Gå til innhold

Rettigheter som arbeidsledig nyutdannet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ble ferdig med master i vår, og har ikke fått meg ny jobb enda. Jeg har fortsatt i deltidsjobben jeg har hatt under studiene, hvor jeg kan få litt fler vakter enn før, men det blir ikke nok til at jeg klarer meg på det alene. Jeg har inntrykk av at man ikke har rett på dagpenger når man har vært studt, og jeg har uansett ikke  jobbet nok til at det blir noe særlig dagpenger av det. Er det arbeidsledighetstrygd jeg må søke på?Må jeg vente åtte uker på å få det?

Skal selvfølgelig undersøke dette selv på NAVs sider, men hadde satt pris på om noen som vet gidder å gi meg en kort forklaring!

Hva gjør dere andre som er nyutdannede og deltidsarbeidsledige?

 

Anonymkode: 0d19f...188

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Arbeidsledighetstrygd får du ikke før du har vært i jobb og tjent opp rettigheter. Det eneste du kan få er sosialstønad, og å jobbe mer innenfor det området du alt har jobb, for å vise potensielle arbeidsgivere at du kan ov vil jobbe. 

Anonymkode: 722df...9bd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arbeidsledighetstrygd = dagpenger. For å få det må du ha tjent minst 1,5G i fjor (ca 140.000,-).
Dersom du ikke fyller vilkårene for dagpenger er det ingen statlige ytelser du har rett på, men du kan søke sosialstønad dersom du ikke har nok penger til å klare deg på deltidsjobben din.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ahh, I feel you. Gikk i over et år med ekstrajobb og diverse vikariater før jeg fikk jobb. Hadde ikke rett på noe fra NAV. Men hadde rett på bostøtte fra kommunen. Søk om det, og hør om du har rett på sosialstønad. Måtte til og med ta ut fra BSU og da får jeg ikke lov til å opprette bsu-konto senere.. Utrolig kjipt! Har endelig fått fast jobb nå og det er en befrielse.

Anonymkode: b22c3...848

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Angelheart2 skrev:

Arbeidsledighetstrygd = dagpenger. For å få det må du ha tjent minst 1,5G i fjor (ca 140.000,-).
Dersom du ikke fyller vilkårene for dagpenger er det ingen statlige ytelser du har rett på, men du kan søke sosialstønad dersom du ikke har nok penger til å klare deg på deltidsjobben din.

Ok, takk for svar. Det sitter langt inne å be om sosialhjelp. Får hangle meg videre!

 

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ahh, I feel you. Gikk i over et år med ekstrajobb og diverse vikariater før jeg fikk jobb. Hadde ikke rett på noe fra NAV. Men hadde rett på bostøtte fra kommunen. Søk om det, og hør om du har rett på sosialstønad. Måtte til og med ta ut fra BSU og da får jeg ikke lov til å opprette bsu-konto senere.. Utrolig kjipt! Har endelig fått fast jobb nå og det er en befrielse.

Anonymkode: b22c3...848

Godt å høre at det ordna seg til slutt! Det er akkurat det jeg er redd for, å måtte bruke opp sparepengene som jeg har klart å spare mens jeg var student. Det ville være så surt! 

Jeg lever fra hånd til munn på deltidsjobben og litt frilansing ved siden av, jeg er redd for at jeg ikke får brukt nok tid på jobbsøking slik at jeg aldri kommer meg videre.. 

Anonymkode: 0d19f...188

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, jeg har også vært der... Veldig kjipt, og man føler det som man har falt ut av fellesskapet og samfunnet... i allefall gjorde jeg det. Å gå fra å være flink student og få gode karakterer, til å havne på bakken, uten noenting, og uten penger, og bare få avslag eetter avslag på søknader på jobber du egentlig ikke vil ha engang! Jeg tok alt jeg kom over etter mastergeraden. Vaskejobber, vikar i barnehager etc. Men det ble ikke mange penger av det. Til slutt måtte jeg bite i et veldig surt eple og søke jobb laaangt nordpå. Der fikk jeg jobb i en bitteliten kommune, og det var starten på min karriere i arbeidslivet. En litt brokete karriere med huller her og der, men det var veldig godt å komme i gang med en vanlig jobb og føle at man på en måte var med i samfunnet på lik linje med alle andre.

Masse lykke til!

