Gå til innhold

Værre for kvinner å bli voldtatt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Den 8/21/2016 at 23.37, AnonymBruker skrev:

Er det bare jeg som mener dette? JA, voldtekt er grusomt og grotesk og på ingen måte greit uansett hvilket kjønn det er. Menn som har blitt voldtatt skal absolutt bli tatt på alvor!

Men jeg føler forskjellen er at det er så mye vondere for kvinner. Og at det derfor er værre for en kvinne.

 

Anonymkode: 633f6...195

 

 

http://www.malesurvivor.org/fact-4/
 

Sitat

 

ABUSE

FACT #4 – Boys and men can be significantly traumatized by sexual abuse.

Although some researchers assert males are be less negatively affected than females by sexual abuse, more studies show that long term effects of sexual abuse are often quite damaging for either sex.

Male survivors can also be damaged by society’s refusal or reluctance to accept their victimization. Male victims of sexual misconduct by teachers and other authority figures often find their attempts to report abuse discounted and minimized and outright disbelieved, especially if the perpetrator is female. Many male survivors also report that their initial attempts to report being a victim of abuse are discounted or look upon skeptically by law enforcement, doctors, and even social services personnel.

Further toxic masculine stereotypes that men who are injured and/or victimizaed must “tough it out” in silence, often create additional burdens upon a survivor and can make it less likely he will report abuse or reach out for support.

These experiences lead many survivors to determine that the safer thing to do is to remain silent. This only serves to keep a survivor from getting the help and support he deserves and keeps a perpetrator from being held accountable.

It is important for men and boys to know that no matter what may have been done to them, they are worthy of seeking help and support. Talking about what was done to us is an act of strength and courage, not of cowardice and weakness. 

 

 

Anonymkode: 1c9bc...54e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

 

http://www.malesurvivor.org/fact-4/

"

  Sitat

 

ABUSE

FACT #4 – Boys and men can be significantly traumatized by sexual abuse.

Although some researchers assert males are be less negatively affected than females by sexual abuse, more studies show that long term effects of sexual abuse are often quite damaging for either sex.

Male survivors can also be damaged by society’s refusal or reluctance to accept their victimization. Male victims of sexual misconduct by teachers and other authority figures often find their attempts to report abuse discounted and minimized and outright disbelieved, especially if the perpetrator is female. Many male survivors also report that their initial attempts to report being a victim of abuse are discounted or look upon skeptically by law enforcement, doctors, and even social services personnel.

Further toxic masculine stereotypes that men who are injured and/or victimizaed must “tough it out” in silence, often create additional burdens upon a survivor and can make it less likely he will report abuse or reach out for support.

These experiences lead many survivors to determine that the safer thing to do is to remain silent. This only serves to keep a survivor from getting the help and support he deserves and keeps a perpetrator from being held accountable.

It is important for men and boys to know that no matter what may have been done to them, they are worthy of seeking help and support. Talking about what was done to us is an act of strength and courage, not of cowardice and weakness. 

"

 

Anonymkode: 1c9bc...54e

Kan du skrive dette på norsk, til oss som ikke kan så mye engelsk?

Anonymkode: 61d26...65e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som flere har påpekt så handler mye om hvordan man som fornærmet opplever det. Utifra dagens definisjon på voldtekt så har jeg blitt voldtatt 2 ganger, men jeg føler meg ikke voldtatt.

Kun overskriften tatt i betraktning, så synes jeg det er motsatt. Jeg tror det er verre å bli voldtatt som mann, dersom overgriperen  også er mann. Dette bunner i maktesløsheten som oppstår i ettertid. Denne er så klart tilstede hos kvinnelige offer også, men jeg tror den er mer intens som mann, -hvor man gjerne føler at ens manndom er frarøvet, i tillegg til det tabuet som ligger rundt dette overgrepet. 

Dersom overgriperen er kvinne (med mannsoffer) som TS utifra senere kommentarer "selvfølgelig" mener, så er det for meg likestilt.

