Gå til innhold

Ekspertene advarer: - IKKE kjeft på andres barn


Gjest Eugene Onegin

Anbefalte innlegg

Barn bestemmer jo det meste i dag. Hva de skal ha til middag og når de skal hjem fra bhg. Selv sett med egne øyne at barnet nektet å være med hjem og var da til stengetid i barnehagen. Så spør foreldrene hvor de skal reise på ferie og hvilke snop de skal ha etter middag. Respekten for voksne er forsvunnet. Ikke mange barn er rolige og lydige i dag. De avbryter i samling. Hører ikke etter og på skolen bruker lærerene minst 20 min av timen til å roe dem før de kan begynne jobbe. Hva kommer det av tro. Jo null regler og null disiplin fra hjemmet a/s

Anonymkode: 8c1dc...054

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 timer siden, Eugene Onegin skrev:

- Selv besteforeldre skal være forsiktige med å snakke strengt til barnebarna

Hva gjør du hvis andres barn oppfører seg dårlig? Ingenting, mener ekspertene.

http://www.dagbladet.no/tema/selv-besteforeldre-skal-vaere-forsiktige-med-a-snakke-strengt-til-barnebarna/60344882

Så er dere enige eller uenige med ekspertene ?

Noe av det dummeste jeg har lest på lenge. 

Anonymkode: a7cc7...f45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Misforsto jeg, tenkte det var praktiske råd for hvordan mest effektivt forhindre at fremmede barn plager deg. 

Men dette er jo bare råd for de som setter følelsene/psyken til fremmede barn og foreldre høyere enn sitt eget velvære.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det så farlig om barna opplever seg skremt en gang i blant? Jeg fikk grisekjeft av fremmede et par ganger i oppveksten når jeg hadde vært med på noe bøll. Jeg var i utgangspunktet et nokså lydig og forsiktig barn, så jeg ble jo skremt, og det kunne sikkert vært tatt opp på en mer pedagogisk måte med like god effekt. Nå var ikke pedagogiske metoder særlig i vinden der jeg vokste opp på 70/80-tallet, men jeg kan ikke se hvordan det å ha blitt skremt av fremmede ved et par anledninger har gjort noen skade. Mange er mer bevisste på oppdragelse i dag, men tror ikke det er lurt å oppdra barna til å forvente et samfunn der alle tar i dem med silkehansker og snakker pent til dem på deres nivå når de selv er ufine.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjefter lett på andres barn om de er for uvørne (bryr meg ikke om foreldrene blir såret der, de som ikke har kontroll på ungene sine)

 

Anonymkode: 6a16d...a5e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, WubWub skrev:

Ungen er ikke så sårbare som man skulle tro. Når jeg var ung så gjorde jeg omtrent ikke annet enn å klatre i trær+fjell samt plage andre mennesker.

En av favoritt hobbiene mine var å hive steiner på biler som kjørte på motorveien helt til jeg en dag fikk juling så det sang av en voksen jeg knuste bilruten til. Den neste hobbien min ble så å bombe hus med snøballer på vinteren, helt til jeg en dag også fikk juling av en voksen. Han slo meg så hardt gjentatte ganger i kjeven at jeg måtte spise fra sugerør i 1 måned. Jeg fortalte foreldrene mine at en voksen hadde jult meg opp og svaret var "ja da har du vel lært da håper jeg".

Men i disse dager finnes det ikke snev av konsekvenser for barn. Det er ikke sunt tenker jeg

Selv om du var en skikkelig drittunge så hadde de ikke lov å bank deg opp lell.

Vet ikke hvor gammel du er men har problemer med å tro at dine foreldre så på det at du var blitt skambanket med slik letthet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 timer siden, Nuttery skrev:

Syntes absolutt ikke man skal kjefte (snakke med veldig høy/truende stemme eller smelle/si stygge ting) på barn, men jeg syntes ofte også at det er mer effektivt at et barn får tilsnakk av noen andre enn sine egne foreldre. Foreldrene retter på det meste som angår barna, så når en FREMMED/en som ikke har primæransvar for oppdragelse poengterer ugrei oppførsel så oppleves det som mer seriøst av barnet (uvanlig at andre reagerer på ugrei oppførsel med mindre det er noe alvorlig), og kanskje også litt skamfullt som igjen ender i at de ikke gjør denne tingen igjen.

