Gå til innhold

Kan jeg late som jeg går på universitetet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg trenger å spare penger kjapt. Har kommet inn på et studie, men har ikke tenkt å ta eksamen. Kan jeg stå som registrert på universitetet og få penger av lånekassen, men ikke ta eksamen? Vil det få noen konsekvenser utover at ingenting blir omgjort til stipend? 

Anonymkode: 641dc...500

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Håper du blir tatt og må betale alt tilbake isåfall

Anonymkode: c1aae...7b4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir det ikkje omgjort til studielån dersom du ikkje tar eksamen? De gir ikkje akkurat ut penger for moro skyld.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg trenger å spare penger kjapt. Har kommet inn på et studie, men har ikke tenkt å ta eksamen. Kan jeg stå som registrert på universitetet og få penger av lånekassen, men ikke ta eksamen? Vil det få noen konsekvenser utover at ingenting blir omgjort til stipend? 

Anonymkode: 641dc...500

Kjære vene, dette er ikke å spare penger, men å låne. I tillegg er det å utnytte ordningen med studielån. I tillegg vil du bli liggende bakpå med tanke på forsinkelse dersom du skal studere senere.

Anonymkode: 23f71...d98

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg trenger å spare penger kjapt. Har kommet inn på et studie, men har ikke tenkt å ta eksamen. Kan jeg stå som registrert på universitetet og få penger av lånekassen, men ikke ta eksamen? Vil det få noen konsekvenser utover at ingenting blir omgjort til stipend? 

Anonymkode: 641dc...500

Ikke annet enn at du også vil bli regnet som forsinket og at det potensielt kan få konsekvenser hvis du trenger studielån senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kjære vene, dette er ikke å spare penger, men å låne. I tillegg er det å utnytte ordningen med studielån. I tillegg vil du bli liggende bakpå med tanke på forsinkelse dersom du skal studere senere.

Anonymkode: 23f71...d98

det sies jo at studielån er det beste lånet man kan ha, og jo, man sparer i form av renter osv når det står på konto. 

Anonymkode: 641dc...500

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

det sies jo at studielån er det beste lånet man kan ha, og jo, man sparer i form av renter osv når det står på konto. 

Anonymkode: 641dc...500

Det er likevel ikke å spare, men å låne. Penger man sparer er de man eier selv.

Anonymkode: 23f71...d98

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venninnen min gjorde det. Syns ikke det er så lurt, hadde hvertfall ikke sittet godt på min samvittighet. Når det gjelder penger gjelder det å være ærlig. 

Anonymkode: 77d4c...0a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, det kan du gjøre. Men om du ønsker støtte til fremtidige studier kan du ikke ligge mer enn 60 studiepoeng etter hva du har meldt deg på.

Anonymkode: 67e24...b46

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg trenger å spare penger kjapt. Har kommet inn på et studie, men har ikke tenkt å ta eksamen. Kan jeg stå som registrert på universitetet og få penger av lånekassen, men ikke ta eksamen? Vil det få noen konsekvenser utover at ingenting blir omgjort til stipend? 

Anonymkode: 641dc...500

Du skjønner vel at det er et LÅN de gir deg? Om man ikke består eller ligger 60 studiepoeng bak så får man ikke 40% av lånet omgjort til stipend. Du sparer noe ikke ved å gjøre det du planlegger, det du gjør er å tynge deg selv med masse gjeld helt unødvendig.

Anonymkode: c71e6...d69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg trenger å spare penger kjapt. Har kommet inn på et studie, men har ikke tenkt å ta eksamen. Kan jeg stå som registrert på universitetet og få penger av lånekassen, men ikke ta eksamen? Vil det få noen konsekvenser utover at ingenting blir omgjort til stipend? 

Skaff deg en jobb istedet. 