 

Den 21. august 2016 at 23.59, AnonymBruker skrev:

Du vet vel at voldtektsforbrytere ikke voldtar for å få sex, men for å utøve makt og mishandling og gjennom dette oppnå tilfredstillelse for seg selv?!

Anonymkode: 61d26...65e

Det er vel en sannhet med modifikasjoner. Statistikken for overfallsvoldtekter er vel sterkt forankret i nettopp dette, men mange av eks. sovende voldtekter bunner i lyst.

8 timer siden, Snøfall skrev:

Mange menn og gutter som har blitt voldtatt føler at kroppen deres har sveket dem fordi at voldtektspersonen har manipulert kroppen deres til å få en høyst ufrivillig ereksjon før samleie (altså voldtekten). Dette ser mange menn og gutter på som et svik fra egen kropp. Hvordan kunne kroppen deres gjøre dettw mot dem når de ikke ville det? Mange føler de selv har skyld i at det skjedde fordi penis kan ha vært erigert. Dette lever mange med i taushet og skam, enda det ikke er deres skyld overhode.

Jenter har den "fordelen" at dette ikke skjer med dem på samme måte. De kan penetreres i en voldtekt og ingen (vettug person) vil tenke at dette er noe de selv var ansvarlige for. Mange menn er redd for at en rett og slett tvungen ereksjon skal sees på som et tegn på at det var frivillig. Og det smerter dem så klart. 

Mye tabuer her ang dette, og man kan ikke sammenligne smerte på denne måten. Voldtekt er voldtekt. Misbruk er misbruk. Smerte er smerte. Uansett om det skjedde 1gang eller 10000, og uansett hvem som gjorde det mot en. Og minst av alt om man er kvinne eller mann.

Voldtekt handler mye om makt, og å bli tråkket på lager store sår for alltid -uansett kjønn. 

Stående applaus, er så enig!! (selv om jenter naturligvis kan bli våte, som senere påpekt i kommentar fra annen bruker).

Anonymkode: dd472...f55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan du skrive dette på norsk, til oss som ikke kan så mye engelsk?

Anonymkode: 61d26...65e

Google oversetter https://translate.google.no/  Noen ord blir kanskje malplassert, men sammenhengen skal være forsåelig.

 

FACT # 4 - Gutter og menn kan bli betydelig traumatisert av seksuelle overgrep.

Selv om noen forskere hevder menn er bli mindre negativt påvirket enn kvinner med seksuelle overgrep, flere studier viser at langsiktige virkningene av seksuelle overgrep er ofte ganske ødeleggende for begge kjønn.

Mann overlevende kan også bli skadet av samfunnets avslag eller motvilje mot å godta deres offer. Mannlige ofre for seksuelle overgrep av lærere og andre autoritetsfigurer ofte finne sine forsøk på å rapportere misbruk nedsatte og minimert og direkte vantro, spesielt hvis gjerningsmannen er kvinne. Mange mannlige overlevende rapporterer også at deres første forsøk på å rapportere være et offer for overgrep er diskontert eller se på skeptically av politi, leger, og til og med sosialpersonell.

Ytterligere giftige maskuline stereotyper at menn som er skadet og / eller victimizaed must "tøff ut" i stillhet, ofte skaper ekstra byrder på en overlevende og kan gjøre det mindre sannsynlig at han vil rapportere misbruk eller nå ut for støtte.

Disse erfaringene føre mange overlevende for å fastslå at det tryggere tingen å gjøre er å tie. Dette tjener bare til å holde en overlevende fra å få hjelp og støtte han fortjener, og holder en gjerningsmann fra å bli holdt ansvarlig.

Det er viktig for menn og gutter til å vite at uansett hva som kan ha skjedd med dem, de er verdig til å søke hjelp og støtte. Snakker om hva som ble gjort mot oss er en handling av styrke og mot, ikke av feighet og svakhet.

