Gå til innhold

DPS-psykolog tror jeg ikke trenger mer hjelp. Føler jeg ikke er "klar" enda. Kan jeg kreve hjelp?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har gått til psykolog en god stund og han/hun har kommet frem til at vi skal begynne å "avslutte" møtene våre. Vi har kommet langt, og føler jeg har kommet over noen få hindre. Men føler meg langt fra ferdig enda. Jeg nevnte at jeg ikke følte meg klar, men han/hun sa egentlig bare noe i den duren som "Jeg tror ikke det er så mye mer jeg kan si eller gjøre, og at du helt sikkert klarer deg uten meg. Du må lære deg å klare deg selv." (Ikke ordrett! Men i bunn og grunn det som ble sagt.)

Jeg skjønner at jeg kanskje ikke kan gå til psykolog resten av livet mitt, men jeg er nesten helt sikker på at uten oppfølging kommer jeg til å gå tilbake til gamle vaner igjen. Jeg har gjort det mange ganger før og gjør det garantert igjen. Jeg fortalte det, men fikk litt av det samme svaret igjen. At dette må jeg lære meg å takle.

Men har jeg egentlig noe krav når psykologen sier jeg ikke trenger det? DPS er jo kommunalt også, så kanskje er det de som bestemmer og ikke lille meg?

Burde jeg se etter privat hjelp istedet? Går ut ifra at jeg har litt mer jeg skulle ha sagt når jeg personlig betaler for hver time, men så blir det akkurat penger da... Jeg er langt ifra rik, og er usikker på om jeg kommer til å få råd til det.

Anonymkode: fb3f3...dd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er jo du som skal gjøre jobben med å bli bedre og målet er jo å klare deg uten disse timene. Å jobbe med seg selv har du vel erfart at er tøft og ubehagelig, og det kommer dette til å bli og, spesielt når du har den innstillingen.

Psykologen har gjort en nøye vurdering på om hva som er riktig for deg. Bruk det du har lært gjennom disse timene på utfordringene videre. Kanskje det er mulig å trappe ned på timene? Be om second opinion?

Alternativet er privat psykolog, det kan være dyrt, men du kan gå så mye vil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Psykologens avgjørelse er ikke kun basert på hans mening av deg. Men ved jevne mellomrom har de/teamet på DPS-et et møte hvor de vurderer hvem som trenger hjelp og ikke. Det er stort påpress på DPS og om psykologen og teamet mener at du kan stå på egne bein, er det blitt nøye vurdert.

Jeg tror at mange vil føle at de ikke er klare til å slutte hos psykologen uansett hvor lang tid det tar. Hopp i det, og om det absolutt ikke skulle gå, kan du bli henvist på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei.

Jeg har gått til psykolog en god stund og han/hun har kommet frem til at vi skal begynne å "avslutte" møtene våre. Vi har kommet langt, og føler jeg har kommet over noen få hindre. Men føler meg langt fra ferdig enda. Jeg nevnte at jeg ikke følte meg klar, men han/hun sa egentlig bare noe i den duren som "Jeg tror ikke det er så mye mer jeg kan si eller gjøre, og at du helt sikkert klarer deg uten meg. Du må lære deg å klare deg selv." (Ikke ordrett! Men i bunn og grunn det som ble sagt.)

Jeg skjønner at jeg kanskje ikke kan gå til psykolog resten av livet mitt, men jeg er nesten helt sikker på at uten oppfølging kommer jeg til å gå tilbake til gamle vaner igjen. Jeg har gjort det mange ganger før og gjør det garantert igjen. Jeg fortalte det, men fikk litt av det samme svaret igjen. At dette må jeg lære meg å takle.

Men har jeg egentlig noe krav når psykologen sier jeg ikke trenger det? DPS er jo kommunalt også, så kanskje er det de som bestemmer og ikke lille meg?

Burde jeg se etter privat hjelp istedet? Går ut ifra at jeg har litt mer jeg skulle ha sagt når jeg personlig betaler for hver time, men så blir det akkurat penger da... Jeg er langt ifra rik, og er usikker på om jeg kommer til å få råd til det.

Anonymkode: fb3f3...dd3

Når behandler mener du er kommet så langt behandleren mener du kan komme så kan du ikke kreve noe som helst. Vi har heller ikke et helsevesen der pasienten kan sette krav til behandling med mindre det står om liv, da blir rollene byttet og helsepersonell har i kraft av sin ytdannelse plikt til å hjelpe for å forhindre at liv går tapt eller at uorettelig skade oppstår. 

Du får gå og snakke med fastlegen din eller begynne å akseptere at videre behandling på DPS ikke er noe du kommer til å få. Der er og andre pasienter som står i kø og trenger hjelp der du nå opptar en plass. 

Anonymkode: 1b7a7...9f9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når behandler mener du er kommet så langt behandleren mener du kan komme så kan du ikke kreve noe som helst. Vi har heller ikke et helsevesen der pasienten kan sette krav til behandling med mindre det står om liv, da blir rollene byttet og helsepersonell har i kraft av sin ytdannelse plikt til å hjelpe for å forhindre at liv går tapt eller at uorettelig skade oppstår. 

Du får gå og snakke med fastlegen din eller begynne å akseptere at videre behandling på DPS ikke er noe du kommer til å få. Der er og andre pasienter som står i kø og trenger hjelp der du nå opptar en plass. 

Anonymkode: 1b7a7...9f9

Hvor kan man lese om dette?

Anonymkode: 9866d...911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor kan man lese om dette?

Anonymkode: 9866d...911

Helsepersonelloven (er ikke den du svarer).

dps har begrenset kapasitet og lange ventelister. Om du har behov for lengre tids terapi er det bedre å søke hos en privat psykolog med refusjonsrett. Da må du ha henvisning, og det koster ikke noe mer enn dps. Du må skrive til disse private, og fortelle hvorfor du søker terapi m.m.

Anonymkode: bfae8...562

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helsepersonelloven (er ikke den du svarer).

dps har begrenset kapasitet og lange ventelister. Om du har behov for lengre tids terapi er det bedre å søke hos en privat psykolog med refusjonsrett. Da må du ha henvisning, og det koster ikke noe mer enn dps. Du må skrive til disse private, og fortelle hvorfor du søker terapi m.m.

Anonymkode: bfae8...562

Tusen takk for svar! :blomst:

Anonymkode: 9866d...911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar! :blomst:

Anonymkode: 9866d...911

Bare hyggelig. Her er en link til liste over slike fra Helse SørØst. Om du leter litt, så finner du sikkert for resten av landet også :)

http://www.helse-sorost.no/pasient_/avtale_/avtalespesialister_

 

Anonymkode: bfae8...562

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo prøve å fåreslå en slags nedtrapping av timer. Da får du litt oppfølging i en overgangsfase. 

Anonymkode: 2f8b7...e0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør om du kan henvises til psykiatrisk sykepleier i kommunen. Det er et lavterskeltilbud, koster ikke noe og kan forlenges så lenge du føler du har bruk for det :)

Anonymkode: 97d97...a0e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid får beskjed om at det er åpen retur I 3 mnd etter siste avsluttende time.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...