Gå til innhold

Permisjon og barnehageplass når barnet er født i januar


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det noen som har erfaringer eller tips til hvordan få kabalen til å gå opp med permisjon og barnehageplass når barnet er født i januar? Risikerer jo å måtte vente til barnet er 1,5 år før han kan starte i barnehage. Optimalt sett har jeg sett for meg 100 prosent dekningsgrad og den korteste permisjonen..Men det er kanskje dumt mtp at det muligens er lenge til barnehagestart? Hvordan har andre løst tiden etter permisjon og frem til barnehagestart? Trenger visst litt råd og veiledning her 😃 

Anonymkode: b19af...39f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jentungen her er februarbarn og vi er forberedt på at en av oss tar ulønnet permisjon frem til august 

Anonymkode: 12a75...9bb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De jeg kjenner som har vært i den situasjonen har enten hatt ulønnet permisjon til de fikk barnehageplass eller hatt dagmamma. Ett par var heldig og fikk plass fra april, de andre måtte vente til august. Alle har begynt å spare fra positiv test....

Anonymkode: 53e90...110

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at vi får kontantstøtte :) 6k i mnd. Det er jo ikke akkurat en månedslønn, men alle monner drar som det heter.

Anonymkode: 12a75...9bb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk plass til vårt februarbarn, begynte i bhg ved 14 mnd alder. Vi hadde 80% dekning med lengst permisjon og litt ferier så det passet bra og begynne da.

her vi bor er det veldig god dekning og de aller fleste får plass fra når de ønsker her. Du burde sjekke opp i den kommune om hvordan bhg.dekningen er der dere bor og om hvor lett det er å få plass utenom hovedopptaket :) 

Anonymkode: 535ce...47c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var hjemme med min til han var 21 mnd, født i november.. Men det gikk det og :) Dere bør begynne å spare så mye som mulig, men vi har klart oss egentlig på en normal lønn. Vi har både boliglån og bil. Vi har bare ikke hatt så mye ekstra å rutte med. Kontantstøtten hjelper litt :) 

Anonymkode: ffaa2...8b8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vårt mars barn staret nå, ved halvannet år ca. Vi har hstt dagmamma fra april til bhg start, med unntak av ferie. Det vsr en ypperlig start for han, rolige og koselige omgivelser. Barnehagen er mer mas og kjas. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Minlillelykke skrev:

Vårt mars barn staret nå, ved halvannet år ca. Vi har hstt dagmamma fra april til bhg start, med unntak av ferie. Det vsr en ypperlig start for han, rolige og koselige omgivelser. Barnehagen er mer mas og kjas. 

Kan jeg spørre hvor mye sånn ca det koster for dagmamma? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Mimmis skrev:

Kan jeg spørre hvor mye sånn ca det koster for dagmamma? :)

Mange dagmammaer tar samme sum som kontantstøtta er.

Anonymkode: 535ce...47c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Mimmis skrev:

Kan jeg spørre hvor mye sånn ca det koster for dagmamma? :)

Vi betalte 6500 i måneden, var egentlig avtalt 6000 men vi var så himla fornøyde med henne at hun fikk lønnsøkning. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betalte 8000 (Oslo) det finnes de som gjør det billigere. 

Anonymkode: 779a0...d1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagmammaer tar stort sett kontantstøtte. Noen tar kontantstøtte+makspris for bhgplass, noen jobber svart og tar et par tusen kr. Jeg ville nok ikke tenkt at billigst er best når det gjelder dagmamma. Når du har dagmamma, kan du jo jobbe så mye du ønsker, og hvis det er en dagmamma som "kun" tar kontantstøtte, sparer du uansett 2700kr i mnd på å ikke ha ungen i bhg. Vi får unge i desember, satser på enten plass fra januar 2018, eller så skal jeg være dagmamma selv. (Har pedagogisk utdannelse)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min jente er født tidlig i januar, og vi fikk barnehageplass etter å ha ringt litt rundt. Fikk ikke ved hovedopptaket. Bhg vi fikk plass i hadde ledig plass fra desember, ikke januar slik vi egentlig ønsket. Brukte ferie og litt ulønnet permisjon slik at vi kunne bruke hele desember til lang tilvenning og korte dager. 

Fikk inntrykk av at det er lettere å få plass fra desember enn fra januar og utover bl.a pga hvordan tilskudd i bhg deles ut, så det er verdt å sette ønsket oppstartsdato da, og ta en ringerunde når det nærmer seg. 

Hadde vi ikke fått barnehageplass hadde vi måttet kombinert litt mindre stilling på meg (ca 80%), dagmamma og flere helgevakter på mannen, hadde fått det til siden vi begge har ganske fleksible jobber. 

Anonymkode: 92858...91a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Mange dagmammaer tar samme sum som kontantstøtta er.

Anonymkode: 535ce...47c

Det var "billig". Her er det ikke uvanlig at man betaler kontantstøtta pluss prisen av barnehageplass, slik at man går i null ift om man hadde hatt barnehageplass. Da jobber dagmamma hvitt.

