Gå til innhold

Egenkapital til ungdommene


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

14 timer siden, Arkana skrev:

Helt enig. Et løfte er et løfte.

Det kan dessuten ikke komme som en overraskelse at unge mennesker ofte ikke har særlig langvarige forhold, så denne muligheten burde dere strengt tatt tenkt over.

Ts har aldri sagt at dette var et løfte, hun har sagt at det var 'underforstått' og noe i alle fall datteren visste om. Det kan likegjærne være at hvis de hadde holdt sammen så hadde datteren fått pengene, som sin særeie. 

Nei man gir ikke eksen til datteren sin penger til ek på et så tynt grunnlag. Han har heller ikke krav på det da det ikke forelå noe løfte ( hverken muntlig eller skriftlig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dersom dere ikke har sagt at de skal få tilbake pengene som EK til bolig den dagen det blir aktuelt ville jeg ikke gitt han noe. Er han middels intelligent vil han heller ikke be om å få pengene tilbake, så dette ville jeg rett og slett ikke tenkt noe mer på. 

Er han såpass lite oppegående at han faktisk ber om å få pengene tilbake kan du ganske enkelt stille deg spørrende til dette, da du aldri har nevnt noe slikt for han. At datteren din kanskje har hatt forventninger som ikke stemmer med virkeligheten, og har kommunisert disse til han, er ikke noe du har noe ansvar for. Dessuten var forventningen at de skulle få pengene til egenkapital når de skal kjøpe egen bolig, ikke at de skulle få pengene cash kontant dersom de valgte å flytte ut. 

Så ikke gi han noe som helst. Han har bodd billig og skal ikke ha med seg penger ut av forholdet dersom dette ikke har blitt nevnt på forhånd. Gi pengene til datteren din med god samvittighet den dag hun skal kjøpe egen bolig. 

Anonymkode: 0ae66...29c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her.

Ser at dette ikke er det aller lureste vi har gjort. Og juridisk har ikke gutten krav på noe. Det er helt sikkert. Han har bodd godt og billig i halvannet år. Likevel, med tanke på tingenes tilstand, har jeg ikke helt samvittighet til å bare si hade..og takk for penga. Samtidig syns jeg ikke det er rimelig at han får alle pengene han har betalt. Ingen har noe krav på å bo gratis. Tror derfor vi går for et slags kompromiss, og tilbakebetaler en tredel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mrs. Random Nick

Du kan jo tenke over hvor ærlig du ønsker å fremstå som menneske, og i hvor stor grad du ønsker å fremstå som ett godt forbilde for datteren din mtp å holde ord. Gå foran som ett godt eksempel, og vis at avtaler man lager skal man holde seg til. Så sant eksen hennes har vært med på å betale sin del av kaka, bør han få samme sum tilbake. Det kan også være en god lekse for henne at man i voksenlivet må være såpass omgjengelige med folk man egentlig ikke vil ha noe med å gjøre, at man kan kommunisere med de likevel. Uansett hvem av dem som slo opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg hadde nok holdt meg til den opprinnelige planen. den dagen DE kjøper noe SAMMEN så får DE pengene til EK. I mellomtiden passer dere hans andel. Blir de aldri sammen igjen så er det like mye han som har sviktet "kontrakten".

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 timer siden, Gneis skrev:

Ts her.

Ser at dette ikke er det aller lureste vi har gjort. Og juridisk har ikke gutten krav på noe. Det er helt sikkert. Han har bodd godt og billig i halvannet år. Likevel, med tanke på tingenes tilstand, har jeg ikke helt samvittighet til å bare si hade..og takk for penga. Samtidig syns jeg ikke det er rimelig at han får alle pengene han har betalt. Ingen har noe krav på å bo gratis. Tror derfor vi går for et slags kompromiss, og tilbakebetaler en tredel.

Hvorfor?

Det spiller jo ingen rolle om han betalt leie til dere eller til en annen huseier, leie måtte han ha betalt uansett og nå har han vært heldig og betalt under markedspris også.

