Gå til innhold

Permittert, lærling og dagpenger


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! 

Jeg er fra mandag av permittert. Jeg er lærling og forstår det sånn at du skal få utbetalt 62% av fjorårets lønn..

Regnet ut på denne dagpenge kalkulatoren at dette vil tilsvare 2305,- pr uke.

Som igjen sier 11500 ca på 5 uker. 

Skjønner ikke hvordan dette kan stemme, bare husleien min er på 4800,- også nedbetaling av lån på bilen. 

Er det lov å jobbe utenom? Aner ikke hvordan jeg skal få dette til å gå rundt..

Anonymkode: a7c6a...e84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er riktig at dagpenger er 62% av lønn, ja.
Du kan jobbe inntil 50% og fortsatt motta dagpenger ved siden av. Du må da skrive opp timene du jobber på meldekortet, så vil du få avkortning i dagpengene tilsvarende de timene du jobber.
Dersom du ikke klarer deg på dagpengene kan du søke sosialstønad i tillegg, men husk at sosialstønad ikke dekker gjeld, så det er kun faste utgifter som husleie og strøm som er med i beregningen for om du har krav på noe supplerende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første du må gjøre er å registrere deg som arbeidssøker hos NAV, og så søke om dagpenger,

Som kanskje arbeidsgiver har fortalt deg så må du levere  pernitteringsvarselet ditt sammen med søknaden om dagpenger.

- og så får du dessverre ikke dagpenger for de første 3 dagene du er permittert. 

Det er veldig lurt å sette opp en oversikt over hvor store utgifter du har i snitt per måned. 

Om du betaler fagforeningskontingent så er det mange av foreningene som ikke krever kontingent av sine permitterte medlemmer, så er det aktuelt for deg så er det verd å sjekke. 

Jeg har lydt til å si at du må sjekke om det vil lønne seg for deg å bytte bil, men det avhenger av hvor mye gjenstående gjeld du har på bilen.

Antall km på forsikringen kan du sikkert redusere og dermed unngå å betale for mer enn du kommer til å kjøre.

Anonymkode: 48473...f94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...