Anonymkode: 4f86f...536

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk marsbarn med første. Mulig vi var heldige men søkte barnehageplass når han bare var noen få måneder. Ringte og maste en del på hun som styrer med barnehageplasser et par måneder etter vi hadde søkt, og i september fikk vi brev om at guttungen fikk full plass fra desember. Permisjon var over i januar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har januarbaby som først fikk barnehageplass i august da hun var halvannet (vi forsøkte oss på å søke plass fra desember uten hell). For min del var det aldeles uaktuelt å være hjemme ekstra (jeg er en bedre mor når jeg får jobbe). Vi vurderte dagmamma, men var så heldige at et familiemedlem hadde lyst og anledning til å passe.

Dersom du tenker dagmamma er det lurt å være litt tidlig ute, og å forsøke å finne noen gjennom nettverk. Vi var litt seint ute, og hadde ikke akkurat kunnet velge på øverste hylle...

Anonymkode: 3a6fa...d6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Her ble baby født i januar i år. Vi har tatt ut 100% permisjon. Tar hver vår ferie separat og har hatt ferie fra året før vi også tar ut. Da far er hjemme i permisjon skal han jobbe en dag i uka. Da jeg jobber turnus og er hjemme på dagen. Da vi er ferdig med våre permisjoner har vi besteforeldre som skal passe noen dager i uka de siste 3-4 mnd. 

Anonymkode: ffffa...d5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 25. august 2016 at 17.56, AnonymBruker skrev:

Husk at vi får kontantstøtte :) 6k i mnd. Det er jo ikke akkurat en månedslønn, men alle monner drar som det heter.

Anonymkode: 12a75...9bb

Det er vel 2 mnd karantenetid på kontantstøtte? Altså at man må vente i 2 mnd etter endt permisjon(mulig dette er annerledes om man velger 80% dekning, det vet jeg ikke).

Vi hadde ikke mulighet til ulønnet perm så lenge da, og jeg var mye på telefonen til både de ulike bydelene for å høre om antall ledige plasser faktisk stemte - det var nemlig ikke alltid det var så mange som det så ut til.

På den måten kunne jeg "kalkulere" hvilken som vi hadde størst sannsynlighet for å få plass i. Ringte og private familiebarnehager. 

Gikk på besøk der vi vurderte, og om de ikke var veldig åpne til det krysset jeg de av "vurderer"lista. Sjekket og nett for å se om noen hadde fått tilbakemeldinger i ulike forumer, og enkelte fikk faktisk både positive og negative bemerkninger. Disse stemmer overens med bekjentskap erfaringer.

Men uansett: endte i aller siste liten med å få plass i en helt nybygd på andre siden av byen - og fikk etter 3 mnd tilbud i en i nærområdet(som jeg takket nei til etter å ha vært på besøk - ville heller pendle til en veldig god barnehage enn å takke ja til en jeg ikke hadde super magefølelse på).

Så byttet vi plass til ordinært opptak i august i bydelen vår.

Jeg brukte aktivt bekjentskaper for å høre om andre hadde positive erfaringer med familiebarnehager, og ringte dem for å høre om det var ledig. Flere i barselgruppa brukte den løsningen også, en av dem byttet fordi barnet mistrivdes sterkt - men etter det(og alle de andre) var veldig fornøyde med familiebarnehagene.

Anonymkode: 58f58...eb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar lett et halvt års lengere permisjon for å være med barnet..  Handler om prioritering.  de fleste kan få til dette. Jeg får ikke barn for å sende han hun i barnehage.. 

Anonymkode: 39a78...8f7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel 2 mnd karantenetid på kontantstøtte? Altså at man må vente i 2 mnd etter endt permisjon(mulig dette er annerledes om man velger 80% dekning, det vet jeg ikke).

Vi hadde ikke mulighet til ulønnet perm så lenge da, og jeg var mye på telefonen til både de ulike bydelene for å høre om antall ledige plasser faktisk stemte - det var nemlig ikke alltid det var så mange som det så ut til.

På den måten kunne jeg "kalkulere" hvilken som vi hadde størst sannsynlighet for å få plass i. Ringte og private familiebarnehager. 

Gikk på besøk der vi vurderte, og om de ikke var veldig åpne til det krysset jeg de av "vurderer"lista. Sjekket og nett for å se om noen hadde fått tilbakemeldinger i ulike forumer, og enkelte fikk faktisk både positive og negative bemerkninger. Disse stemmer overens med bekjentskap erfaringer.

Men uansett: endte i aller siste liten med å få plass i en helt nybygd på andre siden av byen - og fikk etter 3 mnd tilbud i en i nærområdet(som jeg takket nei til etter å ha vært på besøk - ville heller pendle til en veldig god barnehage enn å takke ja til en jeg ikke hadde super magefølelse på).

Så byttet vi plass til ordinært opptak i august i bydelen vår.

Jeg brukte aktivt bekjentskaper for å høre om andre hadde positive erfaringer med familiebarnehager, og ringte dem for å høre om det var ledig. Flere i barselgruppa brukte den løsningen også, en av dem byttet fordi barnet mistrivdes sterkt - men etter det(og alle de andre) var veldig fornøyde med familiebarnehagene.

Anonymkode: 58f58...eb7

Neida, ingen karantene tid på kontantstøtte😊man får det fra 13 mnder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...