Gå til innhold

18-åring på hybel for å studere og som savner oss


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS her.

Jeg syns i utg.pkt at du blander inn ting som ikke har noe å gjøre i denne tråden. Når du først har gjort det så vil jeg svare på det, selv om det ikke er myntet på meg. 

Hele verden er ikke muslimsk, så de aller aller aller fleste "utlendinger" gifter ikke seg med sine fettere.

Nordmenn av utenlandsk opprinnelse har like stor rett til å ha egne meninger som etnisk nordmenn. Noen ganger vil deres meninger være det flesteparten av etnisk norske står for, og noen ganger vil det være i den andre retningen, altså hva flesteparten av "utlendingene" står for. Det skal ikke være slik at når en ikke-etnisk nordmann mener ting som er riktig for de etniske nordmenn, så er de velkomne til å være, men så fort de mener noe annet, så er det likestilt med at de mener Norge er fælt, og da må de reise hjem. 

Jeg syns nesten det du skriver at ikke-etniske nordmenn kun er i Norge for å nyte godt av norske trygdeytelser. Jeg personlig oppfatter det rasistisk. De aller fleste ikke-etniske nordmenn jobber og står på og betaler skatt, mange av de som ikke gjør det, ønsker å gjøre det, men får bare ikke jobben. De som ønsker å nave (ja de finnes de, det er jeg enig i), finnes også, både blant etniske og ikke-etniske nordmenn. Den dagen de trenger trygdeytelser, eks. de blir syke og trenger sykemelding, eller blir enda verre og blir ufør, og trenger uføretrygd, så er de også like glad for at de bor i et land hvor deres helse ikke ivaretas etter størrelsen på deres lommebok, eller hvor en sykdom eller uførhet er ikke ensbetydende med finansiell katastrofe for deg og dine. 

Det finnes feil i alle verdens religioner og kulturer inkl norsk. Alle har rett til å uttale seg om positive og negative sider i sin egen eller en annens kultur, da sier ikke jeg å slenge dritt. Å snakke dritt er respektløs og hører ikke hjemme i en hvilken som helst kultur eller religion. 

 

Ellers så anbefaler jeg at de som ønsker å snakke om verdens religioner eller kulturer, oppretter egen tråd om det. Det hører ikke hjemme i denne tråden. 

Anonymkode: 3a6cb...7a8

Enig i at det ikke hører hjemme i tråden, men jeg svarte på et rasistisk innlegg. Rart at det kun er rasisme når det er nordmenn som ytrer seg - men ikke motsatt :klo:

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Herlighet. Jeg flyttet selv hjemmefra da jeg akkurat hadde fylt 16 år. Gikk da fint med meg, og jeg hadde det da veldig greit hjemme selv om jeg flytta. Var bare moden for å flytte ut, og veldig glad for at jeg gjorde det. Nå hadde jeg dog såpass med oppdragelse at jeg kunne det meste jeg trengte å kunne for å bo for meg selv, og har lært i oppdragelsen at det er viktig å være selvstendig og ha litt bein i nesa. 

Jeg synes at det er da måte på hvor mye puter som skal syes under armene på en 18.åring. En 18-åring er ikke noe barn, og det må du nesten prøve å forstå. 

Jeg er nå 20 og midt i bacheloren min og jeg har til og med funnet meg en mann. Jeg som i følge deg bare var et barn for 2 år siden. ;) 

Anonymkode: d7916...0cc

Men det var deg som var moden til å flytte når du var 16. Det betyr ikke at alle 16 åringer er klare for å flytte da. Syns det er merkelig at du trekker fram oppdragelse her. Mener du virkelig at man har gitt en dårlig oppdragelse når man hjelper ungdommen tilrette når de flytter som 16 - 18 åringer? Da kan man jo spørre seg hva som var galt der du vokste opp siden behovet for å flytte derfra så tidlig var så stort. 

Anonymkode: a3474...e08

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Folk mer må slutte å klage på oppdragelse/oppvekst osv.... det er ikkje heile poenget her. For ho er det første gang ho bur aleine og det er ein prøvelse for alle. Det kan være ulike ting som gjer at det er vanskelig for enten ungdommen eller foreldra å flytte heiman i frå. Har det skjedd noko i familien eller livet til ungdommen så gjer at det er noko litt spesielt så er det ikkje alltid lika lett, seier ikkje at det er det her, men bare for å opplyse tema. 