Anonymkode: bf87f...d50

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Huff, jeg har også vært der... Veldig kjipt, og man føler det som man har falt ut av fellesskapet og samfunnet... i allefall gjorde jeg det. Å gå fra å være flink student og få gode karakterer, til å havne på bakken, uten noenting, og uten penger, og bare få avslag eetter avslag på søknader på jobber du egentlig ikke vil ha engang! Jeg tok alt jeg kom over etter mastergeraden. Vaskejobber, vikar i barnehager etc. Men det ble ikke mange penger av det. Til slutt måtte jeg bite i et veldig surt eple og søke jobb laaangt nordpå. Der fikk jeg jobb i en bitteliten kommune, og det var starten på min karriere i arbeidslivet. En litt brokete karriere med huller her og der, men det var veldig godt å komme i gang med en vanlig jobb og føle at man på en måte var med i samfunnet på lik linje med alle andre.

Masse lykke til!

Anonymkode: bf87f...d50

Å, takk for det. Huff, jeg må bare prøve å stålsette meg for denne perioden i livet mitt, skjønner jeg.. Men det er godt at de virker som det ordner seg for de fleste etter en viss tid. Jeg skal også vurdere å søke jobber andre steder i landet. Men nettverket mitt er jo her, så det er vanskelig å bare reise fra det. Var det lettere å få jobb for deg andre steder etter den første "voksenjobben"?

Ut fra det dere sier, synes jeg det virker som det egentlig ikke er noen vits for meg å melde meg arbeidsledig, selv om jeg i praksis er det. Jeg har ikke gjort det hittil, fordi jeg ikke har sett for meg at det var noe poeng. Stemmer dette? 

Anonymkode: 0d19f...188

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok, takk for svar. Det sitter langt inne å be om sosialhjelp. Får hangle meg videre!

 

Godt å høre at det ordna seg til slutt! Det er akkurat det jeg er redd for, å måtte bruke opp sparepengene som jeg har klart å spare mens jeg var student. Det ville være så surt! 

Jeg lever fra hånd til munn på deltidsjobben og litt frilansing ved siden av, jeg er redd for at jeg ikke får brukt nok tid på jobbsøking slik at jeg aldri kommer meg videre.. 

Anonymkode: 0d19f...188

Du mener du bør få penger fra NAV når du har sparepenger, og har vært arbeidsledig i noen få mnd.? Ok.

Anonymkode: e6ac3...b26

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du mener du bør få penger fra NAV når du har sparepenger, og har vært arbeidsledig i noen få mnd.? Ok.

Anonymkode: e6ac3...b26

Jeg har ikke skrevet at jeg bør noenting, jeg spør bare om rettighetene mine og hva andre i min situasjon gjør. 

Anonymkode: 0d19f...188

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Angelheart2 skrev:

Arbeidsledighetstrygd = dagpenger. For å få det må du ha tjent minst 1,5G i fjor (ca 140.000,-).
Dersom du ikke fyller vilkårene for dagpenger er det ingen statlige ytelser du har rett på, men du kan søke sosialstønad dersom du ikke har nok penger til å klare deg på deltidsjobben din.

trenger man bare å jobbe i et år?

Anonymkode: 2d52f...24e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke skrevet at jeg bør noenting, jeg spør bare om rettighetene mine og hva andre i min situasjon gjør. 

Anonymkode: 0d19f...188

Alt dette står veldig klart og tydelig på nav.no

Anonymkode: e6ac3...b26

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

trenger man bare å jobbe i et år?

Anonymkode: 2d52f...24e

Du trenger ikke å jobbe så mye som et år engang hvis du bare tjener nok. Det er opptjeningen som teller, ikke hvor mye du har jobbet. Dagpenger er jo en sikring av inntektsbortfall. Dersom du ikke har hatt inntekt har du heller ikke mistet noe som må kompenseres.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ok, takk for svar. Det sitter langt inne å be om sosialhjelp. Får hangle meg videre!

 

Godt å høre at det ordna seg til slutt! Det er akkurat det jeg er redd for, å måtte bruke opp sparepengene som jeg har klart å spare mens jeg var student. Det ville være så surt! 

Jeg lever fra hånd til munn på deltidsjobben og litt frilansing ved siden av, jeg er redd for at jeg ikke får brukt nok tid på jobbsøking slik at jeg aldri kommer meg videre.. 

