Gå til innhold

Koster det noe å politianmelde?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sikkert veldig teit spørsmål, men koster det noe å anmelde en privatperson? 

Anonymkode: 91abd...517

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Sikkert veldig teit spørsmål, men koster det noe å anmelde en privatperson? 

Anonymkode: 91abd...517

Nei å politianmelde koster ingenting. Det som koster penger er hvis du skal kjøre sivil rettsak. Da må du betale rettsgebyr som er over 5000 kroner.

Se her for mer informasjon. https://www.domstol.no/no/Sivil-sak/Sakskostnader/Rettsgebyr/

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, waco skrev:

Nei å politianmelde koster ingenting. Det som koster penger er hvis du skal kjøre sivil rettsak. Da må du betale rettsgebyr som er over 5000 kroner.

Se her for mer informasjon. https://www.domstol.no/no/Sivil-sak/Sakskostnader/Rettsgebyr/

det dreier seg om en svindel på i underkant av 3000 kr. Vil det si at det er helt bortkastet å anmelde det?

Anonymkode: 91abd...517

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

det dreier seg om en svindel på i underkant av 3000 kr. Vil det si at det er helt bortkastet å anmelde det?

Anonymkode: 91abd...517

Nei jeg glemte, - da går du til forliksrådet, - se link her! http://www.forliksraadet.no/index.php?page_id=30

Det er et lite rettsbegyr, men det er den som taper som må betale. Jeg er ikke helt sikker på hvor mye det koster, vent la meg sjekke opp.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

det dreier seg om en svindel på i underkant av 3000 kr. Vil det si at det er helt bortkastet å anmelde det?

Anonymkode: 91abd...517

Den som ønsker en sak behandlet av forliksrådet må betale et rettsgebyr for tiden kr 1025,00, som blir innkrevd når saken er ferdig behandlet i forliksrådet. Den som taper saken blir som regel dømt til å betale sakens kostnader.
 

http://www.forliksraadet.no/index.php?page_id=14

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sikkert veldig teit spørsmål, men koster det noe å anmelde en privatperson? 

Anonymkode: 91abd...517

Nei. Du kan og levere enkelte typer anmeldelser på nettet til politiet. 

Husk på at det er straffbart å anmelde falskt. 

Anonymkode: 22a21...de4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, waco skrev:

Nei å politianmelde koster ingenting. Det som koster penger er hvis du skal kjøre sivil rettsak. Da må du betale rettsgebyr som er over 5000 kroner.

Se her for mer informasjon. https://www.domstol.no/no/Sivil-sak/Sakskostnader/Rettsgebyr/

Dersom du tror det er mulig å få tatt ut tiltale og dermed få en hovedforhandling (rettssak) for svindel av 3000 kroner så er du temmelig naiv. Rettsgebyret for en forliksklage er ca. En tusenlapp. 

Regn med at saken blir henlagt. 

Anonymkode: 22a21...de4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, waco skrev:

Den som ønsker en sak behandlet av forliksrådet må betale et rettsgebyr for tiden kr 1025,00, som blir innkrevd når saken er ferdig behandlet i forliksrådet. Den som taper saken blir som regel dømt til å betale sakens kostnader.
 

http://www.forliksraadet.no/index.php?page_id=14

Takk!!

Blir jeg nødt til å betale rettsgebyret dersom forliksrådet ikke får tak i selger? Jeg har bevis for at avtalen ble inngått og at penger har blitt overført.

Anonymkode: 91abd...517

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk!!

Blir jeg nødt til å betale rettsgebyret dersom forliksrådet ikke får tak i selger? Jeg har bevis for at avtalen ble inngått og at penger har blitt overført.

Anonymkode: 91abd...517

Dersom selger ikke møter opp vil han automatisk tape saken og du vil vinne. Da vil namsmannen inndrive pengene for deg dersom han ikke betaler frivillig. Har han ukjent adresse holder det med en varsling i avisen. Varslet er det uansett forliksrådet som tar seg av.

Endret av waco
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faen, det heter ikke varsel, det heter forkynning. Altså forkynningen i avisen er det forliksrådet som tar seg av, - akkurat det behøver du ikke å bekymre deg om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, waco skrev:

Dersom selger ikke møter opp vil han automatisk tape saken og du vil vinne. Da vil namsmannen inndrive pengene for deg dersom han ikke betaler frivillig. Har han ukjent adresse holder det med en varsling i avisen. Varslet er det uansett forliksrådet som tar seg av.

Hvilken avis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, applestories skrev:

Hvilken avis?

Lurer jeg også på, aldri sett.

Anonymkode: bfd9f...00b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Lurer jeg også på, aldri sett.

Anonymkode: bfd9f...00b

 

3 minutter siden, applestories skrev:

Hvilken avis?

Jeg leser det i dagsavisen. Men jeg vet at både dagbladet og aftenposten har slike forkynnelser. Papiravis, ikke nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forkynnelser i forhold til bedrifts konkurser samt personlig konkurser ja. Og dødsfall. Men ikke for at noen har unnlatt å gjøre opp for seg.. 

Anonymkode: 0fcd6...3f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk!!

Blir jeg nødt til å betale rettsgebyret dersom forliksrådet ikke får tak i selger? Jeg har bevis for at avtalen ble inngått og at penger har blitt overført.

Anonymkode: 91abd...517

Forliksrådet gjør ingenting med noen saker før vi får inn dokumentasjon på at rettsgebyret er betalt. 

Se det som en fordel at motparken ikke svarer fordi du i forliksklagen selvfølgelig krever uteblivelsesdom. Da kan han bli dømt på bakgrunn av din frmstilling av saken. 

Når du er helt ukjent med å ta ut/skrive en forliksklage så bør du søke hjelp med å få den utformet. 

Anonymkode: 22a21...de4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, waco skrev:

Dersom selger ikke møter opp vil han automatisk tape saken og du vil vinne. Da vil namsmannen inndrive pengene for deg dersom han ikke betaler frivillig. Har han ukjent adresse holder det med en varsling i avisen. Varslet er det uansett forliksrådet som tar seg av.

Ja det kan du tro ! 

Anonymkode: 22a21...de4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forkynnelser i forhold til bedrifts konkurser samt personlig konkurser ja. Og dødsfall. Men ikke for at noen har unnlatt å gjøre opp for seg.. 

Anonymkode: 0fcd6...3f3

Når noen har ukjent adresse så rykkes det inn annonse under kunngjøringer om at x har tatt ut forliksklage mot y med siste kjente adresse z, med krav om betaling av kr. 3000. Forliksklagen kan hentes på oppgitt adresse og regnes som forkynt på oppgitt dato. 

Dette står nesten ukentlig i de størrste lokale avisene.

Anonymkode: 22a21...de4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når noen har ukjent adresse så rykkes det inn annonse under kunngjøringer om at x har tatt ut forliksklage mot y med siste kjente adresse z, med krav om betaling av kr. 3000. Forliksklagen kan hentes på oppgitt adresse og regnes som forkynt på oppgitt dato. 

Dette står nesten ukentlig i de størrste lokale avisene.

Anonymkode: 22a21...de4

Så hvorfor står det ikke I de mindre avisene?

Anonymkode: 0fcd6...3f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det koster ingenting å anmelde. Men politiet har ikke ressurser til å gjøre noe med det dessverre. 

Anonymkode: 8e0b3...0a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du melder inn personen til Forbrukerrådet. Klageskjema leveres elektronisk og finnes på deres nettsider. 

Anonymkode: 8e0b3...0a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...