Gå til innhold

Hva gjør man når fastlegen er så frekk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg trodde alle fastleger hadde opplæring i å skrive ut resepter.

Ringte for ny resept på en medisin jeg tar fast hver dag da det er få tabletter igjen, men sykepleier fant den ikke så jeg ble satt over til en av legene. Forøvrig samme legen som ikke klarte å fikse det selv, så jeg sa som sant var at jeg trengte resept nå og at det hastet og hva det var for noe. Og jeg fikk, and I quote: "Ta det på mandag du, for da er fastlegen din her. Det var noe fritak og greier og hurra meg rundt, masse styr så ta det på mandag, hei" også la han på....???? 

Prøvde å si det hastet men da fikk jeg bare "ja, det gjorde det forrige gang og".

Altså hva slags respekt for pasienter er dette??

Anonymkode: acf68...b7c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er for fremtiden viktig at du passer på å ha resept god tid innen du går tom for medisin. Jeg går på apoteket når jeg har ca 50 doser igjen (sånn mellom 12 og 25 dager med medisin ettersom hvor høy dose jeg tar som varierer fra uke til uke) fordi jeg vet det tar tid å få medisinen min siden de ikke har den. 

Anonymkode: e2190...d4f

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ingen krav på å få resept på dagen. Til en annen gang så bestiller du ny resept når du henter ut siste gang på den du har, så vet du at det er i orden og ikke går tom. Hvis du har medisiner som må sendes melding om fritak for så forstår jeg godt at det overlates fastlegen som kjenner til dette og ikke en av de andre på kontoret. Hvis legekontoret har elektronisk bestilling av resept så kan du legge det inn der, eller så ringer du igjen på mandag og forklarer at du ble bedt om å ta kontakt for å få snakke med legen din fremfor en av de andre legene. 

Anonymkode: 01880...336

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi bare din fremstilling av saken. Ikke legens side så dette vil jeg ikke uttale meg om til din fordel eller din ulempe. 

Man skal være ute i god tid ved fornyelse av nye medisiner. Vanligvis så forlenges faste mdisiner for ett år om gangen. Unntaket er faste medisiner som er vanedannende og som kan missbrukes. Noe jeg tenker det her er snakk om. Den typen medisiner ønsker ikke andre leger å skrive ut når fastlegen kan gjøre jobben på mandag og vi faktisk har fredag i dag. 

Anonymkode: 2cbd0...9be

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her har vi bare din fremstilling av saken. Ikke legens side så dette vil jeg ikke uttale meg om til din fordel eller din ulempe. 

Man skal være ute i god tid ved fornyelse av nye medisiner. Vanligvis så forlenges faste mdisiner for ett år om gangen. Unntaket er faste medisiner som er vanedannende og som kan missbrukes. Noe jeg tenker det her er snakk om. Den typen medisiner ønsker ikke andre leger å skrive ut når fastlegen kan gjøre jobben på mandag og vi faktisk har fredag i dag. 

Anonymkode: 2cbd0...9be

Ikke vanedannende nei, langt ifra. Ts

Anonymkode: acf68...b7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, amativeReflection skrev:

Høres helt dust ut å ringe dagen du går tom. 

Hvor står det at jeg er tom? Ts

Anonymkode: acf68...b7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor står det at jeg er tom? Ts

Anonymkode: acf68...b7c

Hva er problemet om du ikke er tom?

Anonymkode: a2010...d8d

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er problemet om du ikke er tom?

Anonymkode: a2010...d8d

Det er heller ikke din fastlege som er problemet eller er frekk men en annen lege på samme kontor. Skjerp deg, ts. 

Anonymkode: 2cbd0...9be

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er akutt, og fastlegen ikke vil hjelpe deg så går du på legevakten og får tablettene du behøver frem til mandag. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Snurrepurre skrev:

Hvis det er akutt, og fastlegen ikke vil hjelpe deg så går du på legevakten og får tablettene du behøver frem til mandag. 

Kontinuering av faste medisiner er fastlegens ansvar, og det skal mye til for at en annen lege vil gjøre slik forskrivning. Legevakten gjør aldri slike forskrivninger med mindre det er akutt fare for liv og helse om medisinen ikke inntas.

Det er pasientens ansvar å passe på å få fornyet resepter. Det er ikke frekt av et legekontor å henvise til faslege når denne er tilgjengelig om få dager. Særlig ikke når du har historikk for ikke å ta ansvar for fornyelse av egne resepter.

Anonymkode: 2e718...62c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du ikke har gått tom for medisinene, hva er det da som haster? Hvis det er fare for liv og helse oppsøker du legevakt. Ellers er det ditt ansvar å be om resept i god tid før du går tom. 

Anonymkode: 5e5dc...79f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dersom du ikke har gått tom for medisinene, hva er det da som haster? Hvis det er fare for liv og helse oppsøker du legevakt. Ellers er det ditt ansvar å be om resept i god tid før du går tom. 

Anonymkode: 5e5dc...79f

Nettopp, det virker absurd å kreve en resept i DAG på medisiner man ikke trenger før mandag. Å begynne å krangle om det er helt ulogisk. Jeg skjønner virkelig ikke problemet. Skulle den andre legen underholde henne på telefon uten grunn? Hun får resepten når hun trenger den. Dette er ikke et problem.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det det han sa (at du måtte ringe igjen på mandag) eller det han gjorde som du reagerte på? Jeg er helt enig i at det er frekt av han å legge på, og å insinuere at du maser ( det var krise sist også), men det at du må ringe igjen på mandag, syntes jeg ikje var så frekt. 