Eg hadde forventa at ho greier seg sjølv heime når ho er sjuk. Å finne mat osv.. burde vært lett, men det er alltid kjekt å bli tatt hånd om når ein er sjuk. Sjølv som vaksen er dette kjekt og greit. Sidan dykk bare bur to timar i frå studiestedet vil eg sei det er heilt greit å komme heim når ein er sjuk. Det gjer dei fleste her eg bur og det e 2-2,5 time frå studiestedet. 

Når det kjem til handling av matvarer så burde dykk kansje i begynnelsen prøve å gjere dette saman sidan ho et lite og einspora. Set opp ein meny saman og handle inn saman også, då vil ho få gode vanar og gjere dette sjølv etter ei lita stund. 

Det er tøft å ta fatt på ein ny studiekvardag og det kan være det som er  ein del av problemet, sjølv om ho trives og likar studiet er det ikkje ein dans på roser å studere i byrjinga uansett om snittet ditt er 3 eller 6. Det kan hende det er for mange inntrykk på ein gong, ny stad, ny skule/universitet, nye sosiale koder, ny oppgåver og andre forventningar. 

Eg ville tatt ein prat med ho for å finne problemet, og støtta ho slik at ho føler seg trygg på situasjonen og klarer seg sjølv ganske raskt. Det å være moden handlar om mange ting og ikkje berre at ein klarar seg sjølv med ein gong. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enig i at det ikke hører hjemme i tråden, men jeg svarte på et rasistisk innlegg. Rart at det kun er rasisme når det er nordmenn som ytrer seg - men ikke motsatt :klo:

Men det var deg som var moden til å flytte når du var 16. Det betyr ikke at alle 16 åringer er klare for å flytte da. Syns det er merkelig at du trekker fram oppdragelse her. Mener du virkelig at man har gitt en dårlig oppdragelse når man hjelper ungdommen tilrette når de flytter som 16 - 18 åringer? Da kan man jo spørre seg hva som var galt der du vokste opp siden behovet for å flytte derfra så tidlig var så stort. 

Anonymkode: a3474...e08

Jeg vet ikke om du leste innlegget mitt skikkelig? Du spør om jeg mener man har gitt en dårlig oppdragelse når man hjelper ungdommer å flytte. Akkurat hvor i innlegget mitt står det at jeg mener det? Du er såpass voksen at det burde ikke være nødvendig for deg å bruke stråmenn. 

Uansett. Jeg mener det er veldig bra at man får hjelp til å flytte ut. Det gjorde da jeg og. De kjørte både meg og flyttelasset dit jeg skulle. Men jeg tror ikke du helt forstår hva det betyr å hjelpe noen å flytte. Altså, en 18-åring skal være gammel nok til å ikke trenge å bli pakka inn og dulla med når han/hun er syk for eksempel. Tenk om min mor skulle gjort det hver gang jeg er syk. Da hadde hun ikke kunne vært i arbeid fordi jeg er kronisk syk. Det har selvsagt vært ganger jeg har vært så syk at jeg ikke kunne tatt vare på meg selv, men da har jeg blitt innlagt på sykehus selvfølgelig. Min mor har altså aldri trengt å gjøre noe for meg når jeg har vært syk. 

En av jobbene med å være forelder er faktisk å kunne si til barna at de må prøve å ta seg sammen. Jeg skjønner det er vanskelig når de aldri har lært å stå på egne bein før de ble 18, og jeg synes det er trist for deres del, for det blir veldig vanskelig å flytte hjemmefra når man aldri har lært å være litt selvstendig. 

Det du snart må forstå er at det er ikke noe galt hjemme hos ungdom som er mer selvstendig enn det du har lært dine barn til å bli.

Anonymkode: d7916...0cc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillemøy

Du planlegger seriøst å reise opp HVER helg til datteren din? Og så hevder du at du ikke duller/overbeskytter? Hun har jo heller ikke sagt så sterkt selv heller at hun savner dere, det er du som overtolker det hun sier. Nei, for å si det som Sting, If you love somebody, set them free. Dette du holder på med er ikke bra for datteren din. Greit å bli litt hjulpet med når man er syk, men du drar det jo mye, mye lenger. Og som svært mange andre her skriver, det vanlige er å være sinnssykt gira og glad for å flytte hjemmefra når man er 18 så her tror jeg du har holdt på med feil taktikk en god stund. La henne i det minste få forsøke å klare seg selv en stund!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...