Anonymkode: 1c9bc...54e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Google oversetter https://translate.google.no/  Noen ord blir kanskje malplassert, men sammenhengen skal være forsåelig.

 

FACT # 4 - Gutter og menn kan bli betydelig traumatisert av seksuelle overgrep.

Selv om noen forskere hevder menn er bli mindre negativt påvirket enn kvinner med seksuelle overgrep, flere studier viser at langsiktige virkningene av seksuelle overgrep er ofte ganske ødeleggende for begge kjønn.

Mann overlevende kan også bli skadet av samfunnets avslag eller motvilje mot å godta deres offer. Mannlige ofre for seksuelle overgrep av lærere og andre autoritetsfigurer ofte finne sine forsøk på å rapportere misbruk nedsatte og minimert og direkte vantro, spesielt hvis gjerningsmannen er kvinne. Mange mannlige overlevende rapporterer også at deres første forsøk på å rapportere være et offer for overgrep er diskontert eller se på skeptically av politi, leger, og til og med sosialpersonell.

Ytterligere giftige maskuline stereotyper at menn som er skadet og / eller victimizaed must "tøff ut" i stillhet, ofte skaper ekstra byrder på en overlevende og kan gjøre det mindre sannsynlig at han vil rapportere misbruk eller nå ut for støtte.

Disse erfaringene føre mange overlevende for å fastslå at det tryggere tingen å gjøre er å tie. Dette tjener bare til å holde en overlevende fra å få hjelp og støtte han fortjener, og holder en gjerningsmann fra å bli holdt ansvarlig.

Det er viktig for menn og gutter til å vite at uansett hva som kan ha skjedd med dem, de er verdig til å søke hjelp og støtte. Snakker om hva som ble gjort mot oss er en handling av styrke og mot, ikke av feighet og svakhet.

Anonymkode: 1c9bc...54e

Tusen takk! :hjerte:

Anonymkode: 61d26...65e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

På tide at menn slutter å syte synes jeg. 

Anonymkode: 2d4a1...250

På tide at kvinner slutter å syte synes jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Hummels3 skrev:

På tide at kvinner slutter å syte synes jeg. 

På tide at folk slutter å syte synes jeg.

Anonymkode: 12095...6bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 21.8.2016 at 23.57, AnonymBruker skrev:

Og hvorfor i all verden skulle en kvinne ha gjort det? 

Anonymkode: 633f6...195

Kan være mange grunner. Hevn eller sadisme er noen av de første alternativene som slår meg. Jeg kjenner vedkommende som er dømt i saken her (ja jeg kjente mange gærne skruer i "gamle dager").

http://www.aftenposten.no/norge/Kvinne-domt-for-voldtekt-med-flaske-403254b.html

Kvinne dømt for voldtekt med flaske

En 21 år gammel kvinne er i Moss tingrett dømt til to og et halvt års ubetinget fengsel for å ha voldtatt en mann med flaske og torturert ham.

 

Endret av WubWub
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På tide at folk slutter å syte synes jeg.

Anonymkode: 12095...6bc

På tide at vi slutter å bruke syltetøy. 

Anonymkode: f935e...230

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, LittleBabyBlue skrev:

Like ille for begge kjønn og burde behandles like alvorlig.

Signerer den. Voldtekt er per definisjon ufrivillig sex og begge kjønn vil oppfatte det som ekstremt krenkende. Problemet med voldtektsdebatten idag er at det er utelukkende fokus på kvinner som ofre. Det finnes store mørketall når det kommer til overgrep rettet mot menn av kvinner da offeret er redd for å bli ledd av eller ikke tatt på alvor for det er dessverre mange som mener at gutter og menn ikke kan voldtas. Det er selvfølgelig feil. 

http://www.sinnetshelse.no/artikler/menn_voldtatt.html

Psykolog Leif Waage intervjuet av Gudrun Vinsrygg

Det har vært fokusert lite på menn som blir voldtatt – enten av andre menn eller av kvinner.  Mangel på oppmerksomhet understrekes av svært begrenset litteratur og forskning på området, men dette trenger ikke å ha noen sammenheng med problemets omfang.  Emnet er mye mer tabubelagt enn voldtekt mot kvinner, og samfunnets beredskap for håndtering er betydelig dårligere.

