Gå til innhold

Når slutte med navnelapper?


Gjest Yellowrose

Anbefalte innlegg

Gjest Magnifiq

Merker fortsatt klærne til vår andreklassing.

Selv om hun er ganske så ansvarsfull. Det hender allikevel at andre klarer å få tatt med tøy som hører til henne, så da er det jo greit at de går gitt det tilbake til rette vedkomne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er drøssevis av vanlige unger på alle trinn i SFO om ikke klarer å holde rede på klærne sine. Se bare på de store "gjenglemt tøy"-kassene som står der ved sesongslutt, og som SFO oppfordrer folk til å ta en kikk i. Det er mer enn èn eller to glemsomme eller rotete unger det gjelder, ja.... det er mange titalls unger. Med tanke på hvor mye tøy det faktisk er, så gjelder det en stor andel av alle unger, uten at det er noen som helst "tunge diagnoser" med i bildet som noen her så frekt påstår. Det er råttent gjort å kaste den beskyldningen på en så stor gruppe barn! Det er helt normale unger, helt normale sosekopper som legger igjen klær litt her og der og ikke husker hvor de la dem hen. En jakke lagt igjen under lek ute ved sandkassene i skolegården f.eks. Fort gjort å glemme jakka når friminuttet er over og alle stormer inn, og ikke huske når skoledagen er over og barnet skal hjem og oppdager at jakken ikke henger på knaggen.

Jeg husker dessverre ikke når jeg sluttet å merke plaggene til junior, men jo eldre han ble, jo færre plagg merket jeg. Han ble jo flinkere til å huske hva som var hans og til å holde rede på det, så jeg merket til slutt bare de dyreste tingene, som f.eks vinterstøvler og jakker.

Endret av Million
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler ikke om at barna ikke klarer å ta vare på tingene sine. Men om at det ofte er mange som har like klær, og mange tar feil. Og foreldre tar med feil klær like ofte som barna (men de foreldrene har vel "tunge diagnoser"? :P ). Det er dessverre også folk som stjeler, og klær med navnelapper er naturlig nok lite fristende å stjele, så bare det er jo grunn god nok til å merke klærne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 18.8.2016 at 15.48, Yellowrose skrev:

Når er det ikke lengre nødvendig å bruke navnelapper i klærne til barna? Det kan jo hende noen har like klær i 1. Klasse også.

Den dagen de kan ha med en kul caps til skolen, OG fortsatt vite hvor den er når skoledagen er ferdig Da går det bra å ikke bruke navnelapper.

Anonymkode: b4c71...63d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man ser hvor mye voksne folk klarer å glemme og rote bort (mye tunge diagnoser? :fnise:), så er jeg imponert over hvor god kontroll ungene faktisk har på egne ting. Er lett at alt ikke havner der det skal i en hektisk garderobesituasjon, 6-7-åringen er fortsatt ganske vimsete (uten diagnoser til og med). 

Så lenge ungene trenger skiftetøy og bruker rotete garderober, som i bhg og på småskolen, så blir deres klær navnet. 

Anonymkode: 8bebb...a5d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her blir vi bedt om å merke klær ut mellomtrinnet, nettopp fordi mange har de samme klærne, de ender opp i hauger som aldri blir sortert, etter ett langt skoleår.

Poden på 7 får designe sin egen navnelapp, og han er utrolig fornøyd med resultatet, og bruker dem gladelig, på absolutt ALT! Ikke har han noen diagnoser heller. :opplyser:

Anonymkode: 69d9b...9d0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg merker egne ytterklær og sko også jeg. Når man er i jobb hvor mange har like klær og sko så er det veldig greit. Turutstyr osv merkes også. Min eldste er 8 og har god kontroll på sine klær og saker. Likevel merker vi alt. Barna må fremdeles ta ansvar for sine ting, men det er lettere for at det kommer tilrette om noe skal komme bort, bli gjenglemt eller stjålet. 

Anonymkode: 1e7a4...c7f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange som har like plagg/sko, og det er ofte kaos i garderoben hvor de har ytterklærne sine (1-4. klasse). Ting havner på gulvet og havner på feil knagg, unger hopper oppi feil støvler på vei hjem. Da er det veldig kjekt å kunne se oppi støvlene til ungen og se at dette var visst Knut sine støvler - ikke rart de var litt trange. Vi har merket klær som brukes i garderobesammenheng (ytterklær, sko, gymklær) + skolesekk, matboks og  vannflaske. Og spesielt plagg som koster litt.

Anonymkode: 01fb9...034

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden ryddet for avsporinger skrevet av utestengt bruker, samt svar til dette

Nordvesta, mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har merket endel av klærne til gutten min som er 12 år, jeg. Særlig jakker og dyre ting, samt gymbagen. Ikke egentlig tenkt så mye på det, gammel vane. Mye blir borte på skolen... Lett å legge igjen en genser på fotballbanen ol når d ringer inn. Dårlig oppdragelse, ja vel🙊

Anonymkode: 7f01d...390

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har merket endel av klærne til gutten min som er 12 år, jeg. Særlig jakker og dyre ting, samt gymbagen. Ikke egentlig tenkt så mye på det, gammel vane. Mye blir borte på skolen... Lett å legge igjen en genser på fotballbanen ol når d ringer inn. Dårlig oppdragelse, ja vel🙊

