Gå til innhold

Mor som finner på løgner om far


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det bare jeg som blir gal av det norske rettssystemet når det kommer til barnefordelingssaker? Hvorfor er det sånn at mor alltid vinner, uavhengig om faren er en fantastisk forelder eller ikke? Hvorfor er det sånn at moren bare kan kaste ut noen voldsanklager og tjene haugevis av ekstra penger på det? Jeg skjønner ingenting og er så sinnsykt lei av dommere som bare tar moren sin side og ikke engang gidder å høre på hva faren har å si. Trodde vi skulle ha likestilling her i landet, men likestilling gjelder vel bare når det er til fordel for kvinnene. Nå gjelder ikke denne saken meg direkte, men folk jeg har rundt meg som jeg er glad i, fedre som blir tatt fra ungene sine fordi moren vil ta igjen med eksen sin. En mor som bare finner på løgner og slenger dritt om faren, ting som ikke har noe å gjøre med "barnet sitt beste". Ungen sitt beste er da å vokse opp med begge foreldrene sine? Når ungen står og skriker og gråter fordi han savner pappaen sin, og nesten ikke klarer kontrollere seg når han endelig får sett han igjen, kun 3 dager i måneden vel å merke. Hvorfor er liksom faren i stand til å være en god forelder de tre dagene, men ikke resten av ukene? Noe må gjøres med rettssystemet vårt snart, dette går ikke lenger, fedre fortjener likestilling de og! En mor er ikke alltid den beste foreldren, det skal ikke være sånn at mor automatisk får omsorgsretten, det skal ikke være sånn at mor bare kan lyve i retten og få vilja si uten noen som helst bevis. Det er så kvalmt at jeg vil spy. Får vondt i magen av å tenke på alle de stakkars fedrene som kjemper for harde livet bare for å kunne se barna sine, det skal da ikke være sånn?! Hvorfor er det ingen som gjør noe? ... Og til de mødrene det måtte gjelde, skam dere for å holde ungen vekke fra sin far, ingen unge har lyst til å vokse opp uten begge foreldrene sine, det er aldeles ikke til barnets beste å kun være hos deg. Snakker av erfaring som skilsmissebarn som aldri fikk god nok kontakt med far pga mor.

Anonymkode: 9d5e9...aa4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og hvorfor er det slik at fedrenes rett til samvær er sterkere en barns rett til å være trygg? Kjenner fedre som later som under samvær, og går rett tilbake til omsorgsvikt når tilsyn er borte.

Anonymkode: 40a83...b84

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så klart kommer tryggheten til barna først, nå snakker jeg om fedre som har lyst til å stille opp 110% og som alltid vil barnets beste, men som rett og slett ikke får lov. Jeg snakker om de sakene hvor mor kaster ut løgner kun for sitt eget beste, både økonomisk og for å kunne ha ungen for seg selv, uten noe som helst bevis, saker hvor barnet bare blir revet vekk fra faren fordi moren er bitter etter samlivsbruddet. Han var jo en fantastisk far mens de var sammen, men da de slo opp egner han seg plutselig ikke som forelder likevel?...

Anonymkode: 9d5e9...aa4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så klart kommer tryggheten til barna først, nå snakker jeg om fedre som har lyst til å stille opp 110% og som alltid vil barnets beste, men som rett og slett ikke får lov. Jeg snakker om de sakene hvor mor kaster ut løgner kun for sitt eget beste, både økonomisk og for å kunne ha ungen for seg selv, uten noe som helst bevis, saker hvor barnet bare blir revet vekk fra faren fordi moren er bitter etter samlivsbruddet. Han var jo en fantastisk far mens de var sammen, men da de slo opp egner han seg plutselig ikke som forelder likevel?...

Anonymkode: 9d5e9...aa4

Ofte tror man det er løgn fordi det ofte er snille, sjarmerende med godt barnetekke som driver med vold, omsorgsvikt og overgrep. Når en slik person blir tatt blir alle rundt stort sett overrasket. I slike saker har situasjonen vært en helt annen innefor husets fire vegger og det aner ingen andre noe om.

 

Man skal være utrolig forsikrig med å kalle det løgn.

Anonymkode: 40a83...b84

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Ofte tror man det er løgn fordi det ofte er snille, sjarmerende med godt barnetekke som driver med vold, omsorgsvikt og overgrep. Når en slik person blir tatt blir alle rundt stort sett overrasket. I slike saker har situasjonen vært en helt annen innefor husets fire vegger og det aner ingen andre noe om.

 

Man skal være utrolig forsikrig med å kalle det løgn.

Anonymkode: 40a83...b84

Jeg bodde med disse i flere år, og kan med 100% sikkerhet si at det aldri skjedde noe vold innenfor disse veggene. Etter min mening skal man også være forsiktig med å stemple noen for å være voldelig uten noe form for bevis i det hele tatt. De hadde det fantastisk sammen de årene de bodde med hverandre og alt tyder på at det er oppspinn fra hennes side.

Anonymkode: 9d5e9...aa4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bodde med disse i flere år, og kan med 100% sikkerhet si at det aldri skjedde noe vold innenfor disse veggene. Etter min mening skal man også være forsiktig med å stemple noen for å være voldelig uten noe form for bevis i det hele tatt. De hadde det fantastisk sammen de årene de bodde med hverandre og alt tyder på at det er oppspinn fra hennes side.

