Gå til innhold

Steke fyll før jeg tar det på pizzaen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hallo, jeg skal altså lage pizza for første gang. og er litt usikker på hvordan jeg skal gjøre det med fyllet. Jeg tenkte å lage en med paprika, sopp og løk. Trenger jeg å steke løken eller soppen før jeg tar det på pizzaen og setter den inn i ovnen? Er det noe forskjell på om jeg steker det eller ikke på forhånd? Takk for svar!

Anonymkode: a0996...db3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg steker det ikke i forkant, vil tro fyllet kan bli ganske svidd hvis du først steker det i en panne og SÅ steker det enda en gang på pizzaen i ovnen etterpå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Hecubaa skrev:

Jeg steker det ikke i forkant, vil tro fyllet kan bli ganske svidd hvis du først steker det i en panne og SÅ steker det enda en gang på pizzaen i ovnen etterpå?

Takk for svar! Jeg synes å huske å ha hørt at du må steke det. Men da vet jeg at det går fint :)

Anonymkode: a0996...db3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke stekt det på forhånd. Husk å legge fyllet oppå osten, da blir det perfekt stekt i ovnen. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Arkana skrev:

Jeg ville ikke stekt det på forhånd. Husk å legge fyllet oppå osten, da blir det perfekt stekt i ovnen. :)

Så det er ikke lurt å ha ost, fyll og så mer ost? Det er nemlig slik jeg har lært det skal gjøres :) Det er jo ikke krise. Men jeg vil ikke ha halvstekt fyll på pizzaen :bond:

Anonymkode: a0996...db3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å ha tomatsaus på pizzabunnen, så fyllet og så osten på toppen, og osten smelter og sklir ned mellom fyllet så alt blir perfekt stekt, og ingredienser som paprika, løk og sopp trenger du i alle fall ikke bekymre deg for at ikke blir godt nok stekt på den måten :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har aldri hatt paprika og slikt under osten og synes det meste blir best når det er over osten, men bare prøv deg fram, du kan ikke akkurat ødelegge pizzaen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg, det gjør jeg forresten alltid, bruker fersk sopp, så surrer jeg den i smør med litt pepper før jeg har den på pizzaen.

Ellers er rekkefølgen hos oss bunn-tomatsaus-ost-alt det andre og masse oliven.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra barndommen laget vi fyllet i panna først: stekte kjøttdeig, bacon og løk, tomatpure i panna etterpå også koke opp med vann for å få saus.

Deretter tomatpure på bunnen, pizzafyllet også ost på toppen.

Da jeg jobba i pizzarestaurant lærte jeg at grønt som ananas, løk, mais etc skal under osten. Kjøtt på toppen av osten. Kjøttet er da rått.

Selv lager jeg nå kun porsjonspizza. Bruker da en tortilla som pizzabunn. Tar på litt tomatpurre på bunnen, og legger på fyll som vi gjøre i pizzarestauranten. Varierer med fyllet.

 

Det er mange måter å lage pizza på. Du må nesten prøve deg fram og gjøre det du liker.

Anonymkode: f0a90...22e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pizza har ingen regler :) Lag den slik du liker den!

Personlig liker jeg å karamilisere grønnsakene med litt smør+oliven olje i pannen i svak varme før den går oppå pizzaen. Det bringer fram den naturlige søtheten grønnsakene har og det gir hele pizzaen en bedre smak.

Anonymkode: 3637a...e5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margit Spat

Akkurat soppen ville jeg stekt litt i en stekepanne først. I alle fall hvis du har litt rause mengder av fersk sopp på pizzaen. Dette fordi sopp inneholder ganske mye vann, og det blir lett vassent hvis du ikke blir kvitt litt av vannet før du legger soppen på pizzaen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg steker alltid løk før jeg har den på. Aldri prøvd uten. Men jeg har møtt en del gutter og menn som sier de ikke liker løk på pizza, etter hvert kommer det frem at det er fordi den er hard/smaker løk/et-eller-annet. Alt det kan nok kureres med å steke løken - den smaker da ikke løk, den smaker bare godt. Men ikke mye stekt - bare litt svak varme (jeg bruker alltid for mye varme - er utålmodig) til den er gyllen og glinsende.

Sopp vet jeg ikke helt hva jeg ville gjort med. Paprika har jeg aldri stekt.

Hvor fyllet kommer i forhold til osten kommer litt an på hva slags fyll det er. Løk og kjøttdeig går under, paprika og sopp ville jeg hatt over.

Men som andre sier - det finnes ingen regler når det gjelder pizza. Ihvertfall ikke her, og ihvertfall ikke nå lenger. Jeg lagde en gang pizza med torsk og gulrot - veldig godt! Trodde selvsagt ikke det kom til å bli noe, så skrev ikke ned hva jeg hadde i. Det er dessverre noen ting jeg angrer på her i livet, og dette er en av dem...

Endret av applestories
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleier ha osten helt på toppen, det må ikke stekes først nei. Eneste av fyll du må steke først er bacon og kjøttdeig osv... paprika og den slags er ikke noe problem å ikke steke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...