Gå til innhold

Stebarnet og bursdagsfeiring


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gutten blir 16 år om et par dager og jeg har tenkt å lage middag, kake og invitere svigerforeldre. Plutselig finner jeg ut at samboer, hans foreldre ( deres ønske)skal ut for å spise og feire med gutten( par dager før bursdagen)

Det går helt fint, men nå blir det at vi skal feire også hjemme. Med kake og bare oss 4 som bor her. Det er ikke akkuratt noe feiring.Da får han bare gave fra meg pga han har fått gave fra andre på forhånd.

I min familie er normalt med familieselskaper. 

Hvordan feirer dere?

Anonymkode: a19d5...c33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres helt normalt ut det som gjøres må.

Anonymkode: 5fea0...69c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er da et familieselskap utenfor hjemmet også selv om du ikke er invitert med. 

Anonymkode: 875bb...aee

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gutten blir 16 år om et par dager og jeg har tenkt å lage middag, kake og invitere svigerforeldre. Plutselig finner jeg ut at samboer, hans foreldre ( deres ønske)skal ut for å spise og feire med gutten( par dager før bursdagen)

Hvorfor er ikke du med på dette?

Anonymkode: 6eced...3ca

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik feier vi også. Feiring hjemme med bare husstanden var det gøyeste synest jeg.

Anonymkode: ff6b0...146

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det slik at dere har et fellesbarn og så er dere ikke invitert med i denne middagen med din samboer, hans foreldre og stebarn?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, vi har et felles barn. Svigerforeldre bor i nærheten sånn at jeg regnet med at vi skal feire sammen med kake og gaver. 

Ts

Anonymkode: a19d5...c33

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gutten blir 16 år om et par dager og jeg har tenkt å lage middag, kake og invitere svigerforeldre. Plutselig finner jeg ut at samboer, hans foreldre ( deres ønske)skal ut for å spise og feire med gutten( par dager før bursdagen)

Det går helt fint, men nå blir det at vi skal feire også hjemme. Med kake og bare oss 4 som bor her. Det er ikke akkuratt noe feiring.Da får han bare gave fra meg pga han har fått gave fra andre på forhånd.

I min familie er normalt med familieselskaper. 

Hvordan feirer dere?

Anonymkode: a19d5...c33

Ble du ikke invitert med på feiringen ute? Uansett så kan du jo invitere som du har tenkt? Forskjell på mat ute og kakefeiring hjemme! :) Tenker at det er jo bare svært koselig, og omtenksomt, dersom du gjør det! Ikke minst for ditt stebarn, -vil tro det betyr mye for gutten, at du ønsker selskap for han hjemme også! :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert ekstra stas å gå ut og spise for å feire bursdag når man er 16.  Men du og deres felles barn skal vel også være med?  Eller er det minste barnet for lite?  I så fall kan dere kanskje få noen som barnevakt (dine foreldre?)?  God middag og kake hører uansett med på selve bursdagen, og da kan dere jo kose dere sammen bare dere fire. 

I vår familie har barnebarnas bursdager blitt feiret hjemme fram til 2.klasse, med åpent hus for hele familien (tanter, onkler osv.).  Da har mange med seg kake slik at det ikke blir altfor mye arbeid for forelderen.  Etter 2.klasse har de hatt bursdagsselskap med klassen invitert.  Da stikker besteforeldre og øvrig familie bare raskt innom med gave og for å gratulere.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne godt vært med, men jeg fikk bare beskjed at de skal gjøre det og kommer hjem litt sent. Har gaven klar og felles barnet er 4 år. Det er nok svigers ønske.

På selve bursdagen er han opptatt med venner og skal være hos moren sånn at vi må finne en annen dag. Jeg synes det er rart å feire flere ganger istedenfor alle samlet og ha en ordentlig feiring ( jeg har allerede planlagt hele dagen med favoritt kaken og kjøpte bordpynt og festlige glass og fat) :fnise: Men det er kanskje noe jeg er vant til . Vi får feire oss fire en dag da :)

ts

Anonymkode: a19d5...c33

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette får du ta med samboeren din, at slikt må planlegges og informeres om i god tid, at du (og småsøsken) ønsker å være inkludert, både i planlegging og feiring. Men stygt gjort er det jo ikke av svigers. Var de behørig invitert til ditt arrangement? Var gutten og sambo enig i planen? En 16-åring må få bestemme over sin egen bursdag, og han syns sikkert det er ok med flere markeringer.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er rart at du og søsken ikke skal være med. Du har ikke misforstått?

Her feirer vi stebarnets bursdager med hele familien på fars side. Inkludert meg og hans (halv)søster. Om jeg ikke kan være med så er i all fall søsteren hans med. Det er en selvfølge!

Anonymkode: 3b0e2...ec1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kunne godt vært med, men jeg fikk bare beskjed at de skal gjøre det og kommer hjem litt sent. Har gaven klar og felles barnet er 4 år. Det er nok svigers ønske.

ts

Anonymkode: a19d5...c33

Synes det høres veldig ekskluderende ut. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er egentlig ganske mye her jeg synes er rart. Snakker dere ikke sammen? 