Endret av Puny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes man bør ta ansvar for å ta kontakt før man bare har noen få tabletter igjen, men jeg synes han var unødvendig frekk ja. Greit at man er stresset, men det er da profesjonalitet kommer inn i bildet, man bør klare å skjule det i alle fall delvis. Dog har jeg også opplevd at medisiner jeg har fått resept på ørten ganger hos legen, plutselig ikke ligger inne i systemet deres mer. Ordnet seg så jeg fikk resept likevel da, forklarte bare hva jeg tok den for og at jeg hadde tatt den i sånn 15 år.

Anonymkode: 8fdbf...4ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg trodde alle fastleger hadde opplæring i å skrive ut resepter.

Ringte for ny resept på en medisin jeg tar fast hver dag da det er få tabletter igjen, men sykepleier fant den ikke så jeg ble satt over til en av legene. Forøvrig samme legen som ikke klarte å fikse det selv, så jeg sa som sant var at jeg trengte resept nå og at det hastet og hva det var for noe. Og jeg fikk, and I quote: "Ta det på mandag du, for da er fastlegen din her. Det var noe fritak og greier og hurra meg rundt, masse styr så ta det på mandag, hei" også la han på....???? 

Prøvde å si det hastet men da fikk jeg bare "ja, det gjorde det forrige gang og".

Altså hva slags respekt for pasienter er dette??

Anonymkode: acf68...b7c

Det eneste jeg reagerer på er at han la på uten å avslutte samtalen ordentlig. Noen medisiner må søkes og leveres fritakskjema for, og man får vedtak fra Helfo om innvilgelse eller ikke. Siden du har fått medisiner tidligere så regner jeg med at det er gjort og du har fått innvilget, og dermed er resept faktisk det eneste du trenger. 

Det har kollegaen til din fastlege bare sjekket medisiner, funnet ut at her trenger det skjema, ikke spurt deg om du har vedtak og ikke sjekket i sitt pasient journal system om du har vedtak, og bare tenkt at jeg har ikke tid til dette papirarbeidet. Det kan fint gjøres av fastlegen, sagt det til deg og lagt på. Det siste var litt frekt ja. 

MEN som de andre sier her, så må man ta det før det er tre (eks) tabletter igjen. Jeg bruker medisiner som jeg vet må bestilles fra Oslo, så jeg sier fra til lokal apoteket et par uker før jeg er tom, så de rekker å bestille og Oslo rekker å sende, før jeg blir tom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, sonush skrev:

Det eneste jeg reagerer på er at han la på uten å avslutte samtalen ordentlig. Noen medisiner må søkes og leveres fritakskjema for, og man får vedtak fra Helfo om innvilgelse eller ikke. Siden du har fått medisiner tidligere så regner jeg med at det er gjort og du har fått innvilget, og dermed er resept faktisk det eneste du trenger. 

Det har kollegaen til din fastlege bare sjekket medisiner, funnet ut at her trenger det skjema, ikke spurt deg om du har vedtak og ikke sjekket i sitt pasient journal system om du har vedtak, og bare tenkt at jeg har ikke tid til dette papirarbeidet. Det kan fint gjøres av fastlegen, sagt det til deg og lagt på. Det siste var litt frekt ja. 

MEN som de andre sier her, så må man ta det før det er tre (eks) tabletter igjen. Jeg bruker medisiner som jeg vet må bestilles fra Oslo, så jeg sier fra til lokal apoteket et par uker før jeg er tom, så de rekker å bestille og Oslo rekker å sende, før jeg blir tom. 

Nå har denne legen vært i kontakt med ts ved forrige fornyelse av resepten, dermed stiller jeg spørsmål ved om ts ikke er en enkel, gjennomsnittspasient ved det legekontoret, bakgrunnen for dette er legens måte å svare på. Det er heller ikke vanlig ved "hjenmomsnittspasienter" at telefonen settes direkte inn til en opptatt lege. Det fremkmmer jo og tydelig at sykepleier ikke vil gå inn i en diskusjon med ts. Jeg skulle gjerne fått hørt den andre parts side av saken og lest hva de har notert om deg, ts, i din journal angående resepter. 

Anonymkode: 2cbd0...9be

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå har denne legen vært i kontakt med ts ved forrige fornyelse av resepten, dermed stiller jeg spørsmål ved om ts ikke er en enkel, gjennomsnittspasient ved det legekontoret, bakgrunnen for dette er legens måte å svare på. Det er heller ikke vanlig ved "hjenmomsnittspasienter" at telefonen settes direkte inn til en opptatt lege. Det fremkmmer jo og tydelig at sykepleier ikke vil gå inn i en diskusjon med ts. Jeg skulle gjerne fått hørt den andre parts side av saken og lest hva de har notert om deg, ts, i din journal angående resepter. 

Anonymkode: 2cbd0...9be

Hehe. Sykepleier som tok telefonen fant ikke resepten i systemet sitt og satt meg over til en annen lege, altså legen jeg snakket med. Han har skrevet samme resept ut til meg før, da var samme problemet og min fastlege var ikke der. Det jeg reagerer på her er at han har gjort det før men likevel antyder at jeg maser og sier at dette får ikke han gjort. At det var så styr, når han har gjort det før. Jeg trenger ikke resept hver mnd, men hver fjerde mnd så er ikke ofte jeg ringer legekontoret mitt. Denne gangen var jeg treg fordi jeg trodde d jeg hadde et brett igjen, noe jeg oppdaget idag jeg ikke hadde så jeg ringte. Ts

Anonymkode: acf68...b7c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er typisk oppførsel på fastleger, de få ha en ny ordning slik at de kan skrive ut respept til andre pasienter, min lege er der kun 2 ganger i uken, og ofte borte pga sykdom, kurs ol.

Anonymkode: d91a2...74d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...