Gå til innhold

Får ikke boliglån..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er enslig og fikk 2,5 mill i lån. 

Hadde 500.000 i årsinntekt, 300.000 i EK og foreldrene mine var kausjonister for 150.000. 

Anonymkode: ec891...9bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De ser mye på om man har klart å legge opp egenkapital, og potensiale for inntektsvekst. Og ikke minst sikker jobb i et usikkert marked.  

Vi var studenter da vi kjøpte. 800 000 i EK (egen sparing, og noe gaver fra familien). Og fikk tilbud om 5 milli lån. De visste vi satt i trygge og godt betalte jobber innen ett år. 

Sier meg enig i mange her. Bevis at dere kan legge opp egenkapital, så øker låneviljen med en gang. 

Anonymkode: 8c865...83c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er to voksne og to barn i barneskole.  Vi har enebolig i Asker og hytte på fjellet.  To biler og en hund. 

Vi har ca 9mill i verdi på hus /hytte. Biler er kun forbruk,  så regnes ikke inn som verdi,  tenker vi.  Hund og barn og bilforbruk koster.  Vi har inntekt på ca 60 000 netto pluss pr mnd.  Vi har boliglån pr i dag på ca 3mill, vi får lov å låne ca 4mill. Vi har ingen billån,  studielån eller kredittkortene. 

Anonymkode: 10142...6e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen så har vi IKKE studielån noen av oss - og billånet mitt har jeg nedbetalt. 

Leilighetene her i bygda stiger ikke i verdi fordi de fleste er rimelig nye. Og så og si alle leilighetene som ligger ute til salgs har ligget i godt og vel et år eller mer. Ergo, de blir ikke solgt og vi vil ikke ende opp med å sitte i den situasjonen. 

Anonymkode: 400aa...2a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Igjen så har vi IKKE studielån noen av oss - og billånet mitt har jeg nedbetalt. 

Leilighetene her i bygda stiger ikke i verdi fordi de fleste er rimelig nye. Og så og si alle leilighetene som ligger ute til salgs har ligget i godt og vel et år eller mer. Ergo, de blir ikke solgt og vi vil ikke ende opp med å sitte i den situasjonen. 

Anonymkode: 400aa...2a3

Da må dere rett og slett spare en stund før dere kjøper. Det høres veldig dyrt ut å betale 9 000 i en by der det er mange leiligheter som ligger ute over et år. Normalt er slike steder en drøm for leietager. Med 40 000 utbetalt i måneden bør det være mulig å legge til side en god del om  man lever veldig sparsommelig noen år. Eller flytte til et annet sted for en periode, der det er sikrere at man får solgt igjen. 

Livet er dessverre ikke slik at man kan få alt man vil ha med en gang. 

Anonymkode: 8c865...83c

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

I den situasjonen dere er, kaster dere ikke bort penger ved å leie. Det er nettopp boligmarkedet i området som gjør at en ikke kan klatre ved å kjøpe en første rimelig bolig.

i et slikt marked bør man - som nevnt før - ha egenkapital. 

Jeg er i en situasjon nå der jeg ønsker å kjøpe bolig før jeg har solgt denne. Det prosjektet begynte jeg på for to år siden IG har jobbet mye med banken min, ved å spørre hvorfor ikke, hva skal til, osv. Det største hinderet var forbruksgjelden, så høsten 2014 betalte jeg inn slik at jjeg tidlig i 2015 kunne refinansiere dette innbakt i boliglånet. Neste hinder var såkalt fri egenkapital: dvs at jeg måtte vise at jeg kunne spare. Tidlig I år hadde jeg spart nok til at banken har gitt meg finansieringen jeg trenger. Forutsetningen er at jeg fortsetter å spare slik at egenkapitalen blir høy nok til at jeg ikke må belåne denne leiligheten med mer enn 85 % verdi for å betale den neste, og at denne selges før innflytting i neste.

Jeg har spart kr 5.000/måned til dette formålet og for banken min var det nok til at de har strukket seg for å hjelpe meg.

Dere er to personer som burde kunne spare minst 5000 hver i mnd - på et år er det 120.000 og på 2,5 år er det 300.000. Jeg tipper at det er alt som skal til for at banken innvilger det lånet dere vil ha mot kausjon eller medlåntaker på noe av verdien på nabolaget.

