Gå til innhold

15.000 i måneden etter alle regninger - går det?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er student og alenemor, og har selv sittet igjen med 4000 etter regninger er betalt de siste to årene. Vi har klart oss helt fint på det :-) Handler om prioriteringer. 15000 etter regninger er luksus i mine øyne. 

Anonymkode: 55725...60a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eh, hva? Billån fører til oppbygging av EK, mens å ha en bil i 5 år UTEN billån ikke bygger opp EK? Den skjønte jeg ikke. 

Anonymkode: e47b2...285

Summen du betaler inn på et billån er større enn verditapet (med mindre du kjøper nye biler og bytter dem ut etter et år). Ta en bil til 200 000, du må betale 40 000 på billånet, verditapet er sånn 10% 20 000. Du kan da selge bilen, beholde samme månedlige kostnad og ha 20 000 til overs.

Hvis du kjøper bilen kontant, og ikke legger til side penger for verditap kan du etter et år selge bilen for 180 000, da vil du ikke ha råd til en bil til 200 000 lengre. 

Lånet tvinger deg til å bygge opp EK. Å kjøpe en bil krever EK men den vil bli redusert i takt med verditapet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så egentlig er det ikke det økonomiske du er bekymret over, men hvordan du fremstår utad til dine flotte venner. Tror du bør jobbe med holdningene dine.

Anonymkode: 9b598...940

Dagens teiteste.

Hun sa ingenting om fasade, at hun skulle skjule det at hun får mindre penger, eller at det var flaut. Det handlet om å måtte si nei pga økonomi, og dermed ikke kunne være med, gå glipp av det sosiale.

Ts, ikke bry deg om disse som gir deg hard medfart.

Jeg har ok råd selv, men har hatt bedre råd før. Vanskelig å venne seg til et lavere inntektsnivå, selv om jeg aldri har vært rik. Nå har jeg venner i ulike økonomi-klasser, og ser godt forskjellen. Merker det jo særlig godt på bytur f eks. Ei jeg kjenner går på helt vanlige utesteder f eks på Grünerløkka, men da kjøper man vin og deler. Flaskevis! Og bestiller drinker uten å tenke seg om. Ei annen vil alltid ta litt vin hjemme først, bevilger seg høyst to glass ute, og vil ikke gå på steder med cover charge selv om det bare er snakk om en hundrings. Jeg er litt i mellom, kan kjøpe drikke ute, men begrenset fordi det er så dyrt, tar kanskje en øl som varer lengst ift prisen. Samtidig bryr jeg meg ikke om hundrelappen i cc, om det er et sted jeg vil gå!

Så jeg ser at fra noens synspunkt har jeg litt dårlig råd (velger rimelig ferie, kan ikke dra på flere helgeturer i året, prøver å finne klær/sko på salg etc). Fra andres synspunkt har jeg veldig god råd og sløser (kjøper kaffe på Narvesen, kjøper ikke billigste merke på matbutikken, drar utenlands hvert år etc).

Man skal være forsiktig med å kjefte på andre og kalle dem virkelighetsfjerne fordi de ikke er i akkurat samme økonomiske situasjo n som en selv!!!

Anonymkode: 70801...c7d

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sitter og regner på min nye livssituasjon. Hvor trangt blir det med 15.000 etter alle faste utgifter er betalt, for en voksen og et barn i skolealder? Utgifter til bil kommer i tillegg til faste utgifter (vet ikke hva den vil koste ennå, men tar ikke billån).

Jeg er nok vant til å leve i bedre økonomi, så det blir en omstilling. Men er det mulig? Hvor stramt blir det? Mulighet til å spare opp til ferier etc? 

Anonymkode: 0cade...ecd

Går du inn på Sifo.no og setter opp et budsjet tilpasset for deg og ditt barns alder og kjønn samt for bil så vil du se at du kan leve meget godt på 15 000 og langt over minimums levekostnadene. 

