrollen over armer og bein, så de ikke klarer å gå bort". Derfor må gutten "passe på henne til hun kommer til seg selv". Ergo blir jenter uansvarlige når de er rusa, mens gutter blir gjort ansvarlige.

"Vi snakket om jenter. Om hvordan jenter kan bli når de er rusa. At de kan være flørtete og ivrig i starten, men så plutselig stoppe. At de kan begynne å snøvle, at det kan bli vanskelig for dem å si nei eller stopp på en tydelig måte. At de kan miste kontrollen over armer og bein, så de ikke klarer å gå bort."

Jeg blir oppriktig lei meg når jeg leser slikt. En så til de grader stigmatisering av gutter og menn, og dette prenter man inn hos en 12-åring, og lover til og med at dette skal vi snakke om "til du dør". Med andre ord, hun forventer at han som barn, ungdom og voksen, er nødt til å ta denne praten med sin egen mor, hvis ikke kan han ende opp som voldtektsmann. Fy faen!

Hun fortsetter stigmatiseringen ved å skylde på far når det går galt. At det er fars ansvar for hvordan sønnen blir:

Det er pappaen som er rollemodellen til gutta. Det er samtalene med far, alle kommentarene far kommer med, særlig de fleipete, som påvirker guttas holdning til jenter, sex og rus. Om hva som er kult, om hva som er akseptert.

Likevel er det HUN som føler at hun må ta denne praten? Oh, the irony....

Det hele toppes med denne avslutningen:

"Etter samtalen gikk jeg på kjøkkenet. Mannen min var travel med å støvsuge gulvene, og plutselig så jeg datteren min på seks år ute på terrassen med «kjæresten» sin. Hun hadde plantet en hånd på hver side av ansiktet hans, og bøyde seg fram og kysset ham på leppene. Han stod i stram giv akt. Jeg gikk ut til de, og sa til min datter:

«Du må huske på at selv om han er kjæresten din, så har du ingen rett til å bare kysse ham når du vil. Du må sjekke om han vil det først».

«Og du», sa jeg og så på «kjæresten» hennes, «du har lov til å si nei, selv om hun er kjæresten din. Og da må hun høre etter. OK?».

Han smilte svakt, og jeg tror jeg så et glimt av lettelse i øynene hans."

Altså, mens hun tar denne "nødvendige" praten med sin 12-årige sønn, støsvuger altså far huset, han som, i følge henne, er hans rollemodell.... I utgangspunktet er det jo i 2016 uinteressat at far støvsuger, men det er jo åpenbart at det ikke er tilfeldig at dette ble tatt med.

Den siste historien om 6-åringe som kysset "kjæresten" sin er jo bare latterlig. Usikker på hva hun forsøker å formidle her, men det er vel grunn til å tro at det er et forsøk på å si at også jenter har ansvar, for å balansere det hele. Det blir ganske så ynkelig og patetisk, og et gedigent magaplask, når hun må ty til en 6-årig jentes "kjærlighetsliv" for å underbygge en jentes ansvar.......

Dette var flaue saker.

http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/Slik-gikk-det-da-jeg-tok-festvoldtektsamtalen-med-min-sonn--Anne-Karin-Nordskag-602658b.html

 

Anonymkode: b72c8...3d5

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er jo dessverre ofte slik at det er menn som begår overgrep. Men det betyr jo selvfølgelig ikke at alle gjør det, eller at menn ikke kan bli utsatt for overgrep. 

Det er lov å ha flere tanker i hodet samtidig. 

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle ønske at man sluttet og framstille det som at det bare er gutter\menn som voldtar. Og at det bare er jenter\kvinner som blir voldtatt. 

Et øyeblikk siden, stan skrev:

Det er jo dessverre ofte slik at det er menn som begår overgrep. Men det betyr jo selvfølgelig ikke at alle gjør det, eller at menn ikke kan bli utsatt for overgrep. 

Det er lov å ha flere tanker i hodet samtidig. 

