Gå til innhold

Noen som har sluttet på et prestisjestudie?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

´Hvorfor sluttet du? Hva begynte du evt. å studere? Angrer du? 

Hilsen student som vurderer å droppe ut av jus. 

Anonymkode: b65c6...f34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Droppet ut av et prestisjetungt studie og valgte et mindre prestisjetungt fag. Aldri angret, men man vite hva man gjør. At ting er slitsomt i en periode og man føler man ikke strekker til er normale tanker. Alle blir usikre i perioder. Spesielt som student og ved overgang til arbeidslivet. Jeg gjorde det fordi jeg genuint mistrivdes både sosialt og faglig. Jeg tenkte: jeg må jobbe med disse menneskene senere, og faget er interesserer meg bare ikke når alt kommer til alt.

Anonymkode: 4f097...627

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sluttet som lærling, likte meg ikke der med de andre. 

Anonymkode: eba8f...6b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

´Hvorfor sluttet du? Hva begynte du evt. å studere? Angrer du? 

Hilsen student som vurderer å droppe ut av jus. 

Anonymkode: b65c6...f34

Ja, jeg byttet studie fra jus til medisin. Angrer ikke.

Anonymkode: 1f05d...144

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

´Hvorfor sluttet du? Hva begynte du evt. å studere? Angrer du? 

Hilsen student som vurderer å droppe ut av jus. 

Anonymkode: b65c6...f34

Hvorfor vurderer du å droppe ut? Om det er på grunn av manglende interesse så er det nok lurt, men om det har med at du syntes det er vanskelig men allikevel er interessert så bør du fortsette.

Anonymkode: 7eb14...971

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nevøen min sluttet på jusstudiet fordi bestemoren hans ble syk.....

Anonymkode: 82afa...41b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Samboeren min sluttet på jus for å bli politi.

Han har blitt et nytt menneske etter han tok det valget. I positiv retning :)

Anonymkode: 0f570...44b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Samboeren min sluttet på jus for å bli politi.

Han har blitt et nytt menneske etter han tok det valget. I positiv retning :)

Anonymkode: 0f570...44b

Er det på grunn av manglende fysisk aktivitet for han kanskje? :) Ettersom han ennå håndhever lovens arm (bare på en litt mer fysisk måte)

Anonymkode: 7eb14...971

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er det på grunn av manglende fysisk aktivitet for han kanskje? :) Ettersom han ennå håndhever lovens arm (bare på en litt mer fysisk måte)

Anonymkode: 7eb14...971

Helt riktig :-)

Anonymkode: 0f570...44b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har gått 2 år jussen på UiO, sluttet nå til sommeren - det vil si har permisjon fra og med august. Begynner på lektor på uio nå på mandag. Spent! Poenget mitt er at du er ikke alene!

Jeg syns det var skummelt, blant annet med tanke på hva folk skulle si - kollokviegruppa og venner, det føltes som et nederlag. Ut i fra at du spørsmålsstillingen er det kanskje dette du også tenker på?Er ikke sikker på om lektor er rett, men det finner jeg ut. I verste fall begynner jeg bare på igjen på juss! Jeg har brydd meg for mye om hva andre tenker, for strengt tatt gjør de jo ikke det. Kanskje i de 5 minuttene man snakker om det, men så går de tilbake til sitt liv, mens du fortsetter. Følg magefølelsen, ikke fortsett med noe du ikke trives med, da blir du syk!

Tenk over hvorfor du vurderer å slutte. Sosialt? Faglig? Kan dette endres ved å bytte til feks Bergen? Eller er det noe "permanent". Jeg tror de fleste er usikker på studiet i perioder. 

Jeg innså etter 2 år at det rett og slett blir for teoretisk og for lite rom for mine mennesklige erfaringer og "gode sider", orker ikke tanken på å bli en "jus-robot" som bare fortsetter på en voksende haug med papirer på et kontor hver dag. Vet at det finnes variasjoner, men tror ikke jeg hadde trivdes med det. Jeg fikk også miljøet litt opp i halsen til slutt, og likte ikke presset.

Følg magefølelsen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, evt skrev:

Jeg har gått 2 år jussen på UiO, sluttet nå til sommeren - det vil si har permisjon fra og med august. Begynner på lektor på uio nå på mandag. Spent! Poenget mitt er at du er ikke alene!

Jeg syns det var skummelt, blant annet med tanke på hva folk skulle si - kollokviegruppa og venner, det føltes som et nederlag. Ut i fra at du spørsmålsstillingen er det kanskje dette du også tenker på?Er ikke sikker på om lektor er rett, men det finner jeg ut. I verste fall begynner jeg bare på igjen på juss! Jeg har brydd meg for mye om hva andre tenker, for strengt tatt gjør de jo ikke det. Kanskje i de 5 minuttene man snakker om det, men så går de tilbake til sitt liv, mens du fortsetter. Følg magefølelsen, ikke fortsett med noe du ikke trives med, da blir du syk!