Anonymkode: 0d19f...188

Sparepenger er til for dette, det er ikke noe rettighet til å ha sparepenger her i landet. Du kan ikke alvorlig mene at staten skal betale for at du skal slippe å røre sparepengene dine?

Anonymkode: 8fa8f...35c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å, takk for det. Huff, jeg må bare prøve å stålsette meg for denne perioden i livet mitt, skjønner jeg.. Men det er godt at de virker som det ordner seg for de fleste etter en viss tid. Jeg skal også vurdere å søke jobber andre steder i landet. Men nettverket mitt er jo her, så det er vanskelig å bare reise fra det. Var det lettere å få jobb for deg andre steder etter den første "voksenjobben"?

Ut fra det dere sier, synes jeg det virker som det egentlig ikke er noen vits for meg å melde meg arbeidsledig, selv om jeg i praksis er det. Jeg har ikke gjort det hittil, fordi jeg ikke har sett for meg at det var noe poeng. Stemmer dette? 

Anonymkode: 0d19f...188

Det du ser her (uthevet) kan være det største hinderet du har for å skaffe deg en relevant jobb.

Oppskriften er denne:

1. Du finner de relevante jobbene.

2. Du registrerer deg som arbeidssøker hos NAV.  Ikke får å få noen større, men for å være registrert dersom det tar lang tid å finne jobben din.

3. Du legger sjelen i å skrive så gode søknader som du er i stand til.

4. Blir du invitert til intervju så bruker du av sparepengene på å reise til intervjustedet, om de så er i ytre Gokk og tar deg 4 timer fra Gardermoen.

5. Du innstiller hodet på at du antageligvis får muligheten til å jobbe et annet sted og møte andre mennesker enn dem du nå bor i samme by som og er bekjente med.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var i den situasjonen, levde jeg på sparepenger og deltidsjobber. Jeg klarte meg bra, for jeg hadde/har et meget lavt forbruk og tenker langsiktig.

Anonymkode: 3c8de...3c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flyttet til Finnmark etter endt utdannelse uten å kjenne en sjel. Ett år senere hadde jeg fast jobb i hjembyen, masse nye venner og en god slump sparepenger. 

Anonymkode: a8eda...e7d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg begynte å søke full stilling da jeg hadde 9 mnd. igjen av studiene. Jobbet deltid under studiene. Søkte da ikke bare i byen min, men også i 3-4 fylker rundt. Flyttet 60 km da jeg fant jobben 4 mnd. etter jeg ble ferdigutdannet. Levde på deltidslønnen inntil da ( 12 000 kr i mnd.).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ok, takk for svar. Det sitter langt inne å be om sosialhjelp. Får hangle meg videre!

 

Godt å høre at det ordna seg til slutt! Det er akkurat det jeg er redd for, å måtte bruke opp sparepengene som jeg har klart å spare mens jeg var student. Det ville være så surt! 

Jeg lever fra hånd til munn på deltidsjobben og litt frilansing ved siden av, jeg er redd for at jeg ikke får brukt nok tid på jobbsøking slik at jeg aldri kommer meg videre.. 

Anonymkode: 0d19f...188

Du får ikke sosialstønad så lenge du har penger på bok (BSU skal være unntatt fra dette).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er akkurat det jeg er redd for, å måtte bruke opp sparepengene som jeg har klart å spare mens jeg var student. Det ville være så surt

Anonymkode: 0d19f...188

Så...du mener altså at det vil være mer riktig om du skal snylte på statskassa og få bidrag fra det offentlige istedet, siden det ville være "så surt" å bruke egne sparepenger du har på konto????!

Er det mulig.... Penger har du, men du mener likevel staten skal forsørge deg! Er det bare meg som synes det er en i overmåte frekk og sleip tankegang?

Endret av Million
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Rosalie skrev:

Du får ikke sosialstønad så lenge du har penger på bok (BSU skal være unntatt fra dette).

Det er ikke en regel at BSU skal unntas, men NAV kan unnta BSU dersom de ser at situasjonen din er kortvarig og det blir en stor ulempe senere i livet hvis man mister BSU. 

Det å flytte i "Gokk" kan faktisk gi en skikkelig pangstart på karrieren, i og med at man kan få jobber der man ikke har sjangs på i de større byene. På den lyse siden: jeg kjenner mange som har vært i ts sin situasjon, og bare en det ikke har ordna seg for etter litt tid. Det er en person med en veldig lite etterspurt utdannelse. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...