Gå til innhold

Dere som er imot prevensjon av religiøse årsaker:


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Et øyeblikk siden, Fru Uperfekt skrev:

Fordet en innenfor katolismen skal ha sex med det formål å få barn.

Men det er jo ikke en synd å ikke få barn, så lenge man har sex uten prevensjon. 

Anonymkode: 8c64f...9cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men er det bra, for din psykiske helse og være sammen med denne mannen? Og da prater jeg ikke bare om i dag, men hva om 1 år, 5 år, 10 år? Han høres jo og ut som en som sliter, en som søker etter noe, siden han var ateist, så blir han plutselig katolikk, og hva kan det neste bli?

Jeg sliter selv psykisk, og noe av det viktigste for meg, er å omgi meg med trygge, stabile mennesker, som ønsker det beste for meg.

Anonymkode: b8533...0a8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager at jeg har feiltolket. Jeg kjenner i grunnen igjen frykten for å bli ledd av selv :) Uansett kan det hjelpe dere om han kan snakke med en prest eller andre som deler samme syn på samlivsetikken, men som kanskje kan gi noen nye perspektiver - det er et voksende miljø i Norge med interesse for naturrett (inkl. katolsk seksualetikk), og Eivor Oftestad har skrevet en bok som heter 'Vi lager barn', som kanskje kan være til hjelp for deg. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke hva jeg skal svare, må bare si at du vekket noen følelser i meg.

Anonymkode: 8c64f...9cd

Det er bra, for du må ikke glemme deg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Men er det bra, for din psykiske helse og være sammen med denne mannen? Og da prater jeg ikke bare om i dag, men hva om 1 år, 5 år, 10 år? Han høres jo og ut som en som sliter, en som søker etter noe, siden han var ateist, så blir han plutselig katolikk, og hva kan det neste bli?

Jeg sliter selv psykisk, og noe av det viktigste for meg, er å omgi meg med trygge, stabile mennesker, som ønsker det beste for meg.

Anonymkode: b8533...0a8

Det er et godt spørsmål, men jeg er i en slik situasjon at jeg ikke kan sette meg selv først. Jeg setter ikke ham først. Det er en uskyldig tredjepart som jeg ofrer hele livet mitt for, med viten og vilje.. Jeg hadde dødd for dem om jeg måtte. Jeg ønsker stabilitet, trygghet, hyggelig stemning og to partnere som kommer godt overens og som elsker hverandre. 

For meg er sex såpass viktig at et platonisk ekteskap vil bety at jeg kanskje mister meg selv fullstendig, og ikke lenger klarer å være den styrken jeg må være, både for meg selv og andre. Det er det jeg er redd for, men så tenker jeg at bare jeg klarer å forstå tankegangen, så vil det kanskje hjelpe meg å være sterk.

Han elsker meg, det vet jeg, men han elsker meg ikke høyest. Jeg respekterer det! Og forstår akkurat det. Det med prevensjon har jeg hatt vanskeligere for å forstå. Og nei, det føles ikke bra og ikke sunt, det føles ikke godt. 

Det er ikke slik at han hopper fra én ting til en annen ting, han var først "vanlig kristen" før han bestemte seg for at katolisismen er mer rett enn protestantismen. Han har mange gode argumenter for det. Jeg er mye mer liberal enn ham og det, som det fremkommer i denne tråden, plager meg.

Jeg har ingen andre hyggelige mennesker, han er faktisk et godt menneske som ønsker alle andre godt. Når vi har det bra, så har vi det bra med stor B. Mine foreldre er ustabile, søsknene mine kan jeg ikke snakke om engang da de er ganske slemme. Jeg har bare ham, egentlig. 

Anonymkode: 8c64f...9cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Stillhet skrev:

Beklager at jeg har feiltolket. Jeg kjenner i grunnen igjen frykten for å bli ledd av selv :) Uansett kan det hjelpe dere om han kan snakke med en prest eller andre som deler samme syn på samlivsetikken, men som kanskje kan gi noen nye perspektiver - det er et voksende miljø i Norge med interesse for naturrett (inkl. katolsk seksualetikk), og Eivor Oftestad har skrevet en bok som heter 'Vi lager barn', som kanskje kan være til hjelp for deg. Lykke til!

Takker for råd. 

Anonymkode: 8c64f...9cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, Serafina. skrev:

Det er bra, for du må ikke glemme deg selv.

Nei, det er sant, men jeg gjør det ofte slik at jeg tenker "meg kan vente". Jeg setter meg selv på vent til fremtiden, og innbiller meg at ting blir bedre etter hvert. Det er liksom det som holder motoren igang. 

Anonymkode: 8c64f...9cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er et godt spørsmål, men jeg er i en slik situasjon at jeg ikke kan sette meg selv først. Jeg setter ikke ham først. Det er en uskyldig tredjepart som jeg ofrer hele livet mitt for, med viten og vilje.. Jeg hadde dødd for dem om jeg måtte. Jeg ønsker stabilitet, trygghet, hyggelig stemning og to partnere som kommer godt overens og som elsker hverandre. 

