Gå til innhold

Rettigheter som arbeidsledig nyutdannet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

4 timer siden, Mis(s)Understood skrev:

Det du ser her (uthevet) kan være det største hinderet du har for å skaffe deg en relevant jobb.

Oppskriften er denne:

1. Du finner de relevante jobbene.

2. Du registrerer deg som arbeidssøker hos NAV.  Ikke får å få noen større, men for å være registrert dersom det tar lang tid å finne jobben din.

3. Du legger sjelen i å skrive så gode søknader som du er i stand til.

4. Blir du invitert til intervju så bruker du av sparepengene på å reise til intervjustedet, om de så er i ytre Gokk og tar deg 4 timer fra Gardermoen.

5. Du innstiller hodet på at du antageligvis får muligheten til å jobbe et annet sted og møte andre mennesker enn dem du nå bor i samme by som og er bekjente med.

This tho..

 

Samboeren min (før han møtte meg) fikk ikke jobb i sitt område som nyutdannet men begynte å søke i en helt annen landsdel, da fikk han napp med en gang i en stilling som var i tråd med utdanningen hans. Så etter et par år ble det en ledig stilling i et av firmaets kontorer der han var fra og vips så kunne han flytte hjem og i tillegg gå grovt opp i lønn :) 

FLYTT DER JOBBENE ER :opplyser:

Anonymkode: 894b5...a27

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk for svar!

Ja, det kan absolutt hende jeg bør flytte på meg. Men først, eller samtidig, må jeg også søke her jeg har studert. Gjennom jobb og studie har jeg blitt kjent med folk som jobber innenfor den bransjen jeg vil inn i, og hvis jeg flytter mister jeg jo dette faglige nettverket. Jeg prøver å gjøre meg synlig ved å delta på arrangementer og bransjetreff, søker vikariater og prøver å få innpass. Så jeg føler vel at jeg holder på å bygge opp noe som jeg er redd for å miste. Men samtidig leser jeg jo jobbannonser fra hele landet, og dukker det opp noe relevant vil jeg søke. 

Jeg er ikke ute etter å tilrane meg mest mulig støtte, jeg vil bare vite hvilke muligheter jeg har, og hva andre gjør. Og selvsagt er det surt å måtte bruke opp de små grunkene jeg har spart på BSU. Det håper jeg at jeg slipper.

Anonymkode: 0d19f...188

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar!

Ja, det kan absolutt hende jeg bør flytte på meg. Men først, eller samtidig, må jeg også søke her jeg har studert. Gjennom jobb og studie har jeg blitt kjent med folk som jobber innenfor den bransjen jeg vil inn i, og hvis jeg flytter mister jeg jo dette faglige nettverket. Jeg prøver å gjøre meg synlig ved å delta på arrangementer og bransjetreff, søker vikariater og prøver å få innpass. Så jeg føler vel at jeg holder på å bygge opp noe som jeg er redd for å miste. Men samtidig leser jeg jo jobbannonser fra hele landet, og dukker det opp noe relevant vil jeg søke. 

Jeg er ikke ute etter å tilrane meg mest mulig støtte, jeg vil bare vite hvilke muligheter jeg har, og hva andre gjør. Og selvsagt er det surt å måtte bruke opp de små grunkene jeg har spart på BSU. Det håper jeg at jeg slipper.

Anonymkode: 0d19f...188

Ta kontakt med alle bemanningsbyråene der du bor. Altså møt opp fysisk i lokalene deres, med CV, kopier av vitnemål og attester og be om å få time hos en kundekonsulent.

Jeg var ferdigstudert midt i en dip i markedet, og brukte deler av sensommeren slik. De fleste som møtte opp i lokalene for å få seg jobb hadde gjerne store ambisjoner, men lite eller ingen relevant utdanning og erfaring. Så da jeg kom inn og de innså at jeg faktisk hadde kompetansen, nærmest kastet kundekonsulentene seg over meg. Og jeg fikk meg relevant jobb i løpet av et par uker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

4.18.2.21 Bankinnskudd, formue og kapitalinntekter
NAV-kontoret kan legge til grunn at innestående midler i bank eller lignende finansinstitusjoner brukes til livsopphold. I samsvar med lovens formål om hjelp til selvhjelp og tjenestemottakers disponeringsrett over egne midler, gjelder ikke dette mindre beløp som vedkommende har satt av til betaling av kommende utgifter, enten disse er årlige eller terminvise, som innboforsikring, TV-lisens eller medlemsavgift for fritidsaktivitet, eller til noe bestemt, som hårklipp, sommerklær eller bursdagsfeiring.

Det kan gjøres unntak for midler som allerede er bundet i samsvar med regler om skattefradrag, hvis det vil være urimelig i forhold til tjenestemottakers økonomiske situasjon, på kort eller lang sikt, å kreve at kontrakten brytes. Når det gjelder boligsparing for ungdom, bør også hensynet til tjenestemottakers fremtidige bosituasjon og mulighet for etablering på boligmarkedet vektlegges.

https://www.helsetilsynet.no/no/Regelverk/Rundskriv/Rundskriv-sosiale-tjenester/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør jo søke på relevante jobber både der du er nå, og samtidig på andre steder. Det ene utelukker ikke det andre.

Å bygge fagnettverk kan være nyttig, men det trenger ikke være det som helt nyutdannet.

Nå har du gått hele sommeren uten å få napp, så jeg vil mene nytten av fagnettverk er større ved å bli ansatt et annet sted enn å holde håpet alt for høyt om at kjenninger man møter i fagsammenheng skal anbefale en til ikke utlyste stillinger. Beklager om det er sterke ord som river ned noen forestillinger.

Er det noen store navn innen fagmiljøet du omgås og kjenner så godt at de ville bli glade for å være referanse for deg tror du?

Referanser med et navn innad i miljøet vil alltid være av nytte, også som nyutdannet. 

Tenk bredt. Tenk vidt. Er utdanningen din så spisset at du kun kan brukes på ett eneste felt? - eller er det slik at utdanningen din også kan brukes innen beslektede felt som kan være interessante? Og kan du med din utdannelse være interessant for dem?

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arbeidsledighetstrygd er rett over 60% av tidligere inntekt i et snitt på de siste tre kalenderår, eller siste år, så det er jo ikke akkurat noe å bli feit av. 

 

Anonymkode: c5f72...c33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...