Gå til innhold

Kan jeg late som jeg går på universitetet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det verste, synes jeg, er at du opptar en studieplass som kanskje en annen skulle ha hatt.

Skaff deg heller en jobb og jobb for pengene enn å utnytte velferdsgodene på den måten der.

Anonymkode: 605ec...2af

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dersom man har inntekt (iallfall over en viss sum), så får man vel ikke støtte fra Lånekassen uansett? Eller er reglene endret? 

Anonymkode: fde9b...c1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg trenger å spare penger kjapt. Har kommet inn på et studie, men har ikke tenkt å ta eksamen. Kan jeg stå som registrert på universitetet og få penger av lånekassen, men ikke ta eksamen? Vil det få noen konsekvenser utover at ingenting blir omgjort til stipend? 

Anonymkode: 641dc...500

Nei det vil ikke få noen konsekvenser utover at det du låner ikke vil bli gjort over til stipend. Man kan få lånet omgjort til stipend når som hels så lenge man tar nok studiepoeng senere og består. Så lenge du består nok og er mindre enn 60 studiepoeng forsinket så vil du få støtte som vanlig.

Mvh
En ansatt i lånekassen.

Anonymkode: 8b180...244

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo mange som bor hjemme og har deltidsjobb som tar opp studielån bare for å bygge opp "egenkapital" under studiene. Hvis du vil være safe kan du jo prøve å melde deg opp i noen enkle fag som ikke krever så mye arbeid å få godkjent. Om man må lese i et par uker i november/desember er jo 50 000 ganske bra betalt mtp innsatsen. 

Anonymkode: db303...a4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fy faen, folk som støtter dette er sikkert de samme som skriker høyest om hvor stor belastning innvandrere er for staten. 

Uansett bakgrunn, situasjon eller IQ burde man ikke utnytte en velferdsgode på denne måten. Hvis du trenger å spare penger fort blir du nødt til å jobbe mer, bruke mindre og bare ta den tiden det trenger. Hva skal du egentlig spare penger fort for? For min del kan du godt ta opp et ordentlig, saftig forbrukslån med en god og høy rente. Da løster nok problemene seg.

Anonymkode: eef96...f54

 

Hvordan blir dette en stor utgift for staten? Det er et lån som må betales tilbake med renter. Lånekassen vil tjene penger på et slikt krumspring.

Anonymkode: 67e24...b46

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det verste, synes jeg, er at du opptar en studieplass som kanskje en annen skulle ha hatt.

Skaff deg heller en jobb og jobb for pengene enn å utnytte velferdsgodene på den måten der.

Anonymkode: 605ec...2af

Det har jeg gjort en gang, med dårlig samvitighet. Jeg ville ta ett spsifikt fag, og eneste måten å gjøre det på var å søke opptak til master.

Anonymkode: df76b...e30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor ikke prøve å stå på eksamen? Altså, hvis du uansett ikke skal gå videre med dette, så trenger du ikke noe mer enn en E for å få stipendet, og å slippe å havne bakpå i forhold til studiepoeng. Det burde ikke kreve all verdens å stå (på de fleste studier i alle fall). Og siden du faktisk søkte på det her, så er du vel i alle fall litt interressert...så 40 000 kr "betalt" for å lese litt på noe du synes er spennnende burde jo være en veldig god deal?

Anonymkode: 2658c...54a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har et bestemt antall år der du får støtte (husker ikke i farten hvor mange), dersom du planlegger et lengre studium stenere bruker de eventuelt opp "kvoten" din nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg trenger å spare penger kjapt. Har kommet inn på et studie, men har ikke tenkt å ta eksamen. Kan jeg stå som registrert på universitetet og få penger av lånekassen, men ikke ta eksamen? Vil det få noen konsekvenser utover at ingenting blir omgjort til stipend? 

Anonymkode: 641dc...500

Mener det er noe med at om du ikke består eller ikke tar eksamen, så må du betale tilbake stipendet, det blir gjort om til lån!

Anonymkode: 027f3...5fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

det sies jo at studielån er det beste lånet man kan ha, og jo, man sparer i form av renter osv når det står på konto. 