Tenk over hvorfor du vurderer å slutte. Sosialt? Faglig? Kan dette endres ved å bytte til feks Bergen? Eller er det noe "permanent". Jeg tror de fleste er usikker på studiet i perioder. 

Jeg innså etter 2 år at det rett og slett blir for teoretisk og for lite rom for mine mennesklige erfaringer og "gode sider", orker ikke tanken på å bli en "jus-robot" som bare fortsetter på en voksende haug med papirer på et kontor hver dag. Vet at det finnes variasjoner, men tror ikke jeg hadde trivdes med det. Jeg fikk også miljøet litt opp i halsen til slutt, og likte ikke presset.

Følg magefølelsen. 

Går selv i Oslo.Var inne på å bytte til Bergen, og fikk faktisk skoleplass der nå i høst. Det var faktisk planen min å bytte dit, men jeg innså at det kunne bli et veldig feilsteg - akkurat nå. Jeg var såpass usikker på om jeg skulle ha et friår, studere noe annet eller fortsette i Oslo at jeg rett og slett ikke kunne takke ja. Problemet mitt med jussen var for det første at jeg ikke trivdes sosialt. Hadde venner, men følte ikke at det var genuine vennskap.Ikke personer jeg ville vært venner med etter endt studie. Mye press, spekulering rundt andres resultater og så videre. Førte til en ekstrem mistrivsel hos meg i hvert fall. Gikk igjen utover karakterene mine. Og siden jussen er såpass resultatavhengig, så innså jeg at dette ikke var noen vei å gå videre. 

Anonymkode: b65c6...f34

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ganske mange som ikke begynner på 2. året jus.  Helt fair å slutte fordi man ikke trives sosialt, men det er ikke få som studerer jus i Oslo så ville vel heller forsøkt å få nye venner om problemet er at du ikke liker dine nåværende venner. Tror ikke det bare er en type mennesker som studerer jus i Oslo. 

Endret av Summers
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Går selv i Oslo.Var inne på å bytte til Bergen, og fikk faktisk skoleplass der nå i høst. Det var faktisk planen min å bytte dit, men jeg innså at det kunne bli et veldig feilsteg - akkurat nå. Jeg var såpass usikker på om jeg skulle ha et friår, studere noe annet eller fortsette i Oslo at jeg rett og slett ikke kunne takke ja. Problemet mitt med jussen var for det første at jeg ikke trivdes sosialt. Hadde venner, men følte ikke at det var genuine vennskap.Ikke personer jeg ville vært venner med etter endt studie. Mye press, spekulering rundt andres resultater og så videre. Førte til en ekstrem mistrivsel hos meg i hvert fall. Gikk igjen utover karakterene mine. Og siden jussen er såpass resultatavhengig, så innså jeg at dette ikke var noen vei å gå videre. 

Anonymkode: b65c6...f34

Følte akkurat det samme som deg, trivdes ikke. Hadde folk å henge med, men ville aldri vært venner med dem utenom studiet. Slet med å finne gode venner på studiet, og det førte til mistrivsel. Jeg søkte meg faktisk inn i Bergen etter første året og takket nei jeg og. Etter 1,5 år fant jeg ut at det kanskje heller ikke faglig var helt rett, syns studiet var spennende men ble usikker på om det var rett for meg å jobbe med det.

Følg magefølelsen, ta eventuelt en pause for å finne ut av ting dersom du trenger det. Det er ingen skam å snu. Dersom du vil møtes og ta en kaffe er det bare å si ifra:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den 10. august 2016 at 1.17, evt skrev:

Jeg har gått 2 år jussen på UiO, sluttet nå til sommeren - det vil si har permisjon fra og med august. Begynner på lektor på uio nå på mandag. Spent! Poenget mitt er at du er ikke alene!

Jeg syns det var skummelt, blant annet med tanke på hva folk skulle si - kollokviegruppa og venner, det føltes som et nederlag. Ut i fra at du spørsmålsstillingen er det kanskje dette du også tenker på?Er ikke sikker på om lektor er rett, men det finner jeg ut. I verste fall begynner jeg bare på igjen på juss! Jeg har brydd meg for mye om hva andre tenker, for strengt tatt gjør de jo ikke det. Kanskje i de 5 minuttene man snakker om det, men så går de tilbake til sitt liv, mens du fortsetter. Følg magefølelsen, ikke fortsett med noe du ikke trives med, da blir du syk!