Men vet du ikke at alle menn er automatisk skyldige fordi de er menn. Og vet du ikke at om en kvinne voldtar en sovende mann så er det hun som er offeret, 

Anonymkode: ac16f...3d4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skulle ønske at man sluttet og framstille det som at det bare er gutter\menn som voldtar. Og at det bare er jenter\kvinner som blir voldtatt. 

Men vet du ikke at alle menn er automatisk skyldige fordi de er menn. Og vet du ikke at om en kvinne voldtar en sovende mann så er det hun som er offeret, 

Anonymkode: ac16f...3d4

Nei, men vi vet statistisk er det flere menn som er overgripere. Når vi ser endel av de holdningene som kommer til uttrykk her på KG er det jo ikke rart i det hele tatt.

Så folk må å ta vare på seg selv, og ta ansvar for egne handlinger.

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

"Etter samtalen gikk jeg på kjøkkenet. Mannen min var travel med å støvsuge gulvene, og plutselig så jeg datteren min på seks år ute på terrassen med «kjæresten» sin. Hun hadde plantet en hånd på hver side av ansiktet hans, og bøyde seg fram og kysset ham på leppene. Han stod i stram giv akt. Jeg gikk ut til de, og sa til min datter:

«Du må huske på at selv om han er kjæresten din, så har du ingen rett til å bare kysse ham når du vil. Du må sjekke om han vil det først».

«Og du», sa jeg og så på «kjæresten» hennes, «du har lov til å si nei, selv om hun er kjæresten din. Og da må hun høre etter. OK?».

Han smilte svakt, og jeg tror jeg så et glimt av lettelse i øynene hans."

Anonymkode: b72c8...3d5

Jeg har hatt den praten med mitt eget barn så mange ganger. Han har hatt en kjæreste som hyler til han når han sier nei og kaller han ting da så han har bare gitt opp med å snakke med henne. Jeg har gjentatt til han at han har lov til å si nei, at han har lov til å ha en egen fri vilje. Skjønner ikke hva som er pinlig med at hun gjør det. Det er fint å gjøre yngre barn bevisst og. Mitt barn har kommet hjem og vært helt fra seg i perioder. :/ 

Anonymkode: d0556...3ef

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har hatt den praten med mitt eget barn så mange ganger. Han har hatt en kjæreste som hyler til han når han sier nei og kaller han ting da så han har bare gitt opp med å si i fra.

Anonymkode: d0556...3ef

Litt teit formulering, men jeg mente at han har gitt opp med å ha egne meninger, gitt opp med å si i fra. De snakker jo fortsatt sammen. 

Anonymkode: d0556...3ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er helt uenig i TS og synes alle burde ha denne samtalen med sønnen sin! Det betyr IKKE at man tror at de kommer til å voldta, men det gjør dem bevisst på ting de kanskje ikke hadde tenkt på ellers. Det er ikke sånn at alle som voldtar er slemme! Noen skjønner faktisk ikke hva de driver med før etterpå. De er for rusa og kåte. De ser neppe på seg selv som en som voldtar, så vi trenger bevissthet rundt dette! Jo flere som har hatt denne praten med foreldrene sine, jo større sjangse er det for at noen griper inn når de ser en litt for pågående kompis som prøver seg på DIN datter selv om hun sier at han skal slutte. Sjangsen er mindre for at de ler det vekk og lar dem være alene. Og vi kan ikke være så naive at vi ikke tror at dette kan være VÅR sønn! Og hvis en kompis stopper han, så har sønnen din sluppet å bli overgriper, kanskje ser han dette i perspektiv når han er edru og gjør aldri noe lignende igjen!

