Gå til innhold

Farlige ting for baby- fjerne eller ikke?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva gjorde dere av tiltak med tanke på sikkerhet da baby ble litt mer mobil. Her har vi hittil bare satt på trappegrinder og noen hjørnebeskyttere på en benk vi har med spisse hjørner. Men så  er det jo flere ting han er interessert i som kan bli farlig. Eksempel gardiner, blomster, og andre pyntegjenstander som hun kan få over seg. Jeg har lyst til å fjerne alle disse tingene og bare ha ting som ikke farlig for han. Men så kommer alle andre familiemedlemmer som har hatt barn som kommenterer at det er veldig viktig at vi ikke fjerner noen ting. Sånn at de lærer at ikke alt er lov. Men om jeg har noen ting han ikke får røre men som ikke er farlig merker vel ikke han noe forskjell på det? Da lærer han vel det samme likevel? En annen ting er at han er 6 mnd, føler ikke han skjønner så mye av sånt lenger. Jeg sier ikke noe da han kommer i nærheten av tingene. Bare tar han vekk. 

Hvordan gjorde dere dette? 

Anonymkode: 0fa92...e3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi fjernet alt som var farlig, det mest åpenbare først, også andre ting etterhvert som vi ble oppmerksomme på dem ( eller rettere sagt etterhvert som baby ble oppmerksom på dem). Ting som var skarpe, tunge eller ustø, eller ting vi var redde for at skulle gå i stykker. Fine glassfigurer feks ble fjernet delvis fordi de kunne være farlige hvis de knuste og delvis fordi jeg liker dem så godt.

Alt annet står igjen, sånn som bøker, pynteting som er mer robuste osv. Ønsker ikke nødvendigvis at de blir lekt med og tygd på, så jeg har nok av ting til å lære baby at ikke alt er lov for å si det sånn ;) 

Sett fram ting du ikke er så begeistret for, kanskje ting du har fått av svigers til jul? :fnise: Stygge vaser knuser ikke.

Anonymkode: d5cdd...27d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alltid vært nøye på å fjerne ting som er farlig eller ting jeg er redd for. Ellers har alle mine tre fått lov til å utforske ting og de lærte seg at alt ikke er lov å kladde med.

Jeg syns at det er viktig å ta bort ting som er farlig for dem. Man må jo sikre at de ikke skader seg. Noe annet er jo helt uansvarlig. 

Anonymkode: 92979...504

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tok vekk en del. Pyntesaker ble flyttet i høyden. Planter på gulvet ble fjerna. Hadde ikke lyst på masse jord utover gulvet og i munnen på baby. Bøker ble fjernet fra de to nederste hyllene i bokhylla. Det var nok noe igjen som han kunne potensielt skade seg på hvis han var max uheldig, men det meste var borte altså...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjorde dere med gardiner? Redd hele gardinstanga detter ned på hodet hans.. 

Anonymkode: 0fa92...e3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt knuselig som sto tilgjengelig til ble satt opp i høyden, og det er den eneste babysikringa vi har gjort. 

Anonymkode: 41997...c7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva gjorde dere med gardiner? Redd hele gardinstanga detter ned på hodet hans.. 

Anonymkode: 0fa92...e3d

Den er det din jobb å sikre slik at den ikke faller ned. I tillegg er det din jobb å veilede barnet i at gardninene de skal ikke brukes til å utforskning. 

Ellers er det en balansegang mellom å fjerne og å veilede. Duk på bordet er ikke lurt, den kan du fjerne som ett eksempel.

Anonymkode: 88930...d19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi flytta alt som var praktisk mulig. Det var fordi jeg ikke ønsker måtte si "nei" konstant til barnet(skaper mye negativ stemning for alle) og fordi jeg ikke selv gadd være passe på konstant/kjeftemamma.

Var uansett så mye ellers å passe på fra 6 mmd-halvannet år av farlige ting(trafikk ute, dobørster og alskens annet som finnes i et hjem av farlige og ekle ting) 😛

Anonymkode: c9e9f...281

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...