Gå til innhold

dusj og sparing.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en slike sparedusjhode som liksom skal hjelpe på å spare penger og miljøet. 

Men jeg lurer på en ting. 
Mens jeg tar i sjampo, balsam eller barberer meg. Kan jeg da skru vannet over på kaldt, og sparer da penger? Eller koster det mer, fordi jeg må da varme opp 2 min etterpå? Altså skrur på kaldt vann, tar i sjampo, skrur tilbake til varmt og skyller ut. 
Kan jeg spare penger på å gjøre det slik? 
For jeg bruker 2 min på sjampo, 3 min på balsam, 3 min på kropp og skrubb og 3-4 min på barbering om det trengs. 
Så la oss si jeg snur dusjhodet mot veggen i 11 minutter vær gang jeg dusjer. 11 minutter med varmtvann som jeg må betale for. Det blir mye i løpet av et år. Men hvis jeg da først skifter til kaldt vann, så snur jeg dusjhodet mot veggen og tar i sjampo i håret. Når det skal skylles ut så skrur jeg opp temperaturen til normalt varmt for å skylle ut.  

Vanskelig å forklare. Men poenget er; betaler vi for kaldt vann? Koster det mer å varme opp vannet enn å la det renne varmtvann i 10 min?
Jeg bruker ikke alt for varmt heller. Kun varmt nok til at jeg ikke hakker tenner. 

Det er trangt økonomisk og jeg prøver å kutte ned så mye jeg kan. Har tatt flere grep og nå er det badet sin tur. Prøver å finne ut hvordan jeg kan spare penger på badet. 

Har googlet en del. Er det slik at kaldt vann er gratis? Men hvor kaldt? Hvor går grensen fra kaldt til såpass varmt at du må betale for oppvarming. 

Anonymkode: ede82...b43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor skrur du ikke av vannet mens du sjamponerer og balsamerer håret, i steden for å la vannet renne?

Anonymkode: 1171e...7bc

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skrur du ikke av vannet mens du sjamponerer og balsamerer håret, i steden for å la vannet renne?

Anonymkode: 1171e...7bc

For jeg har brent meg alt for mange ganger. Altså jeg må finne "bryteren" i blinde og kommer borti kranen.. eller hva det heter. Du vet, området rundt bryteren. For den blir varm. 

Men om jeg skrur av eller tar over på kaldt.. spørsmålet er jo det samme. 
Koster det mer å la det renne eller å varme opp kald vann? Når du skrur av så blir det jo kaldt, og når du skrur på så må det varmes opp. Så det å bytte til kaldt eller skru av forandrer ikke på "problemet". Så spørsmålet er det samme, hva koster mest?

ts

Anonymkode: ede82...b43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en slike sparedusjhode som liksom skal hjelpe på å spare penger og miljøet. 

Men jeg lurer på en ting. 
Mens jeg tar i sjampo, balsam eller barberer meg. Kan jeg da skru vannet over på kaldt, og sparer da penger? Eller koster det mer, fordi jeg må da varme opp 2 min etterpå? Altså skrur på kaldt vann, tar i sjampo, skrur tilbake til varmt og skyller ut. 
Kan jeg spare penger på å gjøre det slik? 
For jeg bruker 2 min på sjampo, 3 min på balsam, 3 min på kropp og skrubb og 3-4 min på barbering om det trengs. 
Så la oss si jeg snur dusjhodet mot veggen i 11 minutter vær gang jeg dusjer. 11 minutter med varmtvann som jeg må betale for. Det blir mye i løpet av et år. Men hvis jeg da først skifter til kaldt vann, så snur jeg dusjhodet mot veggen og tar i sjampo i håret. Når det skal skylles ut så skrur jeg opp temperaturen til normalt varmt for å skylle ut.  

Vanskelig å forklare. Men poenget er; betaler vi for kaldt vann? Koster det mer å varme opp vannet enn å la det renne varmtvann i 10 min?
Jeg bruker ikke alt for varmt heller. Kun varmt nok til at jeg ikke hakker tenner. 

Det er trangt økonomisk og jeg prøver å kutte ned så mye jeg kan. Har tatt flere grep og nå er det badet sin tur. Prøver å finne ut hvordan jeg kan spare penger på badet. 

Har googlet en del. Er det slik at kaldt vann er gratis? Men hvor kaldt? Hvor går grensen fra kaldt til såpass varmt at du må betale for oppvarming. 