Anonymkode: 7f01d...390

syns det du gjør er smart, er renholder på barneskole å det er ganske ofte det ligger klær/sko igjenne både inne på skola og ute. dårlig oppdragelse ikke det første jeg ville ropt ut, men heller at ungene er litt vimsete:fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 19.8.2016 at 15.39, AnonymBruker skrev:

Det hadde kanskje vært enklere å oppdra barnet ditt? :)

Anonymkode: 58a40...292

Jeg merker tøyet like mye for at voksne folk skal stjele og ta feil også så vinn-vinn 😀 Sist ett par doock boots forsvant så sto det bare igjen noen akkurat like slitte i samme str. Så var veldig glad for at vi fikk de tilbake. Mulig ikke foreldrene til den som tok feil hadde brydd seg om å gi beskjed hvis de var uten navn. Jeg stoler ikke på noen etter å ha lest skrekktråder om hvor vanlig det er noen steder at folk forsyner seg 😂 Her er f.eks Kaviat (?) Luer mega populære så søsteren min ble frastjålet 2 stk ilp ett halvt år som til og med var merket så folk er sleipe. 

Anonymkode: 4d79c...d0f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har navnelapp med mitt navn på fruen, sånn i tilfelle hun skulle rote seg bort med en annen. Da er det greit at både hun og vedkommende får greie på hvor hun hører hjemme.

Anonymkode: fb742...7d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Datteren min går i femte klasse, og her er det stort behov for merking. Det tipper jeg det er hele barneskolen for vår del hvertfall. 

Anonymkode: 9fb01...046

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kompisen til sønnen min mistet et par dyre fotballsko på en kamp. Han går på ungdomsskolen. Hadde det vært navn oppi, hadde gjerne foreldrene reagert. Og ihvertfall at skoene hadde vært mindre attraktive og ihvertfall ikke salgbare.

Anonymkode: 01fb9...034

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers så må jeg innrømme at jeg småflirer litt for meg selv når noen spør hvordan folk merker sokker.... Sokker?? Uansett alder, så er det vel nesten slik at merkelappen koster mer (sammenlagt med arbeidet og peset med å finne frem strykejern og stryke) enn sokken.... Med mindre det er noe dyre sportsullsokker med en berømt sportsfyr sitt navn brodert på til flere hundre kroner.

Anonymkode: 01fb9...034

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Her merkes alt til fjerdeklassingen og tredjeklassingen. Det tar tid, men er verdt det. Her merkes mye for å vise om det tilhører mor eller fars hjem. Det vil si basisklær som ikke følger barnet mellom hjemmene. Jeg innførte det for å forhindre at far fylte skapene hos seg med nye klær jeg hadde kjøpt, og sendte barnet hit i litt for små klær slik at jeg igjen måtte kjøpe nye. Det var gjengs en periode nemlig, og det blir unødvendig dyrt i lengden. Ordningen fungerer utmerket. Jeg rydder i skapene nå og da, og sender klær merket med fars nummer i en pose til far, og han gjør det samme.

Jeg merker enkelte av mine egne plagg også, etter en dyr turbukse forsvant på jobb for noen år siden. En kollega hadde lik og tok med min hjem, og det var ikke før jeg etterlyste min i personalet at hun kom på at jo, hun hadde visst plutselig to slike bukser hun. :roll: 

Jeg har ansvarsbevisste barn, men det skjer stadig vekk at de kommer hjem uten regntøy etc fordi de ikke fant det. Da har som oftest foreldrene til en annen i klassen tatt det med hjem, fordi det var likt regntøyet til deres barn. Det har da ingenting med oppdragelse å gjøre. Noen barn er vimsete, uansett hvor godt oppdratte de er. 

Og så har man jo såklart de som stjeler andres plagg. Var plaget med det i barnehagen en periode da eldstemann gikk der. Da holdt det ikke med en strykelapp på nakkelappen, for den ble klippet av og vips så var plagget uten merking. En stund merket mange av foreldrene dobbelt, en lapp i nakken og en skjult inne i ermet, og da ble plutselig tyven avslørt. Hun hadde klippet av nakkelappen, satt på egen navnelapp i stedet, men oversett ermelappen. Enkelte folk altså... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Becky48
2 timer siden, Trampe skrev:

Og så har man jo såklart de som stjeler andres plagg. Var plaget med det i barnehagen en periode da eldstemann gikk der. Da holdt det ikke med en strykelapp på nakkelappen, for den ble klippet av og vips så var plagget uten merking. En stund merket mange av foreldrene dobbelt, en lapp i nakken og en skjult inne i ermet, og da ble plutselig tyven avslørt. Hun hadde klippet av nakkelappen, satt på egen navnelapp i stedet, men oversett ermelappen. Enkelte folk altså... 

Herlighet, finnes det virkelig slike folk?? Hva sa hun da hun ble avslørt da?

Det er gale når voksne mennesker stjeler klær fra barn altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Becky48 skrev:

Herlighet, finnes det virkelig slike folk?? Hva sa hun da hun ble avslørt da?

Det er gale når voksne mennesker stjeler klær fra barn altså.

Det var barnehagen som tok det med henne, så jeg vet ikke helt hva hun hadde å si til sitt forsvar... Det ble slutt på stjelingen ihvertfall! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville merket til og med tredje trinn. Hilsen lærer for 1-7trinn.

Anonymkode: 3016d...770

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...