Anonymkode: 9d5e9...aa4

Viss du har bodd med disse så lenge synes jeg det er rart at hun fikk medhold. Det er noe som skurrer.

Uansett skal man være forsiktig med å dømme noen av foreldrene som uteforstående.

Anonymkode: 40a83...b84

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er det ikke noe fasitsvar på, men utgangspunktet skal være barnets beste. Hva som er barnets beste er ikke det samme i dag som for 20 år siden. Samfunnet forandrer seg. Ny forskning kommer. Som mann som ønsker å se mine barn som overhodet mulig, så er det mye forskning siste  20 år som går i 'riktig' retning. All forskning går i retning av at barn med begge foreldrene involvert klarer seg bedre enn de som har kun en forelder i livet sitt. Dette har gjort at retten dømmer jo at far skal ha mye samvær. Når de dømmer noe annet så skyldes det andre saker med far. 

Så trådstarter, 3 dager i måneden er ikke noe norsk rettsvesen dømmer uten spesielle årsaker, de fleste menn i dag har minimum 10 dager i måneden med samvær, og minimum 4 netter i måneden. De fleste har jo mer enn minimum. 

Så finnes det helt klart saker hvor mor benytter sin fordel som den med hovedomsorgen, til å være vanskeligst mulig mot far. Her står lovverket ved ei veiskille, og nytt lovforslag kommer snart. I høringsforslaget er det kommet innspill om at mor som saboterer fars muligheter, risikerer å miste hovedomsorgen. For det er ikke til barnets beste å holde far utenfor. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og hvorfor er det slik at fedrenes rett til samvær er sterkere en barns rett til å være trygg? Kjenner fedre som later som under samvær, og går rett tilbake til omsorgsvikt når tilsyn er borte.

Anonymkode: 40a83...b84

Det er det ikke. Om du melder dette inn til BV (noe som du burde ha gjort om du kjenner slike fedre), så blir det opprettet sak. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, H Smith skrev:

Så finnes det helt klart saker hvor mor benytter sin fordel som den med hovedomsorgen, til å være vanskeligst mulig mot far. Her står lovverket ved ei veiskille, og nytt lovforslag kommer snart. I høringsforslaget er det kommet innspill om at mor som saboterer fars muligheter, risikerer å miste hovedomsorgen. For det er ikke til barnets beste å holde far utenfor. 

Det er godt å høre! Er så alt for mange lignende saker og det gjør så vondt å se hvor hjelpeløse noen av fedrene føler seg.

Anonymkode: 9d5e9...aa4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er godt å høre! Er så alt for mange lignende saker og det gjør så vondt å se hvor hjelpeløse noen av fedrene føler seg.

Anonymkode: 9d5e9...aa4

Ja, det kan føles urettferdig til tider. Men husk å benytte familievernkontoret til å få mest detaljert avtale. Få med alle punkter slik at du hele tiden kan vise til avtalen. Om mor nekter å gå dit, så har hun et alvorlig problem om saken ender opp i retten.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik var det for onkelen min og mitt søskenbarn senere da han ble far.. Flere år med helvete og da det endelig gikk til retten fikk de omsorgen. Få mor til å avsløre seg skriftlig slik at du kan legge frem dokumentasjon. Grav I alt og lag en sak. Blir en tatt I lyving så slår de veldig hardt ned på slikt. Og en må ha advokat som tror på saken så lenge en faktisk har en sak

Anonymkode: 1297f...3bf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ofte tror man det er løgn fordi det ofte er snille, sjarmerende med godt barnetekke som driver med vold, omsorgsvikt og overgrep. Når en slik person blir tatt blir alle rundt stort sett overrasket. I slike saker har situasjonen vært en helt annen innefor husets fire vegger og det aner ingen andre noe om.

 

Man skal være utrolig forsikrig med å kalle det løgn.

Anonymkode: 40a83...b84

Det samme gjelder jo for kvinner. Det er de mest elskverdige kvinner utenfor husets fire vegger som driver grov terror mot sine barn. Jeg har lest at tendensen er at menn utøver vold mot partner, mens kvinner utøver vold mot barn. Finner ikke artikkelen nå, men det er fint hvis noen andre vet hvor den er.

TS, jeg tror at det dreier seg mye om at kvinner er tradisjonelt sett regnet som den beste omsorgsgiveren i tillegg til at kvinner ofte har en overbevisende måte å snakke om følelser på. Men "ondskapen" er jo jevnt fordelt mellom kjønnene. Så når en kvinne ønsker å få presset far ut, som hevn eller for å få han ut av livet sitt, så stiller hun sterkere enn han på grunn av fordommer.

Jeg tror og håper at dette er fordommer som vi som samfunn er i ferd med å løse opp i, men at det kan ta tid. Det viktigste er at vi ikke glemmer at kvinner er betydelige voldsutøvere. Og at fars omsorg ofte har en annen form enn mors omsorg, men at den er omsorg like fullt!

Anonymkode: 51931...c7f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er godt å høre! Er så alt for mange lignende saker og det gjør så vondt å se hvor hjelpeløse noen av fedrene føler seg.

Anonymkode: 9d5e9...aa4

Kan love at det er like vondt og man føler seg like hjelpeløs som mor- når far ikke vil..

 Og da er det ingenting man kan gjøre.. for ingen kan tvinges til å ha samvær..

Alt for mange slike saker også dessverre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...