Gå til innhold

Matbudsjett for 10 dager på 450 kr


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har 450 kr å bruke på alle måltider de neste 10 dagene. 2 av dagene er det jeg (kvinne, 27 år) og niesen min (4 år) som skal spise. Har ikke tilgang til stekeovn, kun kokeplater. Har ikke Micro, fryser eller frityrkoker

I kjøleskapet har jeg 200 g kyllingkjøttdeig, Philadelphia, makrell i tomat, 4 yoghurtbeger (som går ut på dato før 4åringen skal hjem, så tenkte hun skal få disse som frokost/mellommåltid), smør, margarin, 6 egg, blåbærsyltetøy, juice, et glass med pastasaus, gulrotkake, bacon. I matskapet har jeg olje, div krydder, noe pasta (en stor pose, nok til flere dager), spaghetti, ris, mais, div posesauser (kjøttkakesaus, bernaissaus), stroganoff gryte, 6 løk, hvitløk, buljong, knekkebrød, mel, sukker. Mulig fler ting også, men kommer ikke hjem før i morgen så får ikke sjekka.

Har mulighet til å spise middag borte minst 2 dager, og får gratis brød.

Jeg trener en del (jogger 1 time hver dag, styrketrening 1,5 t annenhver dag). Spiser til vanlig frokost, lunsj, middag og kveldsmat. Har ferie, så kan ikke spise på jobb. Spiser stort sett det meste, men ikke tunfisk eller bønner.

Kan noen hjelpe meg med å sette opp en matplan som fungerer? Bruker til vanlig rundt 1000 kr på mat i uka. Så har nesten 1/4  av vanlig budsjett :o

Har tenkt ut pannekaker (må kjøpe melk), pasta bolonese, pasta carbonara (må kjøpe sopp) til middager. Og der stopper det. hjelp!

Anonymkode: b9beb...159

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva med tomatsuppe en dag? Posene koster jo ikke så mye, og lages med vann, og du kan spe på med pasta og evt egg, med brød ved siden av.

Stroganoffgryte med ris, tilsett ekstra med løk og evt sopp hvis du skulle kjøpe det. Av kjøtt kan du bruke kjøttdeig, pølsebiter etc etter hva som er billigst på butikken.  Bør bli nok til 2 middager. 

Hvis du kjøper nok sopp kan du jo også lage brennende kjærlighet en dag, siden du har bacon, løk og sopp. Så kjøp en pose med potetstappe på butikken.

Stekt ris med mais og egg går jo også. Evt kjøp frossen pose med grønnsaker for å få mer grønnsaker i.

Risengrynsgrøt er vel heller ikke så dyrt 

Da kom jeg ikke på noe mer :) 

Anonymkode: 07863...0b0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen forslag:

Stek bacon og hakket løk, hell over glasset med pastasaus og spis med spaghetti eller pasta.

Lag kjøttkaker av kyllingkjøttdeigen (ha i finhakket løk og det krydderet du måtte ønske/ha), server med poteter og en av posesausene.

Kjøp kjøttpølser og bruk de fleste til stroganoffgryten. Server med ris.

Bruk resten av pølsene sammen med løk og egg til en omelett med brød til.

Kjøp melk og lag pannekaker som du serverer med blåbærsyltetøyet.

 

Anonymkode: 6991c...421

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av forslagene mine er å fortelle foreldrene til den ungen at du dessverre sliter litt med penger og om de kunne gitt deg noen kroner slik at du kan fø ungen ordentlig

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en tråd med utrolig mange gode forslag til billig mat, skal se om ejg finner den

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjøp frosne grønnsaker, hermetiske grønnsaker, frossen fisk, bønner, linser, ris, pasta, spagetti, first price egg (1kr pr stk), tunfisk på boks, kjøttdeig fra svin og svinekjøtt er billigere enn storfe, havregrøt til frokost istedenfor brød og pålegg (en pakke holder i to uker). 

Anonymkode: 4804b...b92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎30‎.‎07‎.‎2016 at 6.10, AnonymBruker skrev:

Jeg har 450 kr å bruke på alle måltider de neste 10 dagene. 2 av dagene er det jeg (kvinne, 27 år) og niesen min (4 år) som skal spise. Har ikke tilgang til stekeovn, kun kokeplater. Har ikke Micro, fryser eller frityrkoker

I kjøleskapet har jeg  Mulig fler ting også, men kommer ikke hjem før i morgen så får ikke sjekka.

Har mulighet til å spise middag borte minst 2 dager, og får gratis brød.

Jeg trener en del (jogger 1 time hver dag, styrketrening 1,5 t annenhver dag). Spiser til vanlig frokost, lunsj, middag og kveldsmat. Har ferie, så kan ikke spise på jobb. Spiser stort sett det meste, men ikke tunfisk eller bønner.

Kan noen hjelpe meg med å sette opp en matplan som fungerer? Bruker til vanlig rundt 1000 kr på mat i uka. Så har nesten 1/4  av vanlig budsjett :o

Har tenkt ut pannekaker (må kjøpe melk), pasta bolonese, pasta carbonara (må kjøpe sopp) til middager. Og der stopper det. hjelp!

