Gå til innhold

Hvordan lage hjemmeside?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vet ingenting om dette, men har tenkt å lage en egen hjemmeside for noe jeg skal komme igang med å jobbe med. Eller mer en hjemmeside for "meg" der jeg tilbyr tjenester og også selger ting (som egenprodusert kunst). Aner ikke hvor jeg skal begynne. Hjelp? Finner ikke noen andre tråder på det heller.

Anonymkode: a8e03...a63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Krever endel å sette opp en bra hjemmeside. Kjøper du f.eks domene hos one.com så ligger det maler på standard dårlige hjemmesider som du kan sette opp.. Sette opp en med nettbutikk osv er mer krevende... beregn endel kroner for å få noe opp og gå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ingenting om dette, men har tenkt å lage en egen hjemmeside for noe jeg skal komme igang med å jobbe med. Eller mer en hjemmeside for "meg" der jeg tilbyr tjenester og også selger ting (som egenprodusert kunst). Aner ikke hvor jeg skal begynne. Hjelp? Finner ikke noen andre tråder på det heller.

Anonymkode: a8e03...a63

Det er flere muligheter for å lage hjemmeside. Enten ha et egnet program på pc, eller du kan legge selve programmet på serverplassen. Jeg kjenner til Joomla, fikk riktignok hjelp til design av siden, men det er ganske forståelig hvordan den bygges ut og oppdateres.

Er du ute etter å drive salg, er det vel flere betalingsløsninger. Og vil du at det skal skje via hjemmesida, mener jeg du får du hjelp i banken til å få lagt inn løsningen på sida.

Håpe du ble litt klokere, men det vil nok komme flete etter hvert som kan enda mer😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Kjenner jeg blir helt overveldet av hvor vanskelig dette virker når jeg googler og leser. Trenger ikke nettbutikk i første omgang så har jeg iallefall redusert problemet litt.

Er Joomla noe lignende som Wordpress? Det er et program som man laster ned for å lage siden?

Anonymkode: a8e03...a63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joomla laster du først ned fra nett, derette laster du det opp igjen, til der dy har serverplass. Nå husker ikke jeg hvordan jeg gikk fram, jeg ble forklart over tlf hvordan jeg skulle gjøre det forskjellige innstillinger etter opplasting.

Wordpress kjenner jeg ikke til....

Endret av tdm900
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På one.com kan du kjøpe domene, ha webhotell der, installasjon og automatisk oppdatering av Wordpress og en nettbutikkløsning (netbutikken koster litt mer).

Et annet alternativ er å la CDON ta seg av salgssidene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

58 minutter siden, jomann skrev:

På one.com kan du kjøpe domene, ha webhotell der, installasjon og automatisk oppdatering av Wordpress og en nettbutikkløsning (netbutikken koster litt mer).

Et annet alternativ er å la CDON ta seg av salgssidene.

Hva er webhotell? Og må jeg være registrert i brønnøysundregiseteret eller noe for å ha .no - side?

Anonymkode: a8e03...a63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva er forskjellen på å ha .com og .no? Jeg kan like godt få utenlandske henvendelser som norske, det gjør ikke så stor forskjell for meg...

Anonymkode: a8e03...a63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg bruker squarespace og er superfornøyd med hvor enkelt det er.

Hvis du har en engelskspråkelig side og vil ha henvendelser fra utlandet tipper .com er best

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Vesentlig skrev:

jeg bruker squarespace og er superfornøyd med hvor enkelt det er.

Hvis du har en engelskspråkelig side og vil ha henvendelser fra utlandet tipper .com er best

Takk!

Men hører at hvis man vil ha treff så må man ha .no - side..?

Anonymkode: a8e03...a63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Takk!

Men hører at hvis man vil ha treff så må man ha .no - side..?

Anonymkode: a8e03...a63

Det er vel i forhold til søkemotorer og slikt? Er vel enklere å havne høyt opp i Norge med no, men vanskeligere i utlandet. Med .com så har du mye større konkurranse, men får kundene til å føle seg sikrere på siden. Det kommer vel litt an på hvordan du tenker at folk skal finne siden din. Med god markedsføring kan jo alt funke. Om du tenker at folk skal google seg frem må du rett og slett tenke deg hvor hovedandelen av kundene kommer i fra. Hvis du tenker at nordmenn skal google seg frem og utlendinger finner deg gjennom link, markedsføring, SoMe o.l. så tenker no. Tenker du at nordmenn skal være en like liten andel besøkende som et hvilket som helst annet land tenker jeg .com. Du kan jo ha begge domene da. Koster litt mer, men safer deg helt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wix.com ser ut til å ha ålreite ferdigløsninger? 

Men, hvis du ikke kan noen verdens ting om dette, du skal ikke heller betale noen for å gjøre det for deg da? Det er en del tekniske ting å sette seg inn i.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Både wix og squarespace fungerer bra, og er enkelt å sette opp, helt uten koding. De har løsninger for nettbutikk også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Guile skrev:

Wix.com ser ut til å ha ålreite ferdigløsninger? 

Men, hvis du ikke kan noen verdens ting om dette, du skal ikke heller betale noen for å gjøre det for deg da? Det er en del tekniske ting å sette seg inn i.. 

Jeg kommer til å få det til, har bare aldri tenkt tanken så vet foreløpig lite. Det trenger ikke skje idag heller, så har tid til å sette meg inn idet.

Anonymkode: a8e03...a63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 2Bhonest

Det er en grunn til at firmaer tar over 10 000 for å lage en enkel hjemmeside.

Selv jeg har brukt de fleste typer hjemmesider og portaler. Liker både wordpress og jombla. Drupal er også en mulighet, men det er ikke bare bare å lese seg til. Man skal gjerne forstå databaser og slikt for å holde på på egen hånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Må jeg ha organisasjonsnummer for å ha .no side?

Anonymkode: a8e03...a63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 22.8.2016 at 0.03, Vesentlig skrev:

Det er vel i forhold til søkemotorer og slikt? Er vel enklere å havne høyt opp i Norge med no, men vanskeligere i utlandet. Med .com så har du mye større konkurranse, men får kundene til å føle seg sikrere på siden. Det kommer vel litt an på hvordan du tenker at folk skal finne siden din. Med god markedsføring kan jo alt funke. Om du tenker at folk skal google seg frem må du rett og slett tenke deg hvor hovedandelen av kundene kommer i fra. Hvis du tenker at nordmenn skal google seg frem og utlendinger finner deg gjennom link, markedsføring, SoMe o.l. så tenker no. Tenker du at nordmenn skal være en like liten andel besøkende som et hvilket som helst annet land tenker jeg .com. Du kan jo ha begge domene da. Koster litt mer, men safer deg helt.

Takk. Tenker at det blir vanskeligere om hele verden googler ja... Men lurer på dette med organisasjonsnummer med .no-side, trenger jeg det?

Anonymkode: a8e03...a63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Må jeg ha organisasjonsnummer for å ha .no side?

Anonymkode: a8e03...a63

Nei, nå mener jeg det er endret på slik at alle kan få .no domene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...