Gå til innhold

Friske hunderaser?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har jo hørt og sett opp gjennom årene, om hunderaser som lider og som er utsatt for mange sykdommer. Men jeg lurer litt på om der er hunderaser som er friske og som er mer "sunne" eller hvilket ord jeg skal bruke. Som man kan kjøpe valper av uten å lure på om man er med på å bidra til å forlenge lidelsen til en hunderase?

Jeg kunne tenkt meg å bare lese litt om disse, om noen her vet så mye om hunder at de kjenner til "sterkere" raser? Har ikke umiddelbart tenkt å kjøpe hund, men kanskje om noen år.

Ikke misforstå, jeg vet at ingen dyr eller mennesker er garantert fri for sykdom, men jeg sikter da til hunder som er overdrevet avlet på utseende til en slik grad at de lider

Anonymkode: cee19...b3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De fleste huskyer og andre polarhunder blir avlet med tanke på helsen siden de ofte går løp og må tåle mye vær. 

 

Anonymkode: 1e843...f27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener å huske at gjeterhunder er blant de aller friskeste. Vår (renrasede) Border Collie levde ganske lenge uten ett eneste helseproblem gjennom hele livet sitt, var ikke en eneste gang til veterinæren, og han ble vel mellom 15-20 år før han ble så gammel at han måtte avlives.

Hvis du søker på ting som "healthiest dog breeds" finner du mye forskjellig og interessant lesning. (Som oftest er det enkle lister eventuelle bilder, så hvis du er usikker på hva navnet er på norsk kan du google deg frem, eventuelt bruke Wikipedia ved å gå på den engelske Wikipediasiden for rasen og klikke på den norske siden i venstre marg. Litt knotete å forklare, skjønner du hva jeg mener?)

Her er noen få lister du kan sjekke ut:
- iheartdogs.com
- cesarsway.com (Og nei, du må ikke være enig med Cesar Milan for å være enig med listen der :) )
esurance.com
munch.zone

De rasene som går igjen i alle listene er gjeterhundene og jakthundene. Og det gir jo mye mening, for de hundene jo være veldig friske, raske og smarte for å fungere til det de skal brukes til.

Og da kan man jo kanskje dra konklusjonen at de "søte", små, typiske selskapshundene har mest problemer med helsen sin. De skal jo bare se søte ut og ikke fungere til noe særlig, som i mange tilfeller går utover helsen deres (dessverre). F.eks. så har du jo de stakkars små Mops'ene som har blitt helt ødelagt fordi folk har helt glemt at dyret også skal puste og leve normalt. Men det blir vel en annen diskusjon. :opplyser:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jakthunder må være friske, de skal yte mye fysisk. Hundene premieres på utstilling men og på jakt prøver og, iallefall inne  den rasen jeg har, valpen ull uten jaktpremierte foreldre blir ikke anbefalt av avlsrådet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både jakt- og gjeterhunder har noen utfordringer helsemessig, fordi mange fokuserer først og fremst på bruksegenskapene og ikke helsen. Om helsa ikke holder etter at den er 7-8-9 år er ikke så er ikke det så farlig, fordi da er den gjerne ferdig i skogen uansett.

Det finnes mange raser som ikke har problematisk helse. Se gjerne på hunder som ikke har ekstreme trekk, enten det gjelder bygning eller pels. Schnauzere og pinschere er moderat bygde raser, som man kan se på for et utgangspunkt på sunt eksteriør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er vel også viktig at de har god mental helse? Mange hunder kan være friske fysisk, men slite med usikkerhet, f.eks. Det tror jeg er ganske vanlig hos border collie. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mynder har det ganske ålreit, ihvertfall de som ikke er giganter. 

Anonymkode: 54acb...8f6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, ArtyFarty skrev:

Både jakt- og gjeterhunder har noen utfordringer helsemessig, fordi mange fokuserer først og fremst på bruksegenskapene og ikke helsen. Om helsa ikke holder etter at den er 7-8-9 år er ikke så er ikke det så farlig, fordi da er den gjerne ferdig i skogen uansett.