Anonymkode: d9caf...361

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt greit, kjør på, med god samvittighet. :) Surrehuer taper alltid til slutt likevel, så det vil jo en dag slå tilbake på deg:)

Anonymkode: 33e7a...e51

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, så lenge du er oppmeldt får du utbetalt lån. Merk at deler av lånet ikke blir omgjort til stipend, og du vil også ligge etter med studiepoeng dersom du tenker å studere videre. Du må også betale ned på lånet når du ikke er i utdanning lenger (du kan likevel be om betalingsutsettelse 32 (?) ganger). 

Dersom du trenger penger akkurat nå kan det være en grei løsning, særlig over forbrukslån, men dersom det ikke er veldig nødvendig ville jeg ikke ha gjort det. 

Anonymkode: 5c651...1eb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fy faen, folk som støtter dette er sikkert de samme som skriker høyest om hvor stor belastning innvandrere er for staten. 

Uansett bakgrunn, situasjon eller IQ burde man ikke utnytte en velferdsgode på denne måten. Hvis du trenger å spare penger fort blir du nødt til å jobbe mer, bruke mindre og bare ta den tiden det trenger. Hva skal du egentlig spare penger fort for? For min del kan du godt ta opp et ordentlig, saftig forbrukslån med en god og høy rente. Da løster nok problemene seg.

Anonymkode: eef96...f54

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så slemme dere er. Det var et enkelt spørsmål som krevde et enkelt svar; ja eller nei. For å oppsummere så nei, det blir ingen konsekvenser, men det er umoralsk å gjøre det. Jeg ser jo den. Jeg kommer nok ikke til å gjøre det. For de av dere som lurer så har jeg full jobb med grei lønn, men er i en vanskelig livssituasjon som gjør at jeg trenger mer penger kjapt. 
Takk for svar til dere som har svart saklig :)

Anonymkode: 641dc...500

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må jo gjerne gjøre det, men er det riktig? Jeg vil jo si nei, fordi da utnytter man systemet på en måte. Jeg tror ikke jeg kunne hatt en ren samvittighet om jeg hadde gjort det, men jeg kan ikke bestemme for deg. Men jeg vil jo fraråde deg til å ikke gjøre det. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så slemme dere er. Det var et enkelt spørsmål som krevde et enkelt svar; ja eller nei. For å oppsummere så nei, det blir ingen konsekvenser, men det er umoralsk å gjøre det. Jeg ser jo den. Jeg kommer nok ikke til å gjøre det. For de av dere som lurer så har jeg full jobb med grei lønn, men er i en vanskelig livssituasjon som gjør at jeg trenger mer penger kjapt. 
Takk for svar til dere som har svart saklig :)

Anonymkode: 641dc...500

Slemme? Som deler sin mening om noe det stilles spørsmål om på et diskusjonsforum? Ok.

Anonymkode: 23f71...d98

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fullt mulig å ikke møte opp til eksamen; det er jo det eneste du gjør nå. Helt til du henger 60 poeng bak vil du fremdeles få lån. 

Anonymkode: f57a6...25b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er fullt mulig å ikke møte opp til eksamen; det er jo det eneste du gjør nå. Helt til du henger 60 poeng bak vil du fremdeles få lån. 

Anonymkode: f57a6...25b

61 studiepoeng. Man kan være inntil 60 studiepoeng forsinket.

Anonymkode: 23f71...d98

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så slemme dere er. Det var et enkelt spørsmål som krevde et enkelt svar; ja eller nei. For å oppsummere så nei, det blir ingen konsekvenser, men det er umoralsk å gjøre det. Jeg ser jo den. Jeg kommer nok ikke til å gjøre det. For de av dere som lurer så har jeg full jobb med grei lønn, men er i en vanskelig livssituasjon som gjør at jeg trenger mer penger kjapt. 
Takk for svar til dere som har svart saklig :)

Anonymkode: 641dc...500

Det vil få konsekvenser i form av at du risikerer å miste muligheten til stipend senere. Har ei venninne nå som prøvde seg på noe lignende (gikk på skolen første semester, droppet ut i januar og fortsatte å motta stipend), noe som nå gjør at hun må betale tilbake 100% av pengene og ikke får støtte til utdanningen sin. 

Anonymkode: 6e625...700

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...