Gå til innhold

Er det noen vits for meg å spare i BSU?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er rimelig sikker på at jeg ikke kommer til å "ende opp" i Norge - jeg studerer i utlandet og trives langt bedre her. Ser for meg at jeg vil kjøpe bolig i dette landet i stedet for i Norge. Jeg har småspart litt på BSU, men det er snakk om veldig små summer. Jeg har mulighet til å spare en del mer, men lurer på om det er vits? Altså - kan jeg spare på BSU, men bruke disse pengene på bolig i utlandet(EU-land)? Eller må de brukes i Norge?

På forhånd takk :) 

Anonymkode: 5f51b...082

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er jo ingenting å tape på det heller. Viser det seg at du aldri investerer i bolig i Norge kan du få pengene utbetalt. Eneste du taper da er at du må betale tilbake skattefordelen. Men da har du jo hatt god rente på både BSU og sparte skattepenger i mellomtiden. 

Anonymkode: a3a26...25b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo ingenting å tape på det heller. Viser det seg at du aldri investerer i bolig i Norge kan du få pengene utbetalt. Eneste du taper da er at du må betale tilbake skattefordelen. Men da har du jo hatt god rente på både BSU og sparte skattepenger i mellomtiden. 

Anonymkode: a3a26...25b

Betyr det at det fortsatt lønner seg selv om man har tenkt å betale tilbake skattefordelen til slutt?

Anonymkode: 151a2...95c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Betyr det at det fortsatt lønner seg selv om man har tenkt å betale tilbake skattefordelen til slutt?

Anonymkode: 151a2...95c

Ja, for du får en rente du ikke har sjans til å få med noen annen type bankkonto. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Betyr det at det fortsatt lønner seg selv om man har tenkt å betale tilbake skattefordelen til slutt?

Anonymkode: 151a2...95c

Reglene for bruk av BSU-midler sier at det ikke spiller noen rolle om boligen befinner seg i Norge eller i utlandet. Så du bør absolutt spare i BSU, dersom du noen sinne skal kjøpe deg bolig.

Kan ikke være fritidsbolig da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke TS, men håper det er greit at jeg spør her. Jeg trenger å få det inn med teskje.

Hvis jeg sparer 25 000 hvert år i fire år, men trenger å bruke pengene på noe annet enn bolig, hva gjør jeg da? Kan jeg ta ut 80 000 på dagen og bruke det på hva jeg vil? Eller må jeg avklare det med Skatteetaten, og vente på godkjenning?

Vil den likningen hvor jeg har betalt tilbake skattefordelen ha noe å si om jeg må fremvise likningen, f.eks. søke lån eller sosialstønad?

Stemmer det at noen banker tar et lite årsgebyr om man bare har BSU-konto hos dem? Finnes det en oversikt, eller må man ta kontakt med alle de aktuelle bankene?

Anonymkode: 0e791...6c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke TS, men håper det er greit at jeg spør her. Jeg trenger å få det inn med teskje.

Hvis jeg sparer 25 000 hvert år i fire år, men trenger å bruke pengene på noe annet enn bolig, hva gjør jeg da? Kan jeg ta ut 80 000 på dagen og bruke det på hva jeg vil? Eller må jeg avklare det med Skatteetaten, og vente på godkjenning?

Vil den likningen hvor jeg har betalt tilbake skattefordelen ha noe å si om jeg må fremvise likningen, f.eks. søke lån eller sosialstønad?

Stemmer det at noen banker tar et lite årsgebyr om man bare har BSU-konto hos dem? Finnes det en oversikt, eller må man ta kontakt med alle de aktuelle bankene?

Anonymkode: 0e791...6c3

 

Da ber du om å avslutte kontoen med brudd på avtale, og du vil måtte betale tilbake skattefradraget du har fått. Banken rapporterer til Skatteetaten og det kommer på utliknet skatt på neste selvangivelse. 

Aldri hørt om at noen banker tar gebyr for at du har bare har BSU-konto. 

Anonymkode: 44fdf...461

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Da ber du om å avslutte kontoen med brudd på avtale, og du vil måtte betale tilbake skattefradraget du har fått. Banken rapporterer til Skatteetaten og det kommer på utliknet skatt på neste selvangivelse. 

Aldri hørt om at noen banker tar gebyr for at du har bare har BSU-konto. 

Anonymkode: 44fdf...461

Takk for svar. Vet du hvor lang tid det vil ta å få pengene utbetalt om jeg skulle trenge dem til noe annet enn bolig?

Anonymkode: 0e791...6c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎21‎.‎08‎.‎2016 at 0.32, amativeReflection skrev:

Reglene for bruk av BSU-midler sier at det ikke spiller noen rolle om boligen befinner seg i Norge eller i utlandet. Så du bør absolutt spare i BSU, dersom du noen sinne skal kjøpe deg bolig.

Kan ikke være fritidsbolig da.

Jeg har en drøm om å bo i båt. Vil båtkjøp kvalifisere seg som boligkjøp ettersom formålet er det samme?

Anonymkode: 31a8a...892

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en drøm om å bo i båt. Vil båtkjøp kvalifisere seg som boligkjøp ettersom formålet er det samme?

Anonymkode: 31a8a...892

Neppe. Men siden summen er så lav, og skattefordelen er så stor ville jeg spart i BSU selv om det var lite sannsynlig at jeg ville kjøpe hus/leilighet, man vet aldri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er mine beregninger rett her:

Man kan spare maks 25 000 i året opp til 300 000 og fortsatt få skattefordelene. Da får man 4 000 tilbake i skatt hvert år. Sparer man 25 000 i 12 år blir det 300 000. Da har man og fått 48 000 kr i skattefordel/fradrag. Tar man ut de 300 000 og IKKE bruker de på bolig må man betale tilbake det man skylder av skatt, 48 000. altså får man ut bare 252 000 kr....

Anonymkode: 31a8a...892

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men er mine beregninger rett her:

Man kan spare maks 25 000 i året opp til 300 000 og fortsatt få skattefordelene. Da får man 4 000 tilbake i skatt hvert år. Sparer man 25 000 i 12 år blir det 300 000. Da har man og fått 48 000 kr i skattefordel/fradrag. Tar man ut de 300 000 og IKKE bruker de på bolig må man betale tilbake det man skylder av skatt, 48 000. altså får man ut bare 252 000 kr....

Anonymkode: 31a8a...892

Stemmer det. Men du får en del mer enn de 252.000 for det er god rente på BSU kontoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...