Tenk over hvorfor du vurderer å slutte. Sosialt? Faglig? Kan dette endres ved å bytte til feks Bergen? Eller er det noe "permanent". Jeg tror de fleste er usikker på studiet i perioder. 

Jeg innså etter 2 år at det rett og slett blir for teoretisk og for lite rom for mine mennesklige erfaringer og "gode sider", orker ikke tanken på å bli en "jus-robot" som bare fortsetter på en voksende haug med papirer på et kontor hver dag. Vet at det finnes variasjoner, men tror ikke jeg hadde trivdes med det. Jeg fikk også miljøet litt opp i halsen til slutt, og likte ikke presset.

Følg magefølelsen. 

Litt avsporing, men var det vanskelig å få permisjon? Hvordan var gangen i dette? Og hvor lenge får du? Jeg har vurdert dette selv, men ut i fra skolens nettsider får jeg inntrykk av at man må være gravid eller syk el lign for å få dette innvilget 🤔 (Dette er høgskole vel og merke.) 

Anonymkode: a56d9...456

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Litt avsporing, men var det vanskelig å få permisjon? Hvordan var gangen i dette? Og hvor lenge får du? Jeg har vurdert dette selv, men ut i fra skolens nettsider får jeg inntrykk av at man må være gravid eller syk el lign for å få dette innvilget 🤔 (Dette er høgskole vel og merke.) 

Anonymkode: a56d9...456

Nå er ikke jeg den du spør, men jeg tillater meg å svare på et generelt grunnlag. På de fleste utdanningsinstitusjoner på høyere nivå kreves det ikke en særlig årsak til permisjon (selv om det ofte foregår en rangering av søkerne basert på søknadsbakgrunn). På mitt fakultet på NTNU kreves det kun at man har gjennomført (og bestått) 1 år for å søke om permisjon, men dette varierer. 

Det er synd dersom det kun er disse årsakene som legger til rette for permisjon på ditt institutt. Du bør imidlertid ta kontakt med administrasjonen for å være på den sikre siden. 

Anonymkode: 91538...acf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Litt avsporing, men var det vanskelig å få permisjon? Hvordan var gangen i dette? Og hvor lenge får du? Jeg har vurdert dette selv, men ut i fra skolens nettsider får jeg inntrykk av at man må være gravid eller syk el lign for å få dette innvilget 🤔 (Dette er høgskole vel og merke.) 

Anonymkode: a56d9...456

På jussen på uio har man rett på permisjon uten grunn i opptil 2 semestere dersom man har fullført 1 semester. Det er bare å fylle ut et lite skjema. Vet ikke hvordan det er på andre studier, men tror det er likt.

http://www.uio.no/studier/admin/permisjon/jus-permisjon/permisjon.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, evt skrev:

På jussen på uio har man rett på permisjon uten grunn i opptil 2 semestere dersom man har fullført 1 semester. Det er bare å fylle ut et lite skjema. Vet ikke hvordan det er på andre studier, men tror det er likt.

http://www.uio.no/studier/admin/permisjon/jus-permisjon/permisjon.html

 

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå er ikke jeg den du spør, men jeg tillater meg å svare på et generelt grunnlag. På de fleste utdanningsinstitusjoner på høyere nivå kreves det ikke en særlig årsak til permisjon (selv om det ofte foregår en rangering av søkerne basert på søknadsbakgrunn). På mitt fakultet på NTNU kreves det kun at man har gjennomført (og bestått) 1 år for å søke om permisjon, men dette varierer. 

Det er synd dersom det kun er disse årsakene som legger til rette for permisjon på ditt institutt. Du bør imidlertid ta kontakt med administrasjonen for å være på den sikre siden. 

Anonymkode: 91538...acf

Takk for svar begge to! Men hvordan er gangen i å søke om det der dere går? Ut ifra infoen jeg har funnet ser det ut til at man må søke på vårparten for å få permisjon påfølgende studieår. Er dette vanlig prosedyre?

Anonymkode: a56d9...456

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 12. august 2016 at 10.35, AnonymBruker skrev:

 

Takk for svar begge to! Men hvordan er gangen i å søke om det der dere går? Ut ifra infoen jeg har funnet ser det ut til at man må søke på vårparten for å få permisjon påfølgende studieår. Er dette vanlig prosedyre?

Anonymkode: a56d9...456

Se linken jeg la ved om frister og se søknadsskjemaet. På jussen i Oslo er fristen 1 feb for vårsemester, og 1 sept for høstsemesteret, veldig kort og enkel prosess.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sluttet etter et semester på medisin på uio. Rett og slett fordi jeg ikke ville bli lege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...