 

Derimot om mamma kjefter fordi barnet er rabiat på butikken så gir de ofte litt flate i det, for mamma kjefter fordi man ikke ryddet opp lekene/sølte med maten/snakket i munnen ved middagen/ikke ville være med hjem fra barnehagen også, så det var jo bare en ting på lasset.

Vi har nok forskjellig syn på hva som er kjefting

En kan fint kjefte og irettesette ett barn uten å være b.la truende, høylytt osv.

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjefter lett på andres barn om de er for uvørne (bryr meg ikke om foreldrene blir såret der, de som ikke har kontroll på ungene sine)

 

Anonymkode: 6a16d...a5e

Det mest riktige er vel å kjefte på foreldrene foran barna deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eugene Onegin
20 timer siden, WubWub skrev:

Ungen er ikke så sårbare som man skulle tro. Når jeg var ung så gjorde jeg omtrent ikke annet enn å klatre i trær+fjell samt plage andre mennesker.

En av favoritt hobbiene mine var å hive steiner på biler som kjørte på motorveien helt til jeg en dag fikk juling så det sang av en voksen jeg knuste bilruten til. Den neste hobbien min ble så å bombe hus med snøballer på vinteren, helt til jeg en dag også fikk juling av en voksen. Han slo meg så hardt gjentatte ganger i kjeven at jeg måtte spise fra sugerør i 1 måned. Jeg fortalte foreldrene mine at en voksen hadde jult meg opp og svaret var "ja da har du vel lært da håper jeg".

Men i disse dager finnes det ikke snev av konsekvenser for barn. Det er ikke sunt tenker jeg

Det du snakker om her er noe helt annet enn å kjefte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Aye skrev:

Jeg kjefter på andres barn hvis jeg vil. Har jeg gjort mange ganger og kommer alltid til å gjøre på grunn av de ikke har FORELDRE MED BALLER OG PUPPER NOK til å oppdra de og sette de på plass selv. De som virkelig har skikkelige foreldre som ikke er for unge og dumme, trenger ikke kjeftes på. De har lært folkeskikk. Spesielt kjefter jeg på de som er slem med andre barn eller frekk i munnen mot voksne. De er jeg ikke redd å sette på plass! De må få vite hva slags idioter de er som holder på sånn. Finnes nok av monster unger!! Å når de ikke har foreldre som kan åpne munnen sin, så må andre kjefte på de.

Kjefter du også på voksne som ikke kan oppføre seg ?

Anonymkode: a99d9...3d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Fru Uperfekt skrev:

Selv om du var en skikkelig drittunge så hadde de ikke lov å bank deg opp lell.

Vet ikke hvor gammel du er men har problemer med å tro at dine foreldre så på det at du var blitt skambanket med slik letthet.

det var andre tider i gamle dager. om en unge oppførte seg som en drittsekk så var det helt vanlig at de fikk en kraftig reaksjon.

i disse dager kan barn gjøre hva de vil. det er ikke bra, barn trenger grenser

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eugene Onegin
Et øyeblikk siden, WubWub skrev:

det var andre tider i gamle dager. om en unge oppførte seg som en drittsekk så var det helt vanlig at de fikk en kraftig reaksjon.

i disse dager kan barn gjøre hva de vil. det er ikke bra, barn trenger grenser

Når vokste du opp ?

 

Uansett hvordan man behandlet barn før i tiden var direkte skammelig. Man trenger en mellomting. Det går fint an å lære barn og oppføre seg uten at man gir dem juling.  Man trenger ikke banke opp barn for å lære dem hvor grensen går.

Men jeg er enig i at i dag lar foreldre barna komme unna med alt for mye. 

 

Men voksne mennesker skal ikke banke opp barn.  Er det et samfunn du vil leve i at man lærer unger at om folk ikke gjør nøyaktig det du vil så kan du slå dem halt ihjel ?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Eugene Onegin skrev:

Når vokste du opp ?

 

Uansett hvordan man behandlet barn før i tiden var direkte skammelig. Man trenger en mellomting. Det går fint an å lære barn og oppføre seg uten at man gir dem juling.  Man trenger ikke banke opp barn for å lære dem hvor grensen går.

Men jeg er enig i at i dag lar foreldre barna komme unna med alt for mye. 