Men selvfølgelig, dere er jo veldig snille som tenker at han må få tilbake noe. Men jeg tviler på at han tror han får tilbake noe, da det er en selvfølge at man betaler for seg der man bor. 

Dere kunne jo valgt å leie ut leiligheten til høyere pris og sitte igjen med mer, så tviler på at gutten klager særlig på ar han har leid billig og ikke får igjen noe nå.

Anonymkode: ebcb0...c36

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det synes jeg ikke. Han har leid hos dere og egenkapitalen er til deres datter. Hadde det vært hos hans foreldre hadde det vært hans egenkapital. Gaver (som dette egentlig er) som er fra den enes familie bør være noe den siden beholder uansett når bruddet oppstår.

Om jeg og min samboer hadde fått en bil av mine foreldre, så hadde jeg beholdt den om det ble slutt. Hadde vi fått en hytte av hans foreldre hadde han beholdt den. (Men om jeg hadde betalt havparten av en oppgradering hadde det vært noe annet selvsagt og halvparten av en evt verdiøkning skulle gått til meg).

Om det ikke fantes en avtale (skriftlig eller muntlig) og de praktisk talt betalte leie for å bo der så mener jeg bestemt at pengene kun skal gå til deres datter.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Gneis skrev:

Ts her.

Ser at dette ikke er det aller lureste vi har gjort. Og juridisk har ikke gutten krav på noe. Det er helt sikkert. Han har bodd godt og billig i halvannet år. Likevel, med tanke på tingenes tilstand, har jeg ikke helt samvittighet til å bare si hade..og takk for penga. Samtidig syns jeg ikke det er rimelig at han får alle pengene han har betalt. Ingen har noe krav på å bo gratis. Tror derfor vi går for et slags kompromiss, og tilbakebetaler en tredel.

Å gi tilbake en del av pengene er jo ikke så lurt, da du da indirekte innrømmer at det har vært en avtale om tilbakebetaling, og avspises han med kun en del av summen han har betalt inn. Dere har da ikke "tatt pengene hans" på noen måte. Han har fått bo billig og dere har tapt penger på å ikke leie ut til noen andre. Hadde dere leid ut til fremmede for markedspris hadde dere jo hatt mer penger å gi datteren til egenkapital den dagen hun skal kjøpe noe selv, og en slik avtale (som ikke en gang er en avtale så lenge den ikke har blitt nevnt med et ord) hadde jo temmelig åpenbart vært et forskudd på arv til datteren deres. 

Jeg holder fast ved at dere ikke bør gi eksen til datteren noe. Han måtte jo uansett betalt for å bo et sted. Man får ikke deler av husleia tilbake fra utleier i andre tilfeller, så hvorfor skal eksen det kun fordi han har leid hos samboerens foreldre ?

Anonymkode: 0ae66...29c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom de delte på leia ville jeg gitt henne tilbake det hun har betalt, og beholdt pengene han betalte inn.

Anonymkode: fd203...6c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tenkt at en slik avtale underforstått betydde at leien skulle gå til egenkapital til datterens bolig (sammen med eksen, i utgangspunktet, men aldri til eksens bolig uten datteren). Så jeg ville ikke betalt han noe, og hadde jeg vært han hadde jeg heller aldri forventa å få noe. Hvilken andel av pengene dere velger å gi datteren deres er egentlig et mer relevant spørsmål, mener jeg.

Anonymkode: b8800...ecb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et spørsmål, TS, for å prøve å forstå deg bedre. 
Var det datteren din som kastet han ut, eller var det han som gikk? 

Om datteren din satte strek for forholdet (uten at det var utroskap el. fra hans side) har jeg mer forståelse for at du ønsker å gi han noe tilbake. Men om han endte forholdet selv, så la det ligge. Han har tross alt bodd billig mens han har leid sammen med henne i kjelleren deres. 

Og har du i det hele tatt drøftet dette med datteren din? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...