Anonymkode: 1489a...1d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ts her. Takk for svar. Vet selvsagt at man kan leve på 15.000 i måneden. Problemet er at jeg er vant til å ha det romslig og ikke tenke på økonomi. Derfor burde jeg nok formulert meg bedre. 

Det er særlig ferier jeg er opptatt av. Mine venner lever fortsatt romslig, og det blir ensomt om man stadig må takke nei til ferier, middager etc. 

Anonymkode: 0cade...ecd

15000 er romslig, hva er det du er vandt med? Overflod?

Anonymkode: 91a55...4d6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i samme situasjon som deg (én voksen og ett barn i skolealder) og har ca 16.000 etter at alle faste utgifter er betalt. Har riktignok ikke utgifter til bil, bare kollektivtransport for meg og barnet (ca 1000 per mnd, som går av de 16.000), og jeg har god råd. Sparer en del, spiser middag ute minst én gang i uka, brukeren del penger på hobbyen min. Men utover det lever jeg ganske nøkternt da, bruker lite penger på klær og sko, velger billige matvarer hjemme (annet enn at vi bruker en del på frukt og grønnsaker) og reiser lite. Om du tenker deg litt om ang. pengebruk, får du fint råd til å både spise ute og reise på ferier.

Anonymkode: 4bc04...4d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er student og alenemor, og har selv sittet igjen med 4000 etter regninger er betalt de siste to årene. Vi har klart oss helt fint på det :-) Handler om prioriteringer. 15000 etter regninger er luksus i mine øyne. 

Anonymkode: 55725...60a

Hvordan har du råd til alt utstyret som følger med barn? Jeg spør fordi jeg er oppriktig nysgjerrig, jeg finner ikke gode, vanntette parkdresser f.eks til under 600kr, og vinterdresser finner jeg ikke til under 1000 kr. Vintersko koster endel. Og vanntette overganssko.. for ikke å snakke om alt det dyre ullundertøyet etc. Pengene flyr avsted! Jeg har to barn, og handlet for 1000kr på HM. Da fikk jeg ikke alt jeg skulle ha engang :P (Innetøy)

Anonymkode: 7daf9...1d0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tre barn og to voksne her på det beløpet der. Pga. sykdom hos ene og lite arbeid til den andre.  Klarer oss fint.  Tenker som så at når vi kan unne oss gode middager i tvstua iblant, og ungene kan delta på aktiviteter med venner, samt at vi har tak over hodet, så lever vi godt!  Vi kjøper mye brukt så lenge det er helt og fint, og klarer dermed å legge av litt penger på konto til ungene i tillegg.  Prioriteringer er stikkordet her ☺ Men jeg har forståelse for at en omstilling kan være vanskelig i din situasjon ts. Men sett opp ett budsjett og senk kravene 😊

Anonymkode: bc1c8...38d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det tror jeg ikke går i det hele tatt. Jeg har 100 000 etter at faste utgifter er betalt og jeg har det stramt. 

Anonymkode: 5b7f6...5df

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det tror jeg ikke går i det hele tatt. Jeg har 100 000 etter at faste utgifter er betalt og jeg har det stramt. 

Anonymkode: 5b7f6...5df

Hehehe, anbefaler en liten prioriteringsendring :fnise:

Anonymkode: bc1c8...38d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det må jeg søren meg gjøre.. :bond: ut med :shoppe::handle::tog::ol::roser::spise::reise::kaffekopp::sjokolade::vin:.. Hva ska'n gjørra? :ohmy:

Anonymkode: 5b7f6...5df

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så egentlig er det ikke det økonomiske du er bekymret over, men hvordan du fremstår utad til dine flotte venner. Tror du bør jobbe med holdningene dine.

Anonymkode: 9b598...940

Word.