Det ER flest menn som voldtar kvinner, rett og slett! Det betyr ikke at alle menn gjør det eller at ingen kvinner gjør det! Vi må snakke om disse tingene! Jeg er ganske sikker på at sønnen til hun som skrev artikkelen ikke satt igjen og følte seg som en potensiell overgriper. (Sannheten er uansett at vi alle er potensielle overgripere/mordere/tyver osv)

Jeg har hatt ca samme samtalen med min 12-åring og kommer til å fortsette å snakke med han om disse tingene i mange år! Ikke bare for å beskytte jenter, men også for at han ikke skal bli anmeldt for en voldtekt han ikke har begått! Noen jenter er jo ikke helt gode heller, og det er like ille å anmelde noe for noe de ikke har gjort, som å begå et overgrep. Begge deler ødelegger livet til den andre. Akkurat som de fleste menn ikke voldtar, anmelder heller ikke de fleste kvinner menn for overgrep de ikke har begått. Men begge deler skjer! Og det må vi for pokker kunne prate om uten at noen føler seg krenket!

 

 

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, stan skrev:

Nei, men vi vet statistisk er det flere menn som er overgripere. Når vi ser endel av de holdningene som kommer til uttrykk her på KG er det jo ikke rart i det hele tatt.

Så folk må å ta vare på seg selv, og ta ansvar for egne handlinger.

Nå farer du med løgn. Flere menn blir dømt. Det er nesten ingen menn som anmelder sovevoldtekter, eller voldtekter som skjedde mens de var ute av stand til å samtykke. Med fokus på det kunne vi fått langt flere anmeldelser av kvinner.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Altså, mens hun tar denne "nødvendige" praten med sin 12-årige sønn, støsvuger altså far huset, han som, i følge henne, er hans rollemodell.... I utgangspunktet er det jo i 2016 uinteressat at far støvsuger, men det er jo åpenbart at det ikke er tilfeldig at dette ble tatt med.

 

Dette reagerte jeg også på. Det er vel faren, rollemodellen, som bør ta denne praten? Gutter trenger å høre dette fra far mer enn fra mor. Akkurat dette er et stort problem, at man nesten aldri hører menn ta et oppgjør med dårlige holdninger hos menn eller en gang ytre seg om voldtekter og eller menn som voldtar. Når menn snakker om voldtekt blir det ofte litt ullent. De tar selvfølgelig avstand fra de groveste tilfellene, men å si fra om "lettere" former for voldtekt sitter visst langt inne. Noen ganger har jeg lurt på om dere egentlig ikke bryr dere i særlig grad, og kanskje innerst inne synes det er greit å ta seg litt til rette, gutter er gutter liksom. At dere faktisk synes at jenter bør tåle såpass, eller at dere frykter at det å ta tak i den typen ukultur vil føre til mindre slingringsmonn for gutter, men jeg håper jeg tar feil og at det skyldes noe annet. 

Ja, hvorfor støvsuger far, dere? Hvorfor er det ikke han som på eget initiativ tar denne praten med sønnen? Som jeg ser det har ikke mor annet valg enn å føre saken når far melder seg helt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skulle ønske at man sluttet og framstille det som at det bare er gutter\menn som voldtar. Og at det bare er jenter\kvinner som blir voldtatt. 

Men vet du ikke at alle menn er automatisk skyldige fordi de er menn. Og vet du ikke at om en kvinne voldtar en sovende mann så er det hun som er offeret, 

Anonymkode: ac16f...3d4

Det er jo det jeg skriver. Det er det vanligste. 

Vanlig betyr ikke alltid. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, amativeReflection skrev:

Nå farer du med løgn. Flere menn blir dømt. Det er nesten ingen menn som anmelder sovevoldtekter, eller voldtekter som skjedde mens de var ute av stand til å samtykke. Med fokus på det kunne vi fått langt flere anmeldelser av kvinner.

Vis meg at det er løgn? Hvilke kilder har du som sier at det er flest menn som er offer for seksuelle overgrep? 

At menn nok kvier seg enda mer enn kvinner før de anmelder, stemmer nok. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, stan skrev:

Vis meg at det er løgn? Hvilke kilder har du som sier at det er flest menn som er offer for seksuelle overgrep? 

