Gå til innhold

Ble kasta ut av Bio klassen...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vg1 gikk jeg på en skole hvor det ikke var mulig å ta p-matte og Biologi 1 på VG2. På VG2 bytta jeg skole og etter 4 uker fant jeg ut at denne skolen tillot det. Da var det for sent fordi Bio 1 klassen hadde allerede kommet langt uten meg. Bestemte meg da for å ta Bio 2 på VG3 og gleda meg sinnssykt!

Hadde Bio 2 igår og jeg var så sinnssykt spent på faget. Har aldri i hele mitt liv gleda meg sånn til p ta et fag på skolen. Gleden ble så stor for dette faget at jeg bestemte meg for å ta Kjemi 1 (da som ekstra valgfag). Følte meg kjempe motivert og tenkte at dette dkal jeg klare.

Idag ble jeg kasta ut fordi det var 40 elever i klassen og bare én lærer (de som ikke hadde Biologi 2 ble kasta ut av klassen). 

Er veldig skuffa og nå må jeg finne et nytt fag! Jeg kan ikke ta Biologi 1 for det ligger i samme blokk som et annet valgfag jeg har. Er så utrolig skuffa og ville bare gråte på skolen liksom. Alle vennene mine har Biologi også får ikke jeg sjansen liksom. Overdriver jeg?

Snakka med rådgiver også om å ta kjemi som ekstra valgfag (obligatorisk må man ha 3, men jeg valgte 4). Grunnen til at jeg vil ha kjemi er fordi jeg alltid har ønsket å ta det, men aldri turt og hatt troapå meg selv. Vel endelig bestemte jeg meg og svaret jeg finn fra rådgiver var at det var unødvendig og dumt av meg. Unnskyld meg, men jeg vil ha faget fordi det er interresant, ikke fordi det er nødvendig!

Føler skolen jeg går på ikke tenker på elevene og det frustrerer meg. Har lyst til p sende et brev til skolen hvor jeg ber de ta seg sammen, men føler jeg bare overreagerer. Syns bare ikke det er greit at rådgiver får meg usikker på et valg jeg var stolt over å ta, og at rektor kaster ut 20 elever i en klasse etter å ha gitt dem plassen, bare fordi de ikke har enda en lærer. Syns de burde skjerpe seg og følge bedre med. Nå er det blitt mye styr for meg og en haug med andre elever også.

Uff er så frustrert dette innlegget er egnt. Unødvendg men måtte få det ut!

Anonymkode: e448a...fbb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dersom det er for mange elever bør det selvsagt foregå et tilfeldig trekk. Jeg kan forstå at de som har hatt biologi 1 blir prioritert på grunn av fagfordypning, men samtidig høres det jo da veldig urettferdig ut, særlig når du ikke fikk muligheten til å ta biologi 1 i VG2. Kommentaren du fikk fra rådgiver høres jo også helt dustete ut. 

Jeg forstår godt at du reagerer, og dersom det var meg i den situasjonen hadde jeg nok blitt mektig provosert. Jeg hadde definitivt sendt inn en klage til skoleadministrasjonen. Jeg hadde nok vurdert å bytte skole, men da sitter du jo muligens igjen med samme problematikk som i fjor. Det er også en mulighet å ta faget som privatist, men det krever jo en del selvdisiplin. Videre virker det heller ikke som om skolen er så særlig samarbeidsvillige. 

Hvorfor kan ikke skolen ansette en ny biologilærer? Dette er det vel ikke akkurat mangelvare på, så er det ressurser det dreier seg om? 

Anonymkode: 3d17a...5b5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du overdriver, og er litt flaut at du faktisk gråter i tillegg. Man kan ikke alltid få viljen sin og det man vil ha, så dette var nok en god lærepenge for deg som du kan vokse på :)

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dersom det er for mange elever bør det selvsagt foregå et tilfeldig trekk. Jeg kan forstå at de som har hatt biologi 1 blir prioritert på grunn av fagfordypning, men samtidig høres det jo da veldig urettferdig ut, særlig når du ikke fikk muligheten til å ta biologi 1 i VG2. Kommentaren du fikk fra rådgiver høres jo også helt dustete ut. 

Jeg forstår godt at du reagerer, og dersom det var meg i den situasjonen hadde jeg nok blitt mektig provosert. Jeg hadde definitivt sendt inn en klage til skoleadministrasjonen. Jeg hadde nok vurdert å bytte skole, men da sitter du jo muligens igjen med samme problematikk som i fjor. Det er også en mulighet å ta faget som privatist, men det krever jo en del selvdisiplin. Videre virker det heller ikke som om skolen er så særlig samarbeidsvillige. 

