Gå til innhold

Mista lappen, rettigheter?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ble akkurat tatt i 86 i 60'n, fikk beskjed om at boten ble på 8000-+ og jeg mister førerkortet i 6 mnd. Egentlig 3 men siden jeg hadde 4 prikker ble det noen mndr ekstra.

Er det noe jeg kan gjøre, går det ann å søke om å få lappen igjen tidligere? Var det rett av meg å godta boten eller burde jeg fått noen til å se på det?

Trenger ikke belæring, kjører som regel aldri for fort og angrer som en hund!!! 😭

 

 

Anonymkode: 29da6...c56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke noe å gjøre med det. Poenget med at de tar førerkortet ditt når du har overtrådt max antall "prikker" er jo nettopp at det SKAL være en straff du virkelig kjenner, så du er nå fotgjenger i 6 mnd. Skjønner at det er surt, men da har du kanskje lært? Loven gjelder for alle, og hadde du ikke godtatt boten kunne du risikert å måtte betale mye mer, f.eks. sakskostnader både for deg selv og for påtalemyndigheten. Det beste er å legge seg flat og akseptere konsekvensene av det du har gjort. Sånn er det for alle!

Angra meg ganske bra da jeg fikk min første (og eneste) fartsbot selv - har kjørt pent siden :fnise:

Anonymkode: 6ea8f...9a3

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest at det går ann å søke om å korte ned tiden, hvis det er slik at det er til vesentlig ulempe å være uten.  Google det 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fire prikker fra før og så fortsetter du å risikere ditt og andres liv. Jeg er glad for at du mistet lappen og håper du har blitt mer moden innen seks måneder. 

Sånne som deg burde egentlig ikke fått lappen tilbake. 

Anonymkode: 4996f...19d

  • Liker 38
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok takk. :-)

Et spm til. Må jeg betale bot eller kan man velge fengsel eller fotlenke?

Anonymkode: 29da6...c56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Ok takk. :-)

Et spm til. Må jeg betale bot eller kan man velge fengsel eller fotlenke?

Anonymkode: 29da6...c56

Betal bota, det er mitt soleklare råd. Hvis du velger fengsel er det lang ventetid (samme gjelder fotlenke, HVIS det er et alternativ - er ikke alle steder det er alternativ for så små forseelser), og da kan du aldri planlegge noe som helst av ferier eller noe frem i tid for plutselig en dag dumper innkallingen ned i postkassa, og møter du ikke da har du et alvorlig problem. Ville glatt betalt bota, for å si det sånn. Da får du saken ut av verden også slipper du å ha både manglende førerkort og den evige ventinga hengende over deg. Pluss stigmaet over å ha vært i fengsel; når folk får vite at du har vært i fengsel stempler de deg livet ut, spesielt på små steder..

Anonymkode: 6ea8f...9a3

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fryder meg over denne tråden. Syns egentlig du kunne fått strengere straff enn bare 6mnd. Håper bare på at du blir litt mere moden innen du får lappen tilbake. 

Anonymkode: fe9e6...080

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fire prikker fra før og så fortsetter du å risikere ditt og andres liv. Jeg er glad for at du mistet lappen og håper du har blitt mer moden innen seks måneder. 

Sånne som deg burde egentlig ikke fått lappen tilbake. 

Anonymkode: 4996f...19d

Ok.

Anonymkode: 29da6...c56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt var det riktig å ta bota. Det er ikke akkurat som du har noe valg. Politiet har i grunn tatt deg i kontrolk og har bevis. Betal boten og ikke ta fengsel. 

Anonymkode: efce9...ebe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meld førerkortet mistet, så får du tilsendt et nytt i posten.

 

Anonymkode: a5adb...f31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Meld førerkortet mistet, så får du tilsendt et nytt i posten.

 

Anonymkode: a5adb...f31

Haha... og det blir liksom ikke sjekket opp? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kjører "aldri for fort" men har likevel fire prikker fra før? Hvis det ikke er fart du er tatt for så kjører du uansett som en tulling, og har godt av å være fotgjenger et halvt år.

Anonymkode: fcc3f...6b9

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du kjører "aldri for fort" men har likevel fire prikker fra før? Hvis det ikke er fart du er tatt for så kjører du uansett som en tulling, og har godt av å være fotgjenger et halvt år.

Anonymkode: fcc3f...6b9

Var ikke dette jeg spurte om. Har du ikke tenkt å svare på det trenger du ikke kommentere heller. Eller har du så lyst å trykke folk lengre ned? 

Anonymkode: 29da6...c56

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Meld førerkortet mistet, så får du tilsendt et nytt i posten.

 

Anonymkode: a5adb...f31

Hæ? Virkelig?😅

Anonymkode: 29da6...c56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hæ? Virkelig?😅

Anonymkode: 29da6...c56

Og julenissen finnes.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fire prikker fra før og så fortsetter du å risikere ditt og andres liv. Jeg er glad for at du mistet lappen og håper du har blitt mer moden innen seks måneder. 

Sånne som deg burde egentlig ikke fått lappen tilbake. 

Anonymkode: 4996f...19d

Komisk hvordan folk kommenterer her om at han "risikerer" andres liv, som om man aldri har kjørt for fort selv. Bullshit.

Anonymkode: fc7d7...ec1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hæ? Virkelig?😅

Anonymkode: 29da6...c56

Nei!

Anonymkode: 9dc7c...81b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok takk. :-)

Et spm til. Må jeg betale bot eller kan man velge fengsel eller fotlenke?

Anonymkode: 29da6...c56

Man kan ikke velge mellom å betale eller å sone. Soning er først aktuelt når boten er forsøkt innkrevd og skyldner ikke har verken inntekt eller eiendeler det kan tas utlegg i.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda. Ei venninne fikk velge fotlenke da hun kjørte for fort og mista lappen in2 år. 

Anonymkode: 29da6...c56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...