At menn nok kvier seg enda mer enn kvinner før de anmelder, stemmer nok. 

Snakker vi om offer eller overgripere her? Nå må du bestemme deg.

Vi vet det stemmer, se på anmeldelsene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes selv dette innlegget høres konstruert og "picture perfect" ut, hvor hun egentlig ender opp med å vise hvor "fantastisk" mor hun er. Er krampaktig forsøk på å fremstille seg selv som ansvarsfull, men ender opp med å skrive det mest idiotiske innlegget konstruert som en liten historie med en moralpreken til slutt.

Jeg kommer aldri i livet å traumatisere sønnen min på den måten, hvor jeg tror at han er i stand til å voldta og derfor må ta den falske konstruerte praten med han slik som dette.

Folk flest og barn flest vet forskjellen på rett og galt, og det er tusenvis av menn som ikke har voldtatt eller har tenkt å voldta selv om moren deres aldri satte seg ned og fortalte dem at de er potensielle voldtektsbrytere og må lære å kontrollere seg.

Det er fint at man tar en prat om ansvar og forhåndsregler og om å passe på seg selv, det gjør alle foreldre, men å ta 99% av praten med gutten og den resterende 1% med jenten sånn "i forbifarten/tilfeldig" viser at man legger all skyld og ansvar på gutten uansett situasjon og omstendighet og at vi kvinner egentlig trenger ikke å gjøre noe som helst med saken.

Anonymkode: 64210...a0c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest 2Bhonest

Det hjelper ikke hva man forteller våre avkom. Det er hele miljøet de vokser opp i som gir de holdningene de får med seg i sitt voksne liv. 
Noen får med seg holdninger fra sitt miljø som gjør at de blir overgripere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest noe tilfeldig
5 minutter siden, 2Bhonest skrev:

Det hjelper ikke hva man forteller våre avkom. Det er hele miljøet de vokser opp i som gir de holdningene de får med seg i sitt voksne liv. 
Noen får med seg holdninger fra sitt miljø som gjør at de blir overgripere.

Det hjelper ikke hva jeg forteller som foreldre til mine barn? Jøss, så jeg kan bare droppe alle samtaler om mobbing, ekskludering av andre barn, inkludering, empati, ikke slå osv? Fordi jeg har ingen påvirkningskraft likevel? Ah så deilig å være fri fra ansvar. Jeg som tok denne foreldregreia så seriøst.. 

 

54 minutter siden, stan skrev:

Vis meg at det er løgn? Hvilke kilder har du som sier at det er flest menn som er offer for seksuelle overgrep? 

At menn nok kvier seg enda mer enn kvinner før de anmelder, stemmer nok. 

Det nytter ikke engang å prøve å føre en slik dialog her på KG, det er fascinerende at på et kvinneforum så blir samtalen alltid dominert av enkeltpersoner som mener menn voldtas oftere enn kvinner, de bare anmelder ikke, og menn er stort sett alltid offeret og tapere her i samfunnet. Uansett hva slags tema som omhandler voldtekt av kvinner, vold mot kvinner, kvinner i arbeidslivet - Whatever, her på KVINNEguiden, spores alle trådene over på "menn i offer rollen".  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg hadde mistet all respekt for min mor hvis hun hadde tatt denne samtalen med meg når jeg var 12 år gammel.

Anonymkode: 9bade...ea7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes selv dette innlegget høres konstruert og "picture perfect" ut, hvor hun egentlig ender opp med å vise hvor "fantastisk" mor hun er. Er krampaktig forsøk på å fremstille seg selv som ansvarsfull, men ender opp med å skrive det mest idiotiske innlegget konstruert som en liten historie med en moralpreken til slutt.

Jeg kommer aldri i livet å traumatisere sønnen min på den måten, hvor jeg tror at han er i stand til å voldta og derfor må ta den falske konstruerte praten med han slik som dette.