Anonymkode: 0fe08...9ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan har du råd til alt utstyret som følger med barn? Jeg spør fordi jeg er oppriktig nysgjerrig, jeg finner ikke gode, vanntette parkdresser f.eks til under 600kr, og vinterdresser finner jeg ikke til under 1000 kr. Vintersko koster endel. Og vanntette overganssko.. for ikke å snakke om alt det dyre ullundertøyet etc. Pengene flyr avsted! Jeg har to barn, og handlet for 1000kr på HM. Da fikk jeg ikke alt jeg skulle ha engang :P (Innetøy)

Anonymkode: 7daf9...1d0

Handle på salg og kjøpe brukt evt. arve . 

Anonymkode: 0fe08...9ec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest MadameDeRosa
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sitter og regner på min nye livssituasjon. Hvor trangt blir det med 15.000 etter alle faste utgifter er betalt, for en voksen og et barn i skolealder? Utgifter til bil kommer i tillegg til faste utgifter (vet ikke hva den vil koste ennå, men tar ikke billån).

Jeg er nok vant til å leve i bedre økonomi, så det blir en omstilling. Men er det mulig? Hvor stramt blir det? Mulighet til å spare opp til ferier etc? 

Anonymkode: 0cade...ecd

Slettet 

Endret av MadameDeRosa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

SKJERP DEG  TS! Sånne utsagn gjør meg flau over å være norsk kvinne.  Helt ufattelig hvor bortskjemte,  totalt egosentriske enkelt er!   Fy f, er det mulig.

Hilsen ei med mye mer penger enn Ts, men har da hode og empati til å  forholde meg til verden.

Anonymkode: 8ef68...0bc

Hva i all verden baserer du dette på? Bortskjemt og egosentrisk? For alt du vet er hun barnelege på kreftavdelingen og frivillig i Røde Kors. Hun kommer i en økonomisk situasjon hun ikke har vært i før, og spør om hjelp til å vurdere situasjonen. Jeg leser innlegget som at her er det et samlivsbrudd på gang, og hun sitter og regner på hvor hun har råd til å bo.

Selv framstår du vel ikke direkte empatisk....men jeg får vel tro deg når du sier at du er det...

Anonymkode: 70801...c7d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Klart du kan klare deg på det TS :)  Sett opp budsjett, faste utgifter, variable utgifter og sparing. Klart du kan ikke måle deg opp mot dine venner som fremdeles har to inntekter i husholdningen, men om du ikke sløter mye, så skal du klare det å spise ute å reise på ferier uten noe problem.

Anonymkode: 71435...033

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns enkelte av svarene er så drøye. Ts spurte et ærlig spørsmål basert på hennes livsstil. Det er ikke noe å skamme seg over eller at hun må skjerpe seg. 

Jeg blir flau av sånne som dere som skal trykke ned en av sine medsøstre som sikkert har fortjent de pengene. Hva er galt med å ha ett ønske om å leve som før, selv om livssituasjon har endret seg? 

Anonymkode: e4362...c94

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeezus! Så mange sure svar, bare fordi noen har mer penger enn den jevne småbarnsmor... Hilsen en som har mye mindre til overs i måneden, men jeg blir ikke sur for det.

Anonymkode: 7b0b7...806

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Femtentusen er innenfor så det vil gå bra. Cirka tre firetusen til mat. Barneklær er dyrt, kjøp brukt. Har faktisk ikke snøring når det gjelder utgifter til klær til unger. Men de er minst like dyre som til voksne, om ikke mer. Og barn vokser. Jeg velger økologisk, er blitt ung bestemor, men foreldrene kjøper det som er rimeligst. Må innrømme at jeg ikke bidrar så mye med klær, men de tjener greit. Spør noen om du kan låne brukte barneklær, unger rekker jo ikke slite de ut før de har vokst seg ut av klærne. Sko ville jeg kjøpt nye. Mine barnebarn har fått låne en del klær av en i familien på svigersiden.

Inviter venninner hjem, det trenger ikke koste så mye, kan også være spleiselag. Barnevakt trenger heller ikke være dyrt, enten bytter man eller så har man gode venner som gjerne stiller opp gratis, mot en flaske vin kanskje. Med femtentusen skal du klare deg ok. Ikke gjør det til et problem.

 

Endret av Atea
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...