Gå til innhold

Til dere Helsefagarbeidere


Smily81

Anbefalte innlegg

Lurer på om noen nylig har tatt fagbrevet innen helsefag.

Jeg har nylig bestått skriftlig eksamen, som privatist. Venter nå på å kunne ta fagbrevet, og vet at denne består av to dager. Hvor jeg den ene dagen skal skrive pleieplan, og den andre dagen utføre stell. Det er den dagen hvor jeg skriver pleieplan jeg er usikker på. Regner med det er en pedagogisk pleieplan det er snakk om, med problem, ressurs, tiltak og begrunnelse. Men hva skal jeg ta med i denne planen? Hvor detaljert må jeg være? Må jeg skrive detaljert fra jeg banker på døren til pasienten og hvordan jeg spriter hendene osv? Er det en pleieplan i forhold til personlig hygiene jeg skal skrive, eller mange forskjellige problemstillinger hvor jeg også må ta med for eksempel kosthold? (Pasienten skal jo serveres mat etter stell).. Skal utlufting av rom, oppredning og vask av seng være med på denne pleieplanen, som jeg må utføre på dag 2? Har fått lite informasjon i forhold til akkurat denne delen, det er derfor jeg er så usikker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå er ikke jeg helsefagarbeider, men sånn jeg forstår dette med pleieplaner er det viktig å kartlegge pasientens viktigste behov. La oss si at du har en pasient med f.eks hofteprotese. Pasienten spiser godt og er ikke underernært. Men pasienten er kanskje ikke så aktiv og ønsker helst å ligge i sengen. Der har du ditt problem. Mobilitet er svært viktig. Da kan du skrive litt om hvordan inaktivitet vil påvirke pasienten og hvordan du skal gå frem for å aktivisere. Se litt på ulike pleieplaner og snakk med dine kollegaer.

Du bør jo få litt veiledning fra noen?

Anonymkode: 4ca94...1f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er ikke jeg helsefagarbeider, men sånn jeg forstår dette med pleieplaner er det viktig å kartlegge pasientens viktigste behov. La oss si at du har en pasient med f.eks hofteprotese. Pasienten spiser godt og er ikke underernært. Men pasienten er kanskje ikke så aktiv og ønsker helst å ligge i sengen. Der har du ditt problem. Mobilitet er svært viktig. Da kan du skrive litt om hvordan inaktivitet vil påvirke pasienten og hvordan du skal gå frem for å aktivisere. Se litt på ulike pleieplaner og snakk med dine kollegaer.

Du bør jo få litt veiledning fra noen?

Anonymkode: 4ca94...1f8

Det er nok sant.. Har bare googlet en del på pleieplanen, og mange er dem er svært detaljerte i beskrivelsen av personlig hygiene, og også min, som pleier, sin hygiene. Mye av det jeg har funnet har gjort meg svært forvirret i forhold til hva jeg trenger å ta med. Jeg regner med jeg får en pasient som er dement.. Ikke underernært, men trenger ofte mye bistand i matsituasjonen. Trenger også fullt bistand i stell. Skal da pleieplanen inneholde en detaljert beskrivelse av hvordan jeg vil gjennomføre personlig hygiene, hvor fletter jeg inn at han er dement? Burde jeg skrive generelt om sykdommen demens hvor jeg fletter inn kommunikasjon etikk osv? 

Har noen jeg kan forhøre meg ang dette på jobb, men de fleste tok utdannelsen for en stund tilbake, og ting er forandret siden da. Kjekt å høre her om noen nylig har tatt fagbrevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 1anonym2

Jeg er helsefagarbeider, og skrev en slik pleieplanen du beskriver. Du vet ikke helt hvordan pleieplanen blir før du får casen din. Det er mulig du skal gjøre stell, men ikke gi mat, for så å heller gjøre noe annet. Det meste kommer altså ann på oppgaven du får. Men jeg tok med det meste, alt jeg kunne komme på av hygiene, at jeg forklarte beboer hva jeg gjorde, hva jeg gjorde, osv, osv. Selvfølgelig med begrunnelse på alt! Skal du gi mat, og bruker har et spesielt tilpasset kosthold bør du beskrive og forklare. Jeg tok som sagt med ALT, og fikk meget godt bestått. Tok fagbrevet for fire år siden.

Min oppgave ble til sammen på 14 sider med informasjon rundt sykdom, hygiene, plan, osv 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...