Gå til innhold

Er dette vanlig hos bankene?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi et et gift par på snart 50. Ingen barn. Studielån er nedbetalt. Ene billånet er betalt, det andre er det rundt 35.000 igjen på. Ingen forbrukslån og bruker ikke kredittkort. Ingen betalingsanmerkninger.

TIl sammen har vi en inntekt på 1,2 mill. Huset vårt fikk nylig to verditakster på 2,3 mill og lånet vi har på det er på 580.000. Vi har en liten hytte med verditakst 1 mill og lånet der er på rundt 500.000.

Vi har brukt Handelsbanken nå i ca 6 år og spurte om muligheten for å få finansieringsbevis da vi vil flytte nærmere der mannen min jobber, og jeg begynner å jobbe etter jul. I samme slengen spurte vi om finansieringsbevis hos NORDEA hvor vi har hyttelånet, og vi fikk tilbud fra DNB (pga megler fra DNB eiendom). Begge disse var på 2,8 mill.

Så har Handelsbanken (der vi har huslånet og brukskontoene våre) nå brukt nesten 4 uker på dette. I dag ringer rådgiver meg og sier at hun ikke vil gi oss et generelt finansieringsbevis fordi linken til eiendommen vi sendte henne forrige uke, ikke var en eiendom hun synes var særlig smart å kjøpe fordi det var endel oppussing. Hun ba nemlig om link på eiendommer vi vurderte å se på så jeg sendte link til to stykker. Den ene gikk vi ikke på visning på, og den andre dro vi på men fant ut at det ikke var for oss.

Rådgiveren sa hun kunne gi oss finansieringsbevis, men da måtte vi først sende link til objektene vi skulle på visning på så hun fikk se hva slags eiendommer dette var og om hun vurderte de som et godt kjøp. Hun mente at noe oppussing var ok, men ikke for mye. Beliggenhet var også viktig mente hun.

Er dette normalt? Jeg har nemlig ikke opplevd det tidligere da jeg fikk lån til å kjøpe dette huset vi bor i nå (min mann flyttet inn i mitt hus da vi giftet oss og han har nå kjmøpt seg inn). Jeg stusser på at DNB som vi ikke har kundeforhold til pr i dag gir oss et finansieringsbevis basert på tallene, men Handelsbanken som vi er kunder i, skal rådgi oss hvilken eiendom som passer best for oss?

 

Anonymkode: 1a706...4da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke ukjent, men lenge siden jeg har hørt at noen har måttet ha en bolig å vise til

Anonymkode: fdf48...366

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja og nei. Er dette et område der prisene ikke øker noe særlig/går ned så kan jeg jo forstå det. Banken kan jo ikke risikere å tape sikkerheten sin. Samtidig så syntes jeg kanskje dette var å blande seg vel mye, å si at hun skal godkjenne beliggenheten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DNB er hissige etter å få nye kunder. Jeg har ikke interesse av å bli kunde der, men de har ved ulike anledninger prøvd å overtale meg. Det er en dyr bank med dyre forsikringer. 

Anonymkode: 6b339...ba7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

DNB er hissige etter å få nye kunder. Jeg har ikke interesse av å bli kunde der, men de har ved ulike anledninger prøvd å overtale meg. Det er en dyr bank med dyre forsikringer. 

Anonymkode: 6b339...ba7

Kundene strømmer til DNB om dagen, så de må ikke gjøre stort for å få mange lånekunder. 

Anonymkode: eb4d1...a7d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det også vanlig at kundebehandler går inn på kontoene og ser hva man overfører og bruker pengene på brukskontoen på?
Jeg har ikke opplevd det heller tidligere, og hun hadde noen spørsmål vedr. overføringer vi hadde mellom interne kontoer.
TS

Anonymkode: 1a706...4da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke vanlig nei. Jeg har kun vist til min egen økonomi når jeg har søkt lån. 

Har negative erfaringer  med Handelsbanken. Jeg opplevde i likhet med deg at de var velidig lite fleksible og lite opptatt av å gjøre det så lett og greit som mulig for meg som kunde. Har sagt opp alt der nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager for å høres streng og arrogant ut, men i et forsøk på å skjønne hvorfor banken er så lite medgjørlige så må man kanskje leke litt djevelens advokat.

Dere er snart 50 år. Har ingen barn. Tjener hyggelige 1,2 mill i året, hvilket skulle tilsi at dere har minst 60 lapper utbetalt i måneden, trolig enda litt mer.

Samtidig bor dere i en leilighet til beskjedne 2,3 millioner, med anslagsvis 1,7 millioner i egenkapital (takst - gjeld). Med mindre dere nylig har kjøpt leiligheten, og har stått utenfor boligmarkedet i lang tid (hvilket ikke rimer med inntekten deres), så har dere hatt en prisstigning i boligmarkedet, ergo har dere ikke nedbetalt 1,7 mill i sin helhet.

Selv om vi legger på 0,5 mill i egenkapital på hytta, og et par biler, så kan det ikke stikkes under stol at her ser det ut som at det må ha gått betydelige summer i forbruk over lang tid.

Du sier at banken lurer på hva dere har brukt penger på. Hvis jeg skulle ha lånt deg penger, så hadde jeg nok lurt litt på det, jeg også.

Hva er forklaringen på at dere ikke har mer egenkapital? Hvor mye sparer og/eller nedbetaler dere på gjelden hver måned?

Anonymkode: 68cf4...165

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Beklager for å høres streng og arrogant ut, men i et forsøk på å skjønne hvorfor banken er så lite medgjørlige så må man kanskje leke litt djevelens advokat.