For meg er sex såpass viktig at et platonisk ekteskap vil bety at jeg kanskje mister meg selv fullstendig, og ikke lenger klarer å være den styrken jeg må være, både for meg selv og andre. Det er det jeg er redd for, men så tenker jeg at bare jeg klarer å forstå tankegangen, så vil det kanskje hjelpe meg å være sterk.

Han elsker meg, det vet jeg, men han elsker meg ikke høyest. Jeg respekterer det! Og forstår akkurat det. Det med prevensjon har jeg hatt vanskeligere for å forstå. Og nei, det føles ikke bra og ikke sunt, det føles ikke godt. 

Det er ikke slik at han hopper fra én ting til en annen ting, han var først "vanlig kristen" før han bestemte seg for at katolisismen er mer rett enn protestantismen. Han har mange gode argumenter for det. Jeg er mye mer liberal enn ham og det, som det fremkommer i denne tråden, plager meg.

Jeg har ingen andre hyggelige mennesker, han er faktisk et godt menneske som ønsker alle andre godt. Når vi har det bra, så har vi det bra med stor B. Mine foreldre er ustabile, søsknene mine kan jeg ikke snakke om engang da de er ganske slemme. Jeg har bare ham, egentlig. 

Anonymkode: 8c64f...9cd

Jeg synes det blir feil at han sammenligner kjærligheten til Gud med kjærligheten til deg. Sånn som jeg elsker jo Gud, men det er en helt annen kjærlighet enn den jeg har for min mann. Jeg elsker dermed på en måte mannen min og Gud like mye. 

Jeg bruker selv prevensjon og har gjort det siden jeg var 15 av medisinske grunner. For meg er dermed prevensjon først og fremst mot sykdom, men det er en stor bonus at den beskytter mot graviditet. Jeg tenker at dersom Gud forhatte p-piller så ville han heller ikke latt meg få de problemene som krever at jeg må gå på p-piller for å få et normalt liv. 

Anonymkode: c8376...7bd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det blir feil at han sammenligner kjærligheten til Gud med kjærligheten til deg. Sånn som jeg elsker jo Gud, men det er en helt annen kjærlighet enn den jeg har for min mann. Jeg elsker dermed på en måte mannen min og Gud like mye. 

Jeg bruker selv prevensjon og har gjort det siden jeg var 15 av medisinske grunner. For meg er dermed prevensjon først og fremst mot sykdom, men det er en stor bonus at den beskytter mot graviditet. Jeg tenker at dersom Gud forhatte p-piller så ville han heller ikke latt meg få de problemene som krever at jeg må gå på p-piller for å få et normalt liv. 

Anonymkode: c8376...7bd

Han gjør ikke det, jeg gjør det. Jeg skrev aldri at han sammenligner det. Det er en annen type kjærlighet, men samtidig så må den ene prioriteres. 

Det er nesten så en ønsker seg en sykdom som gjør at man må gå på ppiller, men det er vel ikke gøy det heller kan jeg tenke meg? 

Jeg har lest på den siden jeg fikk link til, og føler at jeg forstår litt mer av det. Jeg fikk en "åpenbaring" på en måte, og forstår at jeg må avstå fra sex fullstendig. 

Anonymkode: 8c64f...9cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men det er jo ikke en synd å ikke få barn, så lenge man har sex uten prevensjon. 

Anonymkode: 8c64f...9cd

Da bør du lese reglene en gang til

I katolismen skal formålet med sex være forplantning

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Fru Uperfekt skrev:

Da bør du lese reglene en gang til

I katolismen skal formålet med sex være forplantning

Jeg har lest, og formålet er ikke kun forplantning nei; formålet er i tillegg til forplantning, at ektefellene knytter et sterkt kjærlighetsbånd (og uttrykker sin kjærlighet ovenfor hverandre), slik at det skapes et godt grunnlag for omsorg og oppdragelse av barna. Det vil si at så lenge man er gift, har ubeskyttet sex og fullfører samleiet så synder man ikke. 

Anonymkode: 8c64f...9cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er sant, men jeg gjør det ofte slik at jeg tenker "meg kan vente". Jeg setter meg selv på vent til fremtiden, og innbiller meg at ting blir bedre etter hvert. Det er liksom det som holder motoren igang. 

Anonymkode: 8c64f...9cd

Det er lett å sette seg selv på vent når man er vant til at en selv ikke er viktig. Du er like viktig som andre og det kan slå tilbake på deg hvis du ikke tar hensyn til deg selv. Det er ikke egoistisk å finne ut hva du selv vil og leve deretter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Se der, kom et jævla ukonstuktivt drittinnlegg.. grattis..Kom med noe bedre. Svar på det jeg spør om.

Og denne "sånn fyr" er antakeligvis bedre enn deg på absolutt alle andre områder enn dette her.

Anonymkode: 8c64f...9cd

Jeg mener faktisk det er ganske konstruktivt å dumpe fyren. Å nekte å bruke prevensjon er jo mildt sagt en "litt" spesiell holdning, og noe sier meg at noen som får for seg å nekte å bruke all form for prevensjon har sannsynligvis  (eller kan plutselig kan få) ganske mange andre rare innfall også. 