At det var? Så mye tid vi jaktfolk bruker på bikkjene våre, så regner vi faktisk med at de skal duge til godt over 7 år altså. Det samme gjelder vel brukshunder og gjeterhunder også.

Hvilke raser som er friske kommer jo helt an på hva man sammenligner med og hvordan man definerer frisk. Noen raser har mange kjente sykdonmer, men få individer som rammes. Andre raser har få kjente sykdommer, men mange individer som rammes.

Blant border collie er det en del mørketall fordi det ikke er så mange gjeteroppdrett som helsetester. Det er dessverre en del hd og spondolyse.

Pinschere har ok helse, men det er et gjennomgående problem med gemyttet, i alle fall hos mellom.

Om man unngår hunder med veldig ekstreme trekk som gigant, miniatyr, flat nese, hudfolder, ekstremt korte bein med lange rygger og andre rariteter så er halve jobben gjort. Resten av jobben består av å lese om rasen og snakke med eiere. Via raseklubb, RAS dokomentet og hundeforum kan man raskt danne seg et bilde av helsesituasjonen hos en rase.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Polarhunder :) Men de krever jo sitt selvfølgelig. Det er ingen shitzu for å si det sånn.

Anonymkode: 824bb...10d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spisshunder generelt har god helse, ikke bare polarhunder.

Anonymkode: 2bb6d...fae

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

De fleste huskyer og andre polarhunder blir avlet med tanke på helsen siden de ofte går løp og må tåle mye vær. 

 

Anonymkode: 1e843...f27

Nå glemmer du mental helse, de har ofte dårlig gemytt. Det er ikke det spor bedre enn dårlig fysisk helse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, PaperFlower skrev:

Jeg mener å huske at gjeterhunder er blant de aller friskeste.

Men en border collie er kun frisk dersom den får utfoldet seg nok, mange kjøper en BC fordi "de er så søte og friske og så er de så intelligente", men så får man en understimulert og ekstremt stressa hund. Tror aldri jeg har møtt en BC som ikke er stressa - og stressa hund = syk hund.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Tabris skrev:

Men det er vel også viktig at de har god mental helse? Mange hunder kan være friske fysisk, men slite med usikkerhet, f.eks. Det tror jeg er ganske vanlig hos border collie. 

Akkurat det jeg tenkte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spisshunder generelt har god helse, ikke bare polarhunder.

Anonymkode: 2bb6d...fae

Men så står de og bjeffer hele dagen også da, det kan lett bikke over. Jeg vet om en elghund som bjeffet hele (ja, hele) dagen. Han var stressa, stakkars. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Skywise skrev:

At det var? Så mye tid vi jaktfolk bruker på bikkjene våre, så regner vi faktisk med at de skal duge til godt over 7 år altså. Det samme gjelder vel brukshunder og gjeterhunder også.

Nei, det er helt sikkert tilfeldig om alle de jakt- og gjeteravla hundene man hører om som ikke funker etter den alderen på grunn av helseproblemer :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Aamu skrev:

Men en border collie er kun frisk dersom den får utfoldet seg nok, mange kjøper en BC fordi "de er så søte og friske og så er de så intelligente", men så får man en understimulert og ekstremt stressa hund. Tror aldri jeg har møtt en BC som ikke er stressa - og stressa hund = syk hund.

Ja det stemmer nok. :)

Men akkurat det blir vel eieren sin skyld og ikke selve hunden? Selve hunden kan jo være så frisk som den bare kan, men hvis eieren ikke tar godt vare på den så vil den jo slite på en eller annen måte, enten det er psykisk (f.eks. stress) eller fysisk (f.eks. overvekt). Men det kan man vel si om alle hunderaser, og ikke bare border collier? Behandles de feil blir de feil/syke, enten det er border collie, mops, husky eller puddel.

Jeg tok utgangspunkt i det fysiske, da jeg tror det var det TS egentlig lurte på. :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Belle âme

Hunder med øyrene oppe, mindre øyresjukdommar. 

Primære hunder, kanaanhund eller Basjeni.