Husk også på at risikoen i boligmarkedet i området deres også påvirker hvor mye dere får låne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor mange banker har dere hørt med? Spør mange, mange. Det at banken har "Mo i rana," eller "Sogn og fjorande" i seg betyr ikke at de ikke gir DEG lån. Vi var en gang i en litt kritisk situasjon og trengte en refinansiering fort. Søkte sikkert 20 banker og fikk ja fra 2. Ville søkt bredt hvis jeg var dere....

 

Lykke til :blomst: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søk i Skandiabanken. De har elektronisk søknad, hvor du får svar med det samme. Vi bare plottet inn tall, og fikk finansieringsbeviset etter noen minutter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Litt personlige spørsmål kanskje men regner med det er innafor siden det går an å skrive som anonym. Jeg og min samboer har lyst til å kjøpe hus. Nå leier vi og har bodd sammen et år. 

Prisene i bygda vår er ganske rimelige, da det man må betale for en leilighet i byen kan man få en svær enebolig for her. 

Vi har begge fast jobb 100% med en samlet netto inntekt på rundt 40 000/mnd. Vi har ikke egenkapital, men svigers har gått med på å kausjonere for 300 000,- samt mine foreldre 200 000,- og dermed har vi en samlet kausjon på en halv million. Likevel kan vi ikke få et lån på mer enn 1,7 mill, og det syns vi er kjemperart. Ingen av oss har betalingsanmerkninger eller andre smålån, og vi har heller ikke barn. Boligene vi har sett på ligger på alt fra 2,1 til 2,6 mill. Får heller ikke noe spesiell grunn til at ikke vi kan få mer.  Leilighet er heller ikke aktuelt da vi har lyst på barn etterhvert. Og vi føler det er veldig bortkastet å kjøpe en leilighet, når vi kan få et hus for et par hundre tusen mer. I tillegg så er det kjipt å sitte med en leilighet som vi kanskje ikke får solgt igjen.. 

Hvor mye fikk dere i lån? Hvor mye hadde dere i egenkapital/kausjon?

Anonymkode: 400aa...2a3

1) Prøv en annen bank

2) Lag ett budsjett dere kan vise til banken

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Basert på inntekt skulle dere nok fått litt mer, ja. Prøv en annen bank.

 

Men hvorfor har dere ikke egenkapital? Eier dere ikke sparedisiplin?

Anonymkode: e54e8...5e6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Runnershigh skrev:

Søk i Skandiabanken. De har elektronisk søknad, hvor du får svar med det samme. Vi bare plottet inn tall, og fikk finansieringsbeviset etter noen minutter. 

Skandiabanken er kjent for ikke å ville ha kunder med lav inntekt. Prøv gjerne dem, altså. Men ofte gir lokalbankene mer lån enn de landsdekkende.

Anonymkode: e54e8...5e6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta opp et forbruklån med lav rente. På ca 100 000, eller det dere trenger. Si dere har fått fra familie. Det syntes ikke på noen papirer før neste års selvangivelse. 

Jeg gjorde det da jeg ikke så noen annen mulighet. Du tjener uansett på det ift. å leie. Kan bake lånet inn i boligen om noen år. Eller betale det ned kjapt. 

Kanskje litt umoralsk med verdt det😛

Anonymkode: 7a8c3...ff9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Basert på inntekt skulle dere nok fått litt mer, ja. Prøv en annen bank.

 

Men hvorfor har dere ikke egenkapital? Eier dere ikke sparedisiplin?

Anonymkode: e54e8...5e6

Igjen så er jeg nettopp ferdig som lærling hvor jeg hadde ca 15 000 brutto i mnd, satt med leilighet og hadde også et billån som nettopp er nedbetalt, så for min del var det veldig vanskelig å skrape sammen noe ekstra til sparekontoen ☺️ 

Anonymkode: 400aa...2a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ta opp et forbruklån med lav rente. På ca 100 000, eller det dere trenger. Si dere har fått fra familie. Det syntes ikke på noen papirer før neste års selvangivelse. 

Jeg gjorde det da jeg ikke så noen annen mulighet. Du tjener uansett på det ift. å leie. Kan bake lånet inn i boligen om noen år. Eller betale det ned kjapt. 

Kanskje litt umoralsk med verdt det😛

Anonymkode: 7a8c3...ff9

Har tenkt på det også! Blir jo nesten det samme som startlån ;) men jeg er så samvittighetsfull at jeg ikke klarer å ta en hvit løgn til mamma og pappa engang, så jeg hadde nok ikke fått sovet om natten dersom jeg hadde løyet til banken 😂 

Anonymkode: 400aa...2a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ta opp et forbruklån med lav rente. På ca 100 000, eller det dere trenger. Si dere har fått fra familie. Det syntes ikke på noen papirer før neste års selvangivelse. 