Det er rart at ikke du og jubilantens søster er inkludert i denne middagen ute. Jeg synes også det er rart at du har "planlagt" og tildels kjøpt inn til hele dagen med middag, kake og morsom bordpynt tilsynelatende uten å snakke om det med din samboer og ikke minst bursdagsbarnet. 

I min familie ferier vi litt alt ettersom. Ofte kakebesøk, av og til med middag først. Stort sett hjemme hos den som har bursdag, men sv og til går vi heller ut å spiser. Dette velger den som har bursdag. Hvor mange vi er varierer litt avhengig av hvem det passer for, og hva jubilanten ønsker. Av og til bare aller nærmeste familie, og andre ganger er vi mange med tanter, onkler osv. 

Anonymkode: f0ac9...83f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kunne godt vært med, men jeg fikk bare beskjed at de skal gjøre det og kommer hjem litt sent. Har gaven klar og felles barnet er 4 år. Det er nok svigers ønske.

På selve bursdagen er han opptatt med venner og skal være hos moren sånn at vi må finne en annen dag. Jeg synes det er rart å feire flere ganger istedenfor alle samlet og ha en ordentlig feiring ( jeg har allerede planlagt hele dagen med favoritt kaken og kjøpte bordpynt og festlige glass og fat) :fnise: Men det er kanskje noe jeg er vant til . Vi får feire oss fire en dag da :)

ts

Anonymkode: a19d5...c33

Selv om det er svigers ønske, så har din samboer tatt beslutningen.  Det synes jeg ikke at han burde ha gjort uten å snakke med deg.  Vet han at du allerede har lagt planer for dagen?  Hvis han ikke gjør, så høres det for meg ut til at dere har et kommunikasjonsproblem. 

Alle mine barnebarn har opplevd foreldrenes samlivsbrudd, og på den ene siden av familien har både besteforeldrene og oldeforeldrene nye partnere.  Når barna har bursdag stiller alle opp i selskapet.  Det synes jeg er flott! :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som du og samboer har hatt en kommunikasjonssvikt vedrørende feiringen. 

Besteforeldrene og faren ønsker nok å gjøre stas på 16-åringen og ha han i fokus på restauranten. Skulle en fireåring vært med ut å spise vil jeg anta at det meste måtte gjøres på dennes premisser. Tidlig kveld, barnevennlig sted, mas ved bordet osv. Så jeg synes det er en riktig avgjørelse å gjøre det til en voksen kveld. Men selvfølgelig skulle man tro at du og samboeren diskuterte dette og kom frem til det sammen. Og at om du ville være med så skaffet dere barnevakt. Også kunne fireåringen være med på feiringen hjemme.

Jeg husker selv fra da jeg var tenåring, det er ikke alltid store selskaper er så gøy når man er i den alderen. Ofte ble de voksne opptatt med politiske diskusjoner eller annet der jeg falt litt av lasset, og jeg endte ofte opp med å måtte se etter de mindre barna så ikke de skulle "forstyrre". 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Her i huset feires alle barna (vi har kun mine og dine barn, ingen felles) med selskap. Da inviteres familie. Mine foreldre og samboers foreldre blir invitert uansett om det er barnebarn eller stebarnebarn som har bursdag. I tillegg kommer gjerne onkler, tanter og venner av oss. Biologi spiller ingen rolle her. Vi er én familie. 

Synes det var ekskluderende å ikke invitere deg med på middagen ute. Hadde jeg vært deg nå ville jeg uansett invitert alle som planlagt til hyggelig feiring. Så snakket med mannen min om at jeg opplevde ekskluderingen som trist. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må da være lov å dele seg litt av g til uten at man skal rope opp om ekskludering med mer.

Besteforeldrene har lyst til å ta med sitt halvvoksne barnebarn på en voksenkveld der de får god anledning til å samtale uten for mange distraksjoner. Det er da bare fint.

TS: Kake hjemme er da fint nok :) 

Endret av Rotemor
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kunne godt vært med, men jeg fikk bare beskjed at de skal gjøre det og kommer hjem litt sent. Har gaven klar og felles barnet er 4 år. Det er nok svigers ønske.

På selve bursdagen er han opptatt med venner og skal være hos moren sånn at vi må finne en annen dag. Jeg synes det er rart å feire flere ganger istedenfor alle samlet og ha en ordentlig feiring ( jeg har allerede planlagt hele dagen med favoritt kaken og kjøpte bordpynt og festlige glass og fat:fnise: Men det er kanskje noe jeg er vant til . Vi får feire oss fire en dag da :)

ts

Anonymkode: a19d5...c33

Så utrolig omtenksomt og flott at du har planlagt så mye, at du har planlagt hele dagen, og til og med handlet inn både bordpynt og festlige glass/fat for anledningen! :) Da tenker jeg at det er desto større grunn til å invitere familien hjem til eget kakeselskap for gutten!! :) (Kjenner jeg ble svært nyfiken på de festlige glassene og fatene! :fnise: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...