Gå til innhold

Hvor skal jeg starte? Veldig inaktiv!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er veldig inaktiv og har vært det hele livet. Jeg hadde et hjerteproblem som ung og kunne derfor ikke bli med i noen idrett, og fikk aldri inn gode vaner. Jeg ble imidlertid operert som 18-åring og er frisk, men har aldri klart å få inn noen aktivitetsvaner som varer. Hver gang jeg begynner å trene, så dabber det av etter to-tre uker.

Hittil har det gått relativt bra og har ikke blitt tykk eller syk...men nå er jeg småbarnsmor i 30-åra og jeg har begynt å merke det. Jeg har ryggplager og høy puls, og vekten har begynt å øke. Veier 10 kg mer enn på vgs. Ikke veldig mye ennå, men det øker. 

Har altså skjønt at jeg må ta grep. Men hvor skal jeg starte?! Begynner jeg på treningssenter dabber det fort av, så jeg må gjøre noe smått i begynnelsen for så å øke på tror jeg. Kanskje begynne å gå med skritteller? Går bare 4000 skritt om dagen nå ifl iphone. 

 

Har dere noen tips eller erfaringer som kan hjelpe meg?

Anonymkode: e2eb3...faf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hverdagsaktivitet er bra. Kan du gå/sykle til jobben/butikken? Jeg sykler til jobben 3 dager i uken, det er 10 km hver vei, så 20 km om dagen. Ellers gjelder det å finne noe du har tid til og som du liker. Dansekurs? Kom og dans har mange dansekurs, spesielt swing. Eller hva med kampsport? Organisert trening er bra.-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kaffekrus

Begynn med å gå turer? Du trenger ikke egentlig å trene for at det skal gjøre godt for helsa, alt er bedre enn ingenting. Ellers er det godt å få inn litt hverdagsaktivitet, som å sykle til jobb, gå til butikken, gå trapper osv. Ta med barna ut på lek, løp og herje litt sammen med dem. La dem sykle ved siden av mens du jogger? Prøv også å finne på aktiviteter som du liker. Gruppetrening kan være motiverende. Liker du å svømme? Sykle? Dans? Bruk fantasien, det viktigste er at du får beveget deg litt i hverdagen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du klarer 1000 skritt ekstra bare ved å parkere fornuftig (lengst mulig unna døren, langt unna andre biler).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips!

Jobben er 14 km unna tvers gjennom Oslo, har syklet noen ganger men holdte på å bli kjørt ned flere ganger av Tour de Finans-folka så jeg sluttet. Typisk eksempel på hvordan jeg har gjort det før: satser alt, dropper ut etter tre uker. 

 

Alle jeg kjenner - familie, naboer, venner - er slanke som siler. At jeg ikke klarer det samme. 😭

Anonymkode: e2eb3...faf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Begynn med Pokemon GO ;) Der er jo faktisk hele poenget at du skal gå rundt :) Moro er det også.

Anonymkode: f2760...45d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Begynn med Pokemon GO ;) Der er jo faktisk hele poenget at du skal gå rundt :) Moro er det også.

Anonymkode: f2760...45d

Skulle til å skrive det samme! :D 

Man trenger faktisk ikke å ha kunnskap om Pokemon fra før av, det er bare ett spill, hvor du skal fange pokemon, du kan få egg og for å få klekke de her eggene, så må du gå 2km, 5km eller 10km.
Hele poenget med spillet er å komme seg ut. Går du tom for baller, så må du ut for å hente flere..(Klart du kan kjøpe baller også, men det hjelper fint lite om du er i level 15+ hvor halvparten hopper ut av ballene, så du går fort tom..)

I tillegg er du jo småbarnsmor, du sier ikke hvor gammel barna er, men til og med 5åringer synes PoGo er gøy :)  Ellers har jeg sett trillende mødre som spiller også :)

Edit;
Etter en stund med en del gåing, så kan man jo starte å jogge så smått også :) 

 

Endret av Chibi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigress

14km er ein fin distanse å sykle til jobb. Du blir neppe køyrd ned av TdF, det berre kjennest slik fordi dei kjem fort. Det går sikkert bra. Men om du likevel har månadskort er det eit litt mindre steg å sykle til jobb, og så ta buss eller tog heim, og så sykle heim dagen etter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spiderman

Finn et mål i det å være aktiv som er mer konkret.  Helst noe spesifikt du ønsker å klare gjennom å være aktiv. Å være aktiv for å for å unngå og ikke være aktiv høres ikke akkurat motiverende ut.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Tigress skrev:

14km er ein fin distanse å sykle til jobb. Du blir neppe køyrd ned av TdF, det berre kjennest slik fordi dei kjem fort. Det går sikkert bra. Men om du likevel har månadskort er det eit litt mindre steg å sykle til jobb, og så ta buss eller tog heim, og så sykle heim dagen etter. 

Å gå fra å være inaktiv til å ha sykle 14 km fra/til jobb, når man allerede har prøvd det og vært nervøs, høres ikke ut som et veldig motiverende råd.

Hva med hoppetau? Leste nylig en artikkel om den, og det er visst effektivt. Trenger ikke å gjøre det så lenge heller. Fem minutter om dagen f.eks.

Og så kan du ta med barna på fjelltur?

Siden du har ryggplager,  kunne det kanskje værtbra å gått til fysioteraput? Hun kan sikkert få i stand et treningsprogram som passer deg og din hverdag og mål.

 

Anonymkode: c6c5a...4cf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigress
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Å gå fra å være inaktiv til å ha sykle 14 km fra/til jobb, når man allerede har prøvd det og vært nervøs, høres ikke ut som et veldig motiverende råd.

Anonymkode: c6c5a...4cf

Tvert i mot, ho har jo allereie prøvd, og veit at ho greier det. Då er det ein fin stad å byrje. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...