Jeg gjorde det da jeg ikke så noen annen mulighet. Du tjener uansett på det ift. å leie. Kan bake lånet inn i boligen om noen år. Eller betale det ned kjapt. 

Kanskje litt umoralsk med verdt det😛

Anonymkode: 7a8c3...ff9

Ikke umoralsk. :)

 

TS, du må vise at du kan spare, ikke bare leve på budsjett. For banken er det stor forskjell, selv om det egentlig går ut på det samme, -å leve på budsjett ved lav inntekt og spare ved høyere inntekt.

Jeg sparte over 250.000,- da jeg studerte, i tillegg til å fylle opp BSU hvert år. Hadde tilsammen ca.350.000,- EK. Fikk 5 x lønna mi i lån rett etter endt studietid (lønna var rett over 400.000,-). Banken sa at det ene og alene var fordi jeg hadde vist evne til å spare. Jeg spurte faktisk om det hadde gått dersom jeg hadde fått kausjonister på de 350.000,- i stedenfor å ha spart dem (lurte på om stevet hadde vært forgjeves, hehe). Da sa banken klart "nei". Så kausjonist-penger kan ikke regnes som EK. 

Det var et slit å jobbe så mye i studietiden, men det er sånt man må gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ta opp et forbruklån med lav rente. På ca 100 000, eller det dere trenger. Si dere har fått fra familie. Det syntes ikke på noen papirer før neste års selvangivelse. 

Jeg gjorde det da jeg ikke så noen annen mulighet. Du tjener uansett på det ift. å leie. Kan bake lånet inn i boligen om noen år. Eller betale det ned kjapt. 

Kanskje litt umoralsk med verdt det😛

Anonymkode: 7a8c3...ff9

Lyve til banken? Trådens dårligste råd, uten tvil! "Forbrukslån med lav rente" - lykke til med det!

Nei, dere må nok bare spare opp litt egenkapital selv. Med 40k inn i måneden burde det gå greit. Kan dere flytte til en rimeligere bolig? Husk også at du er bare 21 år. Det er ingen menneskerett å eie egen bolig, og i alle fall ikke når du er bare 21. Skjønner at dere vil inn på markedet, men SÅ travelt har dere det ikke!

Anonymkode: 04843...2d6

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ta opp et forbruklån med lav rente. På ca 100 000, eller det dere trenger. Si dere har fått fra familie. Det syntes ikke på noen papirer før neste års selvangivelse. 

Anonymkode: 7a8c3...ff9

Problemet er at det er brudd med låneavtalen med banken, da du plikter å gi alle opplysninger om egen økonomi. Dersom de oppdager det vil de kunne kreve tvangssalg av boligen. 

Det vil jo fremgå på neste års selvangivelse, som banken har innsynsrett i ved behov/ønske. 

En annen faktor er jo hvem man egentlig lurer her. Hva om rentenivået øker, og man skal takle både et boliglån man har makset i forhold til egen økonomi, og et relativt høyt forbrukslån? Det fører raskt til tvangssalg i dårlig marked, og økonomisk kaos i årevis fremover. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv en annen bank. Mannen har ca 35-40 000 utbetalt, jeg har ca 22 000. Mannen er elendig til å spare, jeg har spart ca 150 000 + BSU. Vi har kausjonister på 500 000 og min sparekonto står urørt. Vi fikk lån på 3 mill.

Anonymkode: 5899c...9ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1.7 var jo ikke mye dersom dere har kausjonist på 500. 

Som alenemor kunne banken gi meg 2.4 mill til leilighet ( den var helt ny og i populært boligstrøk) dersom min mor stilte som kausjonist! Hadde ingen egenkapital selv. Og hadde bil lån på nesten 200.000 

Så alt er mulig, bare banken kan se en plan på hvordan ting skal betales. Kan dere kvitte dere med bilen? Vil det gi utslag for mer lån?  Er bolig området lett og få solgt hus på? Mye som spiller inn. Og det er vel kansje det banken er usikker på? Eller så kan dere jo vente 1 år, spare dere opp litt og banken får se den endelige inntekten deres, siden du nå er ferdig som lærling. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PetronellaPetrine

Eneste som har svar på ditt spørsmål er banken(e) som ikke vil gi dere mer i lån! Spør banken hva som er grunnen!  Lykke til! 

Ps! Begynn å legge opp egenkapital! 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...