Gå til innhold

Gymangst


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vet ikke om dette kom i riktig kategori, men jaja. Jeg har nettopp begynt på vg2 etter et års fri fra skole for å ta opp fag pga sykdom i vg1. I morgen skal vi ha første gymtime og jeg har gruet meg noe helt vanvittig siden vi fikk timeplanen på mandag. Jeg har aldri vært noe glad i gym da jeg alltid har følt at jeg har blitt sett på dårligere enn de som har hatt fritidsaktiviteter som håndball og fotball, til toss for at jeg på ungdomsskolen var en av de beste i klassen på løpetester og at jeg ofte fikk bedre resultater på styrketesten osv, har jeg alltid fått dårligere karakterer fordi jeg ikke hadde fotball eller noe lignende som fritidsaktivitet. Begynte tidlig å mislike gym da jeg aldri følte jeg ble sett og at jeg alltid ha vært så usikker på meg selv og blir ukomfortabel når jeg trener sammen med andre. Det har bare blitt være og være med årene og nå kjenner jeg at jeg gruer meg så mye at jeg er kvalm og får lyst til å droppe gymmen i morgen til tross for at jeg da nesten vil ha fylt 10% fraværsgrensa i det faget. 

 

Dette ble utrolig rotete men håper noen skjønner hva jeg snakker om og har noen gode tips eller evt har erfaring med å la være å ta gym på VGs og heller ta det som privatist senere.

 

mvh en som gruer seg syk for morgendagens gym.

Anonymkode: 14a66...ee9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer til å gå bra. Bare reis dit så skal du se :) 

Anonymkode: 36c9c...3b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville vel dratt. 

Hadde problemer med oppmøte og motivasjon selv på VGs i gymtimene. Fikk beskjed av læreren at hvis vi ikke møtte opp, måtte vi ta faget som privatist. Og det var lettere å få en grei karater fra ha enn under privatisteksamen. Selv hadde han måttet ringe ambulanse to ganger under privatisteksamen... Skremte meg nok til å gidde å hvertfall møte opp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk på at du ikke kan ha mye fravær fra ett fag før det får konsekvenser for karakteren. Dror du ut nå og blir syk en time eller tre i forhold til gym senere i høst så kan du komme i problemer med å få karakter. Får du ikke karakter så får du heller ikke bestått vitnmål. Når du har tatt opp fag og brukt ett år på det, så er du ett år eldre enn de fleste og dermed så har du et forsprang på de andre. Gå og vis både deg selv og andre at dette stemmer. 

Husk og på at angst er noe du ikke kan forklare. Du har ikke gymangst men gymredsel/vegring som du har begrynnet og forklart  ganake så godt. Fortell oss i morgen hvordan det har gått å delta i gymmen og skuff oss ikke. 

Anonymkode: b72b8...126

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår deg så godt! Jeg hadde forferdelig angst/vegring for gym i hele skoletiden, det var en av grunnene til at jeg valgte en 2-årig vdg istedenfor en 3-årig. Et semester hadde jeg så mye fravær at jeg ikke fikk karakter. Det er trist, for egentlig likte jeg godt å trene, det var bare rammene rundt som var forferdelig for meg. Senere fikk jeg diagnosene sosial angst, unnvikende personlighetsforstyrrelse og aspergers. Jeg har desverre ingen tips eller råd, håper det går bedre for deg enn deg gikk for meg :klem:

Anonymkode: 54ba0...7be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vet ikke om dette kom i riktig kategori, men jaja. Jeg har nettopp begynt på vg2 etter et års fri fra skole for å ta opp fag pga sykdom i vg1. I morgen skal vi ha første gymtime og jeg har gruet meg noe helt vanvittig siden vi fikk timeplanen på mandag. Jeg har aldri vært noe glad i gym da jeg alltid har følt at jeg har blitt sett på dårligere enn de som har hatt fritidsaktiviteter som håndball og fotball, til toss for at jeg på ungdomsskolen var en av de beste i klassen på løpetester og at jeg ofte fikk bedre resultater på styrketesten osv, har jeg alltid fått dårligere karakterer fordi jeg ikke hadde fotball eller noe lignende som fritidsaktivitet. Begynte tidlig å mislike gym da jeg aldri følte jeg ble sett og at jeg alltid ha vært så usikker på meg selv og blir ukomfortabel når jeg trener sammen med andre. Det har bare blitt være og være med årene og nå kjenner jeg at jeg gruer meg så mye at jeg er kvalm og får lyst til å droppe gymmen i morgen til tross for at jeg da nesten vil ha fylt 10% fraværsgrensa i det faget. 

 

Dette ble utrolig rotete men håper noen skjønner hva jeg snakker om og har noen gode tips eller evt har erfaring med å la være å ta gym på VGs og heller ta det som privatist senere.

 

mvh en som gruer seg syk for morgendagens gym.

Anonymkode: 14a66...ee9

Arrgh! Jeg skjønner deg så godt! Jeg HATET ballspill da jeg gikk på videregående, og selvsagt hadde vi en lærer som ELSKET det, så hun fikk ikke satt karakter på meg nei, for jeg hadde for mye fravær. Hadde det vært nå så hadde jeg forlangt å få fritak fra ballspill og heller velge andre aktiviteter. Hva er egentlig problemet med det? Jeg er ikke noen lagspill-person og hatet også "gruppearbeid" på den tiden.
Jeg har ikke noe råd egentlig, og det er lenge siden jeg gikk på videregående så opplegget er sikkert forandret nå. Men det jeg gjorde var at jeg tok opp igjen fag senere fordi jeg strøk i etpar fag, og da trengte jeg plutselig ikke noen gymkarakter...? Så jeg har artium uten gymkarakter.
Faktisk drømmer jeg fortsatt om at jeg skal ha dobbelttime i gym som de to første timene på dagen, og dropper å gå på skolen før lunsj...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har alltid likt å trene selv, men noe jeg aldri har forstått, er det presset enkelte gymlærere legger på elevene. Det skal ikke være sånn at mange gruer seg til gymtimer, og er nervøse for å møte opp. Da har man feilet.

I stedet burde elevene glede seg til gymtimene. De kunne for eksempel velge mellom flere aktiviteter, der poenget er at de deltar i aktivitet de liker og bruker kroppen, enten det er å gå en lang tur, drive med ballspill, dans, løping, osv. Etter gymtimen skal de føle glede, ikke lettelse fordi det er over. Hovedsaken er at en lærer seg å bruke kroppen ut fra de forutsetningene man har, og oppmuntres til økt treningsmengde.

 

Anonymkode: d3045...6b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har alltid likt å trene selv, men noe jeg aldri har forstått, er det presset enkelte gymlærere legger på elevene. Det skal ikke være sånn at mange gruer seg til gymtimer, og er nervøse for å møte opp. Da har man feilet.

I stedet burde elevene glede seg til gymtimene. De kunne for eksempel velge mellom flere aktiviteter, der poenget er at de deltar i aktivitet de liker og bruker kroppen, enten det er å gå en lang tur, drive med ballspill, dans, løping, osv. Etter gymtimen skal de føle glede, ikke lettelse fordi det er over. Hovedsaken er at en lærer seg å bruke kroppen ut fra de forutsetningene man har, og oppmuntres til økt treningsmengde.

 

Anonymkode: d3045...6b4

Tror ikke de gymlærerne som ELSKER å trene faktisk skjønner dette....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...