Hvorfor kan ikke skolen ansette en ny biologilærer? Dette er det vel ikke akkurat mangelvare på, så er det ressurser det dreier seg om? 

Anonymkode: 3d17a...5b5

Kan dessverre ikke bytte skole ettersom ingen andre tilbyr linjen jeg går nå (bortsett fra skolen jeg byttet fra på Vg1). Denne skolen er en av de beste i området jeg bor også. Har ingen anelse om hvorfor en ny lærer ikke blir ansatt. Har vel med penger å gjøre og at de ikke finner ny lærer på kort tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, QQbaby skrev:

Ja du overdriver, og er litt flaut at du faktisk gråter i tillegg. Man kan ikke alltid få viljen sin og det man vil ha, så dette var nok en god lærepenge for deg som du kan vokse på :)

TS: ikke bry deg om dette svaret. Denne brukeren sprer kvalme på hele forumet og er et såkalt nettroll. 

Uansett. Siden du skal ta tre valgfag og hadde fire, har du vel nå tre siden du har kjemi? Forstod jeg rett? Da kan du bare ta kjemi :) Skjønner at det er kjedelig å ikke ha biologi, men du kan velge en høyere utdanning som har med biologi å gjøre senere hvis dette interesserer deg :) Kjemi gir deg et veldig godt grunnlag med tanke på høyere utdanning. 

Anonymkode: cfa3f...65e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

TS: ikke bry deg om dette svaret. Denne brukeren sprer kvalme på hele forumet og er et såkalt nettroll. 

Uansett. Siden du skal ta tre valgfag og hadde fire, har du vel nå tre siden du har kjemi? Forstod jeg rett? Da kan du bare ta kjemi :) Skjønner at det er kjedelig å ikke ha biologi, men du kan velge en høyere utdanning som har med biologi å gjøre senere hvis dette interesserer deg :) Kjemi gir deg et veldig godt grunnlag med tanke på høyere utdanning. 

Anonymkode: cfa3f...65e

Nettrollet her er deg, og kvalme sprer jeg aldeles ikke. Men ser at sannheten for noen er vanskelig å svelge, men ikke hat meg fordi du ikke tåler sannheten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Naturligvis må de med bio 1 + bio 2 prioriteres. Ellers mister de realfagspoeng de har regnet med ift opptak til høyere utdanning.

Anonymkode: 58f48...c00

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det ikke er nok lærere, så mener jeg det er bare rett og rimelig at de som har biologi 1 fra før også får ta biologi 2. Det er vel fortsatt krav til fordypning i minst to fag? Det at du er "interessert i" biologi og mener at du bør få ta faget, er ikke grunn nok til at det er riktig å potensielt ødelegge andres vitnemål fordi de ikke får fortsette med biologi og dermed ikke får den fordypningen som kreves for å få studiekompetanse.

Anonymkode: 27e10...764

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meld deg opp som privatist så er problemet løst =) Om du er supermotivert så klarer du å lese på egenhånd. Bio læreren kan sikkert dele planen for året med deg så vet du hva du skal lese på. Mange privatskoler tilbyr også kveldskurs i enkelte fag. Du kunne tatt det der. Så får du enda flere venner i tillegg til å ta et fag du har gledet deg til :)
Vil også si at du MÅ ikke være ferdig med vgs på 3 år. du kan nå gå til rådgiver og si at du vil ta et år ekstra slik at du neste år kan ta bio 1 og året etter bio 2. da får du også god tid til å ta andre spennende realfag som fysikk, matte, kjemi, geologi osv. Mye spennende fag og mange muligheter.

Anonymkode: b0957...de6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingrid K
7 timer siden, QQbaby skrev:

Ja du overdriver, og er litt flaut at du faktisk gråter i tillegg. Man kan ikke alltid få viljen sin og det man vil ha, så dette var nok en god lærepenge for deg som du kan vokse på :)

Nok en gang..Nettroll!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt at du blir sint og frustrert. Biologi er et kjekt fag. Men Kjemi er et fag du kommer lenger med om du skal videre på realfag senere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Biologi 2 bygger jo på bioligi 1, så syns ikke det er set minstre rart at du ikke får lov å ta det. Er det viktig for deg så ta det som privatist.

Anonymkode: b7962...499

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

 Biologi 2 bygger jo på bioligi 1, så syns ikke det er set minstre rart at du ikke får lov å ta det. Er det viktig for deg så ta det som privatist.

Anonymkode: b7962...499

Biologi 2 bygger faktisk i svært liten grad på biologi 1 :) 

Anonymkode: a6366...be1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...