Gå til innhold

Samboer forstår ikke alvoret


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vet ikke helt hva jeg vil med dette,men jeg er ganske usikker på fremtiden. 

Vi har en datter på 5år sammen og helt siden hun ble født har økonomien stupt. Jeg har fast inntekt, mens min samboer har tapt penger og blitt lurt rundt fordi han vil være selvstendig. Vi har fått hus tvangssolgt og eneste grunnen til at ting går rundt til tider er pga min økonomi. Min samboer tenker bare på at hanskal tjene masse eller ingenting.  Han vet jeg er frustrert over dette, men for han så ser han ikke hvor ødeleggende dette er. Vi er nå helt tom for penger og han ser ikke ut til å bekymre seg. 

Enda jeg sier jeg er ferdig med at han skal være selvstendig og vi som familie trenger en inntekt hvor det kommer feriepenger og det blir skattet av på riktig måte, bryr han seg ikke om. Han har gått konkurs med firmaet sitt og opparbeidet seg masse gjeld. 

Jeg er lei av å være den familien som må si nei til alt fordi vi ikke har råd. 

Anonymkode: fd108...fcc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette hadde jeg ikke holdt ut. Fryktelig egoistisk av ham. Han har prøvd å få til drømmen, men når det ikke går og man i tillegg har familie må man legge drømmen på hylla.

Endret av Paeonia
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier økonomien har stupt etter dere fikk barn, men jeg har vanskelig å se for meg at han var spesielt økonomisk ansvarlig før dere fikk barn?

Anonymkode: 279ab...80b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du sier økonomien har stupt etter dere fikk barn, men jeg har vanskelig å se for meg at han var spesielt økonomisk ansvarlig før dere fikk barn?

Anonymkode: 279ab...80b

Han var vel egentlig ikke det, men han bleforandrwt fullstendig etter at vi fikk barn. 

Anonymkode: fd108...fcc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han var vel egentlig ikke det, men han bleforandrwt fullstendig etter at vi fikk barn. 

Anonymkode: fd108...fcc

- eller var det slik at da dere fikk barn hadde ting allerede kommet så langt at det bare var et spørsmål om tid før boblen sprakk?

Og det gjorde den etter at barnet var født.

Har han selvinnsikt nok til å innse at det er over med å være selvstendig og drive eget firma? Det høres nesten ikke slik ut.

Kan du bruke bankkontakten din her tror du? Eller han/hun som har vært revisor for firmaet han drev? Jeg tror noen må riste hardt i den mannen før han våkner, for nå har han antageligvis flyktet inn i en drømmeverden fordi den virkelige verdenen er for ubehagelig å forholde seg til.

Alternativt kan du prøve med Familievernkontoret for å få dere til å snakke sammen.

Jeg hadde blitt ganske desperat av en sånn kar kjenner jeg. Når huset blir tvangssolgt er det kroken på døra for min del.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde jeg aldri holdt ut! Ville krevd parterapi eller gjort det slutt, helt seriøst. Eksternt uansvarlig av en familiefar, og det er jo helt tydelig at dere er på hver deres planet i forholdet... 

Anonymkode: c269c...aa7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

1) Separat økonomi - øyeblikkelig. Han betaler sine regninger, du betaler dine. Fellesregninger som strøm og husleie må dere bli enig om hvordan dere løser siden dere skal betale en andel hver. Det kan være en fordel med en konto til dette formålet som dere betaler inn et fast beløp til forderes halvdel av beløpet hver måned.

2) Drømmen om selvstendig næringsdrift er for tiden uforenelig med å være samboere. Dere kan fortsatt være kjærester men å bo sammen betyr at man bidrar likt til felleskassen hver måned. Hans bidrag har hittil ført til en gigantisk minus og en katastrofe for barnets bosted. Av denne grunn må forutsetningen være at han tar betalt arbeid for at samboerskapet skal fortsette, ellers blir det særbo. Merk at han uansett skal - etter barneloven - bidra til barnets økonomiske behov, så verken særbo eller samboerskap fritar han for den økonomiske forpliktelsen det er å ha barn. Dette bør han kanskje ta inn over seg da det tredje alternativet er brudd - med barnebidrag.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...