Spisshunder, typ norsk buhund, finsk spets eller siberian husky. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Aamu skrev:

Men en border collie er kun frisk dersom den får utfoldet seg nok, mange kjøper en BC fordi "de er så søte og friske og så er de så intelligente", men så får man en understimulert og ekstremt stressa hund. Tror aldri jeg har møtt en BC som ikke er stressa - og stressa hund = syk hund.

Tja, hvor mye er eieren, hvor mye er hunden. Kan jo være at border collie har sterk tendens til å bli stresset og "gal" selv når den blir stimulert.

Har møtt tre broder collier som var ganske ville i øynene og helt i hundre. Er en liten sample size, men jeg har fått litt dårlig inntrykk av de hundene, ja.

Mange hunder virker litt mentalt syke. Stressa, "ville", gal etter å hente ting eller helt i hundre når eierne kommer hjem. Å være litt glad når eieren kommer hjem er greit, når de begynner å klynke av oppspilthet så lurer jeg på hvor bra det er for hunden. Å være for stressa, selv om de er glade, er ikke bra.

Anonymkode: cee19...b3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, ArtyFarty skrev:

Nei, det er helt sikkert tilfeldig om alle de jakt- og gjeteravla hundene man hører om som ikke funker etter den alderen på grunn av helseproblemer :) 

Da kan du ikke ha hørt om så mange jakthunder i alle fall. :huh: Hvilke helseproblemer da? Jakthunder og andre brukshunder er ikke akkurat en homogen gruppe.
Bikkjene på jaktlaget i år er 7 og 9 år, ser ingen grunn til at de ikke skal funke like godt i år som de gjorde i fjor. 10 + år er vel mer en rimelig pensjonsalder, men det avhenger helt av individet, rasen og bruket. 
 

4 timer siden, Aamu skrev:

Men en border collie er kun frisk dersom den får utfoldet seg nok, mange kjøper en BC fordi "de er så søte og friske og så er de så intelligente", men så får man en understimulert og ekstremt stressa hund. Tror aldri jeg har møtt en BC som ikke er stressa - og stressa hund = syk hund.

Border collier som brukes til gjeting går store deler av året uten noe stimuli annet enn å tusle litt rundt på gårdstunet og være med på daglige gjøremål på gården. En gjeterhund gjetes ikke med hver dag, uke eller måned for den del. Stress er som regel en ubalanse i det mentale og har ikke så mye med understimulering å gjøre. Man ønsker ikke gjeterhunder som stresser rundt når de ikke er på jobb.
Derimot er det mange som avler mye rart innen border collie, som ikke tar hensyn til at rasen skal ha en god avknapp og tåle perioder med lite aktivitet. De som avler gjeterhunder driter ofte i helsa, hunden funker så da er den frisk. De som avler sportshunder tar hensyn til helsa, men vektlegger ikke gjeteregenskapene og vil ha hunder som ligger høyt i avlen. Og så har man alle kjøkkenoppdretterne som ikke tar hensyn til noe annet enn at foreldrene er "søte og snille". Så egentlig finner man det meste hos border collie, noen av dem passer til gjeting, noen til sport, noen til familiehunder og noen passer til alt eller ikke til noe av det. Noen ligger høyt i stress, noen er usikre, noen er redde for lyder, noen tåler ikke perioder med lite aktivitet, og så har man noen som er stødige som fjell og som tar livet med ro i uker og måneder uten noe annet enn tur.
Poenget er at det handler om hvilken pakke hunden er født med, alt avhenger ikke av eier alltid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 25.8.2016 at 9.30, AnonymBruker skrev:

Mynder har det ganske ålreit, ihvertfall de som ikke er giganter. 

Anonymkode: 54acb...8f6

Det stemmer, men de er sære, så de passer ikke for alle. Anbefaler egentlig whippet, det er den minst sære av myndene. Det er en frisk og populær rase med en størrelse som passer de fleste. Problemet med å anbefale brukshunder er at disse trengs å brukes, men å bruke en mynde er enkelt, siden de bare trenger å løpe. Men igjen, de løper best sammen med andre mynder av samme type, så man ender gjerne opp med flere enn en. (Anbefaler også å prøve lure-coursing.)

Anonymkode: c1364...2e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...