Gå til innhold

Hva slags gulv har jeg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, vet ikke om det var riktig sted å legge dette, men jeg prøver her :) Jeg har flyttet inn i ny leilighet som jeg leier, og jeg tenkte å vaske kjøkkengulvet litt mer nøye enn de som bodde her før, da de flyttet ut. Men jeg er litt usikker på hva jeg skal bruke, da det er ganske inngrodd av møkk og jeg vil ikke ødelegge gulvet. 

Det er kjøkkengulvet jeg lurer på. Det er et svært gammelt hus med gammel kjøkkeninredning. Gulvet er ikke av fliser eller treverk, men hardt og grått i fargen som dekker hele gulvet. I tillegg "blekner" det i kontakt med vann, denne lysere flekken går vekk når vannet er tørket. Noen som vet hva jeg kan vaske dette med, evt. hva slags gulv det er? :)

Anonymkode: 18984...c86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sikkert linolium. Det skal du være forsiktig med å skrubbevaske og ved bruk av vaskemidler. 

(Naturmateriale, ikke plast, syntetis eller gummi.)

Anonymkode: 15e18...a7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og de fleste som kaller gulvbelegg linoleum tar feil for i de fleste tilfeller er det VINYL.

Anonymkode: 9dd0b...bbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og de fleste som kaller gulvbelegg linoleum tar feil for i de fleste tilfeller er det VINYL.

Anonymkode: 9dd0b...bbc

Se hva jeg skriver under. 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Sikkert linolium. Det skal du være forsiktig med å skrubbevaske og ved bruk av vaskemidler. 

(Naturmateriale, ikke plast, syntetis eller gummi.)

Anonymkode: 15e18...a7b

http://www.ifi.no/lurt-og-lekkert-med-linoleum

Anonymkode: 15e18...a7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Sikkert linolium. Det skal du være forsiktig med å skrubbevaske og ved bruk av vaskemidler. 

(Naturmateriale, ikke plast, syntetis eller gummi.)

Anonymkode: 15e18...a7b

Så vidt jeg vet så kan man faktisk rubbe linoleum.

Anonymkode: 9dd0b...bbc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei, vet ikke om det var riktig sted å legge dette, men jeg prøver her :) Jeg har flyttet inn i ny leilighet som jeg leier, og jeg tenkte å vaske kjøkkengulvet litt mer nøye enn de som bodde her før, da de flyttet ut. Men jeg er litt usikker på hva jeg skal bruke, da det er ganske inngrodd av møkk og jeg vil ikke ødelegge gulvet. 

Det er kjøkkengulvet jeg lurer på. Det er et svært gammelt hus med gammel kjøkkeninredning. Gulvet er ikke av fliser eller treverk, men hardt og grått i fargen som dekker hele gulvet. I tillegg "blekner" det i kontakt med vann, denne lysere flekken går vekk når vannet er tørket. Noen som vet hva jeg kan vaske dette med, evt. hva slags gulv det er? :)

Anonymkode: 18984...c86

Spør hen som du leier av :)

Er det rett type belegg, kan det renses med et spesialmiddel og deretter bones slik at det blir lettere å holde det rent :)

Anonymkode: 88af9...6d5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og de fleste som kaller gulvbelegg linoleum tar feil for i de fleste tilfeller er det VINYL.

Anonymkode: 9dd0b...bbc

Ikke hvis det er gammelt. Det ble brukt linoleum på gulv i mange år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og de fleste som kaller gulvbelegg linoleum tar feil for i de fleste tilfeller er det VINYL.

Anonymkode: 9dd0b...bbc

Riktig det, men vinyl trekker vel ikke til seg fuktighet så det får forbigående, lyse flekker slik gulvet til TS gjør? 

Anonymkode: ebc8c...3ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takker så mye for tips så langt! Tar bilde og legger ut senere i dag. Vann er vel tryggest på gulvet om jeg ikke finner ut av det, men jeg skulle gjerne vasket det veldig nøye med et eller annet. Vet ikke om vann er nok. Gulvet generelt ser litt fælt ut av sprekker og flekker som er på det fra før, jeg vil i det minste få det til å skinne litt mer :P 

Anonymkode: 18984...c86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linoliumsgulv er svært solid og tåler vel nesten hva det skal være. Bare pass på å ikke bruke grønnsåpe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg tror fortsatt det er et vinylgulv. Vask med grovrent. Evt polishfjerner før du boner det opp på nytt. Ta felt for felt og la produktene virke.

Anonymkode: 9dd0b...bbc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville brukt Jif og en svamp og selvfølgelig varmt vann. Synes det ser ut som linoleum, men er ingen ekspert. 

Anonymkode: 09b8c...eab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det ser ut som gammel linoleum. Slik som instutisjoner hadde tidligere.

Uansett er vann og såpe løsningen...

Anonymkode: 9e696...eaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...