Folk flest og barn flest vet forskjellen på rett og galt, og det er tusenvis av menn som ikke har voldtatt eller har tenkt å voldta selv om moren deres aldri satte seg ned og fortalte dem at de er potensielle voldtektsbrytere og må lære å kontrollere seg.

Det er fint at man tar en prat om ansvar og forhåndsregler og om å passe på seg selv, det gjør alle foreldre, men å ta 99% av praten med gutten og den resterende 1% med jenten sånn "i forbifarten/tilfeldig" viser at man legger all skyld og ansvar på gutten uansett situasjon og omstendighet og at vi kvinner egentlig trenger ikke å gjøre noe som helst med saken.

Anonymkode: 64210...a0c

Man legger vel ikke all ansvar på gutten bare fordi han blir bevisst! Det er LIKE viktig å snakke med døtrene våre! De må lære å ta mer ansvar og ikke bare være ofre! Jeg vil ikke at min datter skal bli en som spør på KG "Har jeg blitt voldtatt?" Hun skal lære å si klart og tydelig hva hun ønsker/ikke ønsker! Hun skal ikke lure på om hun burde sagt tydeligere nei, eller mene at han burde skjønt at hun ikke ville! Hun må gi klar beskjed! Og hvis hun har sex fordi noen maser, så må hun ta ansvaret selv og ikke kalle det voldtekt. Hun må tørre å si ifra! Og hun skal selvsagt også lære at dette går begge veier! Du tafser ikke på en sovende gutt!

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 2Bhonest
8 minutter siden, Raven.WritingDesk skrev:

Det hjelper ikke hva jeg forteller som foreldre til mine barn? Jøss, så jeg kan bare droppe alle samtaler om mobbing, ekskludering av andre barn, inkludering, empati, ikke slå osv? Fordi jeg har ingen påvirkningskraft likevel? Ah så deilig å være fri fra ansvar. Jeg som tok denne foreldregreia så seriøst.. 

Det var nå det du tolket utfra hva jeg skrev.

Det du ikke fikk med deg er at du som foreldre ikke er den eneste som har innflytelse på barnet. Du er bare en liten brikke i det som kalles for oppvekstmiljø for ungene. Ikke opphøy deg selv til å tro at du er den eneste som har påvirkning over ungene. Da kan du nemlig formane som mye du vil ovenfor ungene og likevel ikke nå inn til de med budskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Ulla Ullsokk skrev:

Man legger vel ikke all ansvar på gutten bare fordi han blir bevisst! Det er LIKE viktig å snakke med døtrene våre! De må lære å ta mer ansvar og ikke bare være ofre! Jeg vil ikke at min datter skal bli en som spør på KG "Har jeg blitt voldtatt?" Hun skal lære å si klart og tydelig hva hun ønsker/ikke ønsker! Hun skal ikke lure på om hun burde sagt tydeligere nei, eller mene at han burde skjønt at hun ikke ville! Hun må gi klar beskjed! Og hvis hun har sex fordi noen maser, så må hun ta ansvaret selv og ikke kalle det voldtekt. Hun må tørre å si ifra! Og hun skal selvsagt også lære at dette går begge veier! Du tafser ikke på en sovende gutt!

Selvfølgelig, men i det innlegget som vi diskuterer så foregår mesteparten av praten med sønnen, ikke datteren. Hele innlegget heter voldtektsprat med sønnen, ikke begge barna. Og det lyser av hele innlegget at moren er ferdig med voldtektspraten og fornøyd, når dattera så vidt fikk en prat i det hele tatt. Det jeg ender opp med fra det innlegget er at gutten har hovedansvaret, jentene har bare litt.

Anonymkode: 64210...a0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror jeg hadde mistet all respekt for min mor hvis hun hadde tatt denne samtalen med meg når jeg var 12 år gammel.

Anonymkode: 9bade...ea7

Hadde jeg vært sønnen hadde jeg følt at hvis det er noe som går gærnt så er det min feil uansett og at det er noe galt med oss gutter, og ikke jenter.

Anonymkode: 64210...a0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...