Gå til innhold

Er det kleint å svare på en melding fra en svensk person på svensk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Når jeg ikke er svensk? Tenkte å være litt morsom og imponere litt. Men det blir kanskje bare teit?

Anonymkode: d83b8...b3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det blir veldig teit. Jeg er selv opprinnelig svensk og hvis nordmenn forsøker seg på svensk til meg så høres det helt idiotisk ut. Jeg prater nesten flytende norsk nå etter 20 år her og hører stadig nordmenn som knoter på svorsk hvis vi er på Nordby eller noe og det høres ikke bra ut. 

Anonymkode: 856ea...3b2

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare teit

Er samboer med en svenske, har en stor svigerfamilie i Sverige, men det har aldri falt meg inn å verken prøve å skrive eller snakke på svensk. Eneste gangene jeg bruker svenske ord er hvis de spør meg om et spesifikt ord. Om jeg snakker om bringebær og de spør meg hva det er så svarer jeg at det er hallon. 

Mulig jeg kommer til å legge mer om til svensk den dagen vi flytter til Sverige, men da er det nok noe som kommer naturlig. Ikke noe jeg prøver meg på fra dag en 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når jeg ikke er svensk? Tenkte å være litt morsom og imponere litt. Men det blir kanskje bare teit?

Anonymkode: d83b8...b3e

Du kommer ikke til å imponere. Bare tenk deg hvor håpløst det høres ut når svensker prøver å prate norsk. 

Anonymkode: 717ca...23d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lillemøy

Har svenske venner og syns alltid at det er morsomt når de prøver å snakke norsk eller skrive på norsk. Men da er det jo med humor, fordi de ikke er så gode på det. Hadde nok ikke blitt imponert om en svenske hadde skrevet til meg på norsk, hadde nok ikke tenkt over det en gang. Men flaut syns jeg ikke det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når jeg ikke er svensk? Tenkte å være litt morsom og imponere litt. Men det blir kanskje bare teit?

Anonymkode: d83b8...b3e

Ikke bare er det teit, men det er da virkelig som om du da også mener at svensken skulle være for dum til å forstå norsk...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer helt annpå om personen forstår norsk eller ikke. Jeg blir sjokkert over hvor få svensker som forstår norsk. Både de jeg møter på ferie her i Norge og de som bor i hjemlandet sitt.

Hvorfor er det sånn at svensker ikke klarer å forstå norsk? Samtidig opplever jeg aldri norske som ikke forstår svensk. 

Anonymkode: 1183a...bdf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kommer helt annpå om personen forstår norsk eller ikke. Jeg blir sjokkert over hvor få svensker som forstår norsk. Både de jeg møter på ferie her i Norge og de som bor i hjemlandet sitt.

Hvorfor er det sånn at svensker ikke klarer å forstå norsk? Samtidig opplever jeg aldri norske som ikke forstår svensk. 

Anonymkode: 1183a...bdf

Dette problemet har jeg aldri støtt på i Sverige. Ett og annet ord ja, men ikke at de ikke forstår språket

men grunnen til at nordmenn forstår svensker bedre enn andre veien handler om at mange nordmenn er vokst opp med å se svenske barnefilmer osv, men svensker har sett svært lite på norsk tv

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fast deltaker på en svensk festival, hvor det er mange andre nordmenn også. Gjengangeren er at nordmenn må snakke svensk for å bli forstått. Flere ganger har jeg møtt på folk, snakket svensk, og etter en times tid oppdaget at vi begge var norske :fnise:

Anonymkode: 09b5f...c4f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kommer helt annpå om personen forstår norsk eller ikke. Jeg blir sjokkert over hvor få svensker som forstår norsk. Både de jeg møter på ferie her i Norge og de som bor i hjemlandet sitt.

Hvorfor er det sånn at svensker ikke klarer å forstå norsk? Samtidig opplever jeg aldri norske som ikke forstår svensk. 

Anonymkode: 1183a...bdf

Nordmenn vokser opp med svensk tv og svensk musikk, svenskene gjør ikke det samme med norsk. Derfor vet samtlige nordmenn hva korv er, mens mange svensker ikke aner hva vi mener med pølse. 

Anonymkode: 717ca...23d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nordmenn vokser opp med svensk tv og svensk musikk, svenskene gjør ikke det samme med norsk. Derfor vet samtlige nordmenn hva korv er, mens mange svensker ikke aner hva vi mener med pølse. 

Anonymkode: 717ca...23d

Gjør vi det? 

Anonymkode: a1c2f...c7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Gjør vi det? 

Anonymkode: a1c2f...c7d

I hvert fall gjorde min generasjon det. Mulig dagens barn ser på Disney Channel istedenfor Emil og Pippi.

Anonymkode: 717ca...23d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gjør vi det? 

Anonymkode: a1c2f...c7d

Det var på et tidspunkt (for oss som er litt eldre iallefall) hvor vi hadde Barne-TV på NRK og alle andre filmer for barn gikk på svt. I dag er det helt sikkert anderledes, men vi som er født på 70 og 80- tallet er ikke på gamlehjem riktig enda :ler: 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Sunday, July 31, 2016 at 19.55, AnonymBruker skrev:

Gjør vi det? 

Anonymkode: a1c2f...c7d

Emiiiiiiiiiiil😀😀😀

Ronja Røvedatter,Emil i  Lønneberget,Pippi Langstrømpe og Vi på saltkråkan var jo vanlig å se på da jeg var ung (på 90-tallet)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Svensker forstår ikke norsk, fordi de har vondt i viljen!! 

Anonymkode: 6ff50...022

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg kom plutselig til å tenke på Costa del Kongsvik og hun svenske resledaren som tror hun snakker norsk....
Like kleint andre veien.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 2016-08-18 at 14.54, Angelheart2 skrev:

Jeg kom plutselig til å tenke på Costa del Kongsvik og hun svenske resledaren som tror hun snakker norsk....
Like kleint andre veien.

Minner meg om Grynet Molvig. Hun var tragisk. Kunne hverken norsk eller svensk, prøvde seg på begge. Hørtes alltid like cringe-verdig ut.

Anonymkode: 72db8...620

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...