Anonymkode: ede82...b43

Hvorfor må du varme opp i 2 minutter etterpå?

Tar det 2 minutter før du får varmvann i dusjen? Er varmtvannstanken svært mange meter unna fra der du dusjer?

Anonymkode: 1171e...7bc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For jeg har brent meg alt for mange ganger. Altså jeg må finne "bryteren" i blinde og kommer borti kranen.. eller hva det heter. Du vet, området rundt bryteren. For den blir varm. 

Men om jeg skrur av eller tar over på kaldt.. spørsmålet er jo det samme. 
Koster det mer å la det renne eller å varme opp kald vann? Når du skrur av så blir det jo kaldt, og når du skrur på så må det varmes opp. Så det å bytte til kaldt eller skru av forandrer ikke på "problemet". Så spørsmålet er det samme, hva koster mest?

ts

Anonymkode: ede82...b43

Jeg forstår.

Det kalde vannet som kommer når du har stilt det inn på kaldt, er vann som ikke varmes opp.

Det varme vannet kommer fra varmtvannstanken.

Når du stiller inn på lunkent eller varmt, får du jo en blanding av kaldvann (fra en drikkevannskilde. det samme kaldvannet har du også på kjøkkenet) og varmvannet som er fra varmtvannstanken.

Du vil nok spare mye på å stille vannet på kaldt mens du ikke benytter vannet.

Men jeg ville fått byttet det på dusjarmaturen som du brenner deg på.

Anonymkode: 1171e...7bc

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor må du varme opp i 2 minutter etterpå?

Tar det 2 minutter før du får varmvann i dusjen? Er varmtvannstanken svært mange meter unna fra der du dusjer?

Anonymkode: 1171e...7bc

Som sagt. 
1: Jeg tar i sjampo og skyller ut. 
2: Snur dusjhodet mot veggen, setter vannet på kaldt. 
3: Tar i balsam. Barberer under armene, skrubber inn kroppen i såpe. Tar peeling på leggene eller barberer. Enten eller.
4: Snur dusjhodet tilbake mot meg. Setter vannet på varmt.
5: Skyller kropp og hår.
Ferdig. 

Fra 2 til 5 så tar det 11 minutter ca. 

På punkt 2 så er spørsmålet. Skal jeg bytte til kaldt, eller skal jeg la det renne i vanlig temperatur?.
Vannet må jo varmes opp når jeg igjen skal skylle kropp og hår i punkt 5. 
Det som er spørsmålet. Koster det mer å la vannet renne varmt, eller koster det mer å varme opp kaldt vann? 

"2 min" er ikke bokstavelig talt. 2 min er som å si "like etterpå", altså det er ikke snakk om en time etterpå, men få minutter. 11-15 min ca som jeg skrev lengre ned.

ts

Anonymkode: ede82...b43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en slike sparedusjhode som liksom skal hjelpe på å spare penger og miljøet. 

Men jeg lurer på en ting. 
Mens jeg tar i sjampo, balsam eller barberer meg. Kan jeg da skru vannet over på kaldt, og sparer da penger? Eller koster det mer, fordi jeg må da varme opp 2 min etterpå? Altså skrur på kaldt vann, tar i sjampo, skrur tilbake til varmt og skyller ut. 
Kan jeg spare penger på å gjøre det slik? 
For jeg bruker 2 min på sjampo, 3 min på balsam, 3 min på kropp og skrubb og 3-4 min på barbering om det trengs. 
Så la oss si jeg snur dusjhodet mot veggen i 11 minutter vær gang jeg dusjer. 11 minutter med varmtvann som jeg må betale for. Det blir mye i løpet av et år. Men hvis jeg da først skifter til kaldt vann, så snur jeg dusjhodet mot veggen og tar i sjampo i håret. Når det skal skylles ut så skrur jeg opp temperaturen til normalt varmt for å skylle ut.  

Vanskelig å forklare. Men poenget er; betaler vi for kaldt vann? Koster det mer å varme opp vannet enn å la det renne varmtvann i 10 min?
Jeg bruker ikke alt for varmt heller. Kun varmt nok til at jeg ikke hakker tenner. 

Det er trangt økonomisk og jeg prøver å kutte ned så mye jeg kan. Har tatt flere grep og nå er det badet sin tur. Prøver å finne ut hvordan jeg kan spare penger på badet. 

