Gå til innhold

Er fløte usunt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Man kan lese mye om at dette med at mettet fett og animalsk fett er veldig usunt er en myte. 

Mer det OK for helsen å for eksempel drikke 1 desiliter fløte om dagen, eller er det mye? 

Anonymkode: 09d3b...f7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes det høres mye ut, men jeg synes overhodet det er rart å drikke fløte?

Jeg bruker matfløte i middager o.l., men ikke hver dag og ikke veldig mye. Teller uansett kalorier, og bruker det jeg har "plass" til. 

Anonymkode: b8f9d...6eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs jo hva du spiser ellers den dagen. Jeg får i meg minst 1 dl fløte om dagen selv. Jeg bruker fløte eller creme fraiche i matlagingen for å lage sauser.

Fløte har også blitt brukt som krisemat når jeg har forsovet meg og må løpe for å rekke noe. Da drikker jeg en god slurk fløte og så holder det meg mett i flere timer.

Men hvis fløten er en del av ditt kosthold og ikke bare på toppen av det du spiste før, så er det ikke noe galt i å få i seg en dl fløte hver dag.

Anonymkode: 71591...e6c

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ellers et ganske sunt kosthold med mye fisk og grønnsaker, ikke sukker eller godteri. Istedenfor sukker Og godteri kan jeg vispe litt krem og ha i litt bær. Tilsetter ikke sukker. Også har jeg i litt fløte når jeg lager eggerøre. Så det blir ca en desiliter om dagen 

Anonymkode: 09d3b...f7d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil være så brutal å si (uten å være noen som helst form for ernæringsekspert), at det ikke er en eneste matvare som i seg selv er usunn. I mitt hode finnes det kun usunne mengder :-)

Anonymkode: 636d7...079

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fløte inneholder meget mye østrogen,(det er egentlig kalvene som skal ha melken/fløten) jeg mener det er viktig å være litt påpasselig med hormoner.

Det er også mye mettet fett, og fettet eri tillegg animalsk. Øker risken for hjerte- karsykdommer, overvekt, kreft, osv... Det er sikkert ikke verdens undergang å drikke litt fløte av og til for helsens skyld, men ville virkelig ikke drukket hver dag.

Uten om helsen, så er det også dyrevelferd og miljø å tenke på. Visste du at det går 10.000 liter vann til for å lage én liter fløte? Eller at kalvene aldri får vært med sin egen mor, fordi vi skal ha melken selv? 

Anonymkode: b9af5...177

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fløte inneholder meget mye østrogen,(det er egentlig kalvene som skal ha melken/fløten) jeg mener det er viktig å være litt påpasselig med hormoner.

Det er også mye mettet fett, og fettet eri tillegg animalsk. Øker risken for hjerte- karsykdommer, overvekt, kreft, osv... Det er sikkert ikke verdens undergang å drikke litt fløte av og til for helsens skyld, men ville virkelig ikke drukket hver dag.

Uten om helsen, så er det også dyrevelferd og miljø å tenke på. Visste du at det går 10.000 liter vann til for å lage én liter fløte? Eller at kalvene aldri får vært med sin egen mor, fordi vi skal ha melken selv? 

Anonymkode: b9af5...177

Tåpelig argumentasjon.

Hvor mange liter vann går det med til å lage et menneske?

Anonymkode: 37a2f...5d6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Fløte inneholder meget mye østrogen,(det er egentlig kalvene som skal ha melken/fløten) jeg mener det er viktig å være litt påpasselig med hormoner.

Det er også mye mettet fett, og fettet eri tillegg animalsk. Øker risken for hjerte- karsykdommer, overvekt, kreft, osv... Det er sikkert ikke verdens undergang å drikke litt fløte av og til for helsens skyld, men ville virkelig ikke drukket hver dag.

Uten om helsen, så er det også dyrevelferd og miljø å tenke på. Visste du at det går 10.000 liter vann til for å lage én liter fløte? Eller at kalvene aldri får vært med sin egen mor, fordi vi skal ha melken selv? 

Anonymkode: b9af5...177

Tror kanskje ikke du har så "meget mye" kunnskap om gårdsdrift og melkeproduksjon:fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...