En 24 år gammel kvinne ble i lagmannsretten dømt til åtte måneders fengsel for å ha voldtatt en 30-årig mann to år tidligere. Kvinnen anket, men saken ble avvist fra Høyesterett som bl.a. anså det skjerpende av voldtekten hadde påført mannen store psykiske reaksjoner.

Psykiske reaksjoner

- Hva er likt og hva er forskjellig når det gjelder menns og kvinners reaksjoner på voldtekt?

- De fleste har de felles, tror jeg. Hvis man ikke får behandlet disse følelsene, kan resultatet av overgrepet være utvikling til posttraumatisk stressyndrom som kan gi alvorlige psykiske seinplager. De vanligste symptomene vil være depresjon, sinne, skyld, selvbebreidelse, selvmordstanker, følelse av redusert egenverd, økt sårbarhet, seksuelle problem, mareritt, gjenopplevelse av overgrepet, tendenser til selvisolasjon, følelsesmessig avflating og lignende.  Både kvinner og menn deler frykten for overføring av kjønnsykdommer, for eksempel HIV-smitte gjennom overgrepet.  Den største forskjellen med hensyn til reaksjoner tror likevel Leif Waage skyldes at det er enda større taushet rundt overgrep mot menn – noe som forsterker de negative virkningene.

 

Endret av WubWub
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gripende historie som viser at også menn oppfatter ufrivillig sex som traumatiserende i tillegg til en ekstra belastningen menn ofte får når de blir møtt med latter og mistro etter overgrep :

http://www.aftenposten.no/meninger/sid/Jeg-er-mann_-og-jeg-ble-voldtatt-113819b.html

Min historie er humor. En kvinnes historie kan være en tragedie.

Jeg er blitt tvunget til å ha sex. Jeg er blitt voldtatt. Det hendte en natt en helg, og jeg hadde drukket en del. Ut på kvelden havnet vi på et soverom. Vi pratet og jeg sovnet. Da jeg våknet, var det en som nærmest lå over meg, mens den andre fiklet med underlivet mitt. Jeg forsøkte å vri meg unna, men kom ingen vei. Og så forsvant jeg, liksom. Kunne bare observere det som skjedde — helt lamslått. Kroppen min var gått i lås. Så forsvant de, og jeg ble funnet sovende på rommet tidlig morgenen etter.

Kunne ikke vite
Da jeg hadde kommet meg hjem i min egen seng, gikk det opp for meg hva som hadde skjedd. Og jeg lå resten av helgen og lurte på hvorfor jeg ikke hadde skreket, de kunne jo ikke vite at jeg ikke ville dersom jeg ikke skrek. Kanskje jeg var for utydelig. Det var nok en misforståelse. Hva det var, er ikke viktig. Men det som er viktig, er at jeg ikke har drukket siden den gang, og jeg har ikke hatt sex med noen. Jeg vil ikke. Jeg makter ikke tanken engang.

Og det har gjort meg upopulær blant kvinner. Jeg er en mann som er redd for sex. De to jentene ødela seksualiteten min den kvelden. Jeg prøvde å «stå frem» med opplevelsen, men folk lo. Alle gutter drømmer vel om å bli ­tvunget til å ha sex? Nei, jeg tror ikke gutter gjør det. Jeg tror gutter ler og ironiserer over det for å dekke over en reell frykt. Frykt for å bli «avmaskulinisert». Og så er spørsmålet: Dersom jeg hadde gått til et mottak, ville de tatt meg på alvor?

Endret av WubWub
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...