Gå til innhold

Hvor går skarregrensa?


Pipaluk

Anbefalte innlegg

Er det folk her med lokalkunnskap som kan si nøyaktig når østlandsk r blir skarre-R og vestlandsk rulle-R blir Skarre-R?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Fortsetter under...

På Sørlandet går grensa for skarring mellom Tvedestrand og Risør. Deretter følger et område hvor R'en nærmest er en blanding av rulling og skarring. Skikkelig Østlandsk-R finner man ikke før man er over i Telemark fylke. I alle fall har det vært slik. Jeg er født og oppvokst på Sørlandet, men har ikke bodd på der på noen år, så det er mulig grensene kan ha flyttet seg.

Hvor grensa går på Vestlandet, vet jeg ikke helt nøyaktig , men i alle fall sprer skarringen seg nordover. Skarre-R sprer seg også nordover i Agderfylkene, for eksempel er det mange unge i Setesdal som skarrer. Tradisjonelt har setesdalsdialekten hatt en rulle-R som likner vestlandske, men mer luftig i lyden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Perelandra skrev:

Jeg er født og oppvokst på Sørlandet, men har ikke bodd på der på noen år, så det er mulig grensene kan ha flyttet seg.

Professor Arne Torp er frå Holt, og han fortel at skarregrensa der berre har flytt seg nokre hundre meter på eit par generasjonar. Dette i motsetning til den eksplosive ekspansjonen på Vestlandet, i hopp og sprang. Torp har også ein teori om kvifor ekspansjonen er så ulik, og kor langt nord på Vestlandet skarringa til slutt vil kome før ho blir stansa.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skarregrensen vestpå går fra Bergen og nedover.

Anonymkode: 08ab5...f27

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Knut Berg skrev:

Professor Arne Torp er frå Holt, og han fortel at skarregrensa der berre har flytt seg nokre hundre meter på eit par generasjonar. Dette i motsetning til den eksplosive ekspansjonen på Vestlandet, i hopp og sprang. Torp har også ein teori om kvifor ekspansjonen er så ulik, og kor langt nord på Vestlandet skarringa til slutt vil kome før ho blir stansa.

Jeg kjenner til Arne Torps teori på hvorfor skarringa ikke sprer seg østover.

Mine personlige observasjoner, er at skarringa heller er på retur enn å spre seg i de østlige delene av Sørlandet. Det er lettere å uttale barn, vært eller ferdig på østnorsk med retroflekser enn med skarre-R.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Perelandra skrev:

Jeg kjenner til Arne Torps teori på hvorfor skarringa ikke sprer seg østover. Mine personlige observasjoner, er at skarringa heller er på retur enn å spre seg i de østlige delene av Sørlandet. 

Eg tvila ikkje på at du kjende til hans teori, men dette er ikkje privatkorrespondanse retta til deg; innlegga her vender seg til alle som vil lese dei.
Til din observasjon vil eg leggje min eigen: når ein ruslar gatelangs i Arendal er det overraskande mykje rulle-r /austlandsk å høyre. Går det like eins i Arendal som på bygdene på indre Austlandet – dei unge talar ikkje dialekt der, heller ikkje utvatna dialekt, men talemålet er standard austlandsk bymål?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skarringa på Vestlandet er i hvertfall Hordaland og Rogaland. Er en del som skarrer i Sogn og fjordane og, men de fleste ruller

Endret av Rosewood
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Knut Berg skrev:

Eg tvila ikkje på at du kjende til hans teori, men dette er ikkje privatkorrespondanse retta til deg; innlegga her vender seg til alle som vil lese dei.
Til din observasjon vil eg leggje min eigen: når ein ruslar gatelangs i Arendal er det overraskande mykje rulle-r /austlandsk å høyre. Går det like eins i Arendal som på bygdene på indre Austlandet – dei unge talar ikkje dialekt der, heller ikkje utvatna dialekt, men talemålet er standard austlandsk bymål?

Ja, jeg har lagt merke til det samme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg har snakket med arendalitter så slår det meg hvor usynlig den skarre-r har blitt. Ofte er den knapt hørbar. Jeg møtte også en ung jente som var oppvokst i Arendal, men som hadde en slags talefeil, med at hun ikke kunne skarre. Faren var fra østlandet så det var kanskje derfor.

Hvordan navn uttales sier jo litt om hva slags R de bruker. En jente jeg møtte utenfor Grimstad het Maren. Det ble uttalt på sørlandsk med  skarre-R.  Med retroflekser så blir det fort Maarn. Jeg vet ikke om det mange som heter Maarn i skarreområdene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...