Anonymkode: b9beb...159

Skal prøve hjelpe deg, men dette er bare et forslag og prisene jeg har angitt er kanskje litt høyere eller lavere enn det jeg har skrevet her. Har heller ikke regnet på at det blir fullverdig middag hver dag, men i ti dager (minus de to dere skal spise borte) tror jeg det kan gå bra siden du har en del basisvarer.  

 

200 g kyllingkjøttdeig. Bør holde til tre middager til deg, sammen med pasta og ost (ser du mangler ost i kjøleskapet).  Ost for nitti kroner.

Philadelphia. Pålegg? Eller med pasta og kyllingen.

makrell i tomat. Pålegg eller en middag for en, med ris, pepper og rå løk.

4 yoghurtbeger (som går ut på dato før 4åringen skal hjem, så tenkte hun skal få disse som frokost/mellommåltid)

smør, margarin. Det må du sørge for å ha  nok av. Kjøp inn ekstra. Cirka 35-60 kroner.

6 egg. Kjøp flere egg.  En tolvpakning koster rundt førti kroner, kan også fås til 29. Men ser at prisene har steget.

blåbærsyltetøy. Til pannekakene siden du både har mel og egg, kjøp bakepulver.  Koster cirka 30 kroner. Pluss melk 20 kr. Eller til pålegg eller til havregrøt, eller i yoghurten.

juice.

et glass med pastasaus. Kan fint lages uten kjøtt til pasta, eller lage pizzadeig, kjøp en pakke tørrgjær og ha på ost og halvparten av sausen.  Tørrgjær vet jeg ikke hva koster, men 2O kroner, nå er vi oppe i 260 kroner.

gulrotkake. Den er gratis siden du har den. Ville hatt den til dessert når barnet er på besøk eller til kveldskos.

bacon. 'Går fint sammen med pasta og ost. Husk fløte. Matfløte koster cirka 22 kroner.

I matskapet har jeg olje, div krydder, noe pasta (en stor pose, nok til flere dager),

spaghetti,

ris, mais. Kan fint lage en wok med egg og paprika (paprika cirka en tier), hvitløk og løk og grønnsaksblanding.

div posesauser (kjøttkakesaus, bernaissaus),

stroganoff gryte. Kjøp kjøttdeig på tilbud. Cirka 30 kroner.  2-3 middager med brød eller ris.

6 løk, hvitløk, buljong, knekkebrød, mel, sukker.

.......................

Hvis jeg ikke har regnet feil er mine forslag kommet opp i rundt 320 kroner. Men du trenger flere grønnsaker og kanskje havregryn. Kanel koster cirka 28 kroner, havregryn varierer i pris, cirka 20. Sukker har du.  Da har du brukt 370 kroner. Resten kan du bruke til grønnsaker og står igjen med 90. Jeg ville kjøpt tørkede gule erter (en tier, middag til fire, fem dager sammen med løk, men siden du ikke har fryser ville jeg laget det når niesen din er på besøk hvis hun liker det da), men du trenger ikke bruke hele pakken (de må ligge i bløt over natten, hvis ikke må du beregne lenger koketid), gulrøtter (26 kroner`?).

Da har du cirka 70 kroner igjen. Da ville jeg kjøpt frosne grønnsaker eller grønnsaker på tilbud. Den siste 20 kroningen ville jeg spart, hvis det blir noe igjen, eller kjøpt en is til niesen din.

Jeg har ikke alle prisene i hodet, og har lagt merke til at alt har steget. Men til middag par dager er omelett med brød ok, og du kan ha kokt ris eller pasta sammen med egg og for eksempel amerikansk grønnsaksblanding (jeg kjøper aldri det selv, men i nøden spiser osv.). Lykke til. Ti dager vil gå greit, med de basisvarene du har og du får gratis brød. Men har du husket å legge inn sanitærprodukter eller holdes det utenfor?

Å leve på et strengt budsjett går bra når man har basisvarer og en plan og er bevisst på hver råvare man bruker og det er for en kort periode. Ernæringsmessig vil det ikke holde over tid, men ti dager tror jeg skal gå greit. Men man må faktisk sjekke alle tilbud og priser og telle på hver krone. Og to dager med barn, jeg ville satset mye på pannekakene og gulrotkaka de to dagene. Hvis ikke kan budsjettet raskt ryke.

 

 

Endret av Atea
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pasta med billig-pesto er veldig godt og billig ihvertfall :-) Buljongsuppe med restegrønnsaker og klimper er også veldig billig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Latskapen lenge leve. Dette hadde du fint klart på egen hånd.

Anonymkode: 87cc0...3d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Havregrøt er billig og metter godt :) 

Anonymkode: a47a1...fd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løksuppe er grei billigmat. Kjøp løk i løsvekt, gjerne et par poteter også for å få mer mat i suppa. Dette burde ikke koste mer enn 10-15 kr. Ellers trenger du buljong og krydder. Til suppa kan du ha brød (gjerne litt gammelt, det blir greit etter en runde i ovnen med ost på) :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...