Gå til innhold

Få med fiolin på fly (sas)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som har flydd med sas og hatt med musikkinstrument, f.eks. en fiolin?

Jeg skal ta fly fra Norge til Skottland, og skal bare ha med en liten sekk (dagstursekk) og fiolinen min. Det var ikke lett å se på nettsidene til SAS hvilke regler som gjaldt for så små instrumenter. Jeg spurte på sas-chaten, og der sier de at all håndbagasje må passe innenfor de vanlige håndbagasjemålene, ellers må de sendes som sendebagasje. Men såpass skrøpelige ting som fioliner var passasjerens eget ansvar, ved skade. Det er altså helt uaktuelt å sende instrumentet som sendebagasje.

Det kunne hende innsjekkpersonalet kunne la meg ta den med inn i kabinen likevel, sa de, men dette var ikke noe de kunne garantere, så det var en sjanse jeg måtte ta.

?! Er det virkelig så vanskelig å få tatt med en smal, liten og lett fiolin som er bare litt lengre enn håndbagasjemålene, men mye smalere?!

Noen andre med erfaring her, skal jeg bare satse på at jeg møter en hyggelig person som lar meg sjekke fiolinen inn som håndbagasje?

Anonymkode: b033a...f17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Håndbagasjestørrelsene har jeg kun sett håndhevet på stappfulle fly. Selv med Ryanair går det fint å gå ombord med en 20kg bag som burde vært sjekket inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, amativeReflection skrev:

Håndbagasjestørrelsene har jeg kun sett håndhevet på stappfulle fly. Selv med Ryanair går det fint å gå ombord med en 20kg bag som burde vært sjekket inn.

Det skal man ikke gamble på. Jeg har stadig oftere de siste årene opplevd at det står crew ved gaten og sier: "Den er for stor og må sendes som bagasje. Ned i sjakta med den", eller "Du har alt for mye håndbagasje. Hva skal sendes som bagasje? Ned i sjakta med det"..

TS: Jeg ville ikke tatt noen sjanser. Til det er instrumentet alt for verdifullt, både økonomisk og psykisk. Får fiolinkofferten plass nedi en kabinkoffert? i så fall ville jeg reist med kabinkoffert i stedet for sekk. Går den ikke i kabinkoffert, ville jeg sjekket inn bagasje, og bare hatt fiolinen og en liten veske som håndbagasje.

Anonymkode: 7f27a...552

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Det skal man ikke gamble på. Jeg har stadig oftere de siste årene opplevd at det står crew ved gaten og sier: "Den er for stor og må sendes som bagasje. Ned i sjakta med den", eller "Du har alt for mye håndbagasje. Hva skal sendes som bagasje? Ned i sjakta med det"..

TS: Jeg ville ikke tatt noen sjanser. Til det er instrumentet alt for verdifullt, både økonomisk og psykisk. Får fiolinkofferten plass nedi en kabinkoffert? i så fall ville jeg reist med kabinkoffert i stedet for sekk. Går den ikke i kabinkoffert, ville jeg sjekket inn bagasje, og bare hatt fiolinen og en liten veske som håndbagasje.

Anonymkode: 7f27a...552

Jeg flyr med Norwegian, kanskje SAS er strengere med de små drittflyene de flyr? Flyr ganske ofte, har kun sett en som måtte sjakte bagasjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

Fioliner på flytur


Jeg ble nettopp spurt av et par NUSO-deltakere om jeg hadde noen råd når det gjaldt å få med fioliner på flyet. De skal ta et par fly for å komme seg til Haugesund, og var usikre på hvordan det ville gå med fiolinene på ryggen.
Med den siste tidens hendelser friskt i minne, deriblant cellonekt, er det ikke rart man blir usikker! Ofte hører man historier om hvordan fiolinister og andre musikere ikke får ta med seg sin mest dyrebare eiendel på flyene, eller må betale for å ha det med. Generelt går det veldig fint å få med fioliner på fly. Som Arve Tellefsen så fint sa det, “Det er blitt et statussymbol å bære fiolinkasse” : )
Her er likevel noen tips som jeg har samlet etter mange flyreiser i inn- og utland.

Et viktig punkt å huske på er at fiolin- og bratsjkassen er litt lenger enn maksimumsgrensene for håndbagasje. Derimot er kassen mye tynnere og smalere enn maksimumsmålene, så en fiolin- og bratsjkasse tar mye mindre plass enn disse svære trillekoffertene som enkelte reisende presser opp i hattehyllen. Derfor er ikke dette et punkt man skal bekymre seg for at flypersonellet tar en for.

Et punkt som er viktigere, er at man stortsett kun får ha med seg én stykk håndbagasje. Derfor er det fornuftig å ikke ta med seg en koffert eller en stor sekk i tillegg til instrumentet. Send alt du ikke trenger på flyet som innsjekket bagasje, så slipper man også å drasse det med seg på flyplassen.

Det varierer sterkt fra flyselskap til flyselskap hvordan det er med plass i hattehyllene. Widerøe med sine mindre fly, har selvsagt mindre plass i hattehyllene, men også færre passasjerer. Norwegian har store fly, men på grunn av at man må betale ekstra for innsjekket bagasje, har mange passasjerer med seg store kofferter på flyet, som de på liv og død skal presse inn i hattehyllene. SAS har stortsett bra med plass, bortsett fra enkelte avganger.
Et råd som er godt, uavhengig av flyselskap, er å være tidlig ute med å komme stige ombord i flyet. Da vil man enkelt finne plass for fiolinen, og slippe problemer.

Til slutt vil jeg anbefale alle å være hyggelig og vennlig innstilt i møte med billettkontrollørene, kabinpersonalet og andre i flyselskapet. De er i et serviceyrke, og er forberedt på å hjelpe deg så godt som mulig. Om du er usikker på om du får med deg fiolinen/bratsjen, ta kontakt med billettkontrollørene tidlig, og ordne det slik at du får plass til fiolinen. Et smil bringer deg langt! : )

http://unof.no/lederblogg/2012/08/06/fioliner-pa-flytur/

(Utheving av meg)

Endret av Rosalie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som flyplass ansatt så kan jeg love deg at sånn bagasje er bannlyst og at vi ikke tar noe ansvar for om det blir ødelagt. Vi bryr oss rett og slett ikke i det hele tatt.

Vi kan godt bære det pent så lenge passasjer ser det, men etterpå ............. Hehehehe

Anonymkode: 8406a...86f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Magnifiq

Fløy med SAS forrige uke, og da hadde de to bak meg med seg hver sin fiolin.

SAS er heldigvis ikke like strenge som Ryanair, så lenge man holder seg innen rimelighetens grenser selvsagt.

Endret av Magnifiq
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det går bra... Har hørt at nettopp SAS skal være strenge på dette. :-( Men skal prøve med ydmykhet og smil, og være ute i god tid. Kan ta fiolinen ut og ha den løst på fanget dersom fiolinkassen er noen cm for stor og må sendes.... Skal reise til Aberdeen, er sikkert bare businessfolk som reiser med det flyet, og de har sikkert ikke mye bagasje med seg, så det skulle være ledig plass.

Anonymkode: b033a...f17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linaria

Musikervennen min reiser alltid med SAS fordi det er lett å ta med instrumenter. Han tar alltid med gitaren som håndbagasje, og sjekker inn annen bagasje. Gitar er jo mye større enn fiolin, og det pleier å gå helt greit så lenge det er ledig plass. Et par ganger har de sagt fra, men det har alltid løst seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...