Anonymkode: 641dc...500

Ja, det er helt fabelaktig gode renter på sparekontoer for tiden. God plan... :kari:

Anonymkode: 9d72b...3f5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er helt fabelaktig gode renter på sparekontoer for tiden. God plan... :kari:

Anonymkode: 9d72b...3f5

I utgangspunktet enig, men det virker jo som TS trenger penger NÅ. Så hvis alternativet er kredittkort/forbrukslån, så er det ikke nødvendigvis dumt. Særlig hvis hun gjør et forsøk på å stå på eksamen, samt at hun ikke planlgger en lang utdanning i fremtiden. 

Anonymkode: 2658c...54a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det vil få konsekvenser i form av at du risikerer å miste muligheten til stipend senere. Har ei venninne nå som prøvde seg på noe lignende (gikk på skolen første semester, droppet ut i januar og fortsatte å motta stipend), noe som nå gjør at hun må betale tilbake 100% av pengene og ikke får støtte til utdanningen sin. 

Anonymkode: 6e625...700

Da må hun jo ligge over et år etter. Man kan ligge 60 studiepoeng etter (altså et år) og fortsatt få støtte. Om en ligger 60,5 poeng over får man ikke videre støtte om man ikke kan dokumentere forsinkelsen med sykdom. 

Anonymkode: 5c651...1eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Rediken skrev:

Du har et bestemt antall år der du får støtte (husker ikke i farten hvor mange), dersom du planlegger et lengre studium stenere bruker de eventuelt opp "kvoten" din nå. 

Det er 8 år. Med mindre TS gjør omvalg senere vil det gå helt fint. 

Anonymkode: 5c651...1eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er opptak til master det er snakk om her. Ikke et veldig populært studie så alle som har søkt har kommet inn. hva er inntektsgrensene? Noen som vet?

Anonymkode: 641dc...500

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bestå eksamen på UiO krever stort sett bare at du har lest innholdbetegnelsen og omslaget på to bøker. Jeg ville gått opp til eksamen og fått omgjort lån til stipend. Krever tilnærmet ingenting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er opptak til master det er snakk om her. Ikke et veldig populært studie så alle som har søkt har kommet inn. hva er inntektsgrensene? Noen som vet?

Anonymkode: 641dc...500

Wow, altså. www.lanekassen.no

Anonymkode: 23f71...d98

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Lurer på hvilke svar ts ville fått om hun hadde spurt om det var lurt å betale ned studielånet? Da hadde nok hylekoret ropt NEI NEI NEI!! IKKE betal ned studielånet før du må, noe så gunstig som studielån finnes ikke!" 

Hadde hun spurt om hun burde ta opp studielpn hadde svaret vært "ja, såklart! Studielån er det gunstigste lånet du kan ga, med masse fordeler! Ta det, enten du trenger det eller ikke!"

Personlig klarer jeg ikke helt å se det gale i det ts beskriver? Er det bedre å droppe ut av et studie underveis? For det er jo akkurat det samme det, bare at her trenger ts penger og velger en litt funky, men fullt lovlig, løsning på problemet...

Kg i et nøtteskall! 

Anonymkode: 91b3a...1f4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg trenger å spare penger kjapt. Har kommet inn på et studie, men har ikke tenkt å ta eksamen. Kan jeg stå som registrert på universitetet og få penger av lånekassen, men ikke ta eksamen? Vil det få noen konsekvenser utover at ingenting blir omgjort til stipend? 

Anonymkode: 641dc...500

En jeg kjenner fikk et lite fengselsopphold etter å ha holdt på slik noen år....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, PeeWee skrev:

En jeg kjenner fikk et lite fengselsopphold etter å ha holdt på slik noen år....

Og hvordan har vedkommende klart dette da? Man får ikke støtte utover 60 studiepoeng forsinkelse, så om man ikke har tatt noen eksamener mens man har fått støtte i et år, får man heller ikke videre støtte. Det er jo heller ikke noe ulovlig i å melde seg opp til eksamen, for så å stryke/ikke møte opp. 

Gjerne forklar. 

Anonymkode: 5c651...1eb

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Og hvordan har vedkommende klart dette da? Man får ikke støtte utover 60 studiepoeng forsinkelse, så om man ikke har tatt noen eksamener mens man har fått støtte i et år, får man heller ikke videre støtte. Det er jo heller ikke noe ulovlig i å melde seg opp til eksamen, for så å stryke/ikke møte opp. 

Gjerne forklar. 

Anonymkode: 5c651...1eb

Han klarte å få støtte utover den forsinkelsen. Vet ikke akkurat hva han gjorde, men det var det han gjorde som var ulovlig. Han klarte å få støtte i tre år uten å ta en eneste eksamen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...