Selv om fyren fremstår aldri så fantastisk i dag, så burde du komme deg langt unna denne fyren. Jeg lover deg at det er massevis av flotte fyrer der ute som kommer til å skape mye mindre problemer for deg i fremtiden. Se bare for deg hva slags innfall denne mannen plutselig kan få mht barneoppdragelse..

Endret av prt90
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er én ting jeg stusser sånn over når det gjelder motstand mot prevensjon: Hvorfor er det eneste som betyr noe å få så mange barn som mulig? Det vil mest sannsynlig innebære ett eller flere syke barn (som naturligvis skjer når får mange tette), friske søsken som som en følge av dette får for lite oppmerksomhet og oppfølging, en sliten og muligens syk mor og ikke minst mange praktiske problemer med tanke på f.eks. økonomi og plass. 

Det er ikke akkurat en oppskrift på et harmonisk familieliv. De fleste kristne liker å snakke om at de setter familien først, men det blir så hyklersk i mange sammenhenger.

Anonymkode: 99ba3...e4c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare krangling hvis teamet tas opp, gir opp hele dritten

 Slår ikke opp, men får lide meg gjennom hele møkkalivet 

Takk for svar fra alle og unnskyld for at jeg ikke svarer alle 

Anonymkode: 8c64f...9cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Bare krangling hvis teamet tas opp, gir opp hele dritten

 Slår ikke opp, men får lide meg gjennom hele møkkalivet 

Takk for svar fra alle og unnskyld for at jeg ikke svarer alle 

Anonymkode: 8c64f...9cd

Håper han er klar over at du føler du må lide deg gjennom et møkkaliv fordi han skal nekte prevensjon. 
Greit nok at han har noen sterke overbevisninger, men om han elsker deg, mener jeg at han også må ta hensyn til deg og dine behov. Det handler om å ta og gi i et forhold! Nå er det bare du som gir, virker det som, og sånn skal det ikke være! 
Du skal iværtfall ikke føle at du må lide deg gjennom noe møkkaliv! Stå opp for deg selv! Du er viktig, og fortjener et liv du kan trives med. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er én ting jeg stusser sånn over når det gjelder motstand mot prevensjon: Hvorfor er det eneste som betyr noe å få så mange barn som mulig? Det vil mest sannsynlig innebære ett eller flere syke barn (som naturligvis skjer når får mange tette), friske søsken som som en følge av dette får for lite oppmerksomhet og oppfølging, en sliten og muligens syk mor og ikke minst mange praktiske problemer med tanke på f.eks. økonomi og plass. 

Det er ikke akkurat en oppskrift på et harmonisk familieliv. De fleste kristne liker å snakke om at de setter familien først, men det blir så hyklersk i mange sammenhenger.

Anonymkode: 99ba3...e4c

Det er ikke "det eneste som betyr noe", hvis du ser på forklaringen på denne motstanden. Det handler om innstilling til livet, til ektefellen og til hva kjærlighet og sex er for noe. Ikke minst en holdning til menneskeverdet der syke barn er like store velsignelser som menneske, som det friske er. Altså, ikke at man søker sykdom, for den forebygges der mulig, men et vanskelig liv er ikke et mindreverdig liv, og katolikker som praktiserer naturlig familieplanlegging vil gjerne også ha en annen innstilling til familien enn det den jevne borger har, i at familielivet settes høyere enn en del av det som for andre tar opp oppmerksomhet, krefter og ressurser. 

 

9 timer siden, prt90 skrev:

Jeg mener faktisk det er ganske konstruktivt å dumpe fyren. Å nekte å bruke prevensjon er jo mildt sagt en "litt" spesiell holdning, og noe sier meg at noen som får for seg å nekte å bruke all form for prevensjon har sannsynligvis  (eller kan plutselig kan få) ganske mange andre rare innfall også. 

Selv om fyren fremstår aldri så fantastisk i dag, så burde du komme deg langt unna denne fyren. Jeg lover deg at det er massevis av flotte fyrer der ute som kommer til å skape mye mindre problemer for deg i fremtiden. Se bare for deg hva slags innfall denne mannen plutselig kan få mht barneoppdragelse..

Det er ikke så spesielt gitt at det er innstillingen til verdens største trossamfunn og ikke tatt fra løse luften, men rasjonelt begrunnet, dog spesielt fordi det er uvanlig, men vanlig er ikke nødvendigvis sunt/godt/sant/riktig.

Anonymkode: 98f54...cd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fatter ikke at folk gidder å leve på den måten frivillig jeg da. Sex er godt, sex er sunt oh skal nytes året rundt.

Derfor er prevensjon viktig for de som ikke ønsker å føde 1 gang i året. 

Finn deg en mann som er mer normal i tankegangen 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke fatte og begripe at noen frivillig vil sette seg i en sånn situasjon at de blir sammen med en sånn mann...   du virker veldig selvdestruktiv TS! 

Anonymkode: d7470...d73

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...