Har googlet en del. Er det slik at kaldt vann er gratis? Men hvor kaldt? Hvor går grensen fra kaldt til såpass varmt at du må betale for oppvarming. 

Anonymkode: ede82...b43

Har du vannmåler? Da betaler du for kaldt vann i noen kommuner. Ellers vil jeg påstå at du sløser fælt med vannet om du skal la vannet stå og renne i dine estimerte  11 minutter. Jar du gammeldagse skrukraner så kan jeg forstå du kan ha problemet med å få passelig temperert vann etter å ha srudd av vannet, men det er neppe det det her er tale om? 

Sparedusj gjør at det renner mindre vann ut av dusjen samtidig som det hevdes at dette ikke går ut over dusjkomforten. Sparedusjer måles etter hvor lang tid de bruker på å fylle en ti liters vaskebøtte. ,en en ulempe med sparedusjer er at det blir mer damp. 

Ommdu betaler literpris/kubikkpris for vannet ditt må du nesten se på vann og avgiftsregningene fra kommunen. 

En annen sak, hvordan klarer du å bruke to minutter på å få frem varmtvannet i dusjen? Har du brukt stoppeklokke på den tidsforbruken? 

Anonymkode: 2b11f...9a4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår.

Det kalde vannet som kommer når du har stilt det inn på kaldt, er vann som ikke varmes opp.

Det varme vannet kommer fra varmtvannstanken.

Når du stiller inn på lunkent eller varmt, får du jo en blanding av kaldvann (fra en drikkevannskilde. det samme kaldvannet har du også på kjøkkenet) og varmvannet som er fra varmtvannstanken.

Du vil nok spare mye på å stille vannet på kaldt mens du ikke benytter vannet.

Men jeg ville fått byttet det på dusjarmaturen som du brenner deg på.

Anonymkode: 1171e...7bc

Takk for hjelpen. Da forstår jeg. 
Det er dyrere å varme opp vannet, enn å bruke kaldt vann. 

Vaktmester i bygget skal komme å se på den. For jeg bruker ikke så varmt vann lengre heller. Så det at den blir så varm gir ikke mening. Har kuttet ned på forbruket og bruker mer kald vann enn normalt :P Prøver å minimere bruken av varmtvann. 

ts

Anonymkode: ede82...b43

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du vannmåler? Da betaler du for kaldt vann i noen kommuner. Ellers vil jeg påstå at du sløser fælt med vannet om du skal la vannet stå og renne i dine estimerte  11 minutter. Jar du gammeldagse skrukraner så kan jeg forstå du kan ha problemet med å få passelig temperert vann etter å ha srudd av vannet, men det er neppe det det her er tale om? 

Sparedusj gjør at det renner mindre vann ut av dusjen samtidig som det hevdes at dette ikke går ut over dusjkomforten. Sparedusjer måles etter hvor lang tid de bruker på å fylle en ti liters vaskebøtte. ,en en ulempe med sparedusjer er at det blir mer damp. 

Ommdu betaler literpris/kubikkpris for vannet ditt må du nesten se på vann og avgiftsregningene fra kommunen. 

En annen sak, hvordan klarer du å bruke to minutter på å få frem varmtvannet i dusjen? Har du brukt stoppeklokke på den tidsforbruken? 

Anonymkode: 2b11f...9a4

Jeg vet ikke, jeg leier og har kan ikke så mye om strøm og slikt. Holder på å lærer nå for å kutte ned. Pappa hjelper meg med å lese av måleren. 

Vet ikke hvor varmtvannstanken er eller noe. 

Jeg vet bare at jeg må kutte ned på forbruk for å spare penger. 

Mente ikke hvor lang tid det tar å varme opp vannet. Men at dusjhodet står mot veggen bort fra meg, ubrukt i noen minutter. 11-15 minutter som skrevet lengre ned. 
Bruken av "2 min" var klønete av meg. Beklager. 

ts

Anonymkode: ede82...b43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Takk for hjelpen. Da forstår jeg. 
Det er dyrere å varme opp vannet, enn å bruke kaldt vann. 

Vaktmester i bygget skal komme å se på den. For jeg bruker ikke så varmt vann lengre heller. Så det at den blir så varm gir ikke mening. Har kuttet ned på forbruket og bruker mer kald vann enn normalt :P Prøver å minimere bruken av varmtvann. 

ts

Anonymkode: ede82...b43

Takk for hyggelig tilbakemelding! :blomst:

Jeg beklager at jeg ikke forsto med en gang.