 

Men voksne mennesker skal ikke banke opp barn.  Er det et samfunn du vil leve i at man lærer unger at om folk ikke gjør nøyaktig det du vil så kan du slå dem halt ihjel ?

 

 

Jeg er 83 modell. Ellers så er jeg fundamentalt motstander av fysisk disiplinering i alle slags former og vold er aldri greit med mindre det er i selvforsvar.

Men i dagens samfunn så er det barna som sitter i førersetet og ikke lærere eller foreldre. Sånn skal det ikke være. 

Barn trenger grenser og voksen autoritet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan skal man egentlig lære barna respekt for andre mennesker, når ikke andre mennesker får lov til å si ifra når barnet gjør noe ugreit? Én ting er å skrike og hyle til ungen, jeg tror ikke det har noen hensikt, da barnet fokuserer mer på det faktum at det blir skreket til, enn det man da prøver å formidle. Men vanlig tilsnakk i en bestemt tone burde være greit så lenge det er fortjent. Barn må lære at det kommer konsekvenser av ens egen oppførsel, og reaksjon fra andre er selvfølgelig én av mange konsekvenser som man møter på her i livet. Hvorfor skal de ikke lære seg det som barn? Dersom barnet takler det dårlig, så må foreldre ta en prat med barnet om det i ettertid. Barn lærer av å gjøre feil og å møte konsekvenser av de feiltagelsene. Skal vi liksom "beskytte" barna mot å lære? I ettertid vil det gå mot sin hensikt; alle barna ender opp som voksne som ikke tåler noe som helst, alle ender opp hos psykologen med depresjoner og angst fordi de ikke takler at verden er så mye tøffere som voksen enn som barn. Som forelder skal man jobbe for å forberede barna til å bli en del av det voksne samfunnet, og da må man også forberede dem på det som er tøft. Man kan ikke gjøre det dersom de skal skjermes fra alt som er ubehagelig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eugene Onegin
Et øyeblikk siden, WubWub skrev:

Jeg er 83 modell. Ellers så er jeg fundamentalt motstander av fysisk disiplinering i alle slags former og vold er aldri greit med mindre det er i selvforsvar.

Men i dagens samfunn så er det barna som sitter i førersetet og ikke lærere eller foreldre. Sånn skal det ikke være. 

Barn trenger grenser og voksen autoritet. 

Da er vi samme modell men min oppvekst var nok noe helt annet en din. Uansett så er jeg helt enig i at  barn trenger grenser og at de voksne skal ha autoritet over barnet.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Eugene Onegin skrev:

Da er vi samme modell men min oppvekst var nok noe helt annet en din. Uansett så er jeg helt enig i at  barn trenger grenser og at de voksne skal ha autoritet over barnet.  

jo vi hadde nok litt annen oppvekst da jeg som sagt hadde som hoved hobby å plage mennesker når jeg var ung

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg kjefter lett på unger om de ikke kan oppføre seg. Sparker noen i flysetet klikker jeg og sier høyt GI NÅ FAEN DIN JÆVLA DRITTUNGE. Så slutter de. Jeg liker virkelig ikke barn,æsj. 

Anonymkode: 9fe60...420

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, WubWub skrev:

det var andre tider i gamle dager. om en unge oppførte seg som en drittsekk så var det helt vanlig at de fikk en kraftig reaksjon.

i disse dager kan barn gjøre hva de vil. det er ikke bra, barn trenger grenser

Ser den

Ser du svarer til en annen at du er 83 modell mao så er du langt yngre enn meg.

I gamledager som du kaller det ville legene som behandlet deg annmeldt vedkommende og om du nektet å oppgi hvem det var hadde bv blitt koblet inn i de fleste om ikke i alle kommuner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjefter lett på unger om de ikke kan oppføre seg. Sparker noen i flysetet klikker jeg og sier høyt GI NÅ FAEN DIN JÆVLA DRITTUNGE. Så slutter de. Jeg liker virkelig ikke barn,æsj. 

Anonymkode: 9fe60...420

Om du klikker av det så burde du søke hjelp. 

Anonymkode: a99d9...3d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjefter du også på voksne som ikke kan oppføre seg ?

Anonymkode: a99d9...3d1

Ja. Er ikke redd å bruke munnen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...