Gå til innhold

Reaksjon ved blodgiving - kan jeg fortsatt gi blod?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg var å donerte blod for 2. gang for en stund tilbake. Første gang jeg gav blod var greit, jeg hadde ingen reakjsoner og følte meg tipp topp. Forrige gang derimot ble jeg plutselig kjempe varm. En slags bølge av varmhet strømmet over meg, og særlig ansiktet begynte å prikke og svette. Deretter ble jeg lett ør. Pleieren så dette, og sa jeg begynte å bli blek. Hun vippet meg bakover i stolen, og slik lå jeg lenge. Sakte men sikkert vippet hun stolen i mer og mer oppreist stilling. etter en laaaang stund fikk jeg endelig gå.

Jeg undret senere på om jeg nesten besvimte.. spørsmålet mitt er derimot: kan jeg fortsatt gi blod når jeg fikk en slik reaksjon? Veldig dumt hvis jeg ikke blir innkalt, da det gikk så fint den første gangen.. :) 

Anonymkode: b4c6e...e23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Jeg var å donerte blod for 2. gang for en stund tilbake. Første gang jeg gav blod var greit, jeg hadde ingen reakjsoner og følte meg tipp topp. Forrige gang derimot ble jeg plutselig kjempe varm. En slags bølge av varmhet strømmet over meg, og særlig ansiktet begynte å prikke og svette. Deretter ble jeg lett ør. Pleieren så dette, og sa jeg begynte å bli blek. Hun vippet meg bakover i stolen, og slik lå jeg lenge. Sakte men sikkert vippet hun stolen i mer og mer oppreist stilling. etter en laaaang stund fikk jeg endelig gå.

Jeg undret senere på om jeg nesten besvimte.. spørsmålet mitt er derimot: kan jeg fortsatt gi blod når jeg fikk en slik reaksjon? Veldig dumt hvis jeg ikke blir innkalt, da det gikk så fint den første gangen.. :) 

Anonymkode: b4c6e...e23

Det høres ut som du holdt på å besvime, ja :) Husk å spise og drikke godt før og under blodgivningen. Du vil bli innkalt igjen, men hvis det skjer flere ganger så tar de nok en samtale med deg om det er lurt å fortsette. 

Anonymkode: 0bf20...c7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som blodtrykksfall, synes jeg, uten at jeg har noe medisinsk kompetanse. Husk å drikke rikelig dagen før og samme dag som du skal gi blod, og spise skikkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også troen på at det kan være manglende matinntak som kan være årsaken, særlig dersom du følte deg fin etter. Dersom du ikke følte deg i fin form etterpå kan det kanskje være blodprosenten. Sa de noe om den? Jeg har selv pleid å ligge ganske langt over grensa for blodgiving, og aldri følt noen problem etterpå hverken med svimmelhet eller energinivå. Så var jeg plutselig av en eller annen grunn en gang helt nede på grensa for å ikke få gi blod, men de valgte å la meg gi likevel siden nåla var satt. Det var enorm forskjell på å miste en halvliter blod med høy og lav blodprosent! Jeg har aldri besvimt, og gjorde det ikke denne gangen heller, men det var ikke langt unna. Svimlet og hadde prikker foran øynene når jeg skulle sette meg opp, og måtte sitte lenger for første gang. Var også skikkelig slapp og tungpusta i et par dager etterpå, noe jeg altså aldri hadde vært før. Neste gang var jeg tilbake til normalen, ingen problemer. 

Vil nok tro at du får innkalling selv om dette har skjedd, ellers er det bare til å ringe dem. Men som en annen sa, fortsetter dette å skje bør du kanskje la være å gi for din egen del. 

Anonymkode: e39eb...230

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...