Det er fint at du er opptatt av sparing og vannforbruk, og at du har kontaktet vaktmester :)

Anonymkode: 1171e...7bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit å spare kjære ts men du overdriver nok sparingen din litt. Dersom du ikke betaler for vann (jeg må betale for vann) så koster 10 minutters dusj deg ca 2 kroner og 97 øre.. I grunnprinsippet vil det si at du kan dusje hver dag i en mnd i 10 minutt for under 100 kroner hvis du er alene.

siden du leier og sliter med økonomien så må det vel være bedre måter å spare på? Går det f.eks an å leie en billigere leilighet? Kanskje du kan finne en hvor strøm og alle utgifter er inkludert?

Endret av Akay
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke, jeg leier og har kan ikke så mye om strøm og slikt. Holder på å lærer nå for å kutte ned. Pappa hjelper meg med å lese av måleren. 

Vet ikke hvor varmtvannstanken er eller noe. 

Jeg vet bare at jeg må kutte ned på forbruk for å spare penger. 

Mente ikke hvor lang tid det tar å varme opp vannet. Men at dusjhodet står mot veggen bort fra meg, ubrukt i noen minutter. 11-15 minutter som skrevet lengre ned. 
Bruken av "2 min" var klønete av meg. Beklager. 

ts

Anonymkode: ede82...b43

Du må i alle fall finne ut hvilken løsninger du har og sist men ikke minst finne ut hvordan du stenger hovedstoppekranen. 

Anonymkode: 2b11f...9a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Akay skrev:

Greit å spare kjære ts men du overdriver nok sparingen din litt. Dersom du ikke betaler for vann (jeg må betale for vann) så koster 10 minutters dusj deg ca 2 kroner og 97 øre.. I grunnprinsippet vil det si at du kan dusje hver dag i en mnd i 10 minutt for under 100 kroner hvis du er alene.

siden du leier og sliter med økonomien så må det vel være bedre måter å spare på? Går det f.eks an å leie en billigere leilighet? Kanskje du kan finne en hvor strøm og alle utgifter er inkludert?

Jeg skal flytte, men det er ikke bare bare. 
Det tar tid å finne en som er billig nok. Er mye som må gå opp. Alt fra avstand til jobb og behandling, tillatelse til kjæledyr og leieperiode. Alt for mange har for kort leieperiode, da jeg er ikke student og trenger noe mer sikkert enn 1 år om gangen. 
Dersom jeg leier i et år så er det andre ting som møbler. Det å oppbevare hvitevarer koster penger. Selge er dumt, for om et år så kan det hende jeg ikke finner noe med hvitevarer inkludert. Så da må jeg kjøpe alt om igjen. 
Jeg har altså alt av møbler og hvitevarer og leter etter noe som ikke har noe fra før. 
Har også dyr som sagt. 

Jeg har ikke økonomi til bil. Så bussforbindelser er viktig. Avstand til jobb og behandling på grunn av buss og helst i gå avstand til et av stedene. Samme med butikk for jeg sparer masse på å handle stort hos coop obs. Igjen buss, for jeg må da ta et par turer ekstra i uken når noe er ekstra billig og jeg skal hamstre opp med ting jeg trenger. Dobbel buss blir dyrt. Så det bør være kun 1 buss vær veg. 

Jeg leier hos et firma nå, ikke tidsbestemt kontrakt. Kjæledyr er tillat. Alt var tomt, sentrum og nær jobb, behandler og coop obs. Men medaljen har en bakside, høy husleie som stiger for vært år. 

Det er altså mye som må klaffe. Er på konstant utgikk etter en ny plass å bo. 
Men inntil da så må jeg kutte der jeg kan :) 

Ts

Anonymkode: ede82...b43

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må i alle fall finne ut hvilken løsninger du har og sist men ikke minst finne ut hvordan du stenger hovedstoppekranen. 

Anonymkode: 2b11f...9a4

Vet ikke hvor den er. Vet bare hvor stoppekranene i leiligheten er. Har også vannsensor som stenger av vannet om det blir lekkasje noen steder. Vet hvordan jeg deaktiverer den ved feil eller små uhell. 

Leier altså, i blokk hos et firma ikke privat person. Har kun fått instrukser om å kontakte vaktmester om det oppstår problemer. 

ts

Anonymkode: ede82...b43

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...