Dere er snart 50 år. Har ingen barn. Tjener hyggelige 1,2 mill i året, hvilket skulle tilsi at dere har minst 60 lapper utbetalt i måneden, trolig enda litt mer.

Samtidig bor dere i en leilighet til beskjedne 2,3 millioner, med anslagsvis 1,7 millioner i egenkapital (takst - gjeld). Med mindre dere nylig har kjøpt leiligheten, og har stått utenfor boligmarkedet i lang tid (hvilket ikke rimer med inntekten deres), så har dere hatt en prisstigning i boligmarkedet, ergo har dere ikke nedbetalt 1,7 mill i sin helhet.

Selv om vi legger på 0,5 mill i egenkapital på hytta, og et par biler, så kan det ikke stikkes under stol at her ser det ut som at det må ha gått betydelige summer i forbruk over lang tid.

Du sier at banken lurer på hva dere har brukt penger på. Hvis jeg skulle ha lånt deg penger, så hadde jeg nok lurt litt på det, jeg også.

Hva er forklaringen på at dere ikke har mer egenkapital? Hvor mye sparer og/eller nedbetaler dere på gjelden hver måned?

Anonymkode: 68cf4...165

Selvom jeg ikke må, så kan jeg gi deg en kort og ganske grei forklaring på dette. Jeg kjøpte nåværende bolig (hus, ikke leilighet - vi bor 1,5 time fra Oslo) for ca 5 år siden. Før det har jeg bodd i utlandet siden jeg var ung. Jeg er halvt nederlandsk, og i Nederland er det ikke like vanlig å eie som her i Norge. I tillegg har jeg jobbet og bodd i Afrika i mange år, og ikke hatt den inntekten jeg har nå. Mye av min inntekt har dessuten gått til å bygge opp et firma som jeg driver og som også har en veldig sunn omsetning (stor del av min lønn).
Min mann har kanskje ikke vært så smart mht økonomi i og med at han heller aldri har eid egen bolig men har leid i Oslo før vi møttes for 7 år siden. Han har også bodd mye i utlandet og leid der som jeg har har.
Så nei, vi er ikke noe "A4" mennesker i så måte.

Vil gjerne legge til at jeg aldri har opplevd denne typen behandling fra en bank tidligere.Boligen kjøpte jeg for 1,4 og vi har pusset opp en god del, så verditaksten vi har fått er vi veldig fornøyd med.

Anonymkode: 1a706...4da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det også vanlig at kundebehandler går inn på kontoene og ser hva man overfører og bruker pengene på brukskontoen på?
Jeg har ikke opplevd det heller tidligere, og hun hadde noen spørsmål vedr. overføringer vi hadde mellom interne kontoer.
TS

Anonymkode: 1a706...4da

Det er helt vanlig. Jeg fikk lån fordi jeg viste at jeg hadde spart jevnlig selv med lav inntekt.

Anonymkode: fdf48...366

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørtes ut som kundebehandler detaljstyrer veldig? Jeg måtte også sende inn prospekt for å få lånebevis, men det var kun for å kontrollere at jeg ikke tok på meg for mye fellesgjeld. Det eneste banken bør bry seg med er å ha god nok sikkerhet, og at dere klarer de totale månedlige kostnadene over tid. Jeg var aleneforsørger og fikk lån litt under tvil, så sammen med banken satte vi litt grenser på fellesgjeld, husleie, om vv. og strøm var inkl. ol.

Ville nok gått for en annen bank, det må jo være opp til dere om dere vil pusse opp eller ikke, og så lenge dere betaler det som er vanlig i det området dere kjøper i (dvs. ikke byr dere helt bort) bør det også være opp til dere hvor dere kjøper. At dere ikke har mer EK er det jo en grei forklaring på, dere er uansett godt innafor 15% vil jeg tro. Det er jo bare å nekte dere oppussingslån om dere tenker bruke for mye penger (i bankens øyne) på dette. Med den inntekten burde dere vel uansett klare å pusse opp løpende på det dere får inn hver mnd., ev. spare opp en grei sum på ett års tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alltid lettere å få lån i en annen bank, og dere bør be om tilbud fra alle banker.

Jeg skjønner ikke hvorfor dere vil ha alt i samme bank.

Bruk DnB kun til det nye lånet, behold det andre i banken dere bruker nå, hvis dere er fornøyde. Men be DnB om tilbud på alle lån. Husk å se på effektiv rente, DnB lurer folk med lav effektiv rente og hinsides gebyrer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så nei, vi er ikke noe "A4" mennesker i så måte.

 

Det kaster av seg å spille djevelens advokat, for denne forklaringen fyller jo ganske greit alle "hullene". Spørsmålet blir om du har klart å formidle hele historien like godt til kundebehandleren i banken, eller om de kun har fått se lønnsslipper og bankutskrifter?

Særlig hvis du i tillegg kan vise at dere nå i senere år (etter at dere har blitt litt "A4", og inntekten har vært stabil og høy) har greid å spare/nedbetale/renovere i tråd med den høye inntekten, så kan jeg ikke skjønne hvorfor banken setter seg såpass på bakbena.

Dere har i hvert fall mer enn nok både hva gjelder egenkapital og inntekt til å forsvare et betydelig høyere lån enn dere har fått tilbud om, og på toppen av det hele så har du også eierandeler i et firma som går godt.

Her tror jeg det handler mest om å vinne tillitt hos kundebehandleren